Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Gissningsvis ett halvmodernt grafikkort med vettiga drivrutiner. Min Powerbook har ett Geforce FX5200, och har inga problem med de grafiska effekterna (i Mac OS X). Så allt bättre än ett sånt kort bör väl duga fint

Ok, och om jag inte minns fel är väl Geforce 4 Ti 4200 bättre än ett sånt? *hoppas hoppas*

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Ok, och om jag inte minns fel är väl Geforce 4 Ti 4200 bättre än ett sånt? *hoppas hoppas*

FX5200 är inget vidare iaf.

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av turbonallen
Här finns en 12-minuters demonstration:

http://www.linuxedge.org/?q=node/58

Vista kan hälsa hem med sitt prestanda krävande skit.

Visa signatur

8D

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av crash_M
Vista kan hälsa hem med sitt prestanda krävande skit.

Visst, vista kräver en del prestanda, men du får ju tillbaks en hel del också, som reklam t.ex:

http://reklam.feber.se/2006/02/windows_vista_h.html

Visa signatur

Microsoft Longhorn operating system is going to be Windows Vista. As in “a view into the distance” which surely refers to the prolonged development timeline of the OS

Permalänk
Medlem

Synt4x_3rr0r: Tror knappast att det kommer att kräva speciellt mycket, vet att de tidigare har demat detta på gamla Intel Extreme-kretsar. Även om systemkraven kanske har stigit lite så lär det inte vara några större skillnader. Dels därför det skule exkludera så många datorer(OEM-datorer, bärbara som har integrerad grafik, eller sunkkort från ATi/Nvidia) och dels därför att de flesta spel(även gamla) lär kräva grymt mycket mer än ett skrivbord.
OSX har ju länge haft liknande funktioner, och i början kan det ju inte ha suttit speciellt feta kort i Macarna. Tror knappast att XGL är så grymt mycker mer krävande.

crash_M: Omöjligt att veta om Vista kommer att kräva mer eller mindre i dagsläget. Inte förräns i höst/nästa vinter kan man säga nåt, för det är då som KDE4 och Gnome 2.16 släpps, förhoppningsvis med stort utnyttjande av XGL.

Permalänk
Medlem
Citat:

Shit fan vad najs det verkar. Är det någon som vet vad för specs man kan tänkas behöva för att få allt det där att flyta?

Citat:

från kommentarerna på http://www.linuxedge.org/?q=node/58
Xgl with Compiz even works on my notebook (celeron mobile with a i810!) And that with a very fast framerate!

edit:
som jag förstår det så tack vare att xgl använder opengl fungerar det väl på (i princip) vilken maskin som helst, men det blir ju fruktansvärt slött om inte 'rätt' funktioner är hårdvaruaccelererade. (?)

btw. jag skulle lugnt byta dist (linux,*bsd eller vad som) för att få detta smidigt paketerat...

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
edit:
som jag förstår det så tack vare att xgl använder opengl fungerar det väl på (i princip) vilken maskin som helst, men det blir ju fruktansvärt slött om inte 'rätt' funktioner är hårdvaruaccelererade. (?)

Ok, det var ju skönt att höra.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Måste bara få skryta lite i den här tråden!
Fick för några timmar sen efter något dygns fipplande och kompilerande äntligen igång Xgl + compiz på min burk (kör ArchLinux, Radeon 9800Pro)
(@tubgirl: det var INTE smidigt paketerat )

Hur nice som helst.

Har dock precis som independence problemet att det inte går att filma sessioner under Xgl, så jag har tagit en snutt med en gammal sunkig digitalkamera för er som sitter och dreglar lika mycket som jag gjorde innan jag fick igång det (dreglar tio gånger så mycket när jag leker runt med det dock ;p ). Har vidare spenderat minst ett halvår med att försöka konvertera .MOV filen från kameran till mpg som de flesta kan titta på, men gav upp detta och kom på att det finns något som heter Google Video. Har laddat upp den där, återkommer med länk när den blivit verifierad. Tar gärna annars emot andra möjligheter att få den hostad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ok, det var ju skönt att höra.

kom ihåg att jag bara halvgissar.
någon med bättre koll kanske har någon invändning...?

hur som helst tycker jag att det ska bli spännande att se vilka nya wm-koncept som kommer ur det här när man kan bläddra runt bland fönstrena och hålla på (nästan) utan prestandabegränsning.

själv tror jag att det kanske kunde vara trevligt med ett 'expose'-baserat skrivbord, där man alltid kör i 'expose-läge' men aktivt fönster tar upp det mesta av skärmen (i full storlek) och resterande inaktiva fönster ligger grupperade 'runt om'. minimerade fönster no more! (eller alltid beroende hur man ser det...)
kanske i kombination med någon tangentbordsbaserat koncept som ratpoison eller ion...? (skön kulturkrock där...)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk

Verkar kanon detta. Precis vad man har väntat på.

Visa signatur

Hör ropen skalla: Mer CO-OP åt oss alla!
Fanboys är kapitalismens svar på religiösa fundamentalister.
Upplysning für alle: www.thesciencenetwork.org www.transhumanism.org

Permalänk
Medlem

humm... jo jag fattar inget nu..... släpte novell det fritt? eller?

jag är trött... skall till skolan i morron

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem

:D:D:D

Har nu lyckats installera dapper drake, xgl och compiz utan några stora svårigheter alls. Det flyter på riktigt bra, även på min gammla dator med geforce 2 mx kort. Dock är den nog lite seg att spela in några demo-filmer med men fyfan vad det är härligt det är.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
humm... jo jag fattar inget nu..... släpte novell det fritt? eller?

Nått åt det hållet, ja.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem

Tänkte ge mig på att installera och så nu, är det jobbigt och frustrerande ?
Minns när jag försökte med något annat liknande som gnome hade släppt, det var rätt irriterande.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk

Testade XGL lite snabbt igår på en Ubuntu Dapper-burk med ett 6600GT-kort i. Mycket trevligt och mycket snabbt, blir nog att köpa ett nytt grafikkort till min egen burk och mecka in det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Tänkte ge mig på att installera och så nu, är det jobbigt och frustrerande ?
Minns när jag försökte med något annat liknande som gnome hade släppt, det var rätt irriterande.

Nej, inte direkt. Det beror förstås vilken dist du kör. I Ubuntu var det iaf inte svårt, det finns how-to's för både ATi(http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=131253) och Nvidia(http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=131267). Du kan också bygga det från CVS, något som fungerar med alla distar(http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=132406).

Permalänk
Medlem

Nu har ju Xgl droppat som en bomb i communityn och i princip dränkt infon om andra, alternativa vägar att utveckla X. Titta tex på AIGLX som förespråkas av ett antal X-utvecklare och NVIDIA.

Visa signatur

Vad är väl en bal på slottet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Nu har ju Xgl droppat som en bomb i communityn och i princip dränkt infon om andra, alternativa vägar att utveckla X. Titta tex på AIGLX som förespråkas av ett antal X-utvecklare och NVIDIA.

fan också

Nu kommer det bli sjuttioelva versioner och distar av XGL med.
Nä, Novell/SuSe kom på detta, nu får de hålla i det tycker jag. Alla kan inte springa och göra egna versioner nu av det.

Mångflad har nackdelar med.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Alla kan inte springa och göra egna versioner nu av det.

haha!

..hahahhaha...

..hehe....

...du skämtade väl?

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem

XGL verkar ju ha ett försprång när det gäller både drivrutiner och effekter. Dessutom har det utvecklas längre, med alla fördelar det innebär. Tvivlar på att många distar kommer att dumpa XGL för AIGLX.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
fan också

Nu kommer det bli sjuttioelva versioner och distar av XGL med.
Nä, Novell/SuSe kom på detta, nu får de hålla i det tycker jag. Alla kan inte springa och göra egna versioner nu av det.

Mångflad har nackdelar med.

Det är inte frågan om olika versioner av samma sak, utan två helt skilda synsätt på hur X-servern ska vara uppbyggd. Det handlar om vilken nivå man ska ha drivrutinerna och hur mycket som ska vara generellt i X. AIGLX har utvecklats minst lika länge som XGL.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
XGL verkar ju ha ett försprång när det gäller både drivrutiner och effekter. Dessutom har det utvecklas längre, med alla fördelar det innebär. Tvivlar på att många distar kommer att dumpa XGL för AIGLX.

XGL är ett mycket längre steg än AIGLX och det finns vissa reservationer mot hur snabbt man kan utveckla XGL till något användbart. Just nu är XGL bara en leksak som har långt kvar till att vara användbart. Sedan finns det en del invändningar mot den designapproach XGL har tagit, speciellt hos tillverkare som NVIDIA som kommer få problem med tex TwinView under XGL.

Självklart finns det också invändningar mot AIGLX, jag tycker bara den här tråden hade blivit lite verklighetsfrånvänd.

Visa signatur

Permalänk

Jag betackar mig för AIGLX. Fedora tycks stå bakom och än så länge har jag inte sett ett ord om stöd för andra plattformar än Linux. Att det dessutom står på hemsidan om att AIGLX har utvecklats i samförstånd med resten av X.org-communityn är självklart bara rent hittepå som de använder i syfte att försvara vad de gör. Hela den där wikisidan om AIGLX tycks vara fylld med propaganda.

Som jag ser det så finns det ingen anledning att ännu en gång splittra arbetet inom X, när vi för en gångs skull gjorde framsteg i och med Xgl. Detta betyder ENDAST att det kommer att ta ÄNNU längre tid innan vi får ett system som kan mäta sig med Vista/OSX.

Det tycks inte heller vara många som stödjer AIGLX just nu, endast snubbarna från Red Hat, vilket borde vara Kristian Hogsberg, Sören Sandmann och Adam Jackson. Wow vilket team........not. Det hela verkar bli en strid mellan Red Hat och Novell/Suse.

För min del hamnar AIGLX i soptunnan. Ja, fyfan vad jag betackar mig. Usch!

[edit] Hm, hittade en sak till. AIGLX tycks vara helt Gnome-centrerat. Jag spyr. När ska de lära sig att man ska kunna använda funktionerna oavsett vilket system man använder sig av. Det här framkallar bara distro/desktopwars.

Visa signatur

"Linux is good because it keeps people out of real kernels"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Nej, inte direkt. Det beror förstås vilken dist du kör. I Ubuntu var det iaf inte svårt, det finns how-to's för både ATi(http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=131253) och Nvidia(http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=131267). Du kan också bygga det från CVS, något som fungerar med alla distar(http://www.ubuntuforums.org/showthread.php?t=132406).

Ok, kanske ska försöka då. Jag kör slackware. Jag läste en howoto igår som talade om "modular x.org", vad är det för något?

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag betackar mig för AIGLX. Fedora tycks stå bakom och än så länge har jag inte sett ett ord om stöd för andra plattformar än Linux. Att det dessutom står på hemsidan om att AIGLX har utvecklats i samförstånd med resten av X.org-communityn är självklart bara rent hittepå som de använder i syfte att försvara vad de gör. Hela den där wikisidan om AIGLX tycks vara fylld med propaganda.

Som jag ser det så finns det ingen anledning att ännu en gång splittra arbetet inom X, när vi för en gångs skull gjorde framsteg i och med Xgl. Detta betyder ENDAST att det kommer att ta ÄNNU längre tid innan vi får ett system som kan mäta sig med Vista/OSX.

Det tycks inte heller vara många som stödjer AIGLX just nu, endast snubbarna från Red Hat, vilket borde vara Kristian Hogsberg, Sören Sandmann och Adam Jackson. Wow vilket team........not. Det hela verkar bli en strid mellan Red Hat och Novell/Suse.

För min del hamnar AIGLX i soptunnan. Ja, fyfan vad jag betackar mig. Usch!

[edit] Hm, hittade en sak till. AIGLX tycks vara helt Gnome-centrerat. Jag spyr. När ska de lära sig att man ska kunna använda funktionerna oavsett vilket system man använder sig av. Det här framkallar bara distro/desktopwars.

Jag håller med om att det verkar helt Gnome-centrerat, vilket är mycket tråkigt (speciellt som jag kör KDE) och jag har än så länge inte hört något om det från KDE-sidan. Å andra sidan verkar EXA vara en delmängd av det, och EXA är utvecklat av en KDE-snubbe, så det är möjligt att det finns någon sorts sammarbete.

Det jag tyckte var intressant var den NVIDIA-artikel som finns länkad från wikin, där NVIDIAs invändningar mot arkitekturen i XGL är listade.

Poängen med inlägget var mest att visa på att allt inte är helt frid och fröjd när det gäller vilken riktning X utveckling ska ta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör nu XGL på min gentoodata, flyter väldigt fint!

Har 1GiB RAM, Radeon 9600 och en AMD Athlon XP 3000+, absolut ingen monsterdator alltså

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyberking
Ok, kanske ska försöka då. Jag kör slackware. Jag läste en howoto igår som talade om "modular x.org", vad är det för något?

Modular x.org är Xorg version 7 där de har delat upp alla drivrutiner å annat skojs i olika paket istället för ett enda stort.

Visa signatur

mirkk

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nylle
Jag håller med om att det verkar helt Gnome-centrerat, vilket är mycket tråkigt (speciellt som jag kör KDE) och jag har än så länge inte hört något om det från KDE-sidan. Å andra sidan verkar EXA vara en delmängd av det, och EXA är utvecklat av en KDE-snubbe, så det är möjligt att det finns någon sorts sammarbete.

Det jag tyckte var intressant var den NVIDIA-artikel som finns länkad från wikin, där NVIDIAs invändningar mot arkitekturen i XGL är listade.

Poängen med inlägget var mest att visa på att allt inte är helt frid och fröjd när det gäller vilken riktning X utveckling ska ta.

Är det inte Trolltech (Qt nissarna) som är bakom EXA?
Frågan är ju hur pass stort Xgl kommer bli om jättar som nVidia väljer att inte stödja det..

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kent-Mustafa
Jag betackar mig för AIGLX. [snip]

Jag tror det du säger är en aning överdramatiserat. XGL / AIGLX har vad jag vet inget med varken Gnome eller KDE att göra. Däremot kan det hända att composite managers är knutna till en specifik desktop. Metacity är naturligtvis gjord för Gnome medans Compiz är lite mer generisk även om man tydligen återanvänt så mycket kod som möjligt från Metacity i Compiz. Inget hindrar KDE från att ta fram en egen composite manager som fungerar tillsammans med antingen XGL och/eller AIGLX. Compiz sägs kunna fungera även ovanpå AIGLX.

David Reveman har presenterat sina funderingar på ämnet här: http://lists.freedesktop.org/archives/xorg/2006-February/0133...
Och finns mer intressant information i den diskussion som följde: http://lists.freedesktop.org/archives/xorg/2006-February/thre...

Intressant information som släpptes under XDevConf 2006:

http://wiki.x.org/wiki/XDevConf
http://developer.nvidia.com/object/xdevconf_2006_presentation...

Permalänk

oooh xgl funkade hur smooth som helst på mitt Geforce3 Ti 200 128Mb! det är läckert!

Visa signatur

Macbook PRO, 2.33Ghz, 3Gb RAM.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SwinginStan
oooh xgl funkade hur smooth som helst på mitt Geforce3 Ti 200 128Mb! det är läckert!

Ja jag provade det på skolans datorer som har Geforce2 MX200 och visst, det gick kanske inte lika bra som på mitt Geforce4 men det hackade inte särskilt mycket faktiskt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

har provat Kororaa live skivan på min egen burk med 650 mhz, 512 mbram och ett geforce 3 ti200 och det flyter på utan ngra problem alls. Förutsatt att man inte gör så mycket annat än att titta på grafiken

Visa signatur

Jag är full.