Permalänk
Medlem

Anodisering av stora prylar?

Jag funderar på att lämna in vissa delar av min nya PC-7 låda för anodisering. Men hur mycket kan det kosta att få något såpass stort gjort? 100? 500? 1000?

Någon som vet?

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk
Medlem

Ring företaget du tänkte anodisera hos

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Jasså det tycker du..

Visa signatur

Intel E8400 @ 3.9ghz | Asus P5E | 4x2gb Corsair Dominator TWIN2X | Gigabyte GeForce GTX 460 OC 1GB | Western Digital Velociraptor 320gb | 4x1.5TB blandad lagring | Corsair VX 550w | Lian Li A71FB

Permalänk

Hur långt är ett snöre?

[krook]´s förslag var det bästa du kunde få!
Ring upp dem å fråga istället!

sen säger du inte ett skvatt om hur stora delarna är, "stora delar" kan vara allt från en knappnål till en skyskrapa.
Eloxering brukar kosta beroende på vikten av detaljerna samt i balans med hur stora ytor det är på grejerna!
sen är delarna kanske lackade? isåfall måste de behandlas innan de kan eloxeras = kostar extra...

/P

Permalänk
Medlem

Sa ju förvisso att det var min pc-7 låda det handlade om

Sidopaneler, top, botten och front. Typ 3 kg?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

återkom gärna o säg vad det kostar när du har kontaktat företaget

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

jag hade kontakt med en kille som anodiserade prylar förr..
ska se om jag hittar han mail.. hittade den, PMar den till dig..

Visa signatur

Pennywise: Beep-beep Richie!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JAxen
jag hade kontakt med en kille som anodiserade prylar förr..
ska se om jag hittar han mail.. hittade den, PMar den till dig..

Jasså det var vad det handlade om

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
återkom gärna o säg vad det kostar när du har kontaktat företaget

Ok, alltså på måndag

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Anodisering vad är de?:D :S :/

Visa signatur

AMD Athlon 64 3000+ | Nvidia fx 5700 256MB | 1024DDR | Heartagram box | IE 3.0 + Steelpad S&S, 19" CRT platt bildrör | <3

Permalänk
Medlem

Ok, för de som undrar, att anodisera något i storlek med en datorlåda, får man betala ungefär 2-400kr

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av killEn2k
Anodisering vad är de?:D :S :/

http://susning.nu/Anod

Borde alltså vara att man avanodiserar den och tar bort elektronerna eller nått så det inte är laddat. vad jag tror iallafall

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av McMoj
http://susning.nu/Anod

Borde alltså vara att man avanodiserar den och tar bort elektronerna eller nått så det inte är laddat. vad jag tror iallafall

inte riktigt...

du har ett bad med en joniserad färglösning, själva karet utgör ena polen i en lektrisk krets och delen du ska färga utgör den andra.
mao så är vätskan (färgen) ena polen också typ...

när du sänker ner det du vill färga i badet och drar på lite kräm så kommer färgen "fastna" i alla håligheter som fins i materialet.
Sen kokar du materialet för att stänga porerna typ, vips så har du fårr valfri färg på tex en aluminiumbit...

detta skyddar mot oxidering osv men används oftast i kosmetiska syften (asså för utseendets skull)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
inte riktigt...

du har ett bad med en joniserad färglösning, själva karet utgör ena polen i en lektrisk krets och delen du ska färga utgör den andra.

när du sänker ner det du vill färga i badet och drar på lite kräm så kommer färgen "fastna" i alla håligheter som fins i materialet.
Sen kokar du materialet för att stänga porerna typ, vips så har du fårr valfri färg på tex en aluminiumbit...

detta skyddar mot oxidering osv men används oftast i kosmetiska syften (asså för utseendets skull)

Jag kan också tillägga att anledningen till att man gör detta är att (målar)färg i allmänhet sitter dåligt på metaller, men denna typen av färgning gör att det färgade skiktet sitter mycket hårt ihop med metallen.

Visa signatur

Gå absolut inte in här -> http://piv.pivpiv.dk
Citera om du svarar på nån annans inlägg!
http://google.istheshit.net/images/qdnuljog.gif

Permalänk
Medlem

Riktigt intressant.
Det fungerar enbart på Alumina?

Skulle vara fräckt och få en Ipod mini chassie

Visa signatur

Thinkpad
Elitebook

Permalänk
Medlem

kan även sänka ner en metall (upphettad) i olja då får man rätt fin blåbrun hinna på metallen iof är det nog järn som funkar bäst för sånt men endå

Visa signatur

Burken: Asrock ION 330HT, med moddad kylning.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Philip Thulin
inte riktigt...

Tack då vet jag

Visa signatur

Stationär » Amd Athlon64 X2 4800+ | Asus M2N-Sli Deluxe | 2048mb ram | BFG 8800GTS OC 320mb | Hiper Type-R Modular 580w Black | WD Raptor 74gb + 200gb + 250gb + 250gb + 500gb

Permalänk

stålskruv (järn med en viss procent kol) brukar man koka i oljebad, därav den svarta färgen.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Vet att det var någon på bit-tech som anodiserade sitt Lian Li rött, vart riktigt sjysst

Visa signatur

Lian Li PC7SE | Athlon 2800+ | 2x 512MB | Leadtek 6800LE 16/1,6 @ 1,3v 400/870 | 250 + 160 + 2x 200 + 40 = 850GB
Pergo-kuben | Pergomodd2 | PSX-modd | HTPC i CD-spelare | Pergo-tower

Permalänk
Medlem

Kan tillägga att anodisering främst görs för att skydda aluminiumet från oxid (rost). Färgningen har bara en estetisk funktion som kan åstadkommas som en bieffekt. Anodiserad aluminium kan alltså även ha ”naturell” färg. I princip är all aluminium, som inte är lackerad, anodiserad (datorlådor etc).

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melker
Kan tillägga att anodisering främst görs för att skydda aluminiumet från oxid (rost). Färgningen har bara en estetisk funktion som kan åstadkommas som en bieffekt. Anodiserad aluminium kan alltså även ha ”naturell” färg. I princip är all aluminium, som inte är lackerad, anodiserad (datorlådor etc).

Kalla mig dum men kan aluminium ens rosta?
Känns som väldig dumt att anodisera alu isåfall

Permalänk

alla metaller kan rosta så vitt jag vet...

Visa signatur

(\ /) [ Samsung S21 FE och iPhone 16 ]
(O.o) [ Lenovo ThinkPad P1 i9 ]
(> <) [ Synology Diskstation DS413J 8TB och DS917+ 16TB ]
¨¨¨¨ [ Suzuki GSF600 ]

Permalänk
Medlem

Vi ska kanske inte använda ordet rost eftersom det är starkt förknippat med järn, så vi säger oxid istället. Alla metaller kan oxideras (även guld). Aluminiumoxid har den fördelen gentemot rost, att den skyddar metallen mot vidare oxidering när metallytan är helt täkt med oxid. Dessutom är den osynlig. Det man gör när man anodiserar är att oxidera metallen under kontrollerade former så att man för ett skyddande oxidskikt på hela ytan.

I extrema miljöer (t.ex i kontakt med ädlare metaller) kan oxideringen dock bli så kraftig att aluminiumen blir helt upplöst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Melker
Vi ska kanske inte använda ordet rost eftersom det är starkt förknippat med järn, så vi säger oxid istället. Alla metaller kan oxideras (även guld). Aluminiumoxid har den fördelen gentemot rost, att den skyddar metallen mot vidare oxidering när metallytan är helt täkt med oxid. Dessutom är den osynlig. Det man gör när man anodiserar är att oxidera metallen under kontrollerade former så att man för ett skyddande oxidskikt på hela ytan.

I extrema miljöer (t.ex i kontakt med ädlare metaller) kan oxideringen dock bli så kraftig att aluminiumen blir helt upplöst.

Jo precis, hade för mig att alu oxiderar men inte på samma sätt som t.ex järn (dvs bryts ner till det vi ser som rost). Va dock inte helt säker så