Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

en strömbrytare

har en "massa" leds på olika spänningar som jag vill kunna stänga av med en strömbrytare

hur ska man göra det?

Permalänk

sätt den i serie med de och brytaren ska ej vara återfjädrande.. att den går tillbaka till läge 1 jutan stannars i läge 2 alternativet är att du sätter den på plus så att du inte sätter den efter ölysdioderna utan före

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
sätt den i serie med de och brytaren ska ej vara återfjädrande.. att den går tillbaka till läge 1 jutan stannars i läge 2 alternativet är att du sätter den på plus så att du inte sätter den efter ölysdioderna utan före

På vilket sätt är det relevant var brytaren sitter?

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

nej jag menar att det är ju bara bättre om den sitter på plussidan för om man även bryter kretsen så ligger det ju ström fram dit om man är klåfingrig o leker med strömmen på

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av thunderinternet
nej jag menar att det är ju bara bättre om den sitter på plussidan för om man även bryter kretsen så ligger det ju ström fram dit om man är klåfingrig o leker med strömmen på

ehh???? va!

spelar ingen roll var du bryter en krets... hur många dioder du än har i serie så går ingen ström genom dem om kretsen är bruten var brytaren än sitter...

tänk dig att du mellan 0V (jord) och +12V sätter 10 dioder i serie med en strömbrytare i mitten!

på de fem som sitter mot +12V kommer potentialen vara +12V överallt och likadant i de fem andra där potentialen kommer vara 0V

hade strömmen rört sig i kretsen även när den var bruten skull lysdioderna lysa även då strömbrytaren är bruten och så funkar det ju inte!

Permalänk
Medlem

tror vi ska en liten kurs i ellära här på swec

spelar ingen roll vart du sätter strömbrytaren. om kretsen blir öppen så blir det ingen ström.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk

nej men jag säger bara att det är ju klockats att ha den före alla lysdioder o skit.. men han gör som han vill .. funktionen blir ju den samma fast igentligen bryter man ju inte minus (nollan)

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem

Klockat...

hur som helst,
om man INTE bryter nollan, vad fan bryter man? ?+ ?

Permalänk

man bryter ju plus (fasen) det är ju iregelstandad... som om ni tittat på brytaren till ett ccfl inverter så ligger den ju på plus sidan och före inverten och lysrörer. alltså så ligger det ingen ström på rören helatiden för minus bryts ju inte.. den ska i regel alltid vara fri..

dock så vanliga bordslampor osv bryter mot denna regel.. men allt jag sett i datorer och sånt så bryter man plus och det har jag lärt mig..

men funktionen blir den samma jag vill ju bara att han får den säkrare..

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk

spelar som sagt ingen roll ifall man bryter på + eller - sidan..

Visa signatur

Det finns inget som e är dåligt gjort..
Bara mindre bra :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sammex
tror vi ska en liten kurs i ellära här på swec

spelar ingen roll vart du sätter strömbrytaren. om kretsen blir öppen så blir det ingen ström.

Eller varför inte istället en kurs i elektronikkonstruktion och produktion som berör ämnet?

-Har man ett jordat chassi och det i kretsens funktion inte spelar någon roll om man bryter på plus eller minus, så väljer man plus eftersom att kretsen då efter strömbrytaren blir bryten.

Det är inte ens säkert att har möjlighet att stänga av datorn då någon gång grejar, har man brytare på plus så gör det inte så mycket om man råkar komma när jord med kabeln till lampan.
Det är bara 12V, men hade det varit högre spänning så hade de tom varit farligt att greja om någon hade satt brytaren på minus.
Och man kan som sagt inte alltid stänga av apparaten som man skall greja med.

*edit, glömde det viktigaste trådskaparens fråga*
För att lösa problemet så kan du i detta fall sätta en strömbrytare till en gemensam jord för alla lysdioder. Eller sätta motstånden som spänningsdelar(eg. strömbegränsa) på jorden och ha en gemensam 12V+ med strömbrytare.
Om du använder både 12V och 5V eller något annat från nätdelen så kör med gemensam jord. Som man enligt min text ovanför, bör unvika om det är praktiskt möjligt.

Visa signatur

[Core i7-3930K med 32GB ram, 2*256GB SSD] & [Core i7 3770K med 16 GB RAM, 256GB SSD] som tillsammans har ett [HD 5850 1GB] och 3st 24".

Permalänk
Medlem

Tillbax till ämnet,
Jag antar att du har massa olika matningspänningar till dina lysdioder och vill kunna slå av dom med en enda brytare,
Självklart kan detta göras på flera olika sätt,
Men de enklast är nog att hitta en brytare med tillräckligt många poler.
Har du redan en brytare men den du har, har bara en pol och de är absolut den du vill använda, så får du använda dig av ett flerpoligt relä eller transistorer, alt. 1 är nog enklast.

Permalänk
Medlem

vore bra om thunderinternet antingen slutade svara på sådana här saker eller lärde sig om det han utger sig för att kunna.
hur som helst så är det väl bäst att sätta strömbrytaren längst upp i kedjan, för jag antar att alla lysdioder får ström från samma källa, så då är det bara att bryta strömmen innan alla motstånd och vad det nu kan vara.

Permalänk
Medlem

kom på att man kunde koppla en molex till en två polig strömbrytare och koppla i allt som man vill stänga av efter den

http://surl.se/anet