Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

Resention av A+gl2 HTPC [bilder]

RESENTION AV A+GL2

Har länge letat efter ett snyggt HTPC Chasse och när jag såg det här blev jag kär och efter 5 min så hade en beställning till kommplet gått iväg. Detta var på lördagen och på måndag eftermiddag så kom ett sms från posten. Hämtade paketet på väg hem ifrån jobbet, och sen va det bara att vänta dom plågsamma minuterna tills pappa kom med kameran.

Ingen ”flashig” kartong men som alla vet så är det ju insidan som räknas

Gott om frigolit och så en plastpåse runt om

Hela lådan va inklädd med plast för att skydda den borstade aluminiumen

Efter att jag tagit av all plast och sen skruvat av locket

Den bruna papplådan från föregående bild innehöll: Manual till lådan, manual och CD till iMon, fjärkontroll, CD front i alu, skruvar och två kylflänsar till Hdd

En lite udda kylnings lösning, de använder en fläkttunnel för att få bort varmluft från nätagg och det övriga systemet. jag tyckte att de kunde ha gjort hålet betydligt större så man hade kunnat få in en 120mm fläkt istället för den 80mm som sitter där orginal, man kan ju själv göra hålet större om man nu vill.

Eftersom jag är allergisk mot fläktgaller så dremlade jag bort dom från 60mm fläktarna. (Fläktgaller skapar turbulens och det leder till högre ljudnivå)

Såhär ser det ut när jag meckar dator.. bor man i en etta så gör man=)

Här har jag tryckt ner övrig hårdvara, ingen värstingdator men hade inte råd att köpa ny dator, (håller på att spara ihop till en ny bil)

Up and running!! Snyggare HTPC finns inte enligt mig, kanske lite svårt att se, men plexit framför VFD displayen är tonat så det ser ut som en spegel. Har även moddat den lite, målade hörlurs och mick anslutningarna svarta med en spritpenna när jag monterade ihop lådan. Jag valde också att inte koppla in power och hdd led, för jag tyckte det inte va så stilrent att ha en blå respektive röd ring runt knapparna

smälter bra in med min övriga utrustning

Sammanfattning:
Grymt snygg låda med bra luftgenomströmning, men den har ett par brister som gjorde mig fett irriterad under installationen.

Den får minus för:
- Manualerna e dom sämsta som jag sätt någonsin.

- De medföljande kylflänsarna går inte att montera, de skruvar som ska hålla dom på plats fans inte

- Det känns inte som om tillverkarna har tänkt till på en del områden, svårt att peka på något speciellt…

- Sex småskruvar för att ta av locket, lite för pilligt enligt mig

Plus får den för:

+Sitt extremt snygga yttre (jag vet att det är subjektivt men jag kan ju nämna att den har en 8mm tjock alufront)

+VFD som ansluts till usb antingen internt eller externt.

+Medföljande fjär, plus program

+ Priset är helt ok jämfört med konkurrenterna (2398.- på komplett)

+Bra kylnings lösningar (jag har lägre temps nu än när datorn befann sig i ett Coolermaster Centurion)

Nu när installationen är över kan jag säga att jag är mycket nöjd med mitt köp, och jag kan även rekommendera andra att köpa denna låda

Betyg: 4/5

För dom som vill ta sig en närmare titt:
Komplett: www.komplett.se/k/ki.asp?sku=315660
A+ egna hemsida: www.aplus-case.de/pages/products/GL2_silver/e_GL2_silver.html

Visa signatur

Andy

Permalänk

Bra skriven recension ! blev lite sugen själv! 10p

Visa signatur

TRöTT På iNGET TRöTT På ALLT

Permalänk
Medlem

Re: Resention av A+gl2 HTPC [bilder]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av andy_86
http://img126.imageshack.us/img126/1291/a22100032jm.jpg

Snyggt!

Ser att du har satt en Zahlman NB-kylare på grafikkortet.... ingen dum ide!

Fungerare det bra??? och var är det för grafikkort du har???

Permalänk
Medlem

Re: Re: Resention av A+gl2 HTPC [bilder]

Citat:

Ursprungligen inskrivet av dommarn
Snyggt!

Ser att du har satt en Zahlman NB-kylare på grafikkortet.... ingen dum ide!

Fungerare det bra??? och var är det för grafikkort du har???

hehe ja det stämmer, har gettomoddat dit den med buntband.. vet inte riktigt hur bra det funkar har inte kollat tempen på kortet.. för övrigt e det ett GeForce 3 ti4200,
användet alldrig datorn till att spela på så jag hoppas att den här kylaren räcker..

Edit: kollade lite fel det är ett GeForce 4 Ti4200 !!!

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem

Jag har ett geforce 3 men denna kylning: (söndersågad "taisol-crap")

Det blir ruggit varmt.. man bränner sig nästan på flänsen, skulle giss på kring 60 grader..... så den där nb47an borde bli ORDENTLIGT varm...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
Jag har ett geforce 3 men denna kylning: (söndersågad "taisol-crap")

Det blir ruggit varmt.. man bränner sig nästan på flänsen, skulle giss på kring 60 grader..... så den där nb47an borde bli ORDENTLIGT varm...

humm nu blev jag lite orolig.. får kanske ta mig en titt på hur varm den e..

jag kan ju säga att den e ju inte direkt sval iaf, mäter tempen med en termometer lagd på flänsen... 44c and caunting.. inte så bra.. får ta och se mig om efter an annan lösning tror jag..

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem

kanske är bäst!

Har en sådan Zahlman kylare på min NB och den blev oxå grymmt varm...

men har nu en 80mm fläkt på 5V som cirkulerar luften runt NBn nu och det håller nere tempen väldigt bra...

så "gettomodda" dit en fläkt så att inte luften står helt stilla så är det nog lugnt!

ger knappt något ljud ifrån sig på så låg fart så....

Permalänk
Medlem

ca 46grader... det värkar ha stannat där så man kan ju anta att tempen ligger på ca 50+ på kortet

hur skadligt är det?

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem
Citat:

ca 46grader... det värkar ha stannat där så man kan ju anta att tempen ligger på ca 50+ på kortet

hur skadligt är det?

knappt över rumstemp ju!! nä tror inte det är någon fara.... men ha lite koll på det ett tag så att det inte får för sig att stiga för mycket!

Permalänk
Avstängd
Citat:

hur skadligt är det?

Säker på att kylaren har ordentlig kontakt med gpu:n? Har nämligen ett GF4 MX420 med en 80mm processorkylare på, den flänsen blir ruskigt varm när jag kör den passiv. Då är det ändå ett riktigt klent kort.

Mycket fin recension i alla fall. Trevligt med hemmarecensioner tycker jag.

Visa signatur

Space, the final frontier

It's not what you've got, it's how you use it, som gamle Ray Stevens sa.

Permalänk
Medlem

mitt grafikkort gick upp i 94 grader när min kylare var dålig.
ett grafikkort klarar ungefär det dubbla i 5min för att vara skadligt.

Visa signatur

Dont be jealous that i've been chatting online with babes all day

Permalänk
Medlem

meckat dit en 80mm fläkt nu och tempen ligger på 32grader det e väll helt ok, nä nu ska jag gå och göra mig i ordning ska och kolla på Joddla med Siv ikväll=) Liiiiiite bonningt men va fan=)

kul att ni uppskatade min lilla resention! det e min första egna tråd så=)

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem
Citat:

meckat dit en 80mm fläkt nu och tempen ligger på 32grader det e väll helt ok, nä nu ska jag gå och göra mig i ordning ska och kolla på Jodla med Siv ikväll=) Liiiiiite bonningt men va fan=)

Grymt snygg låda, om jag kommer skaffa HTPC blir det deffenitivt en sån

Joddla spelar på ekebo ida va?

Visa signatur

"There is no reason for any individual to have a computer in his home." - Ken Olsen

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Belorios
Grymt snygg låda, om jag kommer skaffa HTPC blir det deffenitivt en sån

Joddla spelar på ekebo ida va?

japp=)

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem
Citat:

hur skadligt är det?

Ok, vilken tur men det var bra att du kollade. Jag vet ju hur varmt mitt kort blir.....men det kanske utvecklar mer värme, helt enkelt!

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7

Permalänk
Medlem

Uppdatering

För det första så måste jag berätta att jag hade fel angående kortet, det är ett GeForce 4 ti4200. Sen så kom jag på att termometern inte hade så bra kontakt men flänsen, så tempen var mycket högre än vad jag trodde först, efter att ha flyttat termometern och kletat lite kylpasta på den så var det högsta värdet upp emot 60grader...

Tänkte slänga upp lite bilder på min lilla modd=)

Här har jag monterat en 80mm fläkt med en bit metall. Det ser inte ut som att den hänger fritt på bilden, men det gör den. 33 grader e väll helt ok.

Inte så fina siffror när locket var stängt

Plockade bort lite blindportar så att det skulle komma in lite frisk luft

Lite bättre iaf..

Men nu är det så att jag tror att fläkten stör signalen till mitt wlan-kort.. Har ingen bra signalstyrka nu iaf, hummm jaja vi får väll se om jag köper en kylare istället för att hålla på med mina gettomoddningar.

Visa signatur

Andy

Permalänk
Medlem

Sådär! nu ser det bättre ut 42,5 grader är ju faktiskt inget att gnälla över det heller, så du kan ha kvar pci-skydden om du vill...
Det var då tur att du fixade det iaf, annars hade du nog fått ett kortlivat graffe

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Skitsnyggt

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Avstängd

flökten på mitt gamla 4800 Ultra (hette de 4600 eller 4800?) pajade av damm.. fungerade i flera dagar utan problem såg på film etc.. Det var först efter ett par dagar som jag upptäckte det när jag spelade.. SÅ ska du inte spela på det så är det nog ingen fara...

Visa signatur
Permalänk

Nice, belv ialla fall grymt sugen på ett sånt chassi och sen tyst h2o kylning....=) Såg riktigt bra ut och ändå relativt rymligt. Hur är det med plats för atx agget? Super trångt?

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk

Fin recension, även om jag saknar ordentliga bilder på fronten. Annars är det

Visa signatur

That's just my opinion, I could be wrong...
> C2Q Q6700 > 8GB PC6400 > Gigabyte 965P-DQ6 > HD4870X2 & HD4650
> Lian Li PC-201B > Corsair HX620 > 10.46TB > HP LP3065 & 2x HP LP2065