Permalänk
Medlem

Bakprojektions-TV

Är ute efter en ny TV, saken är sen att jag tittar nästan inget på vanliga kanaler. Det är DVD-film samt Xbox med mediacenter som gäller. Även en del spel.

Är mest ute efter en större än 32". En kompis köpte en 40KW412 Thomson 40" bakprojektions-TV på ONOFF för 6995:-

Måste vara riktigt bra pris. SÅ blev sugen på en med.

Är det helt ute med denna teknologi, ska man satsa på en projektor istället? Vad tror ni?

Permalänk
Medlem

du kommer inte kunna köra HD teve på den. men ska du bara ha den som vanlig teve e de väl funkis. har du bara dom pengarna å vill ha en stor teve. så visst. men inge som e framtidssäkert!

Permalänk
Medlem

Frågan är hur viktigt det ärmed HD?

Som sagt så ser jag nästan inget på TV... ÄR nästan uteslutande DVD samt en del spelande.

Permalänk
Medlem

Hmm... svårt de dära. projektor bör man väl mörklägga oxå. projektor får du ju en billig med högre upplösning och mera tum. kanske mera värt om du kan mörklägga. sen om du kör vi en dator allting så e de la bara fördel i så fall. om du nu inte tittar på teve. sen e de fortfarande de dära me HD de e så himla svårt just nu!!! =( jag vet varken in eller ut själv. köpte en 32wide för snart 2år sedan. nöjd som satan med den. tittar typ bara på dvd på den. sen lite teve. men inväntar att de ska bli klarhet på alla standarder osv sen e man ju student så e ju inte alltför tät

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så kommer det väl inte börja sändas "äkta" HD-tv än på ett bra tag? TEkniken finns ju kanappt. Tar ju så grymt stor plats i nätet.

Aja som sagt TV är egentligen oitressant för mig, OS var fjärde år samt lite sport och musikprogram nån gång då och då.

HUr ser det ut med HD på DVD-film och TV-spelsfronten? Antar att det kommer gå fortare, eller redan finns? Xbox 360 är HD va?

Permalänk
Medlem

dvdfilmer körs inte i hd inte nu iaf. vad jag vet. xbox 360 kör 720P Hd teve. så kör du xbox 360 e de garanterat värt att ha en HD teve. skaplig skillnad. sen vad gäller teve. så kommer de väl komma till sommaren. iaf canaldigital boxer å comhem ska haka på. men inte lika säkert hur de blir med dem. canaldigital sänder en kanal i HD nu. men den går i mpg2. medans de som ska komma e mpg4 men finns inga boxar för det än. i USA har de kört mpg2 HD ganska länge nu.

Permalänk

Ja och i Japan har de kört hdtv sen 80 talet Jappsarna är duktiga dom, även fast HDTV går att få tag på i sommar så kommer det dröja väääldigt länge innan det är standard och man behöver köra en fin tv, så köp du din bakprojektion och njut i några år tills de fina hd tv-apparaterna kostar ungefär lika mycket som den gör nu.

Permalänk
Medlem

har du mycke pengar kan du spana på sonys bakproj 50tum. finns på bla a netonnet. de e en HD! den e ju inte så dyr. men ändå

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av landen
Vad jag vet så kommer det väl inte börja sändas "äkta" HD-tv än på ett bra tag? TEkniken finns ju kanappt. Tar ju så grymt stor plats i nätet.

Aja som sagt TV är egentligen oitressant för mig, OS var fjärde år samt lite sport och musikprogram nån gång då och då.

HUr ser det ut med HD på DVD-film och TV-spelsfronten? Antar att det kommer gå fortare, eller redan finns? Xbox 360 är HD va?

Canal+ har sänt HD sen i höstas, i sommar kommer SVT sända fotbolls-VM i HD och sen kommer det bara bli mer och mer. Snart kommer även bluray och hd-dvd så HD är verkligen värt att satsa på om man bryr sig det minsta om bildkvalitet. Xbox360 och PS3 spottar ur sig HD.

Permalänk
Medlem

Som någon sa, dom ska väl komma upp med en standard för att komprimera till mpeg4 innan som kan börja sända? Och eftersom det ska tillverkas boxar efter detta med så.

Men frågan är då? projektor eller bakprojektion. Kommer knappast ner i 7000:- för en vettig filmprojektor. Och är lite inne på tanken att slippa böka med duk osv. Känns omständigt.

Men blir det bättre så.

Hur står sig dagens projektions-TV ? En sådan Thomsom jag funderar på t.ex. När det gäller bildkvalité. Då tänker jag jämfört med bildrör samt LCD/Plasma vid DVD samt spel.

Vet att dom är känsliga för ljus, samt att det kan vara dålig betraktningsvinkel.

Permalänk
Medlem

fast thomsonen du kollat på e väl en gammal bakproj. de har ju en ny variant men den e hd å ligger närmre 20tusen. antar att den du kollat på är en gammal sak. som ska försvinna så de rear ut den. kollar prisjakt.nu de kanske har skrivit om den tevend u är sugen på. det forumet är ganska bra om man e ute efter sånna grejjer. de diskuterar nästan uteslutande hembio där fast mycke annat oxå

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alex__a
fast thomsonen du kollat på e väl en gammal bakproj. de har ju en ny variant men den e hd å ligger närmre 20tusen. antar att den du kollat på är en gammal sak. som ska försvinna så de rear ut den. kollar prisjakt.nu de kanske har skrivit om den tevend u är sugen på. det forumet är ganska bra om man e ute efter sånna grejjer. de diskuterar nästan uteslutande hembio där fast mycke annat oxå

Ska kolla upp det. Jo den är utgående! www.onoff.se 6995:-

Permalänk

Nyare bakproj. klarar ljusa rum utan problem, klarar även HDTV. Men å adra sidan så kostar de mer än 7k. Men man får stor bild och rätt schysst bild till ett bra pris. Nyare bakproj. lider inte alls av samma problem som de äldre gjorde.

Visa signatur

"?"

Permalänk
Medlem

Men har inte lampan fortfarande ganska kass brinntid?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Lågt pris, men tyvärr får man ju leva utan både komponent och någon form av datoranslutning.

Men vid 40" börjar det ju bli lite lönt att se film, så gillar du bilden är det väl bara att slå till?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nikce
Men har inte lampan fortfarande ganska kass brinntid?

Just denna har ju ingen lampa och lär därför ha ganska bra brinntid.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Lågt pris, men tyvärr får man ju leva utan både komponent och någon form av datoranslutning.

Men vid 40" börjar det ju bli lite lönt att se film, så gillar du bilden är det väl bara att slå till?

Just denna har ju ingen lampa och lär därför ha ganska bra brinntid.

Vet du något om denna, i förhållande till kvalité på dyrare?

Denna det gäller isåfall!
http://www.onoff.com/online/onoff/grundinfo.nsf/toPage?openfo...

Har ingen lampa? Hur fungerar det?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet du något om denna, i förhållande till kvalité på dyrare?

Denna det gäller isåfall!
http://www.onoff.com/online/onoff/grundinfo.nsf/toPage?openfo...

Har ingen lampa? Hur fungerar det?

Jag ingenting

Det är ju en CRT, dvs rör.
http://www.bigscreen.se/aob-bildtekniker.htm (~2 sidor ner)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dez
Jag ingenting

Det är ju en CRT, dvs rör.
http://www.bigscreen.se/aob-bildtekniker.htm (~2 sidor ner)

Mycket bra sida, tackar för den!
Lutar åt en vettig projektor istället faktiskt! Mindre att släpa på om man skulle flytta. Samt att man kan variera bildstorleken om man kommer flytta till en mindre lägenhet framöver

Permalänk
Medlem

hehe
låter bra de!

Permalänk
Medlem
Citat:

Mycket bra sida, tackar för den!
Lutar åt en vettig projektor istället faktiskt! Mindre att släpa på om man skulle flytta. Samt att man kan variera bildstorleken om man kommer flytta till en mindre lägenhet framöver

Projektor is the shit!

Du sparar ju massor med plats på en tunn duk istället för en 60kg best.

Permalänk
Medlem
Citat:

Som någon sa, dom ska väl komma upp med en standard för att komprimera till mpeg4 innan som kan börja sända? Och eftersom det ska tillverkas boxar efter detta med så.

Standarden är bestämd, blir mpeg4 med 720p i upplösning. Boxar ska börja massproduceras till sommaren, förhoppningsvis. De kommer ju kosta en liten peng, men det är på gång i alla fall.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.