SweClockers drop!
Permalänk
Medlem

MX-1 hur mycket?

Jag underar hur lång tid det tar för MX-1 att få vettiga temperaturer? Jag har nyss bytt från n standard AMD3200+ kylare till en Arctic-Cooling Silencer ultra 64TC och då följde det med lite MX-1 pasta, och efter att ha kollat på deras hemsida hur den ska appliceras kletade jag glad i hågen ett riskorn i mitten av prollen och tryckte dit fläns+fläkt.
Problemet är nu att jag har gått från ca 41-44 C i idle till 45-47 C.
Är detta normalt? Bör jag gå tillbaka till min gammla eller byta till Silver 5 som tydligen ska var så bra?
Borde man ha kletat ut MX-1 an? Hur mycket jag än trycker kan jag knappast få den där sega sörjan att kleta ut över hela KF eller?
jaja... nu har jag pladdrat klart. Är högst tacksam för svar!
//Kylarnoob

Permalänk
Gäst

har du tvättat prollen me aceton, isopropanol eller liknande?

För om det finns en liten liten liten hinna av fett eller nåt så höjs tempen.

Så du ska tvätta rent.

Permalänk
Medlem

det glömmde jag säga. jag har tvättat rent med kemiskt ren aceton, jag uppfattade det som att det skulle vara bra att använda, men det kanske inte får bort det sista. borde jag göra om och använda något annat? Det såg ut som jag fick bort allt i alla fall.

Permalänk
Gäst

testa ta av kylaren och se om kylpastan hamnade på koppardelen.

Och tvätta av me aceton

lägg sen 3/4 riskorn av kylpasta och se igen

säg sen hur tempen blir

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nirmah
det glömmde jag säga. jag har tvättat rent med kemiskt ren aceton, jag uppfattade det som att det skulle vara bra att använda, men det kanske inte får bort det sista. borde jag göra om och använda något annat? Det såg ut som jag fick bort allt i alla fall.

Nä kemiskt ren aceton är riktigt bra... själv har jag använt en nagellacksborttagningsflaska flera ggr vid brist på annat (som ändå består till typ 95% aceton) och det har åtminstone för mig fungerat fint... aldrig fått högre temperatur snarare tvärtom.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem

Jag tog av och tvättade bort och applicerade ett nytt 3/4 riskorn, Min fläns har inte någon koppar men det är en rund area med ungefär lite över 1 cm diameter som har pasta på sig.
Det här har exakt samma resultat. ca 46 C i idle. kanske är det mätaren som är knas? Jag har ska vänta några dagar och se om det blir bättre, jag har en liten tub AS5 också, kanske byter till det och testar. MX-1 är väldigt trög, är AS5 likadan? Den kanske behöver bränna in lite mer innan... men jag väntade mig i alla fall minst samma resultat med MX-1 som med orig.

Permalänk
Gäst

as5 e troligtvis bättre

du applicerar den på samma sätt som mx1

Permalänk
Medlem
Citat:

. MX-1 är väldigt trög, är AS5 likadan? Den kanske behöver bränna in lite mer innan... men jag väntade mig i alla fall minst samma resultat med MX-1 som med orig.

As5 är rätt så vek i konsistensen och flyter ut bra. Ceramique är lite trögare och det brukar jag smeta ut innan jag har på kylaren.

As5 behöver lite tid att läka innan det funkar 100%.

Permalänk
Gäst

men mx1 är ännu trögare

Permalänk
Medlem

iden med kletet är väl ändå att det ska bli bättre kontakt mellan proc och fläns eller hur? om man lägger en klick och trycker ut den... borde det inte bli bättre om man stryker ut det? nu så är ju det klet som bildar en liten kudde och sen inte nån kontakt alls förövrigt...hmm... Och jag läste i på AS5 att de tyckte att man ska tvätta met isopropanolalko även om man tvättar med aceton. kanske får köpa sånt, vart gör man det? Tack för all hjälp än så länge!
[EDIT:] Nordbryggan och CPUn sitter väldig nära varandra och jag har bytt till en blå zalman passiv, som blir mycket varm. kan det vara så att den värmer upp cpun?

Permalänk
Medlem

MX-1 an var omöjlig att hantera åt mig med. Så jag kör AS5. AS5 är seg att hålla på med, ja. Men den GÅR då att hantera... MX-1 var ju som halvtorkad lera (kanske bli "gammal", och torkar fort?).

Permalänk
Gäst
Citat:

iden med kletet är väl ändå att det ska bli bättre kontakt mellan proc och fläns eller hur? om man lägger en klick och trycker ut den... borde det inte bli bättre om man stryker ut det? nu så är ju det klet som bildar en liten kudde och sen inte nån kontakt alls förövrigt...hmm... Och jag läste i på AS5 att de tyckte att man ska tvätta met isopropanolalko även om man tvättar med aceton. kanske får köpa sånt, vart gör man det? Tack för all hjälp än så länge!
[EDIT:] Nordbryggan och CPUn sitter väldig nära varandra och jag har bytt till en blå zalman passiv, som blir mycket varm. kan det vara så att den värmer upp cpun?

isopropylalkohol eller isopropanol som det oxå kallas kan man få för 46 spänn i apoteket

Permalänk
Medlem

yogge: jag fattar det som enligt Arctic Cooling så ska inte MX-1 bli gammal just på grund av dess konstistens. Det kanske blir en markant skillnad efter några dagar bara... jag ska vänta och se. Det är inte förrän nu jag har installerat speedfan så jag alltid kan ha koll på tempen heller...
Jag har kollat med sisoft Zandra lite stickvis. kan olika program läsa av samma sensor med olika värden? Tänkte om bara SF visar högre temp än Zandra bara för att den tolkar det så? hmm...

Alla: tack för all hjälp och gensvar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
lägg sen 3/4 riskorn av kylpasta och se igen

alldeles för mycket på en grafikkärna. man brukar ta ett halvriskkort på en processor.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.