Datorn hänger sig. Hjälp?
Hej,
Problemet började för kanske ett par veckor sedan. Datorn började frysa/hänga sig vid vanligt användande...typ surfning och spel. Allt bara frös och jag var tvungen att trycka reset-knappen för att starta om. Det hela blev lite bättre om jag öppnade chassit (vilket får mig att tro att det hela är värmerelaterat) men CPU-tempraturen liggär runt 30-40 grader och moderkortstempen borde ligger runt 30 (med chassit öppet), så jag vet inte.
Efter att jag öppnade upp så hängde sig bara datorn vid spelande. Formaterade datorn häromdagen, samt blåste ur innandömet, kletade på ny kylpasta på processorn och blåste ur fläkten på grafikkortet.
Dock så kvarstår problemet, datorn hänger sig efter ett tags spelande. Dock ej vid surfning, har inte testat med kontorsarbete.
Kan även säga att mitt förra grafikkort dog för ungefär ett år sen. Fick en massa artefakter och skumma grafikfel och sen la det av. Köpte då nytt som funkat utmärkt, men efter att datorn hängt sig efter lite CS spelande häromveckan, så fick jag "rosa" golv när jag satte igång och spela igen efter omstarten. Dock har det inte uppstått igen, så det kan/verkar ha varit en engångsföreteelse.
Lite info om datorn:
Datorn är ca: 2 år gammal (köptes sommaren 2004) och innehåller följande:
AMD FX 53 (ej överklockat)
Zalman jättecpufläkt
Corsair TWINX1024R-3200C2 1024MB REG
Kit w/two matched CMX512R-3200C2 DIMMs (RMA när jag fick dem, så dessa är direkt från Corsair och funkar) timings 2-3-3-6
ASUS SK8V moderkort.
1st DVD spelare
1st DVD brännare
1 st WD Raptor 74 gigs systemdisk
1st 120GB Seagate Barracuda 7200.7
1st 300GB hdd (kommer inte ihåg märke)
Tagan Black Silent (nåt sånt)480W nätagg
Sapphire X800XT Radeon 256MB
1st Diskettstation
Problemet började som sagt för 2-3 veckor sedan, innan dess har maskinen funkat klockrent.
Tack på förhand
Mvh
Per
[b]Non illigitamus carborundum [/b]