Samsung 930 bf hinner inte med!!

Permalänk
Medlem

Samsung 930 bf hinner inte med!!

Tjo hej !!

Jo det är så att jag köpte en sådan skärm idag "samsung 930BF" o installera allt som följde med.
Alla färger o sånt verka skit bra men när jag gick in o lira CZ blev jag besviken, det känndes som och va full När man drar snabbt med musen över skärmen hänger bilden med.

Har testat både DVI o vanlig kabel men samma skit, kört både 75 och 60 hz, laddat hem dom nyaste drivarna Nvidia.
Hållt på o mecka o pilla på allt jag kan komma på men utan förbättring. Trodde 4ms skulle va tillräkligt!!
Någon som upplevt samma ?

Dator spec.....

p4 3ghz
ddr2 533mhz
ingen floppy
V-synk - AV
Geforce 6800 -256meg

Tacksam för svar..

Permalänk
Medlem

TFT är sådana, men vissa är extra känsliga. Jag kände samma sak när jag skulle köra CS men jag lirar kanske 3 ggr om året så jag lider inte.

Du får använda ångerrätten om du inte är nöjd...

Permalänk
Hedersmedlem

Det är inte en placeboeffekt då? Att du innerst inne tycker att bilden ska släpa efter och därför upplever du det värre än vad det egentligen är. När jag precis fått min skärm så tyckte jag också att bilden släpade efter lite, men det bättrade sig när man hade vant sig vid skärmen.
Jag har både en 913B (8ms) och en 930BF (4ms) och nu upplever jag ingen eftersläpning på någon av skärmarna, men som sagt så har alla olika krav och är olika känsliga.

Permalänk
Medlem

I CS (Eller Half-Life egentligen) så släpar bilden lite grann när man kör med V-Sync av. Därför man ska köra med V-Sync på fast då blir det för lite FPS för att det ska flyta. Så när man spelar CS (CS:S vet jag dock inte om det är beroende av FPS) med TFT skärm så får man välja om man ska ha 100 FPS eller "eftersläpningar".

Visa signatur

Snälla, kan SweC sluta låtsas vara en Youtube-kanal och återgå till en riktig hårdvaru- sida/forum där man får ordentlig information i text.

Permalänk
Medlem

Tack för svaren, men släpningarna e fortfarande kvar Har testast ännu mer inställningar nu och har även testat skärmen hos en kompis. Där släpa det oxå när vi lira CZ fungera iofs bättre när vi testa ett bilspel, men tyvärr e det inte bilspel jag spelar så det kan kvitta

Trodde man kunde förvänta sig mer av en 4000kr skärm med 4ms.. jjaja
Men finns det någon som vet en konkret inställning för att det ska bli bra så bara skriv ett inlägg ..

Tack!

Permalänk
Medlem

jag hade en hyffsad crt men köpte än viewsonic på 8ms och är skit nöjd..inga eftersläpningar här inte..bli van med skärmen så försvinner dom nog..

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem

HEHeh vill inte vänja mig det ska va bra från början annars finns ju ingen mening o köpa ny skärm ju ?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av woodii
HEHeh vill inte vänja mig det ska va bra från början annars finns ju ingen mening o köpa ny skärm ju ?

Då verkar det som du hör till de få procenten som är extra känsliga för ghosting, köp en bra CRT istället.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

woodii: Jag har en 930BF och jag upplever inte några som helst eftersläpningar, men det kanske beror på att det är flera år sedan jag hade
en CRT skärm!
Men jag har läst att dom problemen du har kan lösa sig genom att stänga av RTA (Response Time Accelerator) som finns i menyn på skärmen.

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jimbo66
woodii: Jag har en 930BF och jag upplever inte några som helst eftersläpningar, men det kanske beror på att det är flera år sedan jag hade
en CRT skärm!
Men jag har läst att dom problemen du har kan lösa sig genom att stänga av RTA (Response Time Accelerator) som finns i menyn på skärmen.

Lycka till!

Hmm jag hittar den menyn men den är locked precis som en massa andra menyer ... du har möjligtvis inte ett tips hur man låser upp menyerna?

obs ! hitta skiten nu efter lite mer läsning man håller in knappen 5 sek så funkar menyerna ojojjo vad dum man e ibland .

Permalänk
Citat:

Hmm jag hittar den menyn men den är locked precis som en massa andra menyer ... du har möjligtvis inte ett tips hur man låser upp menyerna?

obs ! hitta skiten nu efter lite mer läsning man håller in knappen 5 sek så funkar menyerna ojojjo vad dum man e ibland .

Fungerar det bättre nu då?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ | Abit KN8-SLI | Twinmos PC3200 2 x 1024 Gb | XFX 7800GT 450/1050 MHz | X-FI XtremeMusic | 280 Gb SATA2 | Samtron 19" 98PDF

Permalänk

Ehm, jag har precis nyligen köpt min Samsung 930BF (igår för att vara exakt)..
Och jag upplever samma problem som woodii, eftersläpningar, men jag verkar inte vara lika kräsen som han. Jag vänjer mig lätt vid dem, och glömmer dem.
Men det är en sak jag undrar över, när jag trycker på "Auto"-knappen så står det "Autojustering Ej Tillgänglig". Och när man ska ändra inställningarna i "Bild" (Grov, Fin, Skärpa, H-position och V-position) så står det också Ej Tillgänglig..

Detta inlägg är mest inriktat mot Woodii och Jimbo66, hoppas ni har lösning.

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB ROG Strix | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av straatMan
Men det är en sak jag undrar över, när jag trycker på "Auto"-knappen så står det "Autojustering Ej Tillgänglig". Och när man ska ändra inställningarna i "Bild" (Grov, Fin, Skärpa, H-position och V-position) så står det också Ej Tillgänglig..

Dom funktionerna är bara tillgängliga om du kör den analogt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av exhale
Dom funktionerna är bara tillgängliga om du kör den analogt.

Och hur kör man analogt, vilka effekter samt bieffekter är det att driva monitorn analogt?
Ska man dra ur den vita video-kabeln för att köra analogt? :/

Visa signatur

ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Corsair 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4080 Super 16GB ROG Strix | MSI MPG A1000G PCIE5 1000W |

Permalänk
Medlem

CRT är helt klart bäst!!!

Visa signatur

AMD Athlon "San Diego" 3700+ ATI Radeon X850XT :: 6009 poäng 3DMARK05

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av qvarre
CRT är helt klart bäst!!!

mm fulast med

Men någon som kan svara? : /

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har inte fördjupat mig så mkt i menyerna, har även i skrivande stund packat ner min TFT skärm igen för att lämna tillbaka den. Först trodde jag att det kanske var ett måndags ex jag fått tag på men nu när jag läser att du oxå märker av eftersläpningarna så är det nog inte bara min skärm.

Så det får väl bli CRT ett tag till, tills jag testar en TFT hos nån polare o tycker den e ok isf är det bara ut o köpa den modellen..
Fan Samsung göra reklam för att skärmen är en sk. GAMER skärm ...bull shit ..

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inte fördjupat mig så mkt i menyerna, har även i skrivande stund packat ner min TFT skärm igen för att lämna tillbaka den. Först trodde jag att det kanske var ett måndags ex jag fått tag på men nu när jag läser att du oxå märker av eftersläpningarna så är det nog inte bara min skärm.

Så det får väl bli CRT ett tag till, tills jag testar en TFT hos nån polare o tycker den e ok isf är det bara ut o köpa den modellen..
Fan Samsung göra reklam för att skärmen är en sk. GAMER skärm ...bull shit ..

Jag har en samsung 730bf, alltså samma modell fast 17tum och den flyter på i alla spel, allt från cs till fear! Upplever inga eftersläppningar eller nåt, det kanske är fel på skärmen?

Permalänk
Medlem

Mja antingen är det fel på skärmen eller så är du extremt kännsligt för ghostning.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Mja antingen är det fel på skärmen eller så är du extremt kännsligt för ghostning.

Jag har inga problem med ghostning. Det jag har problem med just nu är att jag inte kan lira 800x600 eller 1024x768 utan att bilden ska bli otydlig utav faen! SÅ JÄVLA PISSED

Visa signatur

Permalänk
Medlem

hmm..testa en viewsonic i en butik!!

Visa signatur

Fractal Design Ridge | Ryzen 5 5600X | Asus STRIX B550-I | Asus RTX 3060 Ti Dual | Corsair 16GB 3000MHz | Crucial P1 1TB Nvme | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Citat:

Jag har inga problem med ghostning. Det jag har problem med just nu är att jag inte kan lira 800x600 eller 1024x768 utan att bilden ska bli otydlig utav faen! SÅ JÄVLA PISSED

Du har ju en tft. En tft kan köras på en upplösning, endast en. Den är förmodligen specificerad till att köras i 1280x1024 eller något sånt. Vid andra upplösningar blir bilden suddig och fungerar allmänt dåligt. Om du ska hoppa mellan olika upplösningar så är det crt som gäller.

Visa signatur

Stationär: Obsidian 550D WaterCooled - Dual Radiator Mod
Intel Core i5 2500k @ 4,5GHz [EK Supreme HF] | ASUS P8P67 | 8GB Corsair Vengeance 1600Mhz CL 8 | Crossfire Gigabyte Radeon HD6950 2GB @ 1536 shaders [EKWB FC6970] | Caviar WD Black 640GB | Caviar WD Green 1TB | Corsair HX 850W | Windows 7 Pro 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spennis
Du har ju en tft. En tft kan köras på en upplösning, endast en. Den är förmodligen specificerad till att köras i 1280x1024 eller något sånt. Vid andra upplösningar blir bilden suddig och fungerar allmänt dåligt. Om du ska hoppa mellan olika upplösningar så är det crt som gäller.

Okej. Då ska jag skicka tillbaka min TFT. Så otroligt tråkigt. Nåväl, då har man 3600kr att spendera.. På vad?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Hehe...du har tydligen inte kollat upp särskilt mycket innan köpet. En nackdel med TFT är just att den för att köra i andra upplösningar än native-upplösning måste interpolera bildpunkterna. (du har ju barta ett fixt antal bidpunkter och om du skall visa ett annat antal stämmer inte antalet befintliga bildpunkter överrens med antalet bildpunkter du vill visa, så skärmen måste interpolera.)
Kör i nativeupplösning om du vill undvika suddig bild, eller kör på CRT.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

Jamen jag köpte ny tft för att min andra var trasig (min crt).. Det är det som är synd. Annars hade jag bytt tillbaka. Nativeupplösningen funkar flytande på cs, men om jag ska köra 1280x1024 på hl2 eller quake4 så kanske ni förstår att det kan lagga lite. Har ett powercolor radeon 9600xt 256mb, ganska gammalt :/

Visa signatur

Permalänk

4 ms betyder bara att den kan klara ner till 4ms mellan två färger. Din skärm kanske klarar av svart till grått på 4ms men rött till grönt på 25ms eller liknande. Överdrivet nu förstås, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Visa signatur

avregistrera mig

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spennis

Innebär det att om jag har 1280x1024 på skrivbordet ska jag köra det även när jag spelar?
Kommer det sluta släpa efter då?

Permalänk
Medlem
Citat:

mm fulast med

Men någon som kan svara? : /

Haha men fulast kan vara bra.. Min kusin vann fulaste chassit på DHW05 och fick ett nytt^^

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk

Hehe okey Jo då lyckas man ju iallafall. : D

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har oxå en samsung 930bf.. Den har börjat släpa efter med RTA aktiverat. Har inte märkt nåt innan å haft den sen i november.. D mest irriterande är att allt under 85 i brightness tjuter eller surrar eller va man ska kalla det.. Ska be dom skicka en utbytesskärm å se om d blir bättre..Kan vara jag som har en alldeles för tyst dator va vet jag Men men..

Visa signatur

Miklen