Fläktar på ett XFX 7900GT

Permalänk
Medlem

Fläktar på ett XFX 7900GT

Hej,

Jag köpte nyligen ett XFX 7900GT och upptäckte snabbt att grafikkortet står för 60% av ljudnivån i min stackars dator. Fläkten verkar snurra på max konstant, även i idle.
Är det någon annan som har testat ett sådant kort? Någon som kan bekräfta att det är ett vanligt beteende? Hur är fläktarna på andra modeller?

/ K

Permalänk

du har inga chassifläktar i datorn va ?, dom låter högre än vad 7900gt fläkten låter, nätagget fläkt låter högre. så jag förstår inte vad "alla2 klagar på, ljudkänsliga.

köp dig en Artic cooling om du är så känslig.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

vet inte hur det är med XFX 7900GT men köpte ett XFX 6800XT å det går fullvarv med å tror det är 50mm fläkt på det. Lät som fan i min nya burk har ändå dubbla dual cor processorer så dubbla zalman 7700 och 120mm ut och 120mm i nätaget men grafikkortet överöstade allt.

Blev en VF700 på mitt så vart det tyst på skiten.

Varmt gick mitt med. klockat var jag uppe i 91C å har bra chassitemps.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
du har inga chassifläktar i datorn va ?, dom låter högre än vad 7900gt fläkten låter, nätagget fläkt låter högre. så jag förstår inte vad "alla2 klagar på, ljudkänsliga.

köp dig en Artic cooling om du är så känslig.

Om man väljer delar med omsorg så låter varken chassifläktar eller nätaggets fläktar högre än stockkylning på ett nyare grafikkort. Vet inte vad du sitter med för skräp.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Jag köpte ett Seasonic S12 nätagg för att få ner ljudet. Utöver det har jag bara chassifläktar på 12cm och de är rätt tysta. Allt låter bra utom grafikkortet vars fläkt alltid varvar upp till 100%. Det handlar nog inte om att vara känslig. Man måste vara döv för att inte störa sig på ljudet.

Permalänk

kör adda fläktar 120mm, i chassit och big tt på cpun och zalman vf700 på gkortet (just nu) körde stock innan och jag hörde minsann inte stockkylningen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Varvade din ner ibland eller körde den max hela tiden?

Permalänk
Medlem

Det kan ju vara problem med just någon av era fläktar, som trådskaparen frågade efter i första inlägget också. Så innan ni går in i "kampen" för att slåss kolla förutsättningarna först
Vänta tills lite fler olika användare har svarat så ni vet mer om hur det "ska låta".

Visa signatur

Opteron 165 (291x9 = 2620MHz), DFI LanParty UT Ultra-D, G-Skill PC4000(9/10, 3-4-3-8), PC X1800XT512Mb(Stock) Lian Li PC73-SLB, Tagan 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KStropp
Jag köpte ett Seasonic S12 nätagg för att få ner ljudet. Utöver det har jag bara chassifläktar på 12cm och de är rätt tysta. Allt låter bra utom grafikkortet vars fläkt alltid varvar upp till 100%. Det handlar nog inte om att vara känslig. Man måste vara döv för att inte störa sig på ljudet.

Tror det var det agget jag köpte med ligger på 560W med 120mm fläkt. har det i min dual Opteron dualcore och det skulle enligt test låta en del men märker jag inte. Grafikkortet lät mäst i min burk med som sagt vellket det enligt anndra gjorde med å det är ett XFX. Tror inte XFX har bästa kyllningarna precis då dom oftast är rätt billiga kort.

Permalänk
Medlem

Agget är väldigt tyst. Köpte varianten med 600W. Helt ok ljudnivå.

Permalänk
Medlem
Citat:

kör adda fläktar 120mm, i chassit och big tt på cpun och zalman vf700 på gkortet (just nu) körde stock innan och jag hörde minsann inte stockkylningen.

Nu handlar denna tråden om att killen har problem med sin ljudnivå i sin dator. Inte om din dator och vilken ljudnivå du accepterar.
Han tycker att den låter för mycket då tycker han det. Du kan inte ändra på hans tankar.
Han tycker att den låter för högt, låt han tycka det också.
Försök hjälpa killen istället så blir vi alla glada.

OnT. Har du testat att styra fläkten i något program eller så?
Annars rekomenderar jag dig den nya AC kylaren eller den nya zalmanen. Dom ska vara ganska tysta.

Permalänk
Medlem

Förmodligen låter fläkten så högt för den måste snurra så sablans fort för att kyla ner kortet.

Tycker det är ganska självklart. Köper man värsting grejjer får man räkna med att det låter endel också.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pa1983
Tror det var det agget jag köpte med ligger på 560W med 120mm fläkt. har det i min dual Opteron dualcore och det skulle enligt test låta en del men märker jag inte. Grafikkortet lät mäst i min burk med som sagt vellket det enligt anndra gjorde med å det är ett XFX. Tror inte XFX har bästa kyllningarna precis då dom oftast är rätt billiga kort.

XFX gör dom snabbaste och dyraste korten.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KStropp
Agget är väldigt tyst. Köpte varianten med 600W. Helt ok ljudnivå.

Kom på att det var ett av aggen jag kollade på men var Silverstone 560W jag köpte.

Mja XFX kanske gör dom snabbaste stock överclockade men inte har jag märkt att priset ger nått extra för pengarna. Typ stock kylare med silverpasta då da men kan man ju fixa själv och clocknigen med. Mitt 6800XT kostade 1495Kr å har bättre minnen och är snabbare än ett 6600GT och ett sånt kort kostar en 1800-1900Kr för det mästa med 256Mb ram.

men kylnigen sög get rent ut sagt. 80+ stock kylning å ven värre än mitt gammla 6800U nvidia referenskylare.

Permalänk
Medlem
Citat:

OnT. Har du testat att styra fläkten i något program eller så?
Annars rekomenderar jag dig den nya AC kylaren eller den nya zalmanen. Dom ska vara ganska tysta. [/B]

Finns det något annat sätt än att använda Riva Tuner?

Permalänk
Medlem

Finns några prog. Kommer inte på några nu. Men jag ska kolla runt lite efter något.

Kanske gainwards gamla prog till 6800 serien fungerar? Kanske finns ny vers?

Permalänk
Medlem

På Gainward 7900GT sitter det en "standardfläkt" i koppar där man INTE kan styra fläkten så den snurrar alltid i maxfart. Förmodligen samma här. Det ända du kan göra är att byta kylare helt enkelt.

Permalänk
Medlem

Jag menade det gamla hederliga gainward programet man fick med till 6800GT/Ultra på den tiden. Ska rota fram en cd och lägga upp så ni kan testa.

Permalänk
Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

en glad nyhet för Nvidia 7900 ägare: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?threadid=575328

Men vem sitter och löder eller målar på kortet? sen är 1.7v samt 1.6v lite väl riskabelt i 24/7 läge.
Tråkigt att dom låst dessa kort på hårdvaran så man måste sätta sig ner och löda för att kunna voltmoda.

Permalänk
Medlem

Rivatuner 15.9 eller 16 kommer klara det, kommer om nåra veckor. http://www.digit-life.com/articles2/video/g71-part2.html en som har RT 16 beta ... nån som har den för gärna skicka ett PM.

Visa signatur

Amd 64 X2 4400+ @ 5200+ | 2048MB 2-3-2-6-1T | 7900GT @ 549/1750 | 2x74GB WD740GD | 250GB WD2500KS | NesteQ 520w 0db | Kylning: Zalman 9500 med 92mm Nexus, 120mm Nexus, 2x92mm Nexus.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

XFX gör dom snabbaste och dyraste korten.

Skulle inte kalla dem dyrast, snarare har de bra priser på fabriksklockade kort, och stort urval.

I stort sett alla använder referenskylningen, och den är tyvärr i första hand gjord för att se häftig ut, inte för att vara tyst. Uppenbarligen har du fått ett tyst exemplar, men jag skulle inte satsa på det om jag var känslig. Väsnas den är det bara att byta. Att göra en fläkt av genomskinlig plast är bland det dummaste man kan göra, rent materialtekniskt sett.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Medlem

Vore ju surt om det inte gick att kontrollera fläkten på 7900 GT ... sitter med en Arctic NV5 monterad som jag vill styra lite, aja annars får man väl smeka på en VF900.

Visa signatur

Amd 64 X2 4400+ @ 5200+ | 2048MB 2-3-2-6-1T | 7900GT @ 549/1750 | 2x74GB WD740GD | 250GB WD2500KS | NesteQ 520w 0db | Kylning: Zalman 9500 med 92mm Nexus, 120mm Nexus, 2x92mm Nexus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Att göra en fläkt av genomskinlig plast är bland det dummaste man kan göra, rent materialtekniskt sett.

på vilket sätt menar du nu? hängde inte med riktigt..

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Men vem sitter och löder eller målar på kortet? sen är 1.7v samt 1.6v lite väl riskabelt i 24/7 läge.
Tråkigt att dom låst dessa kort på hårdvaran så man måste sätta sig ner och löda för att kunna voltmoda.

jag gör, och mitt presterar bättre än ett 7900GTx som sedan presterar bättre än X1900XTX på många testsidor (dock utan AA i dom högsta upplösningarna som 1600*1200 eller 1900*1600).

1.4V och 680Mhz/1840Mhz, enkelt fixat. fick upp den till 700 på coren men vart lite artifakter efter en stund in i 3dmark så jag fixk dra ner den och nu kör jag stabilt på 680Mhz.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Men vem köper ett 7900gtx eller x1900xtx för att köra kortet standard?
Men visst är det ett trevligt kort.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LicKeN
Men vem köper ett 7900gtx eller x1900xtx för att köra kortet standard?
Men visst är det ett trevligt kort.

ja men du kmr inte upp högre med ett 7900GTX än vad du kmr upp med ett 7900GT. sen så är 7900~ riktiga klockare, cilket också slutar med att korten drar för bi X1900XTX kort. tänker mest på GTX där isf då det har 512 mb minne.

så varför köpa sig ett GTX när du kan köpa dig ett GT och klocka ifrån ett X1900XTX ?

skulle vart roligt om sweX gjorde ett stort , riktigt stort utförligt test där dom Vmoddar,klockar riktigt hårt vatten, som luft spelar ingen roll. och sedan kör prestanda tester, 2001,2003,2005,2006 samt oblivion, toca race driver 3, wow, fear, q4, q3, css med developer 1.

med grafikkort som X8**~ / 6***~ /7***~/19**~.

det hade ägt klart det bästa prestandatestet nånsin i världen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Skulle tro att ett X1900XTX maxklockat skulle ta ett 7900gt maxklockat ganska lätt, men det är ju bara min teori!

Vore fint som du säger A.N'doja, swec skulle fixa ett sånt test! Vore mycket intressant att se

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Skulle tro att ett X1900XTX maxklockat skulle ta ett 7900gt maxklockat ganska lätt.

Instämmer!

Visa signatur

8700K@ 5Ghz, Noctua NH-D15, MSI RTX 2080 Ti VENTUS OC, Asus ROG STRIX Z370-F GAMING, Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3000MHZ, Corsair RM850W, AOC C32G1 144Hz

Permalänk
Medlem
Citat:

ja men du kmr inte upp högre med ett 7900GTX än vad du kmr upp med ett 7900GT. sen så är 7900~ riktiga klockare, cilket också slutar med att korten drar för bi X1900XTX kort. tänker mest på GTX där isf då det har 512 mb minne.

så varför köpa sig ett GTX när du kan köpa dig ett GT och klocka ifrån ett X1900XTX ?

skulle vart roligt om sweX gjorde ett stort , riktigt stort utförligt test där dom Vmoddar,klockar riktigt hårt vatten, som luft spelar ingen roll. och sedan kör prestanda tester, 2001,2003,2005,2006 samt oblivion, toca race driver 3, wow, fear, q4, q3, css med developer 1.

med grafikkort som X8**~ / 6***~ /7***~/19**~.

det hade ägt klart det bästa prestandatestet nånsin i världen.

Ett GTX kort kommer utan tvekan högre än ett GT. Det är för att kärnorna till dom dyrare korten oftast är handplockade för att få bättre prestanda och säkrare klara standard klock.

Sen klockar du absolut inte ifrån ett XTX kort bara sådär. Det går inte till så.
Vet att du fått runt 11k med ditt kort som max. Det fick jag med mitt xt kort i standard klock och prollen i 2.6.