Permalänk
Vila i frid

7800GS Akut problem!

Hej,

Idag fick jag hem mitt Club3D 7800GS från www.netshop.se .

Jag packar upp det, använder ESDskydd osv. Sen när jag sätter det i datorn får det samma respons som om VGAkabeln var utdragen. Det står: MONITOR IS WORKING
INPUT: NO SIGNAL
ACTIVATE BY COMPUTER

Men när jag sätter i mitt gamla FX5200 så fungerar det igen. Vad ska jag göra? Och ja, jag har tagit bort drivrutiner och satt in Molexkontakten.

mvh

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Maila mupparna o be om ett nytt

Permalänk
Vila i frid

Jag hade helst vilja slippa det. Asså att jag ska kunna använda det NU.

Edit: Tror ni att kortet är trasigt?

Visa signatur
Permalänk
Medlem

testa båda utgångarna.. har du en tft prova dvin, annars se till att kortet sitter i, att moderkortet stödjer bryggade kort.. att det är agp 8x..

Permalänk
Vila i frid

Jag har ej tft, men vad menar du med bryggade kort?

Ja det är AGP 8X.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har du väntat tills datorn har bootat in i windows (jag vet att det är svårt att se om du är i windows eller inte men låt datorn stå på ett tag)?

Ibland skickar grafikkortet ut bilden i ett frekvensområde som skärmen inte klarar av när man bootar datorn och detta brukar rätta till sig när du kommer in i windows...

Så testa att låta datorn boota ett bra tag och se om du får bild.

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

G70 är inte native agp utan pcie och använder således brygga, kan ställa till problem ibland. mitt tips är att flasha till senaste biosen, sen reseta cmos, sen prova igen.. och somsagt se till att det verkligen får kontakt med agpporten och får ström osv. sen kan du nog börja fundera på rma

Permalänk
Vila i frid

Men asså vad menas med brygga, är det något man behöver göra? Och ska jag flasha mobots eller grafikkortets bios? CMOS rensas automatiskt Batterihållaren e paj

Tack för hjälpen iaf, men gärna en förklaring på "brygga"

Jag kan även meddela att varken USB/ps2 portarna får ström när kortet sitter i.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

bryggan är nvidias HSI krets som gör det möjligt att använda pciexpress gpuer på agp-kort. http://www.techpowerup.com/img/06-03-25/79agp2.jpg (chippet under gpun, 7800GS på bilden)

jag syftade på moderkortets bios, kör du den nyaste kanske det funkar?

tycker dock det verkar som du antingen har för klent/defekt nätagg eller problem med moderkortet.. du borde nog skaffa dig ett nytt batteri också haha

Permalänk
Vila i frid

Hela batterihållaren e paj :/, men asså hur flashar man bios på mobot, nätagget e bzerk 500w. 32A på 12v. Jag har ett ASUS A7V600-X , ska man typ bränna in de på en skiva å boota me, för ja e påväg att skicka tebax kortet och beställa ett XFX på komplett.se. Ge gärna råd!

Visa signatur
Permalänk

heh har du kopplat in strömförsörjningen till kortet?

Permalänk
Medlem

Håller med.

Låter precis som du glömt strömkabeln till kortet

Permalänk

pröva det i en annan dator för att se om det är fel på själva kortet eller inte

Permalänk
Medlem

Gör inte det SphiniX!!! Jag beställde precis ett sånt, ett XFX 7800GS Extreme därifrån, visst komplett är underbart med sin snabba leverans, men jag har EXAKT samma problem som du!!!!

Skapat en tråd här http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=57473...

Min TFT får ingen signal alls, varken på vga eller dvi, samt att datorn inte bootar upp alls, om den inte stänger av sig själv omedelbart så står den bara där och fläktarna snurrar på, hårddisken jobbar inte ett dugg.

Så sätter man i sitt gamla grafikkort istället, då funkar det finemang preciis som vanligt. PM'a mig om du finner lösningen, jag gör likadant.
Lycka till!

Edit: LÖSTE DET!! Det var trots allt nätagget, kopplade nämnligen ur alla strömsladdar förutom just till C: och grafikkortet, då funkade det!
Det blir nytt nätagg imorrn!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Vila i frid

OK ska testa, tack så jävla mkt

återkommer med resultat

Visa signatur
Permalänk
Medlem

No go, köpte ett nytt 650watts nätagg. Gissa vad som funkar och som inte funkar?
Precis, det gamla 6800 funkar, 7800GS kan jag inte ens boota med.
Riktigt konstigt då jag kunde boota en gång tills det crashade efter drygt 30min igår.

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Vila i frid

Ok, jag har retunerat mitt gamla, ska nog köpa nytt nästa vecka, då jag antar att pengarna har anlänt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag ger mig inte, verkar som folk har problem med alla 7800GS, inte bara XFX, samt att XFX fått mkt bra betyg på sajter runtom nätet..

Nej jag vägrar ge mig, jag fick ju det att funka den 2a gången jag provade efter jag fick svartskärm när jag försökte boota allra första gången..

Så jag vet att det inte är något kompatabilitetsproblem, eller att kortet är sönder. För det funkade ju hur fint som helst den gången!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Vila i frid

Ok, för mig blir det nog XFX:s ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har problem jag med, men denna gång ett XFX 7900GT och PCI - Express .

Har feta problem, har testat att boota med, och utan C: . funkar ej , inga andra sladdar inkopplade än Gkortet , . blir nästan lite hysterisk här. heh .

HAr även testat med både en TFT och en CRT skärm , inget svar från nån .!! . vad är detta igentligen??!!?

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Medlem

Känns som att man SKITER I XFX hädanefter alltså!!
Jag VISSTE att jag skulle satsat på ett "bekvämt" märke som Gainward. Fan att det ska göra så stor skillnad alltså!!

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Känns som att man SKITER I XFX hädanefter alltså!!
Jag VISSTE att jag skulle satsat på ett "bekvämt" märke som Gainward. Fan att det ska göra så stor skillnad alltså!!

same shit different name. att du/ni har problem är snarare specifikt relaterat till den inköpta modellen och existerande hårdvara i era system.. 7800GS är inget kort man skall lägga sina tusenlappar på, vilket framkommit rätt tydligt i forumet sista tiden. lämna tillbaka det och spar pengarna till en ny plattform ist.

Permalänk
Vila i frid

Så ni menar att XFX är skit?? Ska jag vänta på att komplett tar in Gainwards? Eller ska jag köpa XFX?? XFX e ju också ett dyrt märke!

Annars alternativ till Gainward??

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Nej vi säger inte att XFX är skit, vad source nämnde är att korten är i princip nästan likadana eftersom de alla följer referens designen, kanske fläkt och medföljande skit som varierar bara om ens fläkten.

Skit i AGP och spara till pci-e övergången istället eller lägg inte ut mer än 2000kr på ett agp kort isåfall. För kortet kan inte återanvändas senare på en pci-e plattform som sprider sig snabbt

Permalänk
Medlem

Tänker inte lägga ut pengar på ett PCI-E moderkort för en femhundring som jag kommer få problem med senare.
När jag går över ska jag skaffa ett dyrt jäkla lyxkort jag kan ha lääänge, och just nu har jag inte råd med det, så låt mig köpa ett 7800GS och clocka till 500mhz ;P

Och jo, det är visst det skillnader mellan märkena, det är ingen kapitalism-myt. Det är sanning.
Man behöver inte ens bygga datorer i ett helt år ens för att märka det.
De billigare märkena tenderar att ha mer problem än de dyrare, det är bara ett faktum.

Arla och Skåne Mejerier är inte samma sak, även fast mjölken kommer från samma kossa ^_^

Visa signatur

CPU: Ryzen 7 5800H RAM: 32gb DDR4 GPU: nVidia 3070 8gb vRam

Permalänk
Medlem

Det där 650w nätagget du köpte... Jag hoppas verkligen inte att det var qtec eller sweex.

Visa signatur

Thermaltake Tai-Chi Supertower, Gigabyte p35-DS4, E6850@ 4.05ghz 1:1(2.0) just nu, med Scythe Infinity, Msi 8800GTS 512mb @ 770c/1925s/1130m, 2x1gb Crucial Ballistix pc8000 (4-4-4-4), Be Quiet! Straight Power 650w, X-Fi Xtrememusic, LG-245WP (Rev 2.) <> http://www.garaget.org/?car=55839

Permalänk
Medlem

vad är fel med sweex? en polare har det, haha .

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Vila i frid

Vad ska man köpa för märke da? Gainwards e ju exakt lika dyrt som XFX på komplett.se, det kan inte vara många måndagsexemplar då? För det är ju för många som det har fungerat.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

XFX e sjysst tycker jag, har inga klågomål här

Visa signatur

Intel Pentium 4 (Prescott) 2,8 ghz || Kingston Hyper X DDR2 512mb PC6400 800 Mhz (5-5-5-15) || XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 eXtreme || Hitachi 250 GB // Western Digital 120GB || Asus P5WD2 E-Premium || Hiper Powersupply Modular Type R 580W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Baleur
Tänker inte lägga ut pengar på ett PCI-E moderkort för en femhundring som jag kommer få problem med senare.
När jag går över ska jag skaffa ett dyrt jäkla lyxkort jag kan ha lääänge, och just nu har jag inte råd med det, så låt mig köpa ett 7800GS och clocka till 500mhz ;P

Och jo, det är visst det skillnader mellan märkena, det är ingen kapitalism-myt. Det är sanning.
Man behöver inte ens bygga datorer i ett helt år ens för att märka det.
De billigare märkena tenderar att ha mer problem än de dyrare, det är bara ett faktum.

Arla och Skåne Mejerier är inte samma sak, även fast mjölken kommer från samma kossa ^_^

vad kostar ett 7800GS AGP? mellan 3000-4000 beroende på vilket kort, och var du köper det..

mitt tips istället: skaffa det billigaste 7900GT du hittar (3000kr) samt ett moderkort med s478, DDR1 och pci-e.. finns ett sådant från asrock (600kr?) samt ett lite trevligare alternativ från Asus.. http://www.dustinhome.se/dacsaportal/?ProdID=5010079641

då har du genast ett ganska up to date system.. prescott, 2gb ram, ett bättre grafikkort (än 7800gs) till samma pris.. och framförallt en mer modern plattform utan agp.. följ mitt råd nu