Ändra filändelse för alla filer i en mapp?

Permalänk

Ändra filändelse för alla filer i en mapp?

Jag undrar hur man ändrar filändelsen för alla filer i en mapp. Anledningen till att jag vill ändra filändelsen är att jag har en kamera som spelar in på en HDD och sparar filerna i JVC´s egna format .Mod och detta format verkar inte stödjas av andra applikationer för filmredigering såsom t ex Adobe Premier. Därav vill jag ändra alla filers ändelse från .Mod till .MPG. Det bör väl tilläggas att jag kör XP.

Permalänk
Medlem

Re: Ändra filändelse för alla filer i en mapp?

i cmd

ren * *.mpg

Permalänk

Va? lite utförligare och även så att en dödlig n00b förstår, tack!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZilverMinken
Va? lite utförligare och även så att en dödlig n00b förstår, tack!

Det var ungefär så utförligt som det kan vara, men jag gör ett försök.

I cmd (välj kör på startmenyn, skriv cmd sedan enter)
gå till mappen du vill ändra alla namn i (cd sökvägtillmappen)

skriv ren * *.mpg

Visa signatur

People... What a bunch of bastards... | Mac Pro 2x2.26GHz QuadCore - Nehalem, 24GB DDR3, ATI HD4870, 3TB HDD | MacBook Pro 13.3 ", Core 2 Duo - 2.26GHz, 8GB DDR3, 9400M 256MB, 120GB SSD | PowerMac G4 MDD, Dual 1,25GHz, 2GB DDR, 1,45TB HDD | FCNSA | VCP4

Permalänk
Hedersmedlem

Sen ska det påpekas att filerna inte "förvandlas" till MPEG-format bara för att man döper om filerna. Är det MPEG-filer med felaktiga efternamn kan man lugnt döpa om dem, men är det inte MPEGar är det dumt att döpa dem så de ser ut att vara det tycker jag.

edit: Efter en snabb googling verkar det som JVCs .MODar inte är MPEGar utan ett eget format.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk

Re: Re: Ändra filändelse för alla filer i en mapp?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nystan
i cmd

ren * *.mpg

Även känt som Kommandotolken i startmenyn.

Men som sagt var, det kanske inte det som trådskaparen är ute efter egentligen.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

edit: Efter en snabb googling verkar det som JVCs .MODar inte är MPEGar utan ett eget format.

Kan man få fråga vart du hittade denna informationen? Har för mig att MOD-formatet är helt sonika är MPEG2-format.

Du måste först flytta dig till den katalog där du har filmerna; cd = change directory t.ex.

cd C:\JVC\Videoklipp ren *.MOD *.MPG

Förklaring
ren är kort för rename, *.MOD betyder; alla filer som slutar på .MOD, mosvarande med *.mpg, mao:

Så slipper du döpa om MOI-filerna.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av B2
Kan man få fråga vart du hittade denna informationen? Har för mig att MOD-formatet är helt sonika är MPEG2-format.

Sökte på jvc mod och första hitten var..
- http://reviews.cnet.co.uk/camcorders/0,39029966,39189058,00.h...

.. där det stod:

"Irritatingly, the JVC records video in a MOD format that is not easily imported into a better editing suite like iMovie, Final Cut or Adobe Premiere. You can use third party tools to re-encode the MOD files, and some users report other work-arounds, but it would have been better if JVC had encoded in a more accessible format."

Inte världens bästa källa och inte direkt skrivet i sten med andra ord. Bara resultatet efter en mycket snabb googling.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

Tog mig friheten att googla. jvc mod format

http://www.jvc.com/support/support.jsp?pageID=1&item=426

Citat:

Everio - Digital Media Camera GZMC100/GZMC200/GZMC500
...
What is the video format EVERIO records with?
Video: MPEG2-PS, Audio: Dolby Digital AC-3. The file extension is MOD.

Får hoppas att den källan är tillförlitlig

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Hedersmedlem

jvc.com.. hmm, låt gå för den här gången.

Visa signatur

Permalänk

jag har också funderat kring varför JVC använder .MOD om det egentligen är MPEG, är det för att de har avtal med t ex Cyberlink? Vilka andra program kan man då använda för redigering? Finns det några alternativ för Intel Mac och Linux? Jag är mycket tacksam för alla bra förslag!

Permalänk

Om man inte bryr sig om att namnen ändras på filen är det ju bara så enkelt att gå in i mappalternativ och se till att vanliga filändelser visas och sedan markera filerna du vill ha döpa den som markeras till vad den nu ska heta exempel "Nisse som cyklar.mpg" då kommer alla filer att döpas i fallande ordning till "Nisse som cyklar(1).mpg" , Nisse som cyklar(2).mpg", "Nisse som cyklar(3).mpg" osv osv

Visa signatur

---Under uppbyggnad----