Permalänk
Medlem

Kylning - Leadtek 7800gt

Tjenis.... skulle behöva en ny kylare till mitt grafikkort.. ska jag välja artic cooling eller zalman?

Är ett Leadtek 7800GT (Extreme) som behöver bättre och tystare kylning.

Faktum är att graffefläkten har börjat låta högre än normalt (def. stor skillnad från när det var nytt), inköptes sept-05 (garanti kvar).

det lustiga är att fläkten för graffet börjar låta mindre efter ett tag, efter typ 20-30 min. vanlig surfning?

Vad kan det bero på ?

Verkar spinna på i fullvarv från uppstart för att sedan efter 20-30 min. gå ner i lite i varv.....

Har uppdaterat bios+pc probe II till de senaste.

Har nyss demonterat graffet och rengjort det från damm, men det gjorde ingen skillnad.

Har en fan mate 2 installerad på chipset fläkten och har konstaterat att den är faktiskt går ganska tyst !

Har bra luftgenomströmning i Chieftekburken kan tilläggas..

Priset är inte det viktiga, men samtidigt för kylaren inte vara för stor eller för högljudd heller.....

Skicka gärna länkar till kylarna samt tester, skall själv leta efter tester....

Tacksam för svar.....

MVH

Visa signatur

[E8400@3.6 Ghz, (Nuctua NH-U12P SE2) [4X 2GB Corsair XMS2 Xtreme@1100Mhz] [ASUS P5Q-E] [XFX 8800GT 512MB Std] [2xSATA Samsung 200GB+1x500GB+1TB Seagate+1 WD Raptor 74GB Win 7 Ultimate]

Permalänk
Medlem

Zalman vf 900 är den bästa luftkylningen du kan köpa idag... det följer även med en fanmate 2 till den.

EDIT: http://www.sudhian.com/showdocs.cfm?aid=743

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2311&session=10f3c5...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem

umegrabb, tack för info!

Mvh

Visa signatur

[E8400@3.6 Ghz, (Nuctua NH-U12P SE2) [4X 2GB Corsair XMS2 Xtreme@1100Mhz] [ASUS P5Q-E] [XFX 8800GT 512MB Std] [2xSATA Samsung 200GB+1x500GB+1TB Seagate+1 WD Raptor 74GB Win 7 Ultimate]

Permalänk

frågar lite här
Är det värt att upgradera från nv silencer 5 rev.3 till vf900?

aså både ljud och prestanda.

Visa signatur

AMD64 4000+ A8N32-SLI Deluxe 7800GT A-data 2GB Raptor 74Gb Seagate 250Gb
MyBook 320gb Lacie 300gb Lian Li PC-6070B-SE HIPER 580W Zalman CNPS7700-Cu Zalman VF900

Permalänk
Medlem

silencern drar ut luften ut ur lådan medan en zalman mest vispar runt den...
redan zalman vf-700 kyler bättre än en silencer, men silencern är lite (inte mycket) tystare än 700an. 900an borde ge dig några grader bättre temp på graffet till ungefär samma ljudnivå som du har nu. Men du kanske får en extra grad på prollen ist...

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av umegrabb
silencern drar ut luften ut ur lådan medan en zalman mest vispar runt den...
redan zalman vf-700 kyler bättre än en silencer, men silencern är lite (inte mycket) tystare än 700an. 900an borde ge dig några grader bättre temp på graffet till ungefär samma ljudnivå som du har nu. Men du kanske får en extra grad på prollen ist...

Det här med att luften dras ut tror jag inte man får så mycket nytta av som alla NV5-användare skulle vilja tro. Och att "luften vispas runt", som man populärt säger, låter extremt negativt. De flesta moderna lådor har både ventilationshål och plats för större fläktar. Dom tar hand om den "omvispade luften". Jag tror inte att CPU:n skulle påverkas negativt av Zalmanfläkten, lika lite som att den skulle påverkas positivt av NV5-kylaren. Glöm inte vad värme egentligen gör i datorn. När värmespridaren i datorn blir varm, oavsett var den är, så kyls den med samma princip: Den varma luften precis runt värmespridaren trycks bort och platsen ersätts med sval luft. Alltså är det den uppvärmda luften som man vill bli av med, men man kan inte komma undan att t.ex. grafikkortets värme kan stiga upp och träffade CPU-kylaren.

Men vad vet jag. Jag använder en VF700CU och är busnöjd. 40C-50C (idle-load).

Permalänk
Medlem

jag menar absolut inte att det är dåligt att luften vispas runt.. den kyler ju andra komponenter på samma gång

Jag såg ett test där de hade testat en silencer och vf-700, de hade mätt både chassitemp och prolletemp, zalmanen drog upp tempen nån grad på prollen jämfört med silencern faktiskt...

Jag har en FS-V7 som jag också är jättenöjd med.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5 750 <-> Ati Radeon HD5770 <-> Gigabyte GA-P55-UD3 <-> Corsair XMS3 1600 4GB<-> Corsair Vx550 <-> Windows 7
Server: Dell Dimension Intel P4 1.7ghz <-> 256mb rambus <-> Ubuntu 7.10