Förbättra prestandan i Oblivion

Permalänk

http://upl.silentwhisper.net/ funkar hur bra som helst.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Det rullar på ok för mig i 1920*1200. Men visst.. jag får långt ifrån samma Fps som i Bf2.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Det rullar på ok för mig i 1920*1200. Men visst.. jag får långt ifrån samma Fps som i Bf2.

hade vart roligt och se en print på din fps faktiskt, vet ej hur 2st 7800 presterar i oblivion i max.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
hade vart roligt och se en print på din fps faktiskt, vet ej hur 2st 7800 presterar i oblivion i max.

Ska sova lite nu och tweaka ikväll sen återkommer jag om jag orkar. Jag måste bara säga att spelet är j*vligt snyggt i 1920*1200 med allt ögongodis och jag har hittlis i spelet inte märkt nått annat än lena frame rates. Men jag har inte kommit så värst långt ännu i spelet (3+ timmars spelande).

Att spela i wide ger en helt annan närvaro + att färgerna och skärpan är helt magiska på den här skärmen så man får en enorm spelupplevelse. Den har faktiskt (nästan) gett mig dåligt samvete och jag vågar sällan prata om den annat än på det här forumet.(jantelagen ni vet).

Och jag tänkte bara säga att graffet(na) är inte det ända som spelar roll. Cpun är mer än viktig. Roligt att det verkar som det finns flertrådade funktioner att aktivera som alltså utnyttjar dual core...

Permalänk
Medlem

Ingen här har läst guiden eller?
http://www.tessource.net/files/file.php?id=2210

Där har ni en mod för att ha hög LOD utomhus även på avstånd, ger en avsevärd skillnad.

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Friamannen
Ingen här har läst guiden eller?
http://www.tessource.net/files/file.php?id=2210

Där har ni en mod för att ha hög LOD utomhus även på avstånd, ger en avsevärd skillnad.

http://www.tessource.net/files/images/Landscape%20LOD%20Textu...

Ruskigt bra "mod"!! ja det är bara o vänta på Nvidia nya drivisar och hoppas att man får en liten boost iaf. Men helt klart spelbart med mitt system iaf ...fastän man hade förvänta sig bättre

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
det finns INGET system i VÄRLDEN som kan spela OBLIVION på MAX inställningar i video options i upplösningar som 1024*768 eller 1280*768 utan lagg med ett system där det sitter ett 9800/6600/6800 kort i datorn, kan det va så jävla svårt att fatta ???? fifan alltså.

Hur kan ett singleplayerspel lagga?

För övrigt verkar du faktiskt tjata lite överallt så fort någon yttrar sig om att de är nöjda med sin framerate, allt är relativt, dags för även dig att inse det.

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pudeln
Ska sova lite nu och tweaka ikväll sen återkommer jag om jag orkar. Jag måste bara säga att spelet är j*vligt snyggt i 1920*1200 med allt ögongodis och jag har hittlis i spelet inte märkt nått annat än lena frame rates. Men jag har inte kommit så värst långt ännu i spelet (3+ timmars spelande).

Att spela i wide ger en helt annan närvaro + att färgerna och skärpan är helt magiska på den här skärmen så man får en enorm spelupplevelse. Den har faktiskt (nästan) gett mig dåligt samvete och jag vågar sällan prata om den annat än på det här forumet.(jantelagen ni vet).

Och jag tänkte bara säga att graffet(na) är inte det ända som spelar roll. Cpun är mer än viktig. Roligt att det verkar som det finns flertrådade funktioner att aktivera som alltså utnyttjar dual core...

okej nice !:D ja gör det, jag ska gitta vid 21 tiden så hoppas du kmr emd lite resultat innan dess

Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Hur kan ett singleplayerspel lagga?

För övrigt verkar du faktiskt tjata lite överallt så fort någon yttrar sig om att de är nöjda med sin framerate, allt är relativt, dags för även dig att inse det.

alltså, hacka då om det är bättre.

att de är nöjda med sin framrate rör mig inte i ryggen, men det jag stör mig på är när folk går ner så lågt att till och med Gf4/9500 kort i 1024*768 upplösningar får spelet att rulla på _laggfritt_. vilket är omöjligt enligt mig och andra med samma system ungefär och även testsidor där dom ändå testar med en Fx-57 samtt 2gig i minne vilket gör väldigt mycket.

inga av mina vänner som har spelat oblivion spelar spelet laggfritt med inställningar på max i 1024*768 samt HDR som många i detta forumet har påstått sig använda/ha med kort som är gammla och andra kort som är oldschool som allmänt suger i dagens spel(2005/06 däremot).

jag menar ett 7900GTX/X1900XTX kan gå ner till lätt under 30fps i lite mer krävande sitvationer hur ska ett kort som är 2år+ fixa ett sånt spel då med deras inställningar och upplösningar som dom påstår sig ha., förklara det för mig.

Man kan räkna ut med röven att spelet är fett krävande i den upplösningen med allt annat på max.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

Frågan är väl egentligen om du har kört det på en sämre dator eller om du bara läser massa tester. Om man lär sig något om datorer så är det saknaden på logik, därmed att tester inte säger ett dugg.

Precis som någon tidigare nämnde skalar systemet antagligen ner om den upptäcker att det inte finns stöd för vissa effekter. Spelet går snabbare men är lite fulare. Du har antagligen inte bättre prestanda, men det är nog snyggare.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MerZo
Frågan är väl egentligen om du har kört det på en sämre dator eller om du bara läser massa tester. Om man lär sig något om datorer så är det saknaden på logik, därmed att tester inte säger ett dugg.

Precis som någon tidigare nämnde skalar systemet antagligen ner om den upptäcker att det inte finns stöd för vissa effekter. Spelet går snabbare men är lite fulare. Du har antagligen inte bättre prestanda, men det är nog snyggare.

mina vänner sitter med likvärdiga system som olika påstående här alltså, endel lite bättre endel lite sämre och skumt att dom inte lyckas, och ja jag har testat på andra sytem också har 2 till där hemma.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk

Måste säga att jag håller med A.N'doja här.
Vet inte riktigt varför men jag stör mig också på personer som
säger att det flyter/ är lagfritt på deras 6*** kort med
medium/high inställningar och upplösning på 1024 och uppåt.
Sitter på ett sådant kort och även om det flyter på relativt bra
i städer och inomhus på medium inställningar så kan man inte
komma ifrån att man har låg FPS i skogen och liknande.
Även i städerna kan det gå segt ibland.
Men det är ju som många här säger också.
Det är induviduellt hur många FPS som krävs för att
en person ska tycka att det flyter.
Så bara för att folk säger att de flyter bra på sina 6*** kort så
betyder de inte att de har hög (30+) FPS.
Men när folk säger "flyter hur bra som helst, allt maxat + HDR" är det bara skitsnack.

Aja, om nån tycker nått annat så är de väl bara att hojta till

Visa signatur

I5 @ 4,2Ghz / 8gb ram / P5B-E /250gb SSD + 500Gb / 970GTX

Permalänk
Medlem

Jag måste ha på V-sync (för att jag har sli?) annars rycker bilden mer lr mindre hela tiden. Mina frames ligger mest mellan 30-35 fps. Så "lena" var en överdrift. Ibland har jag sett att den dykt ner till 20 och tom så lågt som 18 fast väldigt sällan. Sen får jag det motsatta med peakar på över 45fps i städerna. Detta är med 4x AA och allt annat på max i 1920*1200 alltså. Prollen klockad. Graffena orginal. Ingen omptimering alls gjord då, bara sätta allt på max i den där optionsmenyn innan spelet startas. Sedan:

När jag aktiverade multitrådar i ini-filen så verkar det som framesen blivit lite stabilare men det var ingen ökning direkt. Det som hänt är att jag verkar slippa de där djupdyken.
Men ingen jätteökning alltså. Dock så har jag rätt gamla drivisar.

Är det bara jag som inte hittar iNumHavokThreads=5 i ini-filen??? Kanske är den som ger den stora boosten. Antar att det "bara" har med fysiken att göra. Men man kan ju alltid hoppas :/

Annars är laddtiderna korta som attan med min nya Raptor 150

Jag ska klocka korten lite så får vi så vad som händer.

Permalänk
Medlem

jag ligger på mella 10-30 fps i städerna med mitt 6800le på 1024x768 High

Visa signatur

Hette tidigare Ti 4400
Dator: DFI Lanparty 790FXB-M2RS │965 BE@3,7GHz│8GB OCZ SLI 800MHZ│500GB Samsung + 2st 1TB Samsung│7950│550W Cougar
IBM X31 1.7GHz|1GB| ATi Radeon 16mb| 8GB SSD|Thinkpad X200|2.4GHz|4GB|X4500MHD|320GB Thinkpad 600X|500Mhz|320MB ram|6GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ti 4400
jag ligger på mella 10-30 fps i städerna med mitt 6800le på 1024x768 High

ja det var ju lite mer rimliga siffror men du har fortfarande ett 6800LE, men och andra sidan 10fps kanske flyter för dig men att säga att det är hackfritt är lögn.

finns dom som sitter med 9500 struntkort som påstår att det är hackfritt samt GF4 kort också för den delen, och när man sitter med sådana kort så spelar det _ingen_ som helst roll vad du sitter med för cpu samt minnen.

Visa signatur

Min musik
@albinloan

Permalänk
Medlem

De riktiga dyken i fps, är cpuberoende, speciellt i städer eller inomhus med mycket npc's. Det är radiant AI som stjäl så mycket processorkraft, sedan verkar nvidias highendkort ha en del issues med grafiken också, de (Nvidia) har dock släppt betadrivisar just för Oblivion och det finns en del tweaks (disabla renderahead tex) som verkar göra nytta.
Att Oblivion lider av att det har gjorts en konsolvariant är ju dock ingen hemlighet, det börjar dock komma mods som avhjälper det en del, men förhoppningsvis så släpper Bethesda en rejäl patch med mer detaljerade textures och andra konsoleftergifter åtgjärdade.

Visa signatur

[AMD X2 5600+ @ 3GHz][8800 GTS 640MB @640/900][Creative X-FI Xtreme Music][1.5 TB Storage][24" LCD]

Permalänk
Medlem

Sitter på ett x1800xt 1gb Corsair 2-2-2-2-5
WD raptor disk och a64 3500+
Kör på 6x aa, 1280x960 Int och ext shadows i mitten ungefär (int något högre)
Har inga problem med framedrops. Kan slåss med 5-6 fiender samtidigt utan att få urtaskig fps. (dock brukar det betyda att jag dör rätt hårt)
Sedan tycker jag mig inte få någon performance hit när jag pillar emd övriga skuggor (selfshadows e bara fult men tree canopy shadows och shadows on grass sänker min fps med kanske 1).
Tänkte tanka ATIs Chuck drivisar för att testa med HDR + AA. Är allergisk mot hemska kanter och har inte den fetaste skärmen så högre upplösning funkar inte.

*edit* Läste på ett annat ställe att om man har rätt schysst ramminne så får man ingen boost när man går över 1 gb (killen hade tydligen testa att slita ur modulerna kollat fps osv). Någon som kan bekräfta/dementera? Tänker endast på FPS och inte laddningstider sov.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ulath666
[B]Sitter på ett x1800xt 1gb Corsair 2-2-2-2-5
WD raptor disk och a64 3500+
Kör på 6x aa, 1280x960 Int och ext shadows i mitten ungefär (int något högre)
Har inga problem med framedrops. Kan slåss med 5-6 fiender samtidigt utan att få urtaskig fps. (dock brukar det betyda att jag dör rätt hårt)
Sedan tycker jag mig inte få någon performance hit när jag pillar emd övriga skuggor (selfshadows e bara fult men tree canopy shadows och shadows on grass sänker min fps med kanske 1).
Tänkte tanka ATIs Chuck drivisar för att testa med HDR + AA. Är allergisk mot hemska kanter och har inte den fetaste skärmen så högre upplösning funkar inte.[B]

Palla spela Morrowind utan HDR
Förresten, märker du verkligen skillnad på 4xAA och 6xAA i den upplösningen?

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

Japp.
eller det är inte enorm skillnad med i vissa tillfällen så märker man Det helt klart.

Sen har morrowind inte så mycket HDR