Permalänk
Medlem

HP Server

Hej jag har köpt en HP ML150G2 (server)

Och har ett problem med den. Den klagar hela tiden på mina diskar. Det är två Samsung spinpoint 250GB. Den säger S.M.A.R.T failed. Men mina hårddiskar stöder S.M.A.R.T så jag fattar inte vad den klagar på. Är det någon som har haft något liknande problem.

Visa signatur

Hawaii

Permalänk

Jag har hand om en likadan på jobbet, men jag har inte stött på det felet. En tänkbar anledning kan vara att du använder Samsungs diskar och inte HPs egna certifierade. Det kan hända att samsung-diskarna lämnar ifrån sig någon S.M.A.R.T.-parameter som servern inte förväntar sig, eller saknar stöd för en dylik paramter som servern vill ha. Du har aktiverat S.M.A.R.T. i BIOS förmodar jag? Du skulle iof kunna försöka med att avaktivera det och se om du slipper ifrån meddelandena, men det är ju lite att gå runt problemet och det är ju trist att missa S.M.A.R.T. när det gäller en server - man vill ju veta så fort det är minsta fel någonstans så man hinner åtgärda det innan det är för sent.

Kanske det är en bug i BIOS? Du kan ju försöka uppgradera det... om du vågar vill säga...

Permalänk

Om det står "S.M.A.R.T. fail" kanske det är läge att köra en diagnos? Låter ju som om någon disk skulle kunna vara skadad eller så?! Tyvärr tror jag någon disk kan vara kaputt. Tycker inte servermoderkortet skulle bry sig om smart var aktiverat eller ej.

Visa signatur

Mycket skrik för lite ull, sade käringen och klippte grisen
------------------------------------------
Pentium 4 3,4GHz, 1GB RAM, 2X250GB WDC HDD, DVDRW, X800PRO. IBM X41 laptop

Permalänk
Medlem

Ja nu är det ju som så att diskarna är ju helt nya plus att jag testat med 4 st

Uppdate

Problemet löst. kör med WD nu. Det måste ha med någon certifiering att göra.

Visa signatur

Hawaii