Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Windows XP ett skitOS?

Permalänk
Medlem

Jag har aldrig haft problem med XP. Jag använder de program som finns listade i Gratis är gott-tråden samt några till från Adobe. Har tweakat lite med Tweak UI for Windows XP.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Så han måste fixa fram massa objektiva bevis för hans subjektiva uppfattning då du har en annan subjektiv uppfattning?

Det här citatet måste ju bara sparas.

Klockrent

Permalänk
Avstängd

Inte haft några större problem med XP Prof, men å andra sidan är det ovanligt att jag kör med samma installation mer än ett halvår i stöten..
Blir ju uppgradering av hårdvara lite titt som tätt.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem

Tycker det är smidigt... blev smidigare sen jag skaffade pm

Min systempartion är väl sedan November 2004 någonting, tar 5 min att ominstallera de få gånger de faktiskt skulle strula

Permalänk
Medlem

Den enda gången Windows XP har strulat för mig var när jag var och "mekade" med systemfilerna

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem

Jag har just fått sån här ful bakgrund....eller tja, fula färgade texten runt ikonerna. Dök upp när jag bytte bakgrund och går ej att få bort, fast jag testat alla tips jag fått.

Burken har väl gått ett halvår drygt. Blir väl format såsmåningom när jag inte står ut med förfulningen av min desktop längre

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem
Citat:

Blir väl format såsmåningom när jag inte står ut med förfulningen av min desktop längre

Låter lite väl drastiskt för att bli av med skrivbordstemat.

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Det fungerar OK för mig. Dock drabbas man av att PROGRAMMET svarar inte då och då.

Visa signatur

Fractal Design Arc | ASUS P8P67 PRO REV B3 | i5 2500k | GB GF 570 GTX | Vengeance 8GB DDR3 | Spinpoint F3 1TB
Toshiba L500D | AMD Turion X2 Dual-Core (2200 MHz) | HD4570 | 4GB RAM | 400GB | 1TB extern.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Robzzi
Det fungerar OK för mig. Dock drabbas man av att PROGRAMMET svarar inte då och då.

Vilket program?

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk

Lösningen på ditt problem med ikontextbakgrunden Seb74:

Öppna kontrollpanelen (vilket jag förutsätter att du vet hur man gör;) )
System > Fliken "Avancerat" > Inställningar (i Prestanda-rutan) > Under första fliken "Visuella effekter" ska du i rutan med kryssalternativ kryssa i "Visa skuggor för ikontext på skrivbordet". Den ska alltså vara ibockad.

Nu ska det se bra ut igen på skrivbordet ditt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bacon
Så han måste fixa fram massa objektiva bevis för hans subjektiva uppfattning då du har en annan subjektiv uppfattning?

Det här citatet måste ju bara sparas.

Eh, nej?

Jag kan tycka att ponnyer är världens bästa transportmedel, men det betyder inte att jag måste skriva att ponnyer är populära och världens bästa transportmedel, som om det skulle vara något allmänt accepterat.

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Medlem

Personligen så är inte mina Windows-erfarenheter de mest positiva. Jag förknippar Windows med randomfel och konstiga påhitt.
Och kom inte och säg att det beror på användaren, för det har hänt många gånger att till och med instalationsprogrammet hängt sig och/eller lämnat konstiga felmedelanden.
Fel som ofast löst genom att bara försöka med samma sak om och om igen tills det på något konstigt sätt fungerar den femte gången. (Ganska random mao)

Har nyligen bytt till Mac för att skona mitt hårfäste. Har aldrig varit "lyckligare".

Visa signatur

iMac Core Duo 2GHz, 1GB RAM, 256MB VRAM, Mac OS 10.4.6, iLife '06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av otto_nilsson
Lösningen på ditt problem med ikontextbakgrunden Seb74:

Öppna kontrollpanelen (vilket jag förutsätter att du vet hur man gör;) )
System > Fliken "Avancerat" > Inställningar (i Prestanda-rutan) > Under första fliken "Visuella effekter" ska du i rutan med kryssalternativ kryssa i "Visa skuggor för ikontext på skrivbordet". Den ska alltså vara ibockad.

Nu ska det se bra ut igen på skrivbordet ditt.

Skrev jag inte att jag testat alla tips jag fått?
Jaja, tack iallafall, men som sagt, jag har redan gjort det och en del annat också. Skiten är kvar!

Blir väl en format när jag orkar, brukar bli varje år ungefär, på XP-burken iallafall, så det är dags så småningom ändå.

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk
Medlem

Sitter i dagsläget i XP på både stationär och laptop och jag märker ingen skillnad på datorn om det va i går jag installerade den eller om det va 2 år sen, men jag ska kanske säga att jag ogillar många delar i XP Spec pro dels bandbreddsstölden och sen det horribla utseendet som det har det får ju en treåring att gråta har erfarenhet av det! Tacka vet jag gamla utseendet som M$ turligen nog hade med så att man inte behövde ladda massa skins och annat tjafs som tar kraft av datorn. Btw jag kör för närvarande 060413/23:23 en kontroll på datorn och Spyware och annat lull lull kanske kör det en gång varannan var tredje vecka men det räcker då datorn i alla fall funkar prima.
System:
LapTop: ACER Aspire 3003LC
AMD Sempron 3000+
768 MB ram / 128MB Shared
218716 filer var av 1( ETT )Spyware eller annat lull lull
Stationär: Egenhändigt byggd
AMD Athlon XP 2500+ Barton nerklockad
768 MB ram

Är Rambo First blood på TV Kanal 5

Visa signatur

SYS: >>BIG RIG>>AMD Sempron 2800+, 1024MB ASUS K8N-VM integrerat Nforce 6100 Soundblaster Live 5.1 >>LAPTOP1>> AMD Athlon 64 X2 Mobile TK-57 2048 DDR2 Radeon X1200 >>LAPTOP2>> Intel P 166 MMX 32 MB ram 2,1 GB HDD

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Morphe
dels bandbreddsstölden

Trodde verkligen alla viste att det där var en myt nu år 2006.
Det finns fortfarande inget som tar bandbredd från dig, det är en myt som sagt.

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74
Jaja, tack iallafall, men som sagt, jag har redan gjort det och en del annat också. Skiten är kvar!

Blir väl en format när jag orkar, brukar bli varje år ungefär, på XP-burken iallafall, så det är dags så småningom ändå.

Jo Seb74.. det skrev du...men hur tycker du jag skulle veta att du fått just det tipset???

Om du nu ska vara så sur när man försöker hjälpa till så förstår jag inte varför du skrev ditt inlägg från början.. Du verkar ju inte vilja ha någon hjälp.

Permalänk
Medlem

Mitt XP krashade just totalt, skulle flytta en fil från en partion till en annan, nu går det inte att starta alls det har gått stabilt fram till nu, har haft den här installationen i snart ett år, undviker skumma program och dylikt, hade vell bara otur antar jag. Men nu blev jag less och bytte till linux

Visa signatur

Man lever bara en gång, man har inte tid och sova, drick kaffe istället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Seb74

Active desktop är inte igång då? Blev ju så på 98 när det var igång iaf...

Visa signatur

Intel i5-2500K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9, Socket-1155 | ASUS GeForce GTX 560Ti 1GB PhysX CUDA | Corsair SSD Force Series 3, 120GB | Seagate Barracuda 2TB | Seagate Barracuda 4TB | ASUS P8P67 LE | Windows 10 Pro | BenQ E2400HD.

Permalänk
Medlem

Frågar du mig så tror jag att folk som klagar på Windows XP förmodligen har lite datorkunskap, min dator jag använder kör jag Windows XP på och jag har då aldrig haft några som helst problem med den (mjukvarumässigt)

Jag spelar väldigt mycket på den, datorn står alltid på men den blir inte seg, jag tankar hem saker och ting och strömmar i stort sett alltid ut något till mitt Xbox när jag är hemma utan några som helst problem.

Så frågar du mig som sagt, så är Windows XP inte ett skit OS, utan det fungerar riktigt, riktigt bra.
I alla fall för mig, och det är det som räknas för min del (jag bryr mig inte det minsta ifall Magnus Svensson tycker Windows XP suger... Tycker han det så får väl han lära sig något annat OS då helt enkelt, svårare än så är det väl inte?

Permalänk
Medlem

De problem jag har haft med min egen XP-installation har inte varit överdrivet jobbiga. Fläkten har körs dock löjligt mycket, då datorn har en låg belastning. Jämför då med hur mycket den spinner i min Ubuntu-installation. På en höft så går den 6 – 10 ggr så mycket i Windows. Lite störigt ibland, men kompenserar med att skruva upp en nivå till på förstärkarn. 
Blivit lite segare med tiden trots att jag försökt rensa på många olika sätt, registret, msconfig etc
Har användt det moderat i 8 månader. Vill formatera, men det är inte läge för det just nu.
Jag tror nog XP är för svårt för mig (SBS). Borde nog hålla mig till Ubuntu.

På min fars splirrans nya och cleana laptop fungerade inte att bränna mha utforskarn trots att alternativet fanns där. Wizarden kommer så långt som till absolut sista rutan och sen händer inget. Tvungen att alltid använda brännarprogrammet direkt. Detta beror troligen inte så mycket på XP utan mer på 3:e hands mjukavaran(brännarprogrammet).
Samma dator fuckar sig ofta med explorer. Ofta i samband med att man joxar med cd-romen. -> Ctrl+Alt+Del -> Avsluta explorer -> Ny aktivitet -> explorer (Här tror jag XP/Windows har en fot med i degen)
Om man lämnar samma dator på idlande så när den ”loggar ut” så poppar dialogrutor upp och säger okänt fel var annan sekund. Det blir en jäkla massa om man är borta en liten sväng. :/
Iom att det är från Acer så är det väl de som fixat med SBS.
Hade man fått med en windows-skiva till den så hade man ju kunnat göra en egen clean installation, men det kan man ju glömma nu. Skräp säger jag (angående Acer och XP-OEM då).

Sen att jag har man ju varit i kontakt med andra Windows-system där jag verkligen undrat hur man kan få det så slött och långsamt på sådan hårdvara.

Citat:

Alla problem ligger till 99,9% hos användaren.
I övrigr GLAD PÅSK alla sweclockers!

Jäkla otur att jag ska tillhöra de 0.1% som du exkluderar. (Knepig formulering på din mening btw.)
Personligen hade jag gissat på att siffran var lägre än 99,9%, men där hade jag tydligen fel. Sen skulle jag vilja fråga hur du definierar något som att vara användarens fel: att ha acitvex/JS aktiverat och köra internet explorer som webläsare? Imo tycker jag inte att det felet ”ligger” på användaren. Att inte förstå att man ska ge sig ut på nätet med ett nytt OS utan att behöva installera 3:e hands programvara i form av brandvägg och antivirus? Att de drivrutiner du får med din splirrans nya dator måste uppgraderas direkt för att slippa strul? Att förstå att installera och avinstallera program i tid och otid besudlar registret? Att veta att Kazaa och andra program du installerar också installerar spyware? etc.
Jag tycker inte du ställer särskilt höga krav på XP isf, men däremot ganska höga krav på användarna.

Jag tycker Windows ger ett falskt intryck av att vara lätt, men att man måste kunna en hel del om man vill kunna köra det stabilt och problemfritt i längden.

Edit: Glad påsk! Länge leve snickarns pojk. Trots att han var en bastard.

Visa signatur

| Zepto Znote 4200 | Centrino 1.6 GHz | 512 MB | ATI 9700 | Ubuntu | WinXP Pro | ICQ# 54811730
"Förmågan att idag tänka annorlunda än igår skiljer den vise från den envise." --John Steinbeck
"Self improvement is mastrubation" --T.D.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo Seb74.. det skrev du...men hur tycker du jag skulle veta att du fått just det tipset???

Om du nu ska vara så sur när man försöker hjälpa till så förstår jag inte varför du skrev ditt inlägg från början.. Du verkar ju inte vilja ha någon hjälp.

Sorry, trodde du var den ironiska typen när du skrev "Öppna kontrollpanelen (vilket jag förutsätter att du vet hur man gör".

Många verkar ha uppfattningen att får man problem i Windows så är man helt bakom flötet.

Ungefär som första personen som kommenterade här inne några inlägg upp, som skrev "Låter lite väl drastiskt för att bli av med skrivbordstemat."
Typ som att det inte var något problem som jag försökt lösa på massa sätt redan. Därför jag lät lite irriterad när jag svarade. Sorry

@Timilim: Nix, när jag kikar där inne så är allt urkryssat så det verkar inte va nåt sånt igång heller. Som sagt, allt detta och mer därtill har redan nämnts i en speciell tråd jag skapade nyligen för just detta problem, men inget hjälpte. Väntade mig inte mer hjälp här inne utan bara postade min "bugg"

Visa signatur

CCNA sedan juni 2006

Permalänk

jag vill inte säga att det är "användarens fel", men att det inte funkar handlar om att användaren i de flesta fall inte riktigt vet vad som är fel (vilket jag inte skyller någon för) och då inte heller vet vad man ska göra för att få rätt på problemet. om du förstår vad jag menar..
XP är ett operativsystem som är kompatibelt med grymt mycket och klarar betydligt mer än vad man kan tro.. För att Microsoft skulle klara av att framställa ett sådant operativsystem var de tvungna att göra det väldigt avancerat och invecklat, det skulle ju samtidigt vara relativt lätt för användaren att använda. Detta tycker jag Microsoft har klarat ganska bra(även om det ju på vissa punkter kunde varit aningen bättre, men ingenting kan ju vara perfekt och det finns ingen annan som lyckats bättre med ett så avancerat operativsystem som klarar av så mycket och samtidigt är lätt för användaren att förstå sig på och använda).
Sedan är det ju knappast Microsofts fel att du har köpt en dator med diverse hårdvara som är så "avancerad" att den behöver speciella drivrutiner för att fungera korrekt. Skulle microsoft ha lagt in alla dessa drivrutiner med xp från början skulle det nog inte räcka med en installations-cd på 700MB (snarare ett 20-tal blue-ray-skivor på 25GB stycket).
Jag tycker egentligen inte jag behöver ställa några mer krav på xp (microsoft) som du säger då de faktiskt i princip har tänkt på det mesta redan.
Sen om du använder hårdvara eller för all del mjukvara av sämre kvalitet eller som är dåligt anpassat för xp så är det ditt ansvar att ta reda på det innan och inget som Microsoft har något ansvar för.

Som sagt innan så vill jag inte göra någon reklam för microsoft eller något sånt då jag inte tycker att företaget är 100% på diverse andra punkter. (som dock inte alls berör denna frågan).

Ha en trevlig påsk igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ozeroun
Tycker det är smidigt... blev smidigare sen jag skaffade pm

Min systempartion är väl sedan November 2004 någonting, tar 5 min att ominstallera de få gånger de faktiskt skulle strula

Hur gör du när det bara tar 5min att ominstallera?

Permalänk

ok men det är lugnt seb74

hoppas det löser sig på annat sätt då

trevlig helg

Permalänk
Sötast

Jämför det med en bil.... Bilen håller sålänge du låter den hålla.

Misshandlar du skiten så är det väl självklart att den kommer må illa efter ett par år, men om du tar hand om den och vet vad du gör så kvittar det nästan vilken bil du köper, den fungerar lika bra ändå

Permalänk

Men undrar ju lite vad folk gör för att få sina system så instabila.

Själv sitter man på 4 st datorer som alla kör Windows XP. Två stycken utsätts för normalt bruk, spela, surfa, chatta etc. En står som musikserver 24/7, och sedan en bärbar som används till skolarbete, dvs mest internet och Word.

Ingen utav dessa fyra datorer har haft problem eller segats ner. Musikservern har stått på i 3 månader nu, och funkar exakt lika bra som när jag senast startade om den.

Den stationära som jag själv änvänder har inte heller haft några problem. Dock har den crashat en gång, pga hårdvaru fel. Den blev lite grinig när vi hade den i bilen från Malmö till Säfle, där den sedan låg ute i -10 grader

Bärbara datorn går också som en klocka, även om den inte har lika mycket "påfrestningar" som de andra.

I mina öron låter det som att de som har instabila XP versioner, är de som har piratkopierade XP versioner.

Visa signatur

Beauty is in the eye of the beholder.
DI, din portal till musik.
Mitt galleri

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Eh, nej?

Jag kan tycka att ponnyer är världens bästa transportmedel, men det betyder inte att jag måste skriva att ponnyer är populära och världens bästa transportmedel, som om det skulle vara något allmänt accepterat.

De väll såfall tvärtom.

Du tycker ponnyer (MacOSX) är världens bästa transportmedel för du använder dig av det, även om de realistiska som hela världen använder är bilar (Windows)

Dessutom tycker jag verkligen inte om Windows och Microsoft, avskyr skiten egentligen. Men sålänge inte någon kan komma med något bättre, eller matchande funktionsmässigt, Så vad ska man göra? Mac folk sitter och läser bloggar och ritar i photoshop hela dagarna. Vi andra har jobb att sköta.

Permalänk
Medlem

har kört Xp Pro en tid nu. Har vart tvungen att ominstallera någon gång men det beror på att man själv har klantat till det. Så jag tycker det är stabilt.

Det ligger som sagt i användaren.

Visa signatur

"Growing old i mandatory, growing up i optional."

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mr. E
Frågar du mig så tror jag att folk som klagar på Windows XP förmodligen har lite datorkunskap, min dator jag använder kör jag Windows XP på och jag har då aldrig haft några som helst problem med den (mjukvarumässigt)

Antingen så har de lite datorkunskap eller tillräckligt mycket för att förstå alla idiotiska fel med det

MaDa: Återigen utgår du i ditt inlägg från att Windows är bättre än Mac OS X. Om man resonerar på detta sätt kan man visa vad som helst.

Om jag skulle utgå från att världen är platt så är det inte så svårt att visa att världen är platt

Visa signatur

Mina boktips: Clean codeHead First Design PatternsHead First Object-oriented Analysis and Design
Innovation distinguishes between a leader and a follower. — Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
Mac folk sitter och läser bloggar och ritar i photoshop hela dagarna. Vi andra har jobb att sköta.

Det där var ju ungefär som att säga PC folk sitter och spelar och laddar ner från DC hela dagarna. Vi andra har jobb att sköta.