Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Antog att det handlade om protokollen och inte programmen men det är lite otydligt.

Handlar det om protokollen så är ICQ överlägset bland annat på grund av att man kan skicka offlinemeddelanden och att dom inte har löjliga censureringar.

Handlar det däremot om programmen så är båda värdelösa, fulla med onödig grafik och reklam överallt, tacka vet jag Miranda IM

Numera kan man skicka offline meddelanden i msn live. Snackar vi om reklarm så hur mycket reklam och skit har inte den officiella ICQ klient versionen?
Man bör inte jämföra 3e parts klienter som miranda, trillian tex mot msn. Finns 3e parts program för msn också som miranda, aMSN som exempel.
Tror vi måste fokusera oss på protokollet i dessa dagar.

Visa signatur

iMac 27" 5K - i5 3.5Ghz - Radeon Pro 575 - 8GB
Corsair Crystal 460X RGB|Intel Core i7-8086K Limited Edition|Corsair Hydro Series H100i v2|MSI Z370 Gaming Pro Carbon|Ballistix Sport LT DDR4 16GB|Samsung PM981 SSD 512GB M.2 PCIe SSD|ASUS GeForce GTX 1080 Ti Turbo|

Permalänk
Medlem

La märke till en underlig sak. Alla på min icq lista är +25 år, medans dom på som har msn är yngre. Är det så hos er också?

Iaf, om man jämför protokollen så är självfallet icq helt överlägset. Offline-messeges, lättare att hitta folk, ligger aldrig nere, ingen censur etc. Tror inte msn har en enda fördel.

Om man jämför programmen så får jag nog säga att msn är bättre. ICQ är otroligt segt. Men man är ju dum om man kör dessa program eftersom båda är otroligt blotiga och osmidga. Miranda är ju det enda rätta! (ifs ej provat trillian)

Permalänk
Medlem

jag kör helst jabber, och ibland msn.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Kör MSN Messenger 8 just nu.

Anledningen att jag kör MSN före ICQ är flera orsaker.
1. Man har sitt konto knytet till sin e-mail, bra mycket smartare än massa siffror.
2. Det följer med XP som standard, detta gör att även Agda 85 år börjat använda det.
3. Det är riktigt snyggt om man kör a-patch, stilrent, obloatat, rent och snyggt.
4. Med 8.0 så kan man även sända offline meddelande (som jag ändå inte använder direkt, skickar hellre ett mail eller ringer personen på riktigt).
5. Det är väldigt många fler som använder det.

ICQ har säkert massa fördelar det med men nu är det MSN som jag använder.
Vet inte varför med har lite svårt för "ICQ-nördarna" (läs: Dom som tar det så otroligt alvarligt att folk använder MSN före ICQ istället för att förstå att folk inte har samma smak som dom själva).
Dom blir helt rabiat så fort människor säger att dom tycker om MSN mer än ICQ.
Tycker jag får vibbar att dom tycker det är "coolare" med ICQ för att det var före MSN + att det inte följer med en MSN klient i Windows XP.

Jag använder det som är mest lättillgängligt och MSN följer med Windows XP och funkar kanon.
Hade det inte varit för MS hade lagt in MSN så lättillgängligt hade troligtvis inte så många använt en sådan typ av kommunikationsprogram.

Sedan undrar jag hur långt tid ICQ-nördarna inser att med MSN 8.0 så finns offline meddelande. Jag själv kan använde den funktionen just nu.
Sedan går det även i MSN 8 att sätta ett eget namn på sina kontakter, så om någon ändrar namn stup i kvarten så spelar det ingen roll.
Och sedan kan det vara värt att poängtera då en del inte förstår det; Det är inte samma protokoll på MSN 8.0 som det är på MSN 7.x eller 6.x.

Och vad är det för censur folk pratar om? Är det något löjlig myt som härjar eller?

Så här ser mitt MSN 8.0 ut just nu:

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Arnie
La märke till en underlig sak. Alla på min icq lista är +25 år, medans dom på som har msn är yngre. Är det så hos er också?

Ålder har ingen betydelse på min lista men de som skaffade dator tidigt av mina vänner har alla ICQ. De som skaffat dator senare kör msn.

--
en bild på hur mitt miranda ser ut.

Permalänk
Hedersmedlem

Program: Miranda IM
Protokoll: ICQ och MSN för de som inte kör ICQ

Samt mIRC för IRC vilket är det som jag använder flitigast.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk

MSN. ICQ känns otrevligare, och senaste MSN-betan ser mycket fint ut. Dessutom så är CTRL-ENTER störande i längden; jag använder hellre CTRL-ENTER för att byta rad.
Dock stör jag mig rejält på att när jag vill scrolla upp (tillbaka alltså) i chatthistoriken så måste jag rulla två gånger med scrollhjulet för att den ska börja. EXTREMT störande.
Jag borde köra med någon annan klient, men jag tycker MSN-klienten är... behagligare, på något vis.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem

Program:
*Miranda IM på Windowsburken
*Adium på Macen
*bitlbe (MSN och ICQ till IRC-gateway) när jag jobbar
*iMov messenger (jabber) med transports mot ICQ och MSN (använder chalmers jabber-server) på min ena handdator
*IM+ på andra handdatorn

IM-Protokoll:
MSN, ICQ, Jabber

Visa signatur

*Intel i7 3820, ASUS Sabertooth X79, 32GB RAM, Nvidia GTX660 & GTX660, Samsung SSD 840 Pro & 2 Barracuda 7200.10 i RAID1, ESI Audio ESP1010e
*Amiga 4000D i Elbox Tower. 16 MB FAST Mem & 2 MB Chip Mem. Indivision AGA MK2, FastATA 4000 MK-VI, 16 GB CF & 40 GB IDE

Permalänk
Medlem

Miranda IM

Kör både ICQ och MSN, men föredrar ICQ då msn enl. mig är en aning ostabilt, + att ICQ kan köra filetransfers över LAN, medans MSN måste gå via WAN vilket påverkar hastigheten negativt som attan

Visa signatur

Med sunt förnuft.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
Jag borde köra med någon annan klient, men jag tycker MSN-klienten är... behagligare, på något vis.

Varför "borde" du köra en annan klient? Förstår verkligen inte det. Är du nöjd, varför då byta?

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Protokoll: Jabber främst, samt msn till de ofrälsta

Klient: Miranda IM på windows samt Gaim i linux

Knashatt: Du kan skicka offline meddelanden och rename:a dina kontakter i jabber också. Filtret gäller länkar som innehåller download.php samt en del filändelser.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt

http://www.jazzil.se/msn1.png[/url] [url]http://www.jazzil.se/msn2.png

Ursch! Plastigt som bara den.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zircular
Knashatt: Du kan skicka offline meddelanden och rename:a dina kontakter i jabber också. Filtret gäller länkar som innehåller download.php samt en del filändelser.

Ursch! Plastigt som bara den.

Har inget sådant filter med a-patch...

Plastigt? Ja visst är det hemskt med lite mer färger än bara tråkig 3.11 utseende. Miranda ser enligt mig berdövligt tråkigt ut.
Men smaken är som röven, klöven.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Filtret borde väl inte ligga på klienten utan på servern?
dessutom så är det inte tillåtet enligt avtalet att använda a-patch eller liknande, tror inte heller att det är tillåtet att diskutera i detta forum.
en annan anledning att jag inte gillar msn är att det inte är fritt.

3.11 utseendet är ju snyggt

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

ICQ, fast där har jag bara "vettigt" folk..
Kör MSN också, men där mest bara lösa färskare kontakter, typ obekant folk.

Visa signatur

[b]MSI K9N Neo V2 - AMD X2 5200+@3GHz - Corsair XMS2-6400 2X1024 Xtreme - Sapphire HD3870 512MB (855/1200)[/b]

Das Blogg. -Lira lite Gubb-CSS?. Moget?

Permalänk
Medlem
Citat:

Filtret borde väl inte ligga på klienten utan på servern?
dessutom så är det inte tillåtet enligt avtalet att använda a-patch eller liknande, tror inte heller att det är tillåtet att diskutera i detta forum.
en annan anledning att jag inte gillar msn är att det inte är fritt.

3.11 utseendet är ju snyggt

Tror även det inte är tillåtet att använda 3:e parts programvara för att använda protokollet MSN använder...

Filtret ligger på klienten, man tar bort det i a-patch.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

nja, jag kan ju knappast bryta ett avtal jag inte läst och eccepterat.
En av nackdelarna med ofri programvara är ju just licensavtalet

Visa signatur
Permalänk
Avstängd

Kör endast icq, klient 99a faktiskt
De flesta på min lista är över 25 faktiskt, eller åtminstone över 23

Permalänk
Medlem
Citat:

nja, jag kan ju knappast bryta ett avtal jag inte läst och eccepterat.
En av nackdelarna med ofri programvara är ju just licensavtalet

Hur får du ditt konto för MSN-protokollet...

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kör Trillian mot icq- och msn-protokollen, men tycker att msn-stödet är halvdåligt, då jag ofta blir nerkopplad, medans icq-biten fungerar perfekt.
Då jag körde Miranda så hade jag problem med att msn-meddelanden inte gick fram.

Varför är det så svårt att göra ett bra msn-stöd för tredjepartstillverkare? Då menar jag inte webcam och sådant, utan grundfunktionalitet, eftersom det ju just är sådant som alla multiklienter verkar ha problem med, på ett eller annat sätt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Miranda

Trevligare med ett program som man lägger till de funktioner man använder och vill ha än att inte kunna ta bort det man inte vill ha utan ytterliggare program

+ att man kör den från usb-minne

Visa signatur

Ett gäng datorer med lite olika prestanda.....

Permalänk
Medlem

IRC och MSN. Använde ICQ förut, men alla kontakter försvann/övergick till MSN, så inte så stor idé längre.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knashatt
Kör MSN Messenger 8 just nu.

Anledningen att jag kör MSN före ICQ är flera orsaker.
1. Man har sitt konto knytet till sin e-mail, bra mycket smartare än massa siffror.
2. Det följer med XP som standard, detta gör att även Agda 85 år börjat använda det.
3. Det är riktigt snyggt om man kör a-patch, stilrent, obloatat, rent och snyggt.
4. Med 8.0 så kan man även sända offline meddelande (som jag ändå inte använder direkt, skickar hellre ett mail eller ringer personen på riktigt).
5. Det är väldigt många fler som använder det.

ICQ har säkert massa fördelar det med men nu är det MSN som jag använder.
Vet inte varför med har lite svårt för "ICQ-nördarna" (läs: Dom som tar det så otroligt alvarligt att folk använder MSN före ICQ istället för att förstå att folk inte har samma smak som dom själva).
Dom blir helt rabiat så fort människor säger att dom tycker om MSN mer än ICQ.
Tycker jag får vibbar att dom tycker det är "coolare" med ICQ för att det var före MSN + att det inte följer med en MSN klient i Windows XP.

Jag använder det som är mest lättillgängligt och MSN följer med Windows XP och funkar kanon.
Hade det inte varit för MS hade lagt in MSN så lättillgängligt hade troligtvis inte så många använt en sådan typ av kommunikationsprogram.

Sedan undrar jag hur långt tid ICQ-nördarna inser att med MSN 8.0 så finns offline meddelande. Jag själv kan använde den funktionen just nu.
Sedan går det även i MSN 8 att sätta ett eget namn på sina kontakter, så om någon ändrar namn stup i kvarten så spelar det ingen roll.
Och sedan kan det vara värt att poängtera då en del inte förstår det; Det är inte samma protokoll på MSN 8.0 som det är på MSN 7.x eller 6.x.

Och vad är det för censur folk pratar om? Är det något löjlig myt som härjar eller?

http://www.jazzil.se/msn1.png http://www.jazzil.se/msn2.png

Sant, men även i MSN 8 så sker väl alla filöverföringar i konversationsfönstret? Samt krångel med min router, eftersom den inte stöder microsofts uPNP :/
Och visst, det finns Offline-meddelanden i MSN 8, men hur lång tid tog det egentligen att få till det? Jag använder också dock i stort sett endast MSN nu för tiden, eftersom det är där alla människor finns. Men en gång var det ICQ som gällde och jag anser att både protokollet och programmet var bättre än vad MSN 7>= är, men tja, eftersom de bundlade Windows Messenger med Windows så dog i stort sett ICQ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av s.c.s.i.
Jag kör Trillian mot icq- och msn-protokollen, men tycker att msn-stödet är halvdåligt, då jag ofta blir nerkopplad, medans icq-biten fungerar perfekt.
Då jag körde Miranda så hade jag problem med att msn-meddelanden inte gick fram.

Varför är det så svårt att göra ett bra msn-stöd för tredjepartstillverkare? Då menar jag inte webcam och sådant, utan grundfunktionalitet, eftersom det ju just är sådant som alla multiklienter verkar ha problem med, på ett eller annat sätt.

Jag håller med om att tredjeparts programmen ofta buggar på ett eller annat sätt för just msn protokollet. Tror att det delvis är för att de kör gammla versioner av protokollet, men inte för att utvecklarna är lata utan för att msn protokollet inte är öppet/fritt villket försvårar för tredjepartsutveckalren då de inte har tillgång till källkoden.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kör trillian och Skype.
Skype är riktigt bra för att prata.
Istället för telefon. Bättre ljud med skype dessutom
Och oväntat nog chattar jag med trillian.

Visa signatur

"Go mad, möed mad, mad i rättan ti osse madaro"
flickr

Permalänk

Jag använder båda protokollen genom Gaim vilket fungerar utmärkt. Men jag fördrar ICQ eftersom jag tycker att det är stabilare (MSN är nere betydligt oftare än ICQ), samt att det har offlinemeddelanden. Offlinemeddelanden i MSN, fungerar det även att skicka till de som har äldre klienter? Får hoppas att det implementeras i Gaim (eller det kanske redan finns i v2?) då det är otroligt användbart när man är bortskämd med det

Visa signatur

"to conquer others is to have power, to conquer yourself is to know the way"

Permalänk
Medlem

MSN, ICQ lade jag på hyllan för en herrans massa år sen, skulle vara kul att starta upp det och se vad som händer

Visa signatur

Men... vad är det bra för? - Kommentar från en ingenjör på IBM angående mikrochipet, 1968
Jag tror att det finns en världsmarknad för ungefär 5 datorer. - Thomas Watson Sr, IBMs styrelseordförande år 1947
"Bamse på ÖÄ i mitt hjärta"

Permalänk
Medlem

För några år sedan var det icq som gällde fullt ut.
se när windows xp släpptes gick dem flesta över till msn, så man tvingades börja med köra skiten....

för icq nu rekommenderar jag QIP: www.qip.ru klockren client.

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk
Medlem

Ingetdera. Jag använder vanlig e-post istället. Jag hatar sådana där chatt-program. Vill vara ifred när jag sitter vid datorn.

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tjarven
Numera kan man skicka offline meddelanden i msn live. Snackar vi om reklarm så hur mycket reklam och skit har inte den officiella ICQ klient versionen?
Man bör inte jämföra 3e parts klienter som miranda, trillian tex mot msn. Finns 3e parts program för msn också som miranda, aMSN som exempel.
Tror vi måste fokusera oss på protokollet i dessa dagar.

Och var skrev jag att bara MSN hade reklam? läs igen så ser du att jag sa att båda var värdelösa på grund av reklamen.

Oj, man kan skicka offlinemeddelanden i den nyaste versionen av MSN ICQ har kunnat det jämt, välkommen till nutiden Microsoft.

Om jag kan välja mellan två protokoll och det ena är bättre, då väljer jag ju det. När det andra protokollet kommer ikapp, varför skulle jag då byta till det?

Sen fanns ju inte ens MSN när jag började, fanns inget annat än ICQ att välja på. Känns bara korkat att byta nu eftersom MSN inte är bättre, möjligtvis lika bra.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk

Köra båda genom Miranda IM.