FAQ: Program till Mac OSX

Permalänk
Medlem

Ett litet tillägg till safari som jag inte tror så många har testat.

Inquisitorx http://www.inquisitorx.com/safari/ Kostar 5 euro men de kan de vara värt

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Bra intiativ! Erkänn att Deskbrowse är coolt som jag tipsade om! Flock ser också coolt ut.

Webläsare
Omniweb
Netscape
Mozilla
Seamonkey

Fildelning
Acquisition
BitTorrent
Tomato Torrent

RSS
NewsMac Pro Bra RSS klient.
RSS Menu RSS i menyn där uppe.

Övrigt
Image Well Bra litet smidigt bildredigeringsprogram.
Gizmo Project Snyggt alternativ till Skype.
MediaCentral Alternativ till Front Row.
HimmelbarLätt åtkomst till alla dina program där uppe.
Coconutidentitycard Kolla var och när din Mac byggdes m.m.
[URL="http://widgets.yahoo.com/"]Konfabulator] Som Dashboard fast på skrivbordet. Kom innan Dashboard.

Hemsidor
Macworld.se (något knäppt när man skriver koden där, något Sweclockers gjort mot den eller? Macworld.se är en bra sida, har en bra tidning och bra forum)
Macworld.com
99mac.se
Macpro.se
Macfeber.se
Macrumors.com
Thinksecret.com
Appleinsider.com
Macintouch.com

Kommer lägga till fler tips!

Läs mitt första inlägg om hur du ska formatera tipsen, annars tar det för lång tid och då skiter jag i det.. Ange också om programmet kostar.

Inte för att vara grinig, men jag vill gärna hålla listan överskådlig. Jag vill gärna ha bekräftelse på att nån verkligen använder programmen ni listar så det inte blir en 10000-raderslista med namedropping. Bara för att ett program finns behöver det inte vara med i.m.o. Jag tänkte mig mer en lista med de mest använda programmen så en nykomling lätt kan sortera ut och välja vad denne vill använda. Sen går det ju alltid gräva sig djupare på egen hand?

Vad tycker ni andra?
Behövs det 6+ torrentklienter i listan?
Behövs det 10+ browsers i listan?
Behövs verkligen länkar till Appleinsider och Thinksecret? Får man hjälp med sin nya Mac där?

Ni får givetvis säga till om ett program verkligen inte platsar i listan.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av erc
Ett litet tillägg till safari som jag inte tror så många har testat.

Inquisitorx http://www.inquisitorx.com/safari/ Kostar 5 euro men de kan de vara värt

Som också funkar i Camino.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Som också funkar i Camino.

Ah såklart. Dock så är jag inget fan av varken firefox eller camino under osx

Visa signatur

Datateknik på Kungliga Tekniska Högskolan.

Permalänk
Medlem

Vet inte riktigt, men NeoOffice är ju en variant på OpenOffice.org, och lite mer Mac-anpassat, så...

Ordbehadling m m.
NeoOffice (Officepaket), gratis
http://www.neooffice.org/

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flogiston
Man borde ha en omröstning där man kan sätta poäng 0-5 på alla program som är med i den slutgiltiga listan. Synd att det inte finns sådanna omröstningar på swec.

man skulle ju alltid bara kunna göra en egen sida där man (som admin) kan lägga till nya program som är länkade till hemsidan, och lägga till olika flaggor (som tex att det ingår i baspaketet, kostar, mm), och sen ha röstning på tex skala 1-5.. kanske tom kommentarer om man känner sig flitig

soo... nån som har tråkigt idag?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Twiggz
man skulle ju alltid bara kunna göra en egen sida där man (som admin) kan lägga till nya program som är länkade till hemsidan, och lägga till olika flaggor (som tex att det ingår i baspaketet, kostar, mm), och sen ha röstning på tex skala 1-5.. kanske tom kommentarer om man känner sig flitig

soo... nån som har tråkigt idag?

Nämen, det låter nästan som Versiontracker!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Nämen, det låter nästan som Versiontracker!

hehe.. ja, nått sånt ja

fast svenskt, och och indelat ungefär som det är nu!

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Läs mitt första inlägg om hur du ska formatera tipsen, annars tar det för lång tid och då skiter jag i det.. Ange också om programmet kostar.

Inte för att vara grinig, men jag vill gärna hålla listan överskådlig. Jag vill gärna ha bekräftelse på att nån verkligen använder programmen ni listar så det inte blir en 10000-raderslista med namedropping. Bara för att ett program finns behöver det inte vara med i.m.o. Jag tänkte mig mer en lista med de mest använda programmen så en nykomling lätt kan sortera ut och välja vad denne vill använda. Sen går det ju alltid gräva sig djupare på egen hand?

Vad tycker ni andra?
Behövs det 6+ torrentklienter i listan?
Behövs det 10+ browsers i listan?
Behövs verkligen länkar till Appleinsider och Thinksecret? Får man hjälp med sin nya Mac där?

Ni får givetvis säga till om ett program verkligen inte platsar i listan.

Jaha, men då skiter jag väl i det och tar bort alla program. Det kan vara bra att veta alla webläsare som finns som alternativ, när det inte finns 1000000004388257802587052257502752 browsers.

Ja, det är bra "skvaller" sidor, om du hade tänkt detta som en FAQ för nybörjare kanske mer grundläggande frågor skulle finns med här.

"Vad är Camino?" Osv.

Om man inte kan tipsa på bra program på listan, så är det ju fan ingen mening med detta. Att begränsa listan bara för att få det se snyggt och lätt att läsa är idiotiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Jaha, men då skiter jag väl i det och tar bort alla program. Det kan vara bra att veta alla webläsare som finns som alternativ, när det inte finns 1000000004388257802587052257502752 browsers.

Låt dom vara, jag ids bara inte lägga till allt just nu.

Citat:

Ja, det är bra "skvaller" sidor, om du hade tänkt detta som en FAQ för nybörjare kanske mer grundläggande frågor skulle finns med här.

"Vad är Camino?" Osv.

Du har friheten att göra en egen FAQ om det här inte duger..

Citat:

Om man inte kan tipsa på bra program på listan, så är det ju fan ingen mening med detta. Att begränsa listan bara för att få det se snyggt och lätt att läsa är idiotiskt.

Oj så grumpy man kan bli. Som sagt, det finns tusentals program, lite överskådlighet skadar inte.

Permalänk
Medlem

Sizzlingkeys. För att styra iTunes även när det inte är "aktivt". Mycket bra! Freeware.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Medlem

Man kan även styra iTunes med Quicksilver, pröva.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Man kan även styra iTunes med Quicksilver, pröva.

Man kan göra allt med quicksilver, andra program är överflödiga.

Nåja, nästan iaf!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem

Diverse
The Unarchiver (packprogram)

Klarar de flesta format, däribland .sit, .zip och .rar. Man slipper med andra ord StuffIt.

Visa signatur

We are stuck with technology when what we really want is just stuff that works.
blog - flickr - del.icio.us - last.fm

Permalänk
Medlem

Övrigt
Burn - Gratisalternativ till Toast. Klarar väl inte allt Toast klarar än, men priset kan man inte annat än uppskatta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
*Bort* för att Akira är så grining och inte uppskattar tipsen.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Jaha, men då skiter jag väl i det och tar bort alla program. Det kan vara bra att veta alla webläsare som finns som alternativ, när det inte finns 1000000004388257802587052257502752 browsers.

Ja, det är bra "skvaller" sidor, om du hade tänkt detta som en FAQ för nybörjare kanske mer grundläggande frågor skulle finns med här.

"Vad är Camino?" Osv.

Om man inte kan tipsa på bra program på listan, så är det ju fan ingen mening med detta. Att begränsa listan bara för att få det se snyggt och lätt att läsa är idiotiskt.

Haha VADFAN??? Jag har inte skrivit det där! Det är inte alls min stil! Någon Moderator som har haft kul eller vad? WTF?? Såklart jag inte skulle vara så fräck. Vem det nu var, erkänn :S

Permalänk
Medlem

Sådär, listan är uppdaterad. Jag hade nästan glömt bort den här tråden.

Bombur: Strunt samma, det är ett halvår sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Akira
Sådär, listan är uppdaterad. Jag hade nästan glömt bort den här tråden.

Bombur: Strunt samma, det är ett halvår sen.

Ok Men haha sådär fräckt skriver jag inte.

Men bra lista! Klistra tråden Moderator!
Så blir det lättare för medlemmar att kolla FAQ innan dom skriver!

Permalänk
Medlem

http://wakaba.c3.cx/s/apps/unarchiver.html

ett bra program som är modelerat efter hur osx normala uppackare ser ut, men den hanterar inte bara zip, utan även zip, tar, hqx, rar, bin, gzip och allt annat som man kan komma på.

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
http://wakaba.c3.cx/s/apps/unarchiver.html

ett bra program som är modelerat efter hur osx normala uppackare ser ut, men den hanterar inte bara zip, utan även zip, tar, hqx, rar, bin, gzip och allt annat som man kan komma på.

Kör med den själv och tycker den är mycket bra.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zightx
Kör med den själv och tycker den är mycket bra.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ntity
http://wakaba.c3.cx/s/apps/unarchiver.html

ett bra program som är modelerat efter hur osx normala uppackare ser ut, men den hanterar inte bara zip, utan även zip, tar, hqx, rar, bin, gzip och allt annat som man kan komma på.

Står redan med i FAQen.

Permalänk

Ett program som kollar sfc filer och är universal hade varit gött

Permalänk
Medlem

Inquisitor är numera gratis.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Inquisitor är numera gratis.

*uppdaterar*

Permalänk
Medlem

fire är nu mer nedlaggd, de som jobbade på den har gått över till adium..

och under media border ju som verkligen perian vara med (http://perian.org/) bästa codec/media packen för osx om inte annat.

subethaedit kostar pengar efter 30 dagar..

darwin ports heter nu mer MacPorts och finns på (http://www.macports.org/)

Visa signatur

"Stallman to Dvorak: Welcome to freedom, your rulebook is in the mail" - Fake Steve Jobs
rfc-1925 - The Twelve Networking Truths

Permalänk
Medlem

ingen som har tips på en bra ftp klient? gratis, motsvarande filezilla till windows kanske

Visa signatur

.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tallin98
ingen som har tips på en bra ftp klient? gratis, motsvarande filezilla till windows kanske

Filezilla 3 finns i en macversion, fungerar... sådär. Dock bara en tidig beta än så länge.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tallin98
ingen som har tips på en bra ftp klient? gratis, motsvarande filezilla till windows kanske

FireFTP finns. Inte testat det så mycket dock, men finns gör det ju.

Permalänk
Medlem

Någon som sitter på en bra ftp-server då? Har letat som en tok men alla verkar kosta pengar.
Vill ha:
minimalistisk(dock med konton m.m.)
gratis


Tips?

Visa signatur

Quidquid latine dictum sit, altum videtur.