Permalänk
Medlem

Hur svårt är det?

Hej,

Är "_total_ n00b" på det här med att bygga datorer och undrar hur svårt det skulle vara att bygga ihop min egen dator? Har sett ut ett paket där allt ingår (tror jag? http://www.netgiganten.se/product_info.php?cPath=21_58&produc...)

Om jag aldrig förr har rört datorkomponenter, kan jag ändå klara av att bygga ihop de här delarna med bra resultat eller borde jag lägga pengar på att låta dem göra det? Alternativt har jag en kompis farsa som kan sätta ihop, men det skiljer kanske mycket på hur bra man sätter ihop delarna?

Tack!

/Erik

Visa signatur

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Permalänk

det är ganska enkelt... satt i hop min första dator själv när jag var 12år

Permalänk
Medlem

http://www.64bits.se/guider/pcbyggarskola/index.php
64bits.se har satt ihop en bra "Gör-det-själv" guide där dom går igenom det du bör kunna för att plocka ihop en burk själv.

Känslan att äntligen få hem grejer, plocka ihop och sedan installera och konfigurera är fan underbar. Obeskrivlig. Man blir som ett barn på julafton

Bra kan dock vara om du har någon i din bekantskapskrets som vet om något skulle gå fel. (Mot all förmodan)

Visa signatur

CITERA MIG FÖR SVAR! [maskin] Macbook - 2Ghz CoreDuo, 1280Mb, 60Gb[/maskin]

Permalänk

Jag tycker det är enkelt visseligen var jag inte lika ung som oscar men 15 år var jag samt är xD.

den dära guiden is the shit ! den 'är skit bra lärde mig som fan

Permalänk
Medlem

Men det blir ingen skillnad i prestanda beroende på om jag själv knåpar ihop det eller betalar proffsen för att sätta fast kylning och grejjer?

Visa signatur

When did I realize I was God? Well, I was praying and I suddenly realized I was talking to myself.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av eike
Men det blir ingen skillnad i prestanda beroende på om jag själv knåpar ihop det eller betalar proffsen för att sätta fast kylning och grejjer?

Ne, eller så vida du inte sätter fläkten snätt och sånt då kan de ju bli lite fel.
Och ett tips är att ha med nån som har byggt ihop andra datorer första gången ifall de skulle vara nått du undrar över.

Visa signatur

Amd athlon 64 3200+ 2.0ghz @ Amd athlon 3800 2.4ghz | 2*Corsair valueS 512mb ddr 3200/400 | Ati radeon 9800 pro all in wonder | msi k8n neo2-fx socket 939 | nån samsung disk 400gb |

Permalänk
Medlem

Plockade ihop en dator utan att ha kollat i en förut (visste vilka delar man behöver), inget svårt!!

Visa signatur

Torxx

Permalänk
Medlem

Jag byggde min första dator när jag var 12år, men hade meckat mycket med datorer innan.

Det som kan skilja om en amatör eller om ett proffs gör det är väl kylningen.
Man ska ha ytterst lite kylpasta på CPUn, det ska precis täcka. Ungefär som ett papper, knappt det.

Visa signatur

---