Permalänk
Inaktiv

Sata trubbel..

Heihei-
Vet att detta ämne tagits upp ett antal gånger nu o ja har läst igenom d flesta på detta forum men grejjen är att ja inte hittat en lösning på mitt problem.

För att detta inte ska bli allt för långt så kortar ja ner det
Ja hade en seagate 200 SATA för ett tag sen .. den pajjade,. nu har ja köpt en ny seagate 250 SATA hd men ja.. ni som haft samma problem kanske känner igen " det går inte att hitta någon hårdisk" lr nåt sånt...

Jag har drivisarna på en diskett ja .. jag trycker f6 o kommer vidare .. ja har fört över drivisarna osv osv .. gjort allt man kan göra .. men ändå! så kommer det där medelandet upp när ja ska installera Satan..

D sjuka är att ja har haft en fungerande Sata förut på datan .. men d ända ja kan komma på är att installera nyaste BIOS.. o kanske ruttet att skriva här innan ja testat men kanske nån som har svar .. om det nu inte är det med BIOS updatering..

Blir tokig på detta strul hela tiden .. så snälla .. säg inte kolla FAQ osv .. om ni har en lösning .. SHARE it.

Amd Athlon 2,8gz
Geforce 6800le
1024ram
VIA / EP - 8k9a7i

/ tack på förhand.

Permalänk
Medlem

gått in i diskhanteraren och kollat?

Visa signatur

4790K@4.5ghz, 16GB DDR3, GTX 1060 6GB.

Permalänk

Kan det vara så att du hade SATA version 1 tidigare
och nu har en av den senaste versionen dvs 2 ?
Jag hade också problem när jag köppte en ny SATA-disk,
problemet för mej var att mitt moderkort inte klara av
den snabba SATA-2 och därför inte ens hittade disken.
Lösningen som ingen här på Sweclockers klarade var
att bygla disken så att den går på den långsammare
hastigheten. Kolla på h-disk tillverkarens hemsida.
Är det en Seagate så kan jag maila hur den skall byglas.

Permalänk
Medlem

Jag har samma problem, fast mitt BIOS hittar disken.. MAxtor Diamondmax 200Gb SATAII

Kopplade in en floppy med nedladdade RAID och storage drivers från Shuttle, tryckte F6 vid installation, tilläggen installerades och sen när man ska välja att skpapa en partition så hittar Windows disken först men sedan när man skapar partitionen säger den att den inte kommer åt disken. Bootade även upp från floppy med Maxtors egna Maxblast 4 program. Den tuggar ett tag och spottar sedan ut sig att det den försöker kommar åt ligger för långt inbäddat. Körde även Maxblast 4 via Windows från min fungerande IDE disk igårkväll. Maxblast 4 hittar SATA disken och man kan sätta upp partitioner men sedan efter att det är klart hänger sig programmet och disken syns inte till, startar man om datorn så har inga partitioner skapats. Diskhanteraren i Windows hittar SATA disken som en odefinierad disk först men försöker man göra nåt med den så hänger sig diskhanteraren och säger att man inte kommer åt disken, därefter försvinner den ur vyn..

Jag börjar verkligen få slut på idéer nu. Kan det vara fel på disken? BIOS hittar dsiken finfint men så fort det har med Windows att göra så är det tvärstopp. Inte ens Maxtors egna program funkar..

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Inaktiv

Tjena igen.
Grejjen är att jag inte kommer in på datan.. så kan inte kolla i hanteraren.. försökt koppla in min gammla 20gigare samtidigt som S-atan .. men då startas datan om, ha ha...
Aa Janne det är en Seagate ja har nu .. skulle vara klockrent om du kunde maila mig hur du byglat den.. kanske det kan gå då? .. för detta är en SATA2 .. vet dock inte vad ja hade förut.. möjligen inte en "2" och där kanske du hittat lösningen på min fråga: )

Permalänk
Medlem

Som sagt är det nästan alltid problem med kompatibiliteten mellan sata och sata2 som spökar när dessa problem uppkommer, om man inte har samma sata version på både disk och kontroller ska du bygla disken till sata1 läge om det inte fungerar från början.

MVH

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

Vad är SATA I läge då? på min Maxtor finns det antingen Partial eller 1.5Gb/s SATA mode att välja på.

Edit:

Nu fick jag upp disken i windows och kunde partionera upp 2st partitioner i den. Den syns nu i filhanteraren men titt som tätt poppar det upp en ruta som säger: "Det gick inte att spara data för filen G:\$Mft och H:\$Mft. Dessa data har gått förlorade. Det här felet kan bero på att datorns maskinvara inte fungerar korrekt bla bla bla..."

Maxtors egna program Maxblast är ju helt mongo och gör inte mycket nytta heller..

Nä känns som det är dax att reklamera denna disken och gå tebax till IDE..

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Inaktiv

gå inte tebax till IDE, de e maxtors diskar som spökar. har en diamondmax 10 200 gb sataII som jag byglat om till 1,5 gb/s, funkar lika dåligt för det. PowerMax/MaxBlast hittar inte disken, BIOS gör. funkar ej i Windows /diskhanteraren / Partitionmagic 8.0. aldrig mer maxtor, samsung/seagate´/WDc gör vad dom ska. rekommenderas.

Permalänk
Medlem

Precis samma problem som jag har, Maxblast hittar dock disken men gör ingenting åt den... Körde dock Powermax och där fick jag en rolig felkod som indikerade att jag måste byta ut disken... Nu kan jag alltså reklamera den hos Maxtor men jag vill nog ha pengarna tillbaka istället. Ska gå till inköpsstället och gnälla lite och få dom att ta tillbaka den.. Dom kan ju få en ny av Maxtor.. En jävla massa tid och pengar har gått åt i denna farsen..

Visa signatur

Guns dont Argue..

Permalänk
Medlem

Tjena tänkte köpa en S-ata 2 disk men moderkortet stödjer bara s-ata 1 men det går att bygla om om jag förstått det som jag läst här så det ska väl inte vara några problem lr ??? Måste man köra någon diskett med sata drivar sen med lr?? Skriv gärna vad ni tycker om denna disk. Jag har för mig att WD ska vara bra grejer...

MVH Pan

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318471

Permalänk
Medlem

Haha, den här tråden handlar ju bara om problem!!

Visa signatur

Guns dont Argue..