Datorbutiken.com, Samsung, Powermill - Samsung 940B

Permalänk
Medlem

Datorbutiken.com, Samsung, Powermill - Samsung 940B

Blir nog ett litet lång inlägg men...

Beställde en skärm för ett tag sedan nu hos datorbutiken.com. En samsung 940B. Hade tidigare testat skärmen lite på OnOff och tyckte den såg helt okej ut.

När jag fick den så var jag inte alls nöjd, väldigt stor skillnad i ljus över hela skärmen, nederdelen är MYCKET ljusare. Var inte säker på om det var något fel på skärmen så jag ringde Samsung och pratade med dom. Supporten sa att det låter som det är fel på den och hänvisade till deras serviceombud, PowerMill.

Gör en anmälan hos PowerMill och får en ny skärm hemskickad. Tycker den nya skärmen är precis lika kass. Ringer till datorbutiken.com och frågar vad det finns för möjligheter till återköp eller byte och förklarar hur jag upplever skärmen, dom svarar att det ska inte alls vara så och det är visst fel på skärmen.

Ok.. Ringer PowerMill igen och säger det, dom säger att jag ska skicka tillbaks den nya skärmen (för att det i händelse av återköp/byte ska bli lättare för mig eftersom jag då har samma skärm som jag faktiskt köpt) så ska dom testa värdena på den och se om dom följer specifikationen. Skickar tillbaks den nya skärmen, dom testar och jag har nu fått meddelat att det inte är något fel på den.

Så min fråga är nu, hur går jag vidare? Jag har alltså en skärm jag inte är ett dugg nöjd med men som det inte är något fel på. Finns det någon chans att jag kan göra ett återköp/byte hos datorbutiken.com om jag står på mej?

Antar att det bara är att lägga ut den på blocket annars...

Kanske dbmannen har svar?

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Medlem

Det är väl sånt här som ångerrätten är till för? För att skydda konsumenten? Du har enligt lag rätt att testa utrusningen och ångra dig inom 14 dagar. Vad jag kan se så spelar det ingen roll om du har brytit förpackningen. Orkar inte dra in lagen här nu igen. Det är gjort i så många andra trådar redan.

Jag har returnerat en öppnat och använd procjektor. Jag blev snurrig i huvudet och fick störd syn när jag använde projektorn. Packade ner och skickade tillbaka till OnOff. Inga problem. Hoppas det går likabra för dig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Det är väl sånt här som ångerrätten är till för? För att skydda konsumenten? Du har enligt lag rätt att testa utrusningen och ångra dig inom 14 dagar. Vad jag kan se så spelar det ingen roll om du har brytit förpackningen. Orkar inte dra in lagen här nu igen. Det är gjort i så många andra trådar redan.

Jag har returnerat en öppnat och använd procjektor. Jag blev snurrig i huvudet och fick störd syn när jag använde projektorn. Packade ner och skickade tillbaka till OnOff. Inga problem. Hoppas det går likabra för dig.

Jo, men grejen är ju att dom där 14 dagarna har ju gått nu efter allt fram och tillbaks med powermill.. har väl gått en månad, kanske lite mer nu. Men eftersom jag inte vetat ifall jag haft en fungerande produkt förräns nu så borde det ju vara annorlunda.

Pratade även med datorbutiken.com om detta, dom sa att det INTE gällde öppnade förpackningar.. vilket låter konstigt, vad är då poängen med ångerrätten?

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zxv
Jo, men grejen är ju att dom där 14 dagarna har ju gått nu efter allt fram och tillbaks med powermill.. har väl gått en månad, kanske lite mer nu. Men eftersom jag inte vetat ifall jag haft en fungerande produkt förräns nu så borde det ju vara annorlunda.

Pratade även med datorbutiken.com om detta, dom sa att det INTE gällde öppnade förpackningar.. vilket låter konstigt, vad är då poängen med ångerrätten?

Ta och citera 2 kap §12 i distansavtalslagen för datorbutiken.com som säger:

--------------
12 § Konsumenten får utöva sin ångerrätt endast om den vara som han eller hon har tagit emot hålls i väsentligen oförändrat skick. Detta gäller dock inte om varan har förstörts eller förändrats på grund av någon åtgärd som har varit nödvändig för att undersöka varan eller på grund av någon omständighet som inte kan hänföras till konsumenten.
--------------

Men troligen så lär dom inte ge sig och då är det konsumentvägledaren i din kommun som får ge dig råd som kan innebära att du får vända dig till ARN.

Edit: Ändrat så källreferens visar på den senaste revisionen av distansavtalslagen som vad jag vet bara finns som pdf på http://62.95.69.3/SFSDOC/05/050059.PDF

Permalänk
Hedersmedlem

Ångerrätten gäller vad jag förstår dels för att man ska ha lite extra tid att ångra sig, ifall man t.ex. tackat ja till ett erbjudande som en telefonförsäljare kommit med och sen ändrar sig, dels (och kanske främst) för att man ska kunna inspektera en vara man köpt på distans, något man har möjlighet att göra direkt i butik om man handlar "som vanligt". Varan ska dock vara i "väsentligt oförändrat skick" för att man ska kunna returnera den och det är definitionen av vad detta innebär i praktiken som ställer till med lite problem.

De flesta anser att det är tillåtet att försiktigt packa upp och testköra en skärm, om man sen stoppar tillbaka den korrekt och det inte på något sätt syns att den varit testad.

Detta gäller dock inte t.ex. grafikkort enligt min definition, eftersom kortet inte längre är i "väsentligt oförändrat skick" när man plockat ur det ur antistatpåsen; ESD kan ha tagit död på kortet eller givit upphov till skumma fel som visar sig långt senare.
Men i en skärm ligger ju elektroniken skyddad så..

Men nu har ju som du säger tiden för din ångerrätt redan gått ut och det enda du kan göra är väl att antingen acceptera PowerMills tolkning eller bestrida den. Om du anser att skärmen inte kan klassas som hel och har goda skäl för detta så tycker jag du ska bråka lite och då snacka med Datorbutiken och inte PowerMill. Du har köpt skärmen från Datorbutiken och PowerMill har egentligen inget med er affär att göra.

edit:
Läser lite nogrannare nu och ser att tiden för ångerrätten gått ut pga ärendet med PowerMill? Då kan du nog hävda att du har ångerrätten kvar (ifall du haft tillgång till skärm och ersättningsskärm i mindre än 14 dagar totalt) och bråka lite med Datorbutiken för att få returnera skärmen eftersom du inte är nöjd med den.
Men då måste som sagt varan vara "väsentligt oförändrat skick" plus att du själv får stå för fraktkostnaderna.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vicotnik

edit:
Läser lite nogrannare nu och ser att tiden för ångerrätten gått ut pga ärendet med PowerMill? Då kan du nog hävda att du har ångerrätten kvar (ifall du haft tillgång till skärm och ersättningsskärm i mindre än 14 dagar totalt) och bråka lite med Datorbutiken för att få returnera skärmen eftersom du inte är nöjd med den.
Men då måste som sagt varan vara "väsentligt oförändrat skick" plus att du själv får stå för fraktkostnaderna.

Jag har ju aldrig varit utan skärm eftersom PowerMill låtit mej ha den första skärmen medans dom skickar ut den nya.

Oförändrat skicka skulle jag väl säga att den är, förutom att allt är upp-packat...
Fraktkostnaden har jag inga problem att stå för

Visa signatur

hoppla

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zxv
Jag har ju aldrig varit utan skärm eftersom PowerMill låtit mej ha den första skärmen medans dom skickar ut den nya.

Oförändrat skicka skulle jag väl säga att den är, förutom att allt är upp-packat...
Fraktkostnaden har jag inga problem att stå för

Det spelar ingen roll om du varit utan skärm eller inte. Ångerrätten gäller från det datumet avtalet ingåtts. Den är ju som sagt var till för att skydda konsumenten mot impulsköp.

I och med att skärmen inte är defekt på något sätt så har du inget juridiskt stöd för att återlämna skärmen. Du får antingen förlita dig på datorbutikens goda vilja (ring dem) eller som du själv föreslog, sälja den på begagnatmarknaden.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine