Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

11.97V på 12V linan?

Har satt ihop datorn och får i BIOS samt windows upp att 12volt's linan körs på 11.97V. och 3.3V i 3.26V samt 5.0V i 4.89.

Undrar bara ifall de ska vara sånna skillnader eller ifall den bara läser av fel, eftersom att PSU'n borde palla med allt jag har i burken. Jag har ett Antec Neopower HE 550W

Jag hade även problem att starta burken idag, lampan på moderkortet lös, som indikerade på att ström var tillslutet, men när jag tröck på knappen så startade inte datorn i alla fall, fick ta och rycka ur strömkabeln och sätta i det i jacket igen och då gick den igång.....lite små skumt, någon som har någon ananing?

/alx

Visa signatur

krackellibrankelfnatt

Permalänk
Hedersmedlem

För det första, om mätresultaten mot all förmodan skulle vara helt korrekta så har du absolut inget att oroa dig för. Spänningarna får avvika med max 5% uppåt eller neråt så du har god marginal på alla spänningar.

För det andra, det finns nog inget moderkort som verkligen mäter rätt, alla mäter mer eller mindre fel. Det enda sättet att vara riktigt säker är att mäta med en multimeter som är någorlunda välkallibrerad.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

tack för det snabba svaret, har du någon aning om varför inte datorn ville starta innan? tyckte bara det var lite skumt

Visa signatur

krackellibrankelfnatt

Permalänk
Avstängd

åh fan, är det 5% idag?

För var det 15%, fast med all säkerhet så blandar jag ihop allt vid detta klockslag

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sliverr
tack för det snabba svaret, har du någon aning om varför inte datorn ville starta innan? tyckte bara det var lite skumt

Kan vara så att det ligger kvar spänningar och stör, så var det på våra skoldatorer. Bara att stänga av knappen bak på nätdelen, dra ur sladden, trycka några gånger på "power", sätta i sladden, på med knappen och sen tuta och köra.

Som OSkar000 sa om spänningarna så är det inget du behöver oroa dig för, även om jag inte skulle lita till 40% på dom mätvärden moderkortet ger.

Visa signatur

GA-Z170X-G7 | i7-6700K | HyperX Predator 32GB | G1 Gaming 980 Ti
512GB 950 PRO | 2x850 EVO 500GB | 2x2TB HDD
CM Storm Scout II | Corsair AX860i | 3x Eizo Forris 24" | Logitech G19s

Permalänk
Medlem

Skruva inte hårt

Jag fick, när jag ringde runt till supporters, att man inte skulle skruva för hårt i moderkortet. När du skruvar ner den hårt i sin plats kan kortet böjas, och då kan små spänningar mellan lödningarna och bindningarna tillkomma... Spänningar som bidrar till felläsningen, omstart eller ingen start alls.

Visa signatur

http://www.nimpa.se/

Egen kodad sida.