Vanliga frågor om Speedfan besvarade (FAQ? :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av strike_formation
en e 33
en e 46

Du borde kunna kolla med everest

googla: everest download - finns en free trial, där borde du kunna se vilken temp som är vad

/Hertigen

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."
[img]http://www.sloganizer.net/en/style7,TheDuke.png[/img]

Permalänk

Exakt var trycker man för att ändra hastigheten på fläktarna?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Trollfar0
Exakt var trycker man för att ändra hastigheten på fläktarna?

I huvudfönstret för programmet finns under rutan där man ser de olika fläkthastigheterna. (Fan01 1500RPM osv..)

Det står:
Speed01 100 %
Speed02 100 %
Speed03 100 %

Mellan 100 och %-tecknet finns pil upp och pil ner.

Pilarna ökar och sänker fläkthastigheten.

Visa signatur

"There are only 10 types of people in this world: Those who understand binary and those who don't."

Permalänk

Okej, mina står på 0% och chassi fläkten visar 0 rpm :S

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

När jag startar SpeedFan, får jag följande
Speed01: 0 %
Speed02: 0 %
Speed03: 0 %
Jag kan alltså inte styra mina fläktar?
Kan det bero på att mitt moderkort heter ABIT SG72?

Visa signatur

MacBook Pro 17" - 2,93 GHz - 320 GB HD - Resten original (Tidigt 2009)

Permalänk

En av mina fläktar går på över 5000rpm? Det kan väl knappast stämma? De brukar väl inte gå fortare än 3000 rpm ungefär?

Permalänk
Medlem

Kan man styra grafikkortsfläkten också med Speedfan? Det är nämligen den som lever om mest i min dator.

Permalänk
Medlem

Tycker programmet är ytterst skumt, går ja ner från 100% till ex 70% på min enda fläkt, CPU fläkten, så hör ja tydligt hur den nästan tystnar, dock visar programmet att den vid 70% går uppåt 13-15.000 RPM medan den vid 100% går på ungefär 3000RPM

Öh?

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dulemis
Tycker programmet är ytterst skumt, går ja ner från 100% till ex 70% på min enda fläkt, CPU fläkten, så hör ja tydligt hur den nästan tystnar, dock visar programmet att den vid 70% går uppåt 13-15.000 RPM medan den vid 100% går på ungefär 3000RPM

Öh?

Du måste öka FAN Divisor i Configure -> Advanced

När du har ökat till säg 64 så kommer speedfan att läsa ditt varvtal rätt, om inte, öka den mer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jaha, ja nu funkar det bättre. Höjde den en aning. Nu ligger den runt 1500 på 50%,vilket är mer rimligt

Men det verkar finnas en bugg, jag har satt fläkten på 50% fram till 40C, över 40C går den till 100%. Alltså automatic. Varje gång programmet själv höjer och sänker hastigheten så ändras Divisor av sig själv till 1, och varvtalsmätningen blir fel igen när den saktar tillbaks :S

Visa signatur

Phenom II X3 720 BE 2,8ghz || Asus M4A785TD-V Evo || 4GB Corsair XMS3 DDR3 1600mhz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dulemis
Jaha, ja nu funkar det bättre. Höjde den en aning. Nu ligger den runt 1500 på 50%,vilket är mer rimligt

Men det verkar finnas en bugg, jag har satt fläkten på 50% fram till 40C, över 40C går den till 100%. Alltså automatic. Varje gång programmet själv höjer och sänker hastigheten så ändras Divisor av sig själv till 1, och varvtalsmätningen blir fel igen när den saktar tillbaks :S

Själv har jag inte något sådant problem, men du kan ju testa att kryssa i rutan "remember it" när du ställer FAN Divisor ? Sitter till höger om "rullgardinen(?!!!)" där du väljer värdet för FAN Divisor (configure -> advanced alltså)

Kanske kan fungera, såg att jag hade gjort det i alla fall.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Varför syns inte min chassi fläkt i speedfan? CPU och nb fläkten finns. Hjälper det att byta kontakt från fan1 till tex. fan3 på moderkortet kanske? Står bara fan 1 0 RPM, har en zalman fanmate inkopplad till den men det visades fortfarande när den satt i cpu kontaken med zalman fanmate inkopplad

Jag har också 2 st temp1 med helt olika temps den första är 38 och är mobo den andra är 19 grader?? Och även temp3 är 19 grader vad är det får sensor?

Och en fråga till det står att min ena hårddisk är 253 grader men när jag kollar i everest är den inte ens 30, vad kan det vara för fel?

Vilken temp är det man brukar ha i tray mobo eller cpu?

Visa signatur

3700x - NH-D15 - GTX 1080 - Tomahawk MAX - 16GB 3200Mhz - 1TB M.2 - 500GB SSD - RM750x - Define S - 2X AOC 24G2U

2600k - R7 240 - Z68-UDH-B3 - 16GB 1866Mhz - 250GB SSD - 4TB HDD - Focus+ 750

Permalänk
Medlem

Vad gör man om chassifläkten stannat?
Måste man boota om datorn för att få igång den igen då?

Visa signatur

••••    ¨˜”°ºXTROº°”˜¨ •••• •••• Letar du efter något? •••• ••••  The Little Ninja  ••••
•••• C64 0.98MHz/64K •••• ••••   Prova det ultimata!   •••• •••• Komplett Cracktro ••••
••••  -Tack för såsen..  •••• ••••     GO `GOOGLE´ NOW   •••• ••••    250bytes Intro   ••••

Permalänk

Har normala temperaturer på allting förutom "Remote 2" som ligger på 117C ungefär. Vad i h****te är det för sensor? Är det en felinställning?

Permalänk
Medlem

Undar om någan kan tala om hur man gör för att speedfan skall komma ihåg vilken speed jag satt på min fläktar och hur man får det att starta automatiskt?

För som det är nu så måste jag starta speedfan igen varje gång jag startar Windows och gå in och ställa om speed på mina fläktar.

Permalänk
Medlem

Jag orkade inte läsa igenom så jag skriver ändå...

För mig fungerade det inte att ändra fläkthastighet,, då gick jag in och kollade bland inställningarna och hittade under fliken "Advanced", när jag valde någonting vid "Chip" att jag kunde ändra "FAN1 Zone /mode" till "Manually Controlled" och då kunde jag ändra fläkthastigheten. Så jag ändrade tre "FAN Zone" till "Manually Controlled" De stog först på "Disabled"

Permalänk
Medlem

Re: manual till SpeedFan

Citat:

Ursprungligen inskrivet av herbiegrrl
Det är ingen som stött på en manual till SpeedFan?

Har för mig att det bara är att trycka på <F1> när du står i huvudfönstret.

/M

Visa signatur

Baldrick for president!

Permalänk

Har precis byggt ny dator och har lite problem med att Zalman-fläkten (9500) hela tiden vill gå på 100%, det låter för mycket helt enkelt. Hämtade ner SpeedFan igår och lekte lite med det, fungerade asbra att dra ner fläkten till ca 40%, datorn blev med ens mycket tystare.

Men mitt problem är att så fort man startar om datorn så är denna inställning som bortblåst, då måste man gå in och ställa in allt på nytt. Gå det att spara inställningarna, starta SpeedFan automatiskt vid uppstart eller något?

Sedan är det så att CPU-fläkten egentligen ska ställa in sig på optimal hastighet automatiskt men det verkar inte fungera i min burk, den kör på 100% hela tiden om jag inte startar SpeedFan. Och detta trots att CPU-tempen bara ligger på 20 grader idle, och 35-40 grader vid 100% load.

Visa signatur

Intel Core i7 4790K | Asus Z97-PRO (Wi-fi) | Corsair Carbide 330R | Fractal Design Newton R3 600W | 12GB Corsair Dominator 1600MHz | MSi GTX 1060 GamingX | Samsung 960 EVO 500 GB + Samsung 830 SSD 256 GB + Intel 520 SSD 160 GB + Western Digital Red 3 TB | LG 24" IPS 16:10 | Windows 10 Ultimate

Permalänk
Inaktiv

Kan inte påstå att jag läst alla inlägg men jag undrar varför SpeedFan vissar 10 grader lägre temperatur än CoreTemp och TAT, Speedfan visar att Mina 4 kärnor är på ca 42-35 celsius.. men CoreTemp och TAT Cissar mer åt 52-50 Celsius!...

Någon som vet varför det är så, fel i programmet eller?

Det är under idle som det vissar så!

Samma skillnad under lite load (UT2004, inte så mycket för en quadcore)...

Jag undrar det eftersom jag funderar på att köpa en ny kylare, en NOCTUA NH-U9F 92MM FLÄKT som sägs vara bra. Jag ska inte överklocka så det borde duga men jag är inte för sugen på att montera loss moderkortet igen!

Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Hur gör man för att CPU-fläkten ska ändra sig automatiskt efter tempratur? Jag kan styra den manuellt på "speed 2" så jag försökte gå in på "speeds" i configen och ställa in %, sedan ställde jag den på "Automatic variated".

Satte igång Orthos, men fläkten ändrade sig inte om jag inte gjorde det manuellt...

Mitt moderkort stöds enligt hemsidan!

Kan man få speedfan att gå igång redan efter post? Det är lite störadande att fläkten sätts igång på 100% tills speedfan sätts igång.

Mvh

Permalänk
Medlem

Tjo!

Satt med min Latitude D830 i solen idag och lyssnade på rätt hög musik. När jag plötsligt tycker mig höra ett högt susande ljud från datorn. Jag slänger mig på muteknappen, och mycket riktigt var det fläktarna som jobbade hårdare än George Bush med 2:ans multiplikationstabell.

Laddade snabbt ner senaste SpeedFan och såg att HD:n, Core:1 & 2 ligger på behagliga ~45°. Men det som benämns som bara "Core" har en illavarslande eldslåga framför sig och där ligger kvicksilvret på 65°. Men kruxet är nu att även efter jag tagit in datorn i skuggan och fläktarna lugnat ner sig så är alla värden i stort oförändrade, Core ökade t.o.m. till 67°. Behöver jag oroa mig?

Visa signatur

AMD Athlon 64 3k+, ASUS A8N-SLI deluxe, NVIDIA GeForce 6200 TurboCache, Q-TEC PSU 650W, NVIDIA nForce nätverkskort, SB Audigy 2, 2 x 1GB Corsair PC3000 DDR-SDRAM, WD Raptor 36.7GB SATA 8MB 10k RPM och Maxtor 200GB SATA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PepperX Men det som benämns som bara "Core" har en illavarslande eldslåga framför sig och där ligger kvicksilvret på 65°. Men kruxet är nu att även efter jag tagit in datorn i skuggan och fläktarna lugnat ner sig så är alla värden i stort oförändrade, Core ökade t.o.m. till 67°. Behöver jag oroa mig? [/B]

Hade samma funderingar själv. Visade sig att Core med den högre temperaturen var kärnan på grafikkortet. De brukar ligga högre än cpu'n. Är du oroliga sök på ditt grafikkort och kolla vad andra har för värden.
Är det ett nvidia så går det ändra varvtalen på fläkten om du ha tystare eller svalare system.

För dra igång Speedfan vid uppstart som andra undrat, kunde svurit det fanns en option för det förr. Lyckas inte hitta den nu konstigt nog men i brist på annat lägg bara till en genväg till programmet i autostart.

Visa signatur

Gamla Bettan - [ P5N32-E SLI| C2D E6600 3ghz@1,35v| |4GB Kingston HyperX SLI RAM| Asus NVIDIA 8800GTS 320MB | SB X-FI Xtreme Gamer |2*500GB HD Seagate Barracuda 7200.9 | Antec P180 Gunmetal Black Case ]

Permalänk
Medlem

Visst var det grafikkortet alltid, hittade tyvärr ingen info om standardtemperatur för grafikkortet. Dell listar bara "operating" och "storage" och nVidia säger inget alls om temperatur. En annan som hade en D630 med samma grafikkort hittade jag däremot och hans låg på 72°. Och det kan jag ju tyvärr inte dra många slutsatser från, men jag tror också att det är som du säger att grafikkort normalt ligger en bit över, så det ska inte vara några problem.

Visa signatur

AMD Athlon 64 3k+, ASUS A8N-SLI deluxe, NVIDIA GeForce 6200 TurboCache, Q-TEC PSU 650W, NVIDIA nForce nätverkskort, SB Audigy 2, 2 x 1GB Corsair PC3000 DDR-SDRAM, WD Raptor 36.7GB SATA 8MB 10k RPM och Maxtor 200GB SATA

Permalänk
Medlem

Min HD visas inte i speedfan, går det att få fram den? Osäker om den behöver kylning eller ej.

Permalänk
Medlem

Speedfan är faktiskt riktigt bra när det är rätt inställt med den automatiska funktionen osv. Bra FAQ.
KLISTRA!

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Medlem

kan man ÖKA fläkthastiheten i speedfan? låt säga, jag klockar mitt system ganska ordentligt och ligger på 60c idle, fläkten tickar på i 1395RPM, men jag vill ha den på minst 2500RPM för att få ner tempen till 40-50c.

Hur gör jag detta?

Visa signatur

Sometimes autocorrect makes me say things I don't Nintendo.

Permalänk
Medlem

- Stäng av andra fläktstyrningsprogram i BIOS eller i windows

Jag hittar inte detta i bios eller i windows. Dock är jag säker på att jag har det eftersom min fläkt varvar upp och ner med jämna mellan rum.

Någon som kan hjälpa mig?

Permalänk
Medlem

Man måste stället om i bios. innan man börjar använde SpeedFan?
Är det bara jag som inte vet hur man ställer om i bios?
Är det core som är processorfläkten min är jättehög där 87C där

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man fixar fläktarna i BIOS ( SOM FÖRKLARAR HUR ) och om SpeedFan funkar på Asus P5QL-E Intel P43 moderkort... för att när jag ändrar sakerna där så händer det inget med mina fläktar..

Tacksam för svar

MVh Daniel