Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hundforarn
Vad lustigt.. sidan är nedstängd?!?! www.blew.se

Det har den varit ett par månader ja?

Permalänk

Nu har de tydligen fått fast mannen bakom Blew. Eller ja, han kom självmant in på en polisstation.

Men varför väljer han att göra det? Är pengarna slut och det går inte att leva längre i Thailand. Har svårt att tro att de skulle vara Herr Ågren som kommit till honom.

Finns att läsa på expressen.
http://www.expressen.se/index.jsp?a=602631

Permalänk
Medlem

Tack! Det var intressant att veta, får se om utredaren har nått nytt att komma med. Hade varit skönt att få pengarna tillbaka eller iaf att han får nån sorts straff.

/angry mob

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p

Permalänk
Medlem

Mycket intressant tråd, inte minst ur perspektivet hur människor beter sig när information saknas.
En del börjar hitta hitta på rimliga förklaringar för att det nog trots allt är en schysst firma, andra ser att något inte stämmer men väljer ändå att beställa för man är girig osv...

Permalänk
Avstängd

Det är en riktig affärs man, 600.000kr på 3 månader

Men jag lider med er som förlorade pengarna

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bomber3
Det är en riktig affärs man, 600.000kr på 3 månader

Men jag lider med er som förlorade pengarna

Konstigt ändå.

Det står så här:
"Sålde över 1 000 datorer
Bolagets annonser väckte stor uppmärksamhet hösten 2004. På tre månader sålde 26-åringens bolag över 1 000 bärbara datorer som senare visade sig vara dvd-spelare."

Vad jag vet så sålde han dem för 5000 kronor? Det blir alltså 5 000 000. Minus priset för dvd-spelarna då.

Vart har de fått 600 000 ifrån?

Permalänk

läst hela tråden och måste säga bravo!

utan er hjälp och pushing på polis osv så hade kanske inget hänt och snubben hade haft igång sina sidor och sålt saker hejvilt

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Konstigt ändå.

Det står så här:
"Sålde över 1 000 datorer
Bolagets annonser väckte stor uppmärksamhet hösten 2004. På tre månader sålde 26-åringens bolag över 1 000 bärbara datorer som senare visade sig vara dvd-spelare."

Vad jag vet så sålde han dem för 5000 kronor? Det blir alltså 5 000 000. Minus priset för dvd-spelarna då.

Vart har de fått 600 000 ifrån?

Det står över 1 000 datorer. Alltså, han sålde fler än 1 000 st x 5 000 kr.
Sålde han 500 datorer mer så är det 250 000 kr extra.

Sedan får man räkna med att all information inte är fullständig. Bättre att hålla sig till över 1000 st än att hålla på med "över 1253 st".

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tracer
Det står över 1 000 datorer. Alltså, han sålde fler än 1 000 st x 5 000 kr.
Sålde han 500 datorer mer så är det 250 000 kr extra.

Sedan får man räkna med att all information inte är fullständig. Bättre att hålla sig till över 1000 st än att hålla på med "över 1253 st".

Räkna om - räkna rätt.

1000 st datorer för 5000 kr/st blir 5 miljoner kr.

Om han sålde 500 st datorer till så är det 2,5 mille extra, alltså totalt 7,5 mille.

Att prata om 600 000 kr är alltså direkt felaktigt även om det kanske bara är så mycket som är polisanmält.

Visa signatur

[size="1"]1700+ JIUHB 0308MPMW | NF7-S 2.0 | 2 x 256 TwinMos Winbond 3200 | Hercules 8500 LE | Seagate Barracuda 80Gb IV | Enermax EG365P-VE 350W | Alpha PAL 8045 | Enermax 80 mm | Sony Trinitron G420 19"[/size]

Permalänk
Avstängd

Dum så litar jag lite väl mycket på räkne experten på expressen

Självklart måste det vara 5.000.000kr

Visa signatur

ATI TALIBAN.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem

Hoppsan. Fick sifforna helt fel. Haha, undrade hur jag kunde räkna så fel.

"dj": Ber så mycket om ursäkt. Det skall aldrig hända igen.

Permalänk
Medlem

Inkommer här med en liten uppdatering i ämnet.
Jag fick idag svar från Söderorts åklagarkammare i Stockholm, här följer ett citat från underrättelsen

Citat:

Förundersökningen läggs ner
Det finns inte längre anledning att fullfölja förundersökningen. På det utredningsmaterial som nu föreligger går deet inte att bevisa att den som varit misstänkt har gjort sig skyldig till brott. Ytterligare utredning kan inte antas förändra bevisläget på ett avgörande sätt.

Utöver detta följde också en upplysning i vilken jag saxat det väsentliga

Citat:

Målet är nu nedlagt hos polis och åklagarmyndighet. Blew AB:s konkurs kommer inom kort att avslutas med ett överskott.
Frågor om ersättning kommer besvaras av likvidatorn

//DJ

Visa signatur

ASUS m2n68-AM Plus, AMD X6 1075T, 4GB RAM, XFX AMD radeon 5770
BOINC-maskin

Permalänk
Hedersmedlem

Helt jävla sanslöst.

Visa signatur

- If you don't change direction, you may end up where you're heading

Permalänk
Medlem

vilka skojjare altsså, sveriges domstol det är rena dagiset för brotsslingar.

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Att det går i KK med överskott är väl inte så konstigt. De fick ju många 1000 för en grej knappt värt ett öre. Något måste ju finnas kvar i bolaget som de inte hunnit tömma än. Det lär inte vara mycket och det lär inte bli något över till de som blivit blåsta.

Trött man blir på det svenska rättsväsendet. Välkommen till Sverige, det är bara att blåsa på!

Permalänk
Avstängd

Lönsamt att bli antingen politiker eller kriminell, då är det dags att lämna landet

Visa signatur

ATI TALIBAN.

Permalänk
Medlem

Någon som tänkt på att "blew" faktiskt är imperfekt form av ordet blow (blåsa), dvs blåst?

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco
Någon som tänkt på att "blew" faktiskt är imperfekt form av ordet blow (blåsa), dvs blåst?

Ja, flera gånger. Står på ett par ställen i tråden om jag inte minns fel.

Engelskt uppslagsord
blow (blew, blown)

Svensk översättning
blåsa, blåsa på, blåsa upp, blåsa ur, blåsa ut (verb, transitivt)

Permalänk
Medlem

Svenska rättsamhället är ju ett skämt

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Karate Taco

Hur länge tänkte du för att klura ut det där?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Def_Dog
Hur länge tänkte du för att klura ut det där?

Var det så uppenbart? Då ber jag om ursäkt för min otroligt dåliga humor, tänder ett ljus och fäller en tår för samtliga som blev drabbade av denna blåsning. Beklagar

Visa signatur

Asus X870E-E - 9800X3D - 4080S - 64 GB DDR5 - NH-D15 G2 - Fractal North - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 Pro - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonasy
Helt jävla sanslöst.

Håller med för kan man åtala gamla tanter som lägger en stekpanna bredvid insamlingskärlen så borde man väl för h*****e kunna åtala huvudmannen i denna röra men åklagaren var väl för upptagen med att käka munkar kanske :(.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Håller med för kan man åtala gamla tanter som lägger en stekpanna bredvid insamlingskärlen så borde man väl för h*****e kunna åtala huvudmannen i denna röra men åklagaren var väl för upptagen med att käka munkar kanske :(.

jag tror att du missar poängen. bevisningen räcker uppenbarligen inte. sen kan man kanske tycka att det borde bli åtal ändå, men varför? kasta skattepengar i sjön när åklagaren redan i förväg vet att bevisningen inte håller. verkar mer än dumt. sen är det naturligtvis tråkigt att bättre bevisning inte gick att säkra. men det är polisens sak.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
jag tror att du missar poängen. bevisningen räcker uppenbarligen inte. sen kan man kanske tycka att det borde bli åtal ändå, men varför? kasta skattepengar i sjön när åklagaren redan i förväg vet att bevisningen inte håller. verkar mer än dumt. sen är det naturligtvis tråkigt att bättre bevisning inte gick att säkra. men det är polisens sak.

Man kan ju undra vad de vill ha för bevis.
Finns ju många vittnen som beställde en bärbar dator men som fick en DVD-spelare istället. Är det inte uppenbart vad det handlade om? Det är väl om ägaren skyller ifrån sig och gör så att det inte går att bestämma vem som gjort detta på något sätt men det är ju ändå ägaren som är högst ansvarig för vad som händer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av N!klas
Man kan ju undra vad de vill ha för bevis.
Finns ju många vittnen som beställde en bärbar dator men som fick en DVD-spelare istället. Är det inte uppenbart vad det handlade om? Det är väl om ägaren skyller ifrån sig och gör så att det inte går att bestämma vem som gjort detta på något sätt men det är ju ändå ägaren som är högst ansvarig för vad som händer.

Det bör ju även finnas orderbekräftelser och kvitton och sånt... så jag tycker det är konstigt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem

Jag håller på att skriva om Blew, Teknikboom och årets bluff (?) peggyab.se på Cint. Är det någon som har en skärmdump på blew.se från den tiden det begav sig? Mejla mig gärna på anders@cint.se i såna fall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersN
Jag håller på att skriva om Blew, Teknikboom och årets bluff (?) peggyab.se på Cint. Är det någon som har en skärmdump på blew.se från den tiden det begav sig? Mejla mig gärna på anders@cint.se i såna fall.

leta igenom tråden. finns en snubbe som lagt upp lite dumpar.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem

Underbar tråd! Tänk så mycket fakta man kan få fram genom att folk samrbetar. Kanske skulle denna modellen passa polisen, då kanske sådana här typer av brott kunde lösas. Bra jobbat!

Sedan är det också härligt att folk inte läser tråden och ska kommentera att Blew betyder blåst. Har väl hänt cirka 20 gånger.

Ps.

Har ni tänkt på att Blew betyder blåst??
ds.

Visa signatur

Pentium D 2.66 @ 3.9 Ghz, Voltmoddat 7900 GT

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AndersN

Här har du:
http://web.archive.org/web/20040814140910/http://www.blew.se/

Inte mycket som fungerar men man får ett humm iaf.
Sidan med priser över den nämda datorn samt informationen om den finns iaf med.

Permalänk
Medlem

Sådär, mina vänner. Nu är det klart. För ca tre år sen började en inte helt frisk person och tillika tidigare dömd brottsling att kränga billiga datorer etc via www.blew.se. I fredags kom äntligen våra (min familjs) pengar tillbaka efter det att en fodran hade lämnats in ungefär ett år tidigare.

Det känns väldigt skönt att det är över, att rättvisa har skipats så att säga, men jag börjar samtidigt fundera över hur sverige hanterar sånt här. För det första är jag lite sur på posten för att man inte får kontrollera att rätt saker skickats innan man betalar, även om jag förstår att det kan bli en hel del extra jobb för personalen. Dock med tanke på de avgifter/fraktkostnader dom tar ut i detta land så kanske man kan räkna med lite mer. Men det är en parrantes kanske..

Sen att det går ut så dåligt med information till de drabbade, vill man veta något får man fråga och fråga igen och även då får man inte fram allt. Det här med att betala 300 spänn för att ha en chans att få tillbaka sina pengar (något som borde vara självklart och ha högsta prioritet från början) läste jag min till på detta forum. Så skall det givetvis inte vara.

Det har varit en resa och jag tror många har fått mer skinn på näsan. Så berätta, har nån mer fått tillbaka sina pengar?

Visa signatur

Lenovo Thinkpad T14 gen 2 - i7 1165G7 - 32Gb ram - 512Gb OPAL2 ssd - 300 nit 1080p