Permalänk
Medlem

Wlan antenn till laptop

Tjena,
Jag har en Dell Latitude laptop, inte speciellt ny men den räcker gott till skolarbete.
Jag köpte precis en intern nätverkskort (mini PCI) till den men eftersom datorn inte är ny så har den inte någon inbuggd antenn att koppla på det nya kortet.
Nätverkskortet är ett Intel PRO/Wireless 2200bg, köpt på komplett dennan veckan.

Vad är det för antenn man behöver? Var finns det att köpa?

Tack

Visa signatur

Laptop: FSC Amilo sa3650 med ZM87 + GraphicBooster (Externt Radeon HD3870)
Laptop: MacBook Pro 13" 2011

Permalänk
Hedersmedlem

Jag har ett intel P/W 2950 i min bärbara. Det har MC-kontakter tror jag. Borde väl vara så för 2200 också.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag har ett intel P/W 2950 i min bärbara. Det har MC-kontakter tror jag. Borde väl vara så för 2200 också.

Jag är rätt ny på det här med inbyggda kort i bärbara. Vad är MC kontakterna?

Är det de som sitter längst upp på kortet som på bilden nedan? Jag har nämligen inget att koppla in där....

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp Main och Aux är MC vad jag fått fram det.
www.davido.se säljer antenner men jag antar du vill ha en som är inbyggd i datorn. Men jag funderade på en sådan där med magnetfäste om man ville spana efter WLAN, den fanns med MC.
Jag har försökt pilla bort kablarna från mitt kort men får inte bort det med handkraft (och de borde väl inte kunna låsas på något sätt?) så man får nog vara försiktig när man hanterar det där.

Intressant med en bild på 2200 med både main och aux. Jag trodde mitt 2950 (det klarar 802.11A också) hade en för 2,4 GHz och en för 5 GHz. Men 2200 kan inte med 5GHz fast det har aux. Jaja den kanske bara väljer det som funkar bäst för tillfället.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Aqualize:
Tack då blev man iaf lite klokare. Måste dock får tag på en intern antenn och jag har ingen aning var man hittar det, jag har sökt på nätet men hittar inget vettigt...
Hittat nån antenn själv?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Adrian:
http://cgi.ebay.co.uk/HITACHI-WIDE-BAND-WLAN-Mini-PCI-CARD-AN...

Köpte av han själv + ett wlan kort till min HP. Bytte ut 56k modemet som satt där innan och lade in wlankortet. Därefter monterade jag i sär hela laptopen inkl skärmen. Därefter så satte jag fast antennerna i skärmen i båda hörnen och därifrån drog jag antennkabeln längst listerna och längst de andra kablarna som går från skärmen genom/vid gångjärnen.

Resultatet, grymt bra. Har en Acer att jämföra med som hade inbyggt wlan och dubbla antenner i skärmen från fabriken. Jag har endast något sämre signal än vad den har. Då har den 54mbit och min HP 108mbit.

Permalänk
Medlem

Jag har nu kommit fram till att min dator faktiskt har en intern antenn. Yippie !
Men måste hitta en sladd som jag kan koppla in. dvs en "MC hona - MC hona" cirka 40 mm lång. Sen har jag hittat att MC kontakten även heter "U.FL connector"

Var hittar man en "MC hona - MC hona"?

Visa signatur