Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00

Billigt grakifkort som klarar Oblivion?

Permalänk
Medlem

Billigt grakifkort som klarar Oblivion?

Hej.

Jag har just köpt Oblivion, och när jag kör det så laggar det som satan (jag kör på 640x800!), och jag antar att det är grafikortets fel? Är verkligen inte kunnig om datorer, så jag undrar om det är grafikortets fel eller är det något annat? Just nu har jag NVIDIA GeForce FX 5700LE, vet inte äns om det är bra
Är det kortet för dåligt för att ta Oblivion? För om det är så att det är det, vilket billigt grafikort ska jag köpa isånnafall? Det behöver bara kunna ta Oblivion utan att det laggar, det är det jag vill, upplösningen spelar inte så stor roll. Ge gärna förslag.

Tack på förhand.

Permalänk
Medlem

vilken prisklass rör det sig om? vad har du för övriga komponenter i datorn? gissar att du har agp.. isåfall kanske ett x1600pro inte är helt fel?

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=318040

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Hedersmedlem

Ditt grafikkort är definitivt för klent för Oblivion.

Men, Oblivion är krävande även för övriga komponenter, så posta vad du har i övrigt om vi ska kunna ge bra råd.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Egentligen är kortet för klent ja. Men har du provat Oldblivion?

En mod som gör Oblivion spelbart på äldre grafikkort som har har inget eller dåligt stöd för SM2.0 som t.ex. ditt FX5700.

http://www.oldblivion.com/

Permalänk

oldblivion är det nån hjälp för oss med x800 kort?

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501

En mod som gör Oblivion spelbart på äldre grafikkort som har har inget eller dåligt stöd för SM2.0 som t.ex. ditt FX5700.

Det hade jag ingen aaaaaaaning om!

Fungerar det är det ju fantastiskt.

Oblivion är ett av de absolut bästa och roligaste spel jag någonsin haft glädjen att spela. Jag höll på i över 100 timmar innan jag ens började med huvudspåret och jag håller på fortfarande.

WoodElf/Sneak/Thief med mycket magi efterhand (speciellt conjuration är kanon för den karaktären när man nått högsta nivån) har visat sig vara en väldigt trevlig figur att ha i Oblivion.

Oblivion har bland det bästa gameplay (hittar tyvärr inget bra svenskt ord just nu) jag upplevt, så även med sämre grafik kommer det vara en underbar upplevelse.

Legoloppa: x800-korten har väldigt bra stöd för sm2, så det är nog inte där dina eventuella problem ligger.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk

näe mest troligt i för klent grafikkort

den pallar inga FSAA alls och ett X1600XT är inte etts tort nog steg i prestanda

visst det finns billiga bättre kort men ska ju på semester så det får i så fall vänta tills det hehehe

tack för tipset dock

Visa signatur

|- ASUS P6T deluxe v2-|- Intel Corei7 920 stock speed stock cooling-|- XFX HD4890 i CF|- Corsair dominator 1600mhz DDR3 -|- ANTEC P190-|- samsung 226bw-|

Permalänk
Medlem

6600gt funkar perfekt.

Flyter på helt okej på dator 1 i signatur.
Har på snäppet under medelinställiningar.

Har allting på max på dator 3 i sign och jag märker ärligt talat inte så mycket skillnad?

Är det något fel på mig?

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja det måste det vara.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mark501

Tack så mkt för tipset, nu funkar det

Permalänk
Hedersmedlem

Nej! Så det blir inget nytt kort då???

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

tydligen inte, hade ingen aning om oldblivion, ska tipsa mina polare samt bror osv, själv kör jag på 7900gt

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackzor
Tack så mkt för tipset, nu funkar det

Gött!

Permalänk
Medlem

Re: Billigt grakifkort som klarar Oblivion?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackzor
Hej.

Jag har just köpt Oblivion, och när jag kör det så laggar det som satan (jag kör på 640x800!), och jag antar att det är grafikortets fel? Är verkligen inte kunnig om datorer, så jag undrar om det är grafikortets fel eller är det något annat? Just nu har jag NVIDIA GeForce FX 5700LE, vet inte äns om det är bra
Är det kortet för dåligt för att ta Oblivion? För om det är så att det är det, vilket billigt grafikort ska jag köpa isånnafall? Det behöver bara kunna ta Oblivion utan att det laggar, det är det jag vill, upplösningen spelar inte så stor roll. Ge gärna förslag.

Tack på förhand.

Det billigaste som kommer att klara det någorlunda bra med de mest på medel, AA4x och i 1024x768 (med en någorlunda bra processor) är X1800GTO för 1595kr.

Den finns på komplett.se och är det grafikkortet som ger mest för dom pengarna, utan tvekan.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Billigt grakifkort som klarar Oblivion?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parren
Det billigaste som kommer att klara det någorlunda bra med de mest på medel, AA4x och i 1024x768 (med en någorlunda bra processor) är X1800GTO för 1595kr.

Den finns på komplett.se och är det grafikkortet som ger mest för dom pengarna, utan tvekan.

nu behövdes det tydligen inget nytt graffe när han fick reda på oldoblivion dessutom skulle han väl inte kunna använda ett pci-e graffe?

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Billigt grakifkort som klarar Oblivion?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av themord
nu behövdes det tydligen inget nytt graffe när han fick reda på oldoblivion dessutom skulle han väl inte kunna använda ett pci-e graffe?

Det e ju inget kul med det grafikkortet. Oblivion är så tråkigt och grafiken är väl det enda som skulle motivera att man spelar det.

Oj, AGP... 6800GT då eller kanske en ATI motsvarighet