Puh! Vilket återkoppling! Mina trådar brukar vara så tossiga att de dör efter tre, fyra inlägg. *glad*
Citat:
Ursprungligen inskrivet av emilsson
Turing Complete = Turingfullständig.
Nja. Naturligtvis är den översättningen lika god som någon, men jag gjorde faktiskt en enkel googlesökning för att avgöra vilken översättning som är mest vedertagen. "Turingkomplett" eller "Turingkompatibel" är vanligast. "Turingkomplett" är vidare den term jag sett i svensk litteratur, vilket fick avgöra.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Pitbullgar
Jag uppskattar allt Du har skrivit men det finns ett MEN?
Den som uppfann datorn heter inte Konrad Zuse utan Dr John Vincent
Atanasoff. Läs länken för att det inte blir ngn missuppfattning!!!!!
Atanasoff Berry Computer(ABC) år 1939.
Han är en beröm uppfinare! På riktig!
Honors and distinctions
Atanasoff's father Ivan had immigrated in 1889 from Bulgaria at the age of 13. In 1970, Atanasoff was invited to Bulgaria by the Bulgarian Academy of Sciences, so the Bulgarian Government could confer upon him the Cyrille and Methodius Order of Merit First Class. He was proud that Bulgaria was the first country to recognize his work and has always emphasized on his Bulgarian roots. In 1981, he received the Computer Pioneer Medal from the Institute of Electrical and Electronics Engineers (IEEE). Atanasoff Hall, a computer science building on the Iowa State campus, is named after him. Finally, in 1990, President George H. W. Bush awarded Atanasoff the United States National Medal of Technology. He has been awarded a number of other distinctions as well. Among these are included:
U.S. Navy Distinguished Service Award (1945)
Citation, Seismological Society of America (1947)
Citation, Admiral, Bureau of Ordnance (1947)
Cosmos Club membership (1947)
Order of Cyril and Methodius (1970)
Doctor of Science (hon.) University of Florida (1974)
Honorary membership, Society for Computer Medicine (1974)
Iowa Inventors Hall of Fame (1978)
Iowa Governor's Science Medal (1985)
Order of Bulgaria, First Class Award (1985)
Computing Appreciation Award, EDUCOM (1985)
Holley Medal, American Society of Mechanical Engineers (1985)
Coors American Ingenuity Award (1986)
Doctor of Science (hon.) University of Wisconsin (1987)
http://john-vincent-atanasoff.ask.dyndns.dk/
http://atanasoff-berry-computer.ask.dyndns.dk/
Visst känner jag till Atanasoff! Jag är väl inte tappad bakom en vagn...
Men, som sagt, detta är min personliga reflektion, och dessutom var inte Atanasoffs maskiner turingkompletta eller universella på samma sätt som Z3. Från en av dina länkar:
"However, it was a special-purpose, non-programmable "hard wired" machine, which distinguishes it from later, more general machines, such as the Z3, ENIAC, the Harvard Mark I, EDVAC, the University of Manchester designs, or Alan Turing's post-War designs at NPL and elsewhere." (Ungefär: "...trots detta, så var maskinen en speciell [i motsats till generell], icke-programmerbar och hårdkodad maskin, vilket skiljer den från senare mer generella maskiner så som Z3, ENIAC, Harvard Mark 1, EDVAC...")
Påpekar bör att t.o.m ENIAC var mer universell än ABC skapelse. Den sistnämda var för övrigt en Harvardarkitektur, vilket är ett populärt (om än missförstått) buzzword idag. (Inget ont om harvardarkitektur, men tro inte att en vanlig PC är en sådan, bara för att någon datorlärare säger så. Harvardarkitektur innebär en konceptuell och fysisk separation mellan program och data. Självmodifierande kod och virus är således inte möjligt med harvardarkitektur. Moderna processorer har data- och programseparation i cacheminnet och i diverse artificiella hårdvarulås [som ringar och adressrestriktioner]. I övrigt är de von Neumann-maskiner. Enchipsdatorer som AVR och PIC har "äkta" harvardarkitektur [givetvis finns undantag även i större datorsystem]).
Så, jag anser nog fortfarande att Z3 var mer en dator än ABC (eller t.ex. Colossus), men observera att datorn är något som arbetats fram under flera decennier. Att peka på en enkild person som enda uppfinnaren kan leda fel. Zuse tog jag upp därför att han är mindre känd än Atanasoff.
Tänk på att vi måste sätta gränsen någonstans.
Digital? Troligt.
Binär? Ej nödvändigt.
Elektronisk? Tillför inget till principen.
Universell? Definitivt!
En dator ska i princip kunna beräkna allt som någon annan dator kan beräknas. Vi kan skapa godtyckligt många speciella maskiner som bara kan lösa sina problem, men inte något annat. En dator som däremot kan lösa alla problem som vi kan formulera för vilken given maskin som helst, även de speciella, är då en dator i ordets fulla bemärkelse.
I verkligheten har många datorer inte prestandan eller minnesmängden som krävs för att lösa vilket givet problem som helst inom utsatt tid (säg universums ålder). Men det är principen som är viktig. Även en ynklig 30-talsdator kan, om den är universell, adressera arbiträrt med minne, om den bara behöver öka eller minska adressen med ett fixt antal steg (typiskt ett). Vilken dator som helst, byggd enligt vilken tekniknivå som helst, kan alltså, om den förses med ett oändligt minne (säg magnetband) som den kan spola ett eller flera steg åt båda hållen, beräkna allt som kan beräknas, dvs alla problem som på något sätt är åtkomligt för matematik (vi har ingen anledning att tro att det finns något problem öht som inte kan beskrivas matematiskt).
Detta är det principiella kravet. Därtill behöver vi någon form av praktisk krav. Då resonerar jag så här: Enligt definition är de maskiner vi kallar för datorer idag, just datorer och inget annat. En maskin som således fungerar på ett tillräckligt likartat sätt är alltså en dator, oavsätt tidsera eller teknik.
Formella krav blir då: Programmerbar. Eventuellt självmodifierbar. Potentiellt turingkomplett.
Praktiska krav: "Stored program concept", program i primärminne (von Neumann eller Harvard). Självmodifierbar, von Neumann.
Tekniska krav: Digital.
Önskemål: Binär och elektronisk alternativt optisk.
Tänkbart: Annan talbas. Kvantmekanisk.
Godtagbart: Härke med kugghjul av flintasten.
Förfiningar: Stack, rekursivitet, subrutiner.
De flesta protodatorer faller på en eller flera punkter. Z3 gjorde det inte.
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Absolut.Dawe
Intressant läsning, jobbade och redovisade om detta på teknikhistorien och man måste säga att man lärde sig mycket.
Innan det lärde jag mig att Eniac var den första datorn, fast det är ju som sagt fel, Z3 var ju först, och då ville så klart amerikanerna inte vara sämre så de byggde Mark 1 som blev färdig 1944 (?)
Du kanske kan få in lite om Binär Aritmetisk Sekvens-kalkylator och Binär Elektronisk Sekvens-kalkylator?
Annars kan jag gärna skriva lite om dem och lägga in i tråden?
EDIT: Fast det är ju klart, det hör ju inte till årtalen, tänkte inte på det.
Menar du BARK (Binär Atomatisk ReläKalkylator) och BESK? Ja, de är jätteintressanta. Skriv gärna. Om någon vet något om en av de första "hemdatorerna", en svensk dator byggd i diskret TTL-teknik från 1969, så berätta gärna. Denna finns på Tekniska Museet i Stockholm. Klantarslena på museet har placerat datorn i en monter, men "bakplåten" utåt, helt utan information!
Citat:
Ursprungligen inskrivet av Sgt. Stinger
jag såg ett TV-program om zuze på svt, där man fick se Z3 i funktion, med de mekaniska minnena i action. Jag tror inte MBY nämde att varje bit i minnena på original-Z3 var handfilade metallstycken, där varje bit hade tagit ngt i stil med en halv dag att bygga. Tänk på det nästa gång ni köper en gigabyte RAM!
När då? Det måste jag missat!
Det där med minnet visste jag, men tyckte inte att den tekniska detaljen var viktig för själva historieskrivningen. Jag hade hoppats att intresset skulle vara tillräckligt för att någon skulle läsa länken, http://www.epemag.com/zuse/, "Life and Work of Konrad Zuse". Där berättas om det sk metallflärpsminnet (officiellt term ).