Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Dubbla OS samtidigt??

Tjenare jag satt häromdan och lekte runt lite på olika forum och hittade då en länk som ledde till en liten film. Och på filmen så visade dem när dem hade igång winxp på en mac och osx samtidigt och man bytte os genom den här fönsterhanteraren till OSX vad den nu heter. Och undrar nu därför om man kan göra detta på en PCoch isåfall med Linux och XP och gärna om man kan få igång OSX på PC:n utan en sjuhelsikes massa problem

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem

Du kan använda dig av VMware Player/Server för att emulera en dator som du kan installera ett annat operativsystem på. Detta finns till både Windows och Linux. OSX på pc är olagligt och ska inte diskuteras på sweclockers.

Permalänk
Medlem

som sagt finns Vmware och andra system
för övrigt Tror jag inte att det är olagligt att köra OS x på PC därför

1 För man kan köpa OS X och patcha själv(även om man inte gör det SÅ KAN MAN swec tillåter ju snack om fildelnings program trots att alla vet att folk tankar ”semesterfilmer” )
2 Vist det står i licensavtalet att OS X bara får köras på mac men apple har faktiskt inte rätt att bestämma det. Skulle det vara olaglig borde det vara otillåtet att länka till a-patch för MSN då man bryter mot licensavtal även där.
3 Man måste cracka något antipcskydd men det är faktiskt inte olagligt i Sverige då sådana skydd får kringgås om det hindrar en från att köra en produkt på en viss maskin.

Permalänk

jag har nu suttit och försökt få igång vmware men jag kommer inge långt skulle behöva lite hjälp jag har laddat ner vmware player men den vill ha någon configurationsfil som ja inte har

Visa signatur

VK

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Meto
då sådana skydd får kringgås om det hindrar en från att köra en produkt på en viss maskin.

Nej, sådanna skydd får kringås om det hindrar en produkt att användas som avsett, och OS X var aldrig avsett att köras på PC-datorer.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

Du ska ladda ner och testa VMware workstation, det är det enklaste.
Annar så kan du köra med server OCH player, det är helt gratis med.

Visa signatur

Behind every great fortune there is a crime. - Honoré de Balzac
simonb @ irc

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Nej, sådanna skydd får kringås om det hindrar en produkt att användas som avsett, och OS X var aldrig avsett att köras på PC-datorer.

OS X är avsett för att köras på PC och Äpplet säljer PC med OS X på.

Visa signatur

Bastun skall vara varm när kylan drar in över kalfjället.

Permalänk
Medlem
Citat:

Jo i för sig men det är inte säkert att det är olagligt för det.
Men tycker det är dumt att swec stödjer sådana här lagar då är lika dumt som att det skulle vara förbjudet att koppla sin bandspelre till sin CD-spelare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ZoWio
OS X är avsett för att köras på PC och Äpplet säljer PC med OS X på.

Nej!

OS X är avsett att köra på Apple maskiner (PPC eller Intel).

Apple's Intel maskiner är ingen PC som direkt kan köra Windows och OS X kan inte köras på en "PC" maskin lagligt, tyvärr!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av GunnarD
Nej!

OS X är avsett att köra på Apple maskiner (PPC eller Intel).
Apple's Intel maskiner är ingen PC som direkt kan köra Windows och OS X kan inte köras på en "PC" maskin lagligt, tyvärr!

Så rätt så rätt men helt meningslöst att skriva för det är alldeles för svårt att begripa för alla grabbhalvor a´la ZoWio och liknande.

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem

var för är det olagligt? EULA?

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^
#python #cSharp #php #sqlite #freetard #loonix

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gego
var för är det olagligt? EULA?

Nej, för att man måste cracka deras skydd + kryptering för att ö.h.t. kunna installera det.
+ att man i dagsläget måste piratkopiera det för att ö.h.t. få tag på det, eventuellt köpa en Mac och sen rippa skivan och cracka den. Men den är fortfarande tillhörande den datorn.

Visa signatur

Permalänk

Det är väl olagligt därför att en OSX installation på en PC kräver att det måste crackas.

Ge upp, köp en Mac och använd OSX, Windows och/eller linux, eller köp en PC och använd Linux och Windows.

Permalänk
Medlem

aaa. tack... nu förstår jag...
cracs i sig är inte olagliga men vad man kan göra med dom är däremot det...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Det är väl olagligt därför att en OSX installation på en PC kräver att det måste crackas.

Ge upp, köp en Mac och använd OSX, Windows och/eller linux, eller köp en PC och använd Linux och Windows.

[/QUOTE

Som sagt är det inte olagligt pga. att du inte kan köpa det för det kan du, kolla bara på dustin om nån för någon konstig anledning skulle vilja köpa OSX

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem

[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Blubben
[QUOTE]Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk

[/QUOTE

Som sagt är det inte olagligt pga. att du inte kan köpa det för det kan du, kolla bara på dustin om nån för någon konstig anledning skulle vilja köpa OSX

[/QUOTE]

Man kan inte köpa OS X x86
Det är bara PowerPC varianten man kan köpa löst än så länge.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Macintosh är en PC! För alla lobotomerade genier som inte vet vad PC står för så är det en förkortning av Personal computer, persondator helt enkelt.

PC är inte bara x86!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Persondator

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Macintosh är en PC! För alla lobotomerade genier som inte vet vad PC står för så är det en förkortning av Personal computer, persondator helt enkelt.
PC är inte bara x86!

Lobotemrade genier borde inse att "dator avsedd för en användare" är så passé så det är inte klokt.
Och - vilket är det intressant och som kanske måste poängteras för vissa lobotomerade genier - OS X är inte för alla former av det som vissa lobotomerade genier kallar PC, speciellt inte när det lobotomerade geniet vill ha definitionen "enanvändardator"...

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Lobotemrade genier borde inse att "dator avsedd för en användare" är så passé så det är inte klokt.
Och - vilket är det intressant och som kanske måste poängteras för vissa lobotomerade genier - OS X är inte för alla former av det som vissa lobotomerade genier kallar PC, speciellt inte när det lobotomerade geniet vill ha definitionen "enanvändardator"...

Har du problem med att förstå? MAC=PC, IBM-PC=PC

Lite mer läsning... http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

Visa signatur

Permalänk
Medlem

personlig persondator..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Har du problem med att förstå? MAC=PC, IBM-PC=PC

Lite mer läsning... http://en.wikipedia.org/wiki/Personal_computer

Det är, och har varit, accepterat att PC är kort för IBM PC eller synonymt med IBM-kompatibel PC-klon åtminstone de senaste 15 åren.

Så PC är synonymt med IBM-PC och Mac är synonymt med Apples persondatorer.

Även om PC står för Personal Computer så är det också ett accepterad begrepp för en IBM-klon.

Likaså är CD bara "Compact Disc" och då borde ju DVD kunna kallas CD också, för det är ju också bara en Kompakt disk...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mucha
Du kan använda dig av VMware Player/Server för att emulera en dator som du kan installera ett annat operativsystem på. Detta finns till både Windows och Linux. OSX på pc är olagligt och ska inte diskuteras på sweclockers.

VMware emulerar dock inget.

Visa signatur

"Linux användare, släng er i väggen, fast ni har ju tillräckliga problem med MacOSX som är ett kommersiellt fungerande nix system till skillnad från Linux." - Meme, 2005-07-22 22:10
Självutnämnd expert inom mobil kommunikation.
Solaris Vs Linux, An indepth view. | Halflife.nu

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rezuth
VMware emulerar dock inget.

Nästan rätt, den emulerar hårdvaran!

Visa signatur

Kriga mot min brute: http://gunnard.se.mybrute.com om du vågar :D

Permalänk

En EULA är väl egentligen inte ens bindande? Jag tyckte jag läste någonstans på det allvetande Internet att den inte har någon juridisk betydelse. Vet någon mera?

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av "Tusse" Torvald
En EULA är väl egentligen inte ens bindande? Jag tyckte jag läste någonstans på det allvetande Internet att den inte har någon juridisk betydelse. Vet någon mera?

Vi har ju sagt att det inte bara beror på EULAn

1. Enda sättet att få tag på en OS X x86 variant är att köpa en helt ny mac, och då är det då låst till den macen och måste crackas för att kunna köras, alt. tankas ner.

Detta leder då att du antingen får piratkopiera och/eller cracka programvaran för att kunna köra det.

2. Programvaran är avsedd att köras på Apple-datorer, du har rätt att modifiera programvara för att köras som Avsett, notera att det är som tillverkaren avsett, inte som du avsett.

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Vi har ju sagt att det inte bara beror på EULAn

Jo men jag menade inte i OSX-sammanhang, jag menade i största allmänhet. Lite offtopic kanske men det var bara en tanke som dök upp, det skulle vara intressant att veta hur det egentligen är.

Visa signatur

This is my signature. There are many like it but this one is mine.

Permalänk
Medlem
Citat:

Det är, och har varit, accepterat att PC är kort för IBM PC eller synonymt med IBM-kompatibel PC-klon åtminstone de senaste 15 åren.

Så PC är synonymt med IBM-PC och Mac är synonymt med Apples persondatorer.

Även om PC står för Personal Computer så är det också ett accepterad begrepp för en IBM-klon.

Likaså är CD bara "Compact Disc" och då borde ju DVD kunna kallas CD också, för det är ju också bara en Kompakt disk...

En MAC är lika mycket en PC som en volvo 240 är en bil!

Men om en MAC inte är en PC (som vissa vill uttrycka sig) vad är den då för nått då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

uttrycket pc var det mac som kom på...

Visa signatur

@gegoxaren på identi.ca
min personliga Blag ^_^

Permalänk
Medlem
Citat:

En MAC är lika mycket en PC som en volvo 240 är en bil!

Men om en MAC inte är en PC (som vissa vill uttrycka sig) vad är den då för nått då?

Du kan ju inte ens skilja på Mac och MAC så där dyker ju förtroendet för dig ganska rejält.

Det är en Dator, en Mac.

Man säger Mac om Apples datorer och PC om IBM-kloner, så har det varit sedan åtminstone slutet/mitten av 80-talet och kommer antagligen vara länge än.

Jag förstår hur du tänker, men så fungerar det inte, då PC är ett ord för IBM-kompatibel x86-klon och inte Persondator rent allmänt i sådant syfte.

Nej, i datorvärlden är PC synonymt med IBM-klon, vara sig du säger "Nej" eller inte.

En 240 är en bil, visst, men den liknelsen är mer att Apple är en Dator, inte en PC. PC är ett samlingsnamn för IBM-kloner, vare sig förkortningen står för Personal Computer eller inte.

Bil är lika generellt som "Dator", och alltså är datorvärldens motsvarighet att en Dell och en Mac båda är "Datorer", inte att båda är "PCs"

Gego: nej, Mac kom inte på ordet PC, Apple däremot använde titeln "Personal Computer" på en av sina första datorer (Var det Apple I eller Apple II?)

Mac är samlingsnamnet för Apples datorer, PC är för de IBM-kloner som finns... Svårare än så är det bara inte

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Läs och förstå: http://en.wikipedia.org/wiki/Apple_Macintosh
"The Macintosh, or Mac, is a line of personal computers" PC!

Ja, jag vet att många tar PC som synonym för IBM-PC men ska man vara korrekt så är en Mac en PC.

Visa signatur