FAQ: Tv ut
FAQ: TV ut
Q: Vad ska jag köpa för kabel om jag vill koppla in datorn till TVn?
Det beror på vad du har för grafikkort, tv och krav.
S-Video och/eller komposit är väl vanligast att man använder. Kvaliteten på bilden är helt acceptabel, så länge man kollar på film. S-Video klarar 10-15 meter normalt sett. Komposit tror jag något längre. Men det under förutsättning att den är bra skärmad.
S-Video - Direktlänk till Dustin (10 meter)

Länk till bild på kabel
S-Video (större rund kontakt med 5-9 stift i) har färg- och ljusstyrkeinformation på två olika kanaler.
En S-Video kabel kan klara en komposit signal men inte tvärtom.
Att tänka på:
TV-ut på de flesta bärbara och även stationära är S-Video och äldre TV apparater klarar inte av separata signaler vilket leder till svartvit bild.
Komposit - Direktlänk till Dustin (10 meter)

Komposit (rund kontakt med en hylsa och ett lite större stift mitt i) skickar allt i samma signal.
En SCART adapter är väldigt händig att använda

Q: Varför blir bilden så dålig när jag använder S-Video/komposit?
En CRT TV är optimerad för rörliga bilder, den är aldrig bra på att visa statiska bilder, exempelvis text.
Komposit-kopplingen ger lite blekare färger och lite suddigare bild än S-Video normalt sett.
För den som är ute efter ännu bättre bildkvalité är det HDTV (HDMI) eller DVI som gäller.
Q: Felsökningar och lösningar
Ursprunglingen skrivet av SpiXx^Orginalet @ 64bits.se (något ändrat)
Felsökning
1. Jag ser inget på TV skärmen men datorn hittar den
2. Jag ser inget på TV skärmen och datorn hittar inte TVn
3. Jag har gjort allt rätt men när jag klonat så syns inte hela skärmen
4. Jag får låg upplösning på både skärm och TV samt lågt bild djup.
5. Jag får ett felmeddelande som säger att det är fel på mitt OS!
6. Det fungerar utmärkt framtills att jag ska kolla på DVD då TVn blir svart.
7. Det går inte att utöka skrivbordet till TVn.
Lösningar
1. Kolla om du har rätt kanal på TVn om du kopplat direkt med S-video eller
Composite så är det bara att leta efter tex AV.
Om du kopplat till scart leta efter EURO1 eller EURO2 osv.
Annars har du en TV som antagligen inte klarar av Datorns signaler, du bör testa
med att starta om, du bör då se om du ser start skärmen på TVn.
2. Kolla att du kopplat rätt annars kollar du på 5.
3. Ditt grafikkort orkar inte med mer än en viss upplösning sänk den till din vanliga
skärm och testa igen.
4. Testa med att byta TV format funkar inte det tryck på Felsökning.
5. Det är nämligen så att Windows 95/98 och vissa ME inte stöder flera skärmar
men även XP home saknar denna funktion men det bör funka om du skaffar ett program som TV-Tool (endast för Nvidia kort, länk finns längre ner i FAQ:en).
6. Detta problem kan lösas om du byter TVn till primär bildskärm (glöm inte att ändra tillbaka när du stänger av)
Annars kan man köra via windows "utöka skrivbordet till denna skärm" funktion.
7. Testa att byt till VGA-utgången istället för DVI-utgången.
Q: Varför är bilden svartvit/varför får jag ingen bild och hur löser jag det?
1. Har jag de senaste drivrutinerna?
De kan laddas ner på deras oficiella hemsidor:
Ati Drivrutiner
Nvidia Drivrutiner
2. Stödjer min TV PAL-B? Är den inställd på det?
Troligen ligger felet i att ena apparaten sänder komposit och andra förväntar sig S-Video.
Kika lite i inställningarna på ditt grafikkort (se länkar längre ner för mer info) och se till så att den skickar PAL-B signaler. Använd den adapter som följde med ditt grafikkort, den kan vara nödvändig. Detta gäller framförallt för kort med ViVo-funktionalitet.
(PAL-B är det svenska formatet på signalen, den amerikanska motsvarigheten är NTSC).
3. Använder jag rätt kabel?
Skulle det fortfarande inte fungera, se till att du använder rätt sladd/sladdar.
Du kanske använder S-Video kablar när din TV inte stödjer S-Video - testa komposit istället!
4. Har jag kopplat rätt?
Dubbelkontrollera alla kablar att dom sitter rätt. Om du använder en SCART kontakt, kontrollera att switchen står på INPUT. Oftast kan bara ena SCART-kontakten på TVn ta emot S-Video, testa dom/den andra.
Övriga tips:
En annan sak som vissa glömmer är att det på vissa kort finns möjlighet att ändra om man vill ha PAL eller NTSC.
(det står i manualen om man kan ändra detta)
För att ändra detta letar man upp switchen på grafikkortet och ändrar denna enligt vad manualen beskriver.
På vissa kort finns det två switchar och är man osäker på vilken det är man skall ändra på, kolla i manualen igen. Det borde stå.
Det står som sagt i manualen hur det skall se ut på switcharna om PAL är inställt. Detta ska man inte behöva ändra om man köpt kortet i Sverige.
Länkar:
Nvidia:
Tvtool - Ett väldigt lätt program för att snabbt och enkelt komma åt dom viktigaste inställningarna.
En annan guide för TV-ut med GeForce kort
Ati:
Hur man får perfekt TV-ut med Ati Radeon
Ati Tray Tools - Mycket bra och simpelt verktyg till Ati kort
Credits till:
chopha
SpiXx^Orginalet
Syftet med denna FAQ är att minska antalet frågor angående TV-ut som återkommer jämt och ständigt på forumet.
Ha i åtanke att detta är mitt första försök till en FAQ
Saknas det något? Är det något som inte stämmer? Stavfel? Konstruktiv kritik mottages gärna (helst via PM då jag kollar det dagligen). Fyll gärna ut mer om ni anser att någonting saknas.
Senast uppdaterad: 2007-07-12
Anledning: Fixade några döda länkar.