Permalänk
Medlem

Bygga i glasfiber - tips?

Nu börjar det dra ihops sig. Sommalovet är här och det har börjat klia i fingrarna.

Jag hade tänkt bygga ett chassi som ska vara ruggigt tyst. (Altså dämpa in och ut luft.) Jag hade först tänkt bygga det i Plywood eller något liknande, men eftersom jag ska ha luftkanaler osv så kommer chassit att väga runt 15 kg, vilket känns tråkigt när man ska göra sitt "optimala" chassi. (Chassit kommer se ut som ett vanligt chassi fast större och med dämpningskanaler för in och utluft. Chassit kommer att förstärkas av en ram av alu-profil.)

Därför hade jag tänkt använda mig av glasfiber ifrån Biltema. Jag är helt med på grunderna hur man gör mad glasfiber (farsan har gjort diverse saker med glasfiber).

Det som bekymrar mig är hur tjockt jag behöver ha det. Det ska vara starkt och stabilt och kunna tåla en del, och inte spricka!
Sen undrar jag också hur man ska göra med skärmning av chassit. För om man kan få chassit skärmat, så är det väl det bästa? Skulle byggfolie ,tjock aluminiumfolie som är ca 1m brett, kunna duga som skärmning? Ska man gjuta in folien eller klistra på den sen?

Som ni märker är jag full av frågor och jag hoppas att ni är fulla av svar...

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

Spricka tror jag inte det kommer göra men jag tror du skulle kunna behöva ha någon slags armering för att få det lite stabilare. Jag tror det finns ett slags nät på biltema som går att använda.

Permalänk
Medlem

Men själva idén med glasfiber är ju att man använder plast(vilken plast det nu är...) och armerar den med glasfiber.
Tror du verkligen det behövs någon mer armering då? Vad är det för nät du menar?

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Spricka tror jag inte det kommer göra men jag tror du skulle kunna behöva ha någon slags armering för att få det lite stabilare. Jag tror det finns ett slags nät på biltema som går att använda.

armering?
Vet du vad glasfiber är?

Derfpa:

Det funkar bera att bygga i glasfiber, men det är bannemig inte lätt du!
Förvänta dig inte perfekt resultat utan en jävla massa slipande osv, det är ett riktigt gissel att få det bra!

leta reda på diverse guider osv på nätet (fins massor) å läs, å läs MYCKET och gärna flera gånger...

/Philip

Permalänk
Medlem

.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Jag ska inte ha så avancerade former, bara släta skivor som sedan ska skruvas ihop. Hade tänkt gnida in en masonite-skiva med stearin och sedan använda mig av den, då får man en slät yta och den andra sidan kommer ändå på insidan.

Chassit kommer som sagt att likna ett vanlig, så jag ska inte göra en model av Chewbacca direkt...

Känns inte så lönt att kolla efter guider eftersom jag inte ska ha så avancerade former, guider tar nog upp modeller av Chewbacca eller liknande.
Dessutom kan fler swec-are ha nytta av denna tråden och folk kanske kan dela med sig av sina erfarenheter inom chassibygge...

Visa signatur

Gosh!

Permalänk

*tips*
Känns som om du skall ta kontakt med en "båtfirma" som bygger glasfiberbåtar.. dom kan nog ge en hel hög med svar angående slipande, byggande och fogande...

Prova enira NIMBUS BOATS... tror du kan få kontakt med konstruktionsavdelningen genom deras växel..

Visa signatur

Går allt hur bra som helst beror det oftast på att man har missat någonting...

Permalänk
Medlem

Jo, det blir att kontakta en båtfirma.

Tänkte det, finns det inte glasfiberskivor? Eftersom jag själv hade tänkt göra skivor av det, så kan jag isf lika gärna köpa färdiga om det inte är för dyrt...
Vet någon var man kan köpa glasfiberskivor?

Om jag nu skulle göra det själv, hur många lager glasfiber rekomenderas, och hur tjock bör skivan vara.

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
Jo, det blir att kontakta en båtfirma.

Tänkte det, finns det inte glasfiberskivor? Eftersom jag själv hade tänkt göra skivor av det, så kan jag isf lika gärna köpa färdiga om det inte är för dyrt...
Vet någon var man kan köpa glasfiberskivor?

Om jag nu skulle göra det själv, hur många lager glasfiber rekomenderas, och hur tjock bör skivan vara.

Tänk dig ett vanligt chassi + någon/några millimeter till för att få det starkare.
Tunt matrial vibrerar mer än tjockt.

Art nr: 36-071 på biltema var något som liknade glasfiberplattor.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk
Medlem

En sak jag kom att tänka på direkt när du nämnde masonit och stearin var att du nog ska gjuta första lagret helt utan glasfiber för att undvika att få med strukturen från fibrerna.

Hur du ska kunna få masoniten att bli tillräckligt plan för att fungera tillfredsställande som form är en annan fråga som dyker upp i mitt huvud, jag skulle nog ha använt MDF istället då det är tjockare.

När det gäller tystnad så har i alla fall jag märkt att mycket av oväsendet från min burk kommer från vibrationer, och inte "fläktsus".
Du bör nog antingen hänga upp alla rörliga delar på något vis då glasfiber inte är tillräckligt tungt för att själv dämpa sådana rörelser, eller hänga upp chassi-sidorna på något sätt.

Lycka till!

EDIT:
Tänk på att även glasfiber bilr tungt om du gör tillräckligt tjocka väggar

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

jo asså personligen så tror jag inte det e materialet för dig...
som ovanstående sa så blir glasfiber lätt tungt om man gör det lite tjokt, det är horribelt jobbigt att jobba med... beror visserligen lite på vad du använder för plast men den stinker oftast maaaasssor och alla innom en 300m radie kommer att klaga...
nä ska du dra ned på vikten så skulle jag rekomdenera aluminium, betydligt lättare att jobba med.
Iden med luftkanaler e nog utmärkt tänk bara på att klä insidorna med typ cellgummi som e en bra absorberare då det e tungt och perforerat.
statsa sedan på gummiupphängningar å sånt för att minska vibbrationerna...

btw, lycka till

(ljuddämpning+lätt chassi=not possible) då får du tänka på andra lösningar typ vattenkylning å så...

Permalänk
Medlem

TredoX Den på biltema: "36-071" är den väv som man gjuter in i plasten. Jag menade färdiga skivor, inte någon matta... Har stavar av glasfiber hemma, och se är sjuuukt starka!

Kuckel Att lägga masoniten på ett plant betonggolv lär fungera utmärkt.

Jag vet att det mesta oljud kommer ifrån vibrationer. Det är just därför jag vill använda glasfiber. Det blir så sjukt styvt!

Jag skulle kunna tänka mig att glasfiber har en densitet på 2,7 ungefär. Om jag då har en skiva på 2mm så kommer glasfibret att väga ungefär 8kg, vilket är godkännt. (blir ju då 12kg med 3mm, vilket nog inte behövs, eller?)

Vad som bör tilläggas är att den största ytan som inte kommar att stagas upp ordentligt blir vid moderkortet.

Sen tycker jag att Belzzz har fel. Det _går_ att göra ett tyst chassi som även är lätt. Självklart blir det inte lika lätt som ett vanligt lätt chassi, men fortfarande lätt.
Jag hade som sagt förstärka en hel del med alu-profil, vilket kommer att minska vibrationerna.

Och som du sa Belzzz, jag hade tänkt klä insidan med skumgummi (från biltema såklart. ) och hänga upp alla diskar i nåt gummi.

(slänger upp en skiss på hur jag hade tänkt med chassit ikväll..)

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem

Tror fortfarande att det blir bättre med alu-profil och aluplåt.

Visa signatur

Sist jag var aktiv här var nedan min setup, nu vet jag inte ens vad jag har för hårdvara under mina händer...

|AMD Athlon 3800+ Dual Core|DFI Lanparty Ultra-D Nf4|2048 mb Ram|DiamondMax160 gb 7200rpm|Tagan 2force 430w|Thermaltake Tsunami <---- Till salu!! |XFX 7800 GT 256mb |

Permalänk

Philip Thulin, ja snälla nån. Jag har gjort både kjolar till bilar och en hel del annat så jag vet nog vad glasfiber är. Den armering jag pratar om är ingen jävla armering som används till betong utan det jag försökte säga var att det är som ett tunnt nät som läggs imellan lagrena för att slippa göra formar och lägga ner timmar på att slipa. Dessutom ger det fin stabilitet under den tid som du bygger . Jag ska försöka hitta det "nät" som jag pratar om så ska ni få se vad jag menar.
Puss och hej

EDIT: Kan ju även hålla med om att det kommer bli tungt. Och tyvärr finns det ju inte så många alternativa material heller. Visst kolfiber finns, det är jävligt dyrt och det kommer krävas en massa för att räcka till ett chassi. Om du vill slippa lägga 4-8 lager kolfiber för att få det stabilt finns det ju honeycomb som ett alternativ vilket kommer öka kostnaden en jävla massa. Dessutom krävs det epoxi vilket även det kostar massor.
Epoxi luktar väldigt gott men ger dig tyvärr också en väldans huvudvärk så jag rekomenderar att du har ett garage med god ventilation och en ansiktsmask.

//Robert

Permalänk

Man ska använda vacumfläkt när man gjuter i kol/glas.. det är såååå mkt bättre resultat. främst för att man slipper använda för mkt härdplast... Skillnaden är som natt och dag... det eleminerar typ 90% slipande och väger 20% så mkt efterråt.

tänkte bara säga det till er som pillar mkt i detta...

btw.. en annan sak... ta det försiktigt med att komma i kontakt med plasten.. det är sjukt giftigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
blablablablablabla
.
Jag ska försöka hitta det "nät" som jag pratar om så ska ni få se vad jag menar.

blablablabla

//Robert

?

Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003

Permalänk

Nej nej inget hönsnät:D Jag kan ju även tillägga att det nät jag inte pratar om är till för att användas till det jag sa utan det meningen att det ska brukas till något annat. Det är finmaskigare än ett hönsnät och hårdare att böja.

Permalänk
Medlem

he jo den där plasten e inte att leka med... jag stod ute på gården å pillade lite med glasfiber en gång å en granne som bor på 3an kom ut å undra vad jag syssla med då hon ansåg att det inte gick å sitta på balkongen pga stanken...
hur som helst... agående skummgimmit... så är min rekomendation att du letar reda på nått med högre densitet men ändå perforerat... det bästa är såklart om du kan leta reda på cellgummi där ena sidan är "äggkartongs-formad"..
destå tyngre material destå bättre absorberar det ljud (då snackar jag ej hårda material utan typ filt-tyg perforerat gummi osv.).
hårtda-lätta (typ glasfiber...) material e således det sämsta man kan ha då de lätt kommer i svänging å således bara spride ljudet vidare...

Permalänk

Okej tänkte bara lägga några ord från min egan erfarenheter:

Jag har själv byggt ett chassi i glasfiber (dock till en mini frys med måtten som ett normalt stort midi chassi) med polyester som matris.
Jag har en projekt log liggandes någonstans här på Swec och jag kan säga dig att det var ett jävla jobb!

Att bygga ett chassi i glasfiber utan professionell utrustning är ett helvete.
Här är några problem som jag stötte på:

1. när man använder en matris dvs plasten som man härdar med så bildas det luftbubblor i kanterna om du inte använder dig av Vakuumbagging antingen med en vakuum pump eller en kompressor som skapar ett övertryck. när man använder sig av vakumbagging behövs släppfilm och uppsugningsmaterial som suger upp överbliven plast (matris). dessa material kan man inte köpa i handeln vad jag har sett och jag lovar dig, jag har letat som en galning på internet och i varuhus.

2 Luftbubblorna förblir kvar när plasten ahr härdat vilket skapar sköra partier i materialet, och när du slipar ner glasfiber senare som är ett måste (oftast) så kommer du få hål rakt genom lagret (armeringen dvs glasfibern) som du senare måste fylla med tex metall spackel eller annat spackel.

3. Slipningen tar hur lång tid som helst och om du ska slipa stora partier kommer du behöva en slipmaskin med utbytbara slippapper för olika slipgrader tex 60 80 160 200 300 osv..

4. Styren! Ja du härdaren och plasten är skit giftigt, första gången när jag använde mig av glasfiber så va jag dum nog att stälal mig i en oventilerad källare i ett bostads hus. Styren gasen som är cancerframkallande och brukar va 70% spreds sig fem våningar upp och in i alla lägenheter på en halvtimma. Stanken var kvar i två dar och efter två veckor så luktade det fortfarande i källaren. Grannarna var inte glada.
Senare vid produktion, så testade jag att ställa mig utomhus på takterassen som har en dörr till trapphuset. (notera att takterassen är enorm och utomhus) jag arbetade med stora partier och mycket mycket plast (nog för två sidor på ett chassi) och det styrenen spred sig ändå in i trappuppgången.

Som sagt, det är enkelt men omständigheterna runt omkring så som styrenenoch slipningen är inget man leker med direkt, och det är ett krav att man har läst på en hel del. Sen så ska du veta att även när glasfibern och polyesterna har härdat så luktar den fortfarande, och jag brkar låta glasfiberna ligga utomhus i en vecka så den får "ventileras" sedan måla över den. då är den nästan luktfri.

Värt att notera: Jag är varken proffs på laminering av kompositmaterial men jag har läst på och använd det flera flera gånger i olika sammanhang.
Och det jag har berättat/skrivit är efter egna erfarenheter.

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Medlem

QBNastyNaS
Punkt 1 där kan du glömma ifall du gör rätt, Rollar man med en stålroller eller "stöter" med en pensel som man har kortat ner spröna lite på så brukar de funka bra, Och inte för mkt polyester och inte för lite, Allt måste ju självklart va "dränkt" så de inte skiktar sig och man får massa spröda delar.

Punkt 3, ja de beror helt enkelt på hur man bygger, om du hade tänkt forma ett chassi i glasfiber och polyester utan en plugg eller form så kan du glömma det,

De lätaste skulle nog va ifall du bygger din plugg i "clark foam" ifall du har sett hur man bygger surfbrädor så förstår du, Sen så spacklar man upp ytan och lägger på släppmedel, Så man kan plasta sin Form.
Fromen gjuter man sedan av för att få det man vill ha. På detta vis så kan du få riktigt fin ytfinish.

(Pluggen och formen måste självklart va utformade på de vis att man får loss det man plastar i formen sen,)

Permalänk

Hej gOry!

tänkte bara försvara mig lite (snarare förklara )

Jo sant så sant men det beror lite på bilket material man armerar med, yt materialet jag använde mig var väldigt väldigt styvt vilket gjorde att det vägrade att "lägga" sig på området som var någorlunda kurviga... ända sättet att motverka sådant är att anvädna sig av två formar en över och en under där man pressar ihop lamineringen. och jag hade inte tillgång till formar för det så det vart lite svårare.

punkt tre! det var det jag gjorde inget skruvande eller liknande, jag ville försöka att inte använda mig av sådant av design skäl. men jag lyckades dock ! kan slänga upp en bild på det färdiga resultatet senare så ska du se att det går ;P men hela konstruktionen blev i tre delar, dörr, tak och sedan resten .

Som privat person utan verkstad och vettiga maskiner och formgjutnings tillbehör är det svårt att verkligen få det snyggt. men jag får förstår dina tankar om "clark foam" principen.

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08

Permalänk
Citat:

han kanske menar http://www.toolmix.com/browse/product.asp?gid=703&pid=49802 sånt

Visa signatur

http://forums.pcapex.com/project_worklogs/
71986-black_box_very_cheap.html

Permalänk
Medlem

Verkar om jag inte har förklarat vad jag hade tänkt göra ordentligt.
Jag hade tänkt mig att göra skivor, som ett vanligt skiv-material, fast i glasfiber. Altså en helt platt skiva som man (nästintill) gjuter i en form och sedan skruvar ihop dessa skivor med hjälp av alu-profil...

Men men, jag orkar inte åka 7 mil(till Malmö) och köpa detta på biltema och sedan meka ihop. Istället hittade jag en skiva inne i byn (som farsan kallar jadu-skiva :S) som är en väldigt tunn plywood-skiva men som ändå är väldigt stark och stabil.

Men det har ändå varit trevligt att en del har skrivit här och det finns säkert en del som kan ta nytta av denna tråd.
'Danke schön und auf wienerschnitzel'

Visa signatur

Gosh!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Decepticon
*tips*
Känns som om du skall ta kontakt med en "båtfirma" som bygger glasfiberbåtar.. dom kan nog ge en hel hög med svar angående slipande, byggande och fogande...

Prova enira NIMBUS BOATS... tror du kan få kontakt med konstruktionsavdelningen genom deras växel..

Jobbar med att "plasta" hos ovan nämnda båttillverkare.

Jag skulle inte vilja göra detta projekt utan att ha tillgång till rätt verktyg, och en form. Givetvis kan du ju göra en form, eller plasta i/på ett befintligt chassi.

skicka ett pm. om du undrar över nåt. Kan säkert svara på nåt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derfpa
[Att lägga masoniten på ett plant betonggolv lär fungera utmärkt.

Jag vet att det mesta oljud kommer ifrån vibrationer. Det är just därför jag vill använda glasfiber. Det blir så sjukt styvt!

Kommer det verkligen att hålla sig tillräckligt rakt?
Jag är lite osäker på hur "glasfiberplattan" beter sig när den härdar, utvidgas den eller har andra hyss för sig förutom att den blir varm?
Trist om alla dina plattor blir konkava

Att glasfiberskivor blir styva är precis vad som gör dem känsliga för vibrationer, det är, om jag inte missminner mig, precis så en NXT-högtalare fungerar. (kan t.o.m. vara elektrostathögtalare jag tänker på, men jag orkar inte kolla upp det nu=)
Ett väldigt styvt membran som påverkas av en mycket liten kraft och på så sätt återger ljud.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sucker121
Nej nej inget hönsnät:D Jag kan ju även tillägga att det nät jag inte pratar om är till för att användas till det jag sa utan det meningen att det ska brukas till något annat. Det är finmaskigare än ett hönsnät och hårdare att böja.

kan det vara "puts-armering" du menar?
stålnät med ca 1cm kvadratiska rutor?

EDIT:
Jahapp, Lycka till med ditt Jadu-chassi då!

Visa signatur

Lösningen på alla tekniska problem:
Allt går med våld, går det inte med våld får man använda mer våld!

Permalänk
Medlem

QBNastyNaS de material som du inte har hittat kan man köpa från ett företag USA, sverige är enligt vissa ett av de sämsta landet i värden när det gäller utbudet av företag som säljer kompositmaterial.

Adressen till företaget som har är: http://www.jamestowndistributors.com/userportal/main.do
Jag har inga erfarenheter av detta företag! Men funderar på att skaffa det.

Permalänk

Kath14: Schysst sida! dem hade fint utbud och som sagt sverige är riktigt dåliga på kompositmaterial tyvärr :(. men jag lästeiof att det är brist på tex kolfiber i större delen av värden vilken kanske förklarar saken ?

Visa signatur

Signatur raderad 17/6-08