Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kanel
Du kan inte göra det i menyerna, det funkar i Fx.

Ah, då förstår jag.
Annars så kan man ju placera några av sina favoriter i sin egna verktygsrad, då fungerar det med mittenklick. Fasst det fungerar ju inte om det är en mapp man placerat där med en rull-lista.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Tyvärr, Operas menyinterface har inte stöd för hjulklick eftersom det baseras på Windowsinterfacet. Fx har ett eget system.

Du blir tvungen att högerklicka och välja att öppna i ny tab.

Jag hoppas också på att Opera får detta stöd senare...

Edit: Förtydligade till "menyinterface"

Fan. Jag får väl försöka vänja mig då, för Opera 9 känns inte lika klumpigt som Fx 1.5.

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk
Medlem

Grymmt skönt att man kan lägga till genvägar till olika söksidor :).
Fast hur ställer man in att opera ska vara standard webläsaren?
Det brukar ju ploppa upp en fråga om man vill ha opera som standardläsare fast fick ingen sån nu och hittar inte var man ställer in det i opera. Hilfe bitte.

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mAngAn_
Grymmt skönt att man kan lägga till genvägar till olika söksidor :).
Fast hur ställer man in att opera ska vara standard webläsaren?
Det brukar ju ploppa upp en fråga om man vill ha opera som standardläsare fast fick ingen sån nu och hittar inte var man ställer in det i opera. Hilfe bitte.

Exempelvis via Prefs (Alt-P) | fliken Advanced | Programs

Permalänk
Medlem
Citat:

Exempelvis via Prefs (Alt-P) | fliken Advanced | Programs

Underbart tackar

Visa signatur

mAngAn_

Permalänk
Medlem

Jag gillar den nya versionen skarpt.

Nu har jag även övergått helt från Firefox till Opera på min burk med Windows XP.

Visa signatur

» Answer to Life, the Universe, and Everything.
» How can we balance the budget overnight? Easy. Put a tax on sex.

Permalänk
Medlem

Fungerar hur fint som helst med version 9.Dock har jag letat som en galning efter detta kommando.

Följande om man högerklicka på en bild och sparar som och lägger ner bilden i en katalog så läggs även en genväg under överföringfönstret.Kan man på något sätt undvika detta?

Tips?
Väntar nu på ett snabbt svar ifrån Kanelbullen

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cyrus Grissom
Fungerar hur fint som helst med version 9.Dock har jag letat som en galning efter detta kommando.

Följande om man högerklicka på en bild och sparar som och lägger ner bilden i en katalog så läggs även en genväg under överföringfönstret.Kan man på något sätt undvika detta?

Tips?
Väntar nu på ett snabbt svar ifrån Kanelbullen

Hehe, det ska du få:
Det är en känd bugg eller eventuellt en (känd) feature.
Vi får se om den fixas i kommande builds, om inte får den kallas feature...

Permalänk
Medlem

Mmm,misstänkte något åt att det var någon bugg.Det var ju inte så under 8.54 versionen (framför allt bilder).

Tack för svaret,Kanel

Visa signatur

6 X Apple MacBook Pro 16" M3 Max chip M3 Max / 16.2" / 3456 x 2234 / 1 TB / 16-kärnor / 48 GB / Apple M3 Max 40-core / Silver / Space black

Permalänk
Medlem

Gillar Opera 9 skarpt, känns ruggigt snabb när man väl pillat lite i inställningarna och så.

MEN det finns en baksida, den läser fortfarande kod lite skumt, om det inte vore för det skulle jag gå över helt till Opera från Firefox. Lite tråkigt att en så bra webbläsare läser kod så halvtaskigt.. Vore ju klockren annars.

Permalänk
Medlem

Saken är väl snarare att Opera 9 läser koden "korrekt" och alla andra browser gör det inte (utom Safari) om man går efter webstandards acid2 test. Hoppas själv att alla browsers inom en snar framtid kan följa samma standard :>

http://www.webstandards.org/files/acid2/test.html

Permalänk
Medlem

Hmm... Har kanske hittat en bug ändå. När jag väljer att ha Opera som standardläsare så låser sig hela programmet. Får köra hederliga gamla trefingershälsningen till datorn och starta om Opera utan att välja den som standardläsare.

Några förslag?

Visa signatur

För övrigt anser jag att Sverker Olofsson borde bannlysas, som Cato den Äldre sade.

Permalänk

Hur fasen blockerar man vanliga bilder med Opera? Med adblock till Firefox så kunde man ju högerklicka och välja "adblock image". "Block content" finns inte när jag högerklickar på bilder eller flash-grejer.

Permalänk
Medlem

Högerklicka vart som helst på sidan så ska det finnas ett "Block content"-alternativ.

Permalänk

Aah, nu fattar jag, jag trodde att block content blockerade det som man hade högerklickat på. Tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem

Det enda jag egentligen stör mig på i Opera 9 är att den inte vill fungera ordentligt med wysiwyg-editorn i Wordpress. När man trycker enter så får man vanligtvis en ny paragraf, men i Opera så blir det bara en line break.

Förutom den detaljen gillar jag verkligen Opera, och följer slaviskt weeklies.

Visa signatur

This is a UNIX virus. Please remove all your files and copy this message to friends.
(Citera mig om du förväntar dig svar)

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur man inaktiverar BittorrentKlienten i Opera? Jag vill använda Bitlord som är 100ggr bättre men när man tankar en .torrent fil startar Operas egen. Någon som vet hur man gör?

Visa signatur

Macbook Pro 15"

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av onaz
Någon som vet hur man inaktiverar BittorrentKlienten i Opera? Jag vill använda Bitlord som är 100ggr bättre men när man tankar en .torrent fil startar Operas egen. Någon som vet hur man gör?

Skriv i adressfältet: "opera:config#BitTorrent|Enable", bocka ur, klicka spara

Står redan på minst två ställen i denna tråd

Edit: Du kan behöva gå in på de avancerade inställningarna (Alt-P) | Downloads och ta bort Opera för filtypen "torrent", om du fortfarande har problem.

Permalänk
Medlem

kanel hur fixar man bokmärkesfältsmapp i opera som jag trivs med i FF..om det inte går så går jag tyvärr inte över

men det tror jag så helffe bitte

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonaktiv
kanel hur fixar man bokmärkesfältsmapp i opera som jag trivs med i FF..om det inte går så går jag tyvärr inte över

men det tror jag så helffe bitte

Du menar en mapp i fältet "personal bar"? Högerklicka på en mapp i bokmärkespanelen och välj 'Show on personal bar'.
Som jag diskuterat tidigare i tråden stöds tyvärr inte hjulklick i mappens meny...

Permalänk
Medlem
Citat:

Du menar en mapp i fältet "personal bar"? Högerklicka på en mapp i bokmärkespanelen och välj 'Show on personal bar'.
Som jag diskuterat tidigare i tråden stöds tyvärr inte hjulklick i mappens meny...

alltså jag menar snabblänkar som man kan ha under adressfältet i firefox..där kan man ha mappar åsså som sedan kan inehålla många bokmärken tex som jag har nu nyheter torrents och forum

om det va d du menade så hittade jag inte show on personal bar..har svenska men hittade inte något liknande

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

alltså jag menar snabblänkar som man kan ha under adressfältet i firefox..där kan man ha mappar åsså som sedan kan inehålla många bokmärken tex som jag har nu nyheter torrents och forum

om det va d du menade så hittade jag inte show on personal bar..har svenska men hittade inte något liknande

Det borde heta något i stil med "personligt fält" eller liknande under fliken Toolbars (Shift-F12).

@ TANDEMCYKELN
Du tog visst bort ditt inlägg (kom du på svaret själv?), men varför inte blockera plugins specifikt för denna sida (om du nu vill disabla Flash här).
Högerklick | Edit site preferences...

Permalänk
Medlem
Citat:

Menar du så här (mappar till höger)? Själv har jag problem med att den helt plötsligt byter ut mina små bookmarksikoner i menyn som ni ser.

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk
Avstängd
Citat:

@ TANDEMCYKELN
Du tog visst bort ditt inlägg (kom du på svaret själv?), men varför inte blockera plugins specifikt för denna sida (om du nu vill disabla Flash här).
Högerklick | Edit site preferences...

Jag lyckades få bort reklamen efter ett tag.

Att ta bort plugins för en speciell sida kände jag inte till. Tack för det tipset.
Jag hittade också en funktion som stänger av animeringar. Guld värt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Menar du så här (mappar till höger)? Själv har jag problem med att den helt plötsligt byter ut mina små bookmarksikoner i menyn som ni ser.

http://img526.imageshack.us/img526/586/mwsnap0545hp.jpg

Det är en bugg som jag tror finns i de flesta webbläsare. Händer så för mig i Firefox och Opera. Gissar på att det kan bli så när man laddar flera sidor samtidigt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Har använt Opera nu sen April och jag rent ut sagt älskar den, 100 gånger bättre än både FF och IE!

Laddade ned Opera 9 nu också, ingen märkbar skillnad egentligen, det första jag märkte var att dem ändrat så att det numera står "Ny flik" istället för "Ny sida". Längtar tills jag kan surfa med Opera på min Wii

Permalänk
Medlem

Hur är det med minneshanteringen då?

Drar det fortfarande en massa minne, ju längre man har det igång, typ som Firefox?

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-E Gaming...AMD Ryzen 7 5800X3D...Hyte Y60
Corsair Vengeance LPX 64GB (2x32GB) 3600MHz CL18...Sapphire Radeon RX 7900XT Nitro+
LG 34'' UltraGear 34GN850...Logitech MX Keys S...Logitech MX Master 3S...Corsair RM850x
Samsung 990 PRO 2TB M.2 + WD BLACK SN850X 4TB M.2...Filserver - WD Gold 6TB x 4 + Seagate IronWolf PRO 8TB x 2

Permalänk
Medlem

4 flikar igång och läsaren har stått på sedan 07:00 = 24 852kB

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero

http://img526.imageshack.us/img526/586/mwsnap0545hp.jpg

ja jag menar så..är det som kanel beskriver? jag är inte hemma o vnc e litta för slött på 0.5 lina

Permalänk
Medlem
Citat:

ja jag menar så..är det som kanel beskriver? jag är inte hemma o vnc e litta för slött på 0.5 lina

Tror jag fixade det under hantera bokmärken. Minns inte helt. Stressigt nu, ska iväg på midsommarkalas! Återkommer

Trevlig midsommar alla!

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|