Community - vilka uppgifter man kräver (personnummer)

Permalänk

Ger bara ut mitt personnummer, namn, adress eller liknande ifall jag skall handla något från sidan. Anledningen till detta är väll egentligen att jag (liksom många andra här på swec ) är lite små paraniod när det kommer till de sakerna.

Om du skall ha det kravet (om personnummer) eller inte beror enligt mig helt på vilken målgrupp du har med sidan och om det fyller någon praktisk funktion för dina användare. Jag tycker personligen inte att det räcker med anledningen att det skulle minska regelbrott, men det är ju också min uppfattning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag tror att det många är rädda för, eller åtminstone borde vara rädda för, är samkörning av register mellan olika forum.

Här på Sweclockers har jag liksom många andra valt att sätta ut namn helt enkelt därför att vi inte tycker oss ha något att dölja. Jag står för precis allt jag skriver på Sweclockers och därför finns det ingen anledning att dölja sin identitet - eller?

Låt oss säga att jag vore medlem på ett annat forum - Flashback t ex - där jag förde en betydligt mer ljusskygg tillvaro. Skrattade åt rasistskämt, uppmanade till fildelning, kollade på porr eller vad som helst. Självklart skulle jag då inte sätta ut mitt namn - men om man råkar ha tillgång till båda databaserna så är det en smal sak att jämföra IP-numren. Och då blir det helt plötsligt någon som har mycket mer information om mig än vad som var meningen.

Personnumret har en viss särställning bland personuppgifterna eftersom det är så enkelt och entydigt. Med personnumret vet man exakt vem man har, och man behöver inte leta. De andra uppgifterna känns nog också mer "vardagliga" - man uppger sitt namn till främlingar väldigt ofta, och adressen står på vartenda brev man får. Personnumret däremot använder man mest när det har med viktiga saker som banker och pengar att göra, och det är nog delvis därför det känns hemligare.

En god princip är att aldrig kräva mer än vad som faktiskt krävs. Om man prompt måste ha användarnas identitet, så är det OK med personnummer - men då måste man vara förtroendeingivande nog. Är det seriositet som önskas, så finns andra sätt än röjd identitet att fixa detta. Läs gärna artikeln http://www.wired.com/news/columns/0,70000-0.html på detta ämne.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Det verkar nästan som folk hellre lämnar ut sin adress än sitt personnnummer? Är det bara jag som tycker adressen känns farligare att ge?

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

Varsågod att använda mitt: person nummer, telefon nummer, ip nummer, mobil nummer, adress.
Kommer ändå slänga all skit som kommer, kommer att slänga på luren till alla som försöker sälja något åt mig, kommer att sätta spamskydd på alla mail och så kommer jag polis anmäla alla som inte ger sig

Har inget att dölja på internet eller i allmänhet. Det är ett nummer som går att få tag på om man orkar ringa ett samtal. inget värre än så!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
Det jag menade är att personen inte är ETT DUGG mindre anonym för att personnumret utelämnas om namn och adress uppges. Problemet är att folk hajar till något extremt när det är tal om personnummer. Men om vi tar alla andra uppgifter förutom just detta nummer så är folk nöjda(re) - även då det indirekt ger oss deras personnummer.

Nej, men det är inte det det handlar om. Det finns inget som helst syfte med att du ska veta vem jag är utanför nätet - punkt. Jag är en av x användare på ditt community, och det är allt du behöver veta. Allt annat kommer lösa sig själv om du bara tillhandahåller sådant som folk vill ha.

Kolla här. Det finns två, och endast två, scenarion där det kan kännas giltigt för dig att kräva mina personuppgifter, och ingen av dem slutar särskilt lyckligt

A> Du vill ringa till mig, skicka saker till mig eller komma och besöka mig. Detta är säkert smickrande för vissa, men jag förutsätter att det handlar om reklam, och då kan du dra åt -------.

B> Du vill sälja min information vidare till tredje part, som i sin tur vill ringa, försända eller besöka mig. Se A. Och dra åt ------- en extra gång.

Fallet C är självfallet att jag vill bli uppringd, postad eller besökt eftersom det ingår i en uppsättning tjänster du tillhandahåller, men det är inte relevant i det här fallet. Då behöver du inte kräva nånting - jag kommer uppge det frivilligt.

Och ta nu inte detta personligt, jag menar inte att du ska dra åt ------- för att du på något sätt är en dålig person. Jag menar bara att reklam, spam och telefonförsäljare är det absolut mest irriterande som finns, näst efter trasig portionssnus och pissljummen O'Boy.

Vågrätt 5: Substantiv, sju bokstäver, "bibliskt inferno"

Permalänk
Medlem

Personnummer kommer väl användas främst för att se vilken kundgrupp reklamen på sidan ska vända sig till -> får in mer pengar från annonsörer.

Permalänk
Medlem

haha ojoj... Hur ska jag nu komma ifatt....

Okej, jag började med Madoors förra...

Madoor (1):
Jo, det är saker som ska skickas till dig, eller rättare sagt, folk ska ha möjligheten, det är det som är själva affärsidén med communityt.

Jag tackar er alla som orkar skriva, ett litet extra tack till Jerka^ som kom med lite nya perspektiv på det hela.

Jag tycker också att det är roligt att några från den mindre "försiktiga" (läs: paranoida) sidan som vågar sticka ut.

Teetow:
Hahah, skrattade gott åt din sarkasm då du skriver!
Om du använder denna tjänst så är fallet C, man vill bli kontaktad, annars har man hittat fel community. Medlemmarna kommer nog uppge allt frivilligt, som de gjort nu (bortsett från personnumret), men det är fortfarande ett krav från vår sida. Som jag nämnde tidigare så är poängen med communityt att folk ska kunna ta emot varor m.m. i olika former, communityt fungerar inte rent praktiskt om inte namn och adress finns, det går sönder.

Madoor (2):
Vad personnumret kommer att användas till har jag förklarat tydligt tidigare. Men "självklart" är det viktigt att veta åldern på våra medlemmar, det är också till viss del ett krav för att systemet ska fungera som det ska, inte minst för att kunna följa en del lagar. Men som sagt, det finns flera argument på sida ett, bara att kolla.

Allmänt:
Jag kan faktiskt säga att jag är lite mindre besämd angående personnumret nu än tidigare. Det är nog så att jag backar lite, personnumret har aldrig vart ett praktiskt krav på att tjänsten ska fungera - MEN den förenklar, på flera plan. Det hela kommer resultera i en avvägning, "hur många medlemmar tappar vi på att kräva personnummer?" (hur mycket pengar förlorar vi indirekt) jämfört mot "hur mycket mer jobb får vi genom att inte kräva personnummer?" (pengar i administrationskostnader).

Vi får suga på den här kolan tills det är dags för öppning om ett par månader.

Jag är lite splittrad angående hur jag vill styra denna tråd, jag vill naturligtvis att den svarar någorlunda bra på mina frågor som är specifika för denna tjänst, samtidigt som jag vill hålla den något generell... Det får bli lite fram och tillbaka, det gör nog inte så mycket, fler kan nog ha nytta av den i vilket fall...

Jag kan iaf nämna att communityt inte på något sätt kommer att skicka spam eller sälja uppgifter vidare, vi är VÄLDIGT anti mot sådant, på första sidan av registreringen så klargör vi att det aldrig blir tal om oönskad reklam, vi hatar spam lika mycket som alla andra.

.... Sen kan ju nån god admin (*Tito tito tito*) få fixa stavfelet i min omröstning. "förtroendeingavande".

Permalänk
Medlem
Citat:

Allmänt:
Jag kan faktiskt säga att jag är lite mindre besämd angående personnumret nu än tidigare. Det är nog så att jag backar lite, personnumret har aldrig vart ett praktiskt krav på att tjänsten ska fungera - MEN den förenklar, på flera plan. Det hela kommer resultera i en avvägning, "hur många medlemmar tappar vi på att kräva personnummer?" (hur mycket pengar förlorar vi indirekt) jämfört mot "hur mycket mer jobb får vi genom att inte kräva personnummer?" (pengar i administrationskostnader).

Vi får suga på den här kolan tills det är dags för öppning om ett par månader.

Jag är lite splittrad angående hur jag vill styra denna tråd, jag vill naturligtvis att den svarar någorlunda bra på mina frågor som är specifika för denna tjänst, samtidigt som jag vill hålla den något generell... Det får bli lite fram och tillbaka, det gör nog inte så mycket, fler kan nog ha nytta av den i vilket fall...

Jag kan iaf nämna att communityt inte på något sätt kommer att skicka spam eller sälja uppgifter vidare, vi är VÄLDIGT anti mot sådant, på första sidan av registreringen så klargör vi att det aldrig blir tal om oönskad reklam, vi hatar spam lika mycket som alla andra.

.... Sen kan ju nån god admin (*Tito tito tito*) få fixa stavfelet i min omröstning. "förtroendeingavande".

Om ni vill ha nått som kan fungera som en identifiear en användare på något sätt så ta bara födelsedagen, de första 8. Eftersom jag tvivlar på att ni kommer sitta och kontrollera alla personnummer som folk knappar in för att se om e är korrekta, så funkar det ju precis lika bra med bara datumet, eftersom det är så gott som lika enkelt att uppge felaktigt personnummer som bara datumet.

bara en tanke sådär.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Whatever. Lunarstorm kräver personnummer och de har ganska många medlemmar eller har jag fel?
De är ju så stora, säger ni.
Men vänta, de måste ha börjat någonstans eller hur?

Jag lämnar ut det, men skyltar inte med det i onödan. Snälla. Det är en offentlig handling.

Permalänk
Medlem

Jag använder inte Lunar men jag kan sätta på att de inte krävde personnummer i början. Det är naturligtvis en helt annan femma när man har storleken som Lunarstorm har, då skulle jag inte ha några problem med att lämna ut mit personnummer så länge de inte publiserar det, eftersom jag vet att det skulle bli ett jävla liv om de sålde vidare uppgifter om mig till 3e part. Ett community med en handfull användare som precis poppade upp runt hörnet? Tror inte det.

Vore jätteintressant att veta exakt vad erat community går ut på men förstår att det är affärshemligheter tills ni launchat. Men om det finns något som är sant på internet så är det att man aldrig kan vara säker vem som sitter på andra sidan. Jag vet bara ett intiativ som jag skulle förlita mig på om jag som utvecklare nödvändigtvis måste vara 100% på vilka mina kunder är, och det är http://www.bankid.com/.

Permalänk
Medlem

Har läst hela tråden och har inte kunnat se någe som motiverar att ni skall lagra ett personnummer.
Om ni vill använda det för att kontrollera ålder så behöver ni inte lagra det, räcker med kontroll vid registrering.

Kommer det vara motiverat att alla användare anger adress eller blir det helt omöjligt att använda tjänsten utan? Om det bara är nödvändigt att veta adress för dom som skall få något hem till adressen eller liknande så räcker det att enbart dessa som är intresserade av detta uppger adressen.
Alla andra kan ju vara anonyma.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Daniel
Har läst hela tråden och har inte kunnat se någe som motiverar att ni skall lagra ett personnummer.

Det får mig att undra om du verkligen läst alla mina inlägg.
Men oavsett, om vi lagrar personnummret eller om vi bara gör en kontroll vid registrering och sedan kastar bort det gör nog faktiskt ingen nämnvärd skillnad ur användarens perspektiv. Jag tror inte att texten "Skriv ditt personnummer här:" blir så mycket mer bekväm om vi i en hjälpruta skriver "vi lagrar inte ditt personnummer, vi kastar bort det så fort registreringen är klar".

Kommer det vara motiverat att alla användare anger adress eller blir det helt omöjligt att använda tjänsten utan? Om det bara är nödvändigt att veta adress för dom som skall få något hem till adressen eller liknande så räcker det att enbart dessa som är intresserade av detta uppger adressen.
Alla andra kan ju vara anonyma.

Rent tekniskt så behöver vi ju naturligtvis inte veta någons hemadress för att de ska kunna chatta med en kompis, däremot så har vi inte skapat ett lunarstorm, det hela kretsar kring produkter. Om man inte är intresserade av tjänsten / produkterna och därmed inte vill ange sin adress, då har man faktiskt inte direkt något hos oss att göra, fel community.

Permalänk
Medlem

Jag lämnar inget (frivilligt) som kan kopplas till mig privat. Anger i princip alltid falska uppgifter när jag registrerar mig på sidor där de krävs, har en "falsk" email för registreringsmail t ex. Undantag är nätbutiker och få utvalda communities där det kan vara skoj att veta var jag bor. Men att ge ut sin address i andra sammanhang är bara meningslöst.
Om jag hade reggat mig på er sida hade jag genererat ett personnr.

btw, ja jag krypterar alla mina IM-konversationer med OTR eller gaim-pluginet

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Denna goa, tråd, nu är det dags för finalen. Det är riktigt nära nu att vi öppnar beta2, det mesta fungerar faktiskt bra nu, nu är det mig veterligen typ bara funktionalitet kvar, de buggarna jag känner till är få och små.

Men nu va, såhär var det:
Personnumret ville vi ta av huvudsakligen tre skäl:
1: Garantera ålder (håller bort småungarna, och ger oss även den statistik vi behöver för att överleva, ålder är superviktigt)
2: Minskar antalet dubbelregistreringar (ja, det kommer det göra, och ja, dubbelregistreringar är ett problem för oss på riktigt)
3: Det minskar missbruket något (ja, det fungerar faktiskt, folk sköter sig bättre då de lämnar tydliga fingeravtryck)

Okej, då lämnar vi det.

Det finns tre lösningar:

1: Ta hela personnumret, men de fyra sista används bara vid kontroll och kastas sedan - och att vi uttrycker detta tydligt.
2: Ta bara de sex första.
3: Behålla nuvarande, kräva- och lagra hela numret.

Frågeställningar som dyker upp då:

1) Hur många medlemmar slipper vi tappa på grund av att vi har modell1 istället för att lagra hela numret? (några av de "paranoida" lär vara bekvämare med detta

2) Hur många kommer att ange helt påhittade födelsedatum bara för att vi inte har någon kontroll? (typ att alla av bekvämlighet väljer första januari och det år som är högst upp i vår dropdown.

3) Hur många av dem som skulle ange fakepersonnummer vid registrering kommer att vara mer "ärliga" om vi bara kräver de sex första?

För grejjen är är va, om vi har personnummer så gör vi admins det enklast för oss, det är faktiskt det smidigaste ur vårt perspektiv, helt klart.
Vi vet också att vi kommer tappa några medlemmar på det, som vägrar ge sina uppgifter. Hur många kan det handla om? Jag tror att det är max 1%, kanske till och med 0.1% för tjänsten är seriös, jämför lite med blocket, så förtroendet borde finnas, och att vi ber om det är mer befogat än att lunarstorm gör det.
Vi vet att folk kommer att ange ett fake-personnummer. Men hur många då? Jag vet inte, ganska många kanske, men jag tror att även här handlar det om några få procent, 1% - 5% kanske, mer kan jag aldrig tro.

Vad ställer till mest "skada" för oss? Jag anser att frågan är lite svårbesvarad.

Sammanfattningsvis kan man ju säga såhär: Vi vill inte ha en enda falskregistrering eller dubbelregistrering. Det är målet (natrurligtvis blir vi utsatta för båda, men klart vi ska minimera antalet).

Så, om alla vore ärliga, då kunde vi köra med de sex första och vara helt nöjda. Men det vet man ju att det är kört.

Såå: Vilket alternativ ger flest medlemmar - antal falskreggade?
Detta ger dock inte det slutgiltiga svaret, för låt säga att metod 1,2 och 3 skulle ge samma antal, då vinner ändå lagringen av personnummer, pga administrativa skäl.

Är det någon som vill göra sin röst hörd igen? (om några dagar är det permanent avgjort, men ös på först här så att vi alla är överens om att jag gör rätt)

Strax över 70% har enligt omröstningen klargjort för mig att det är lungt. Sedan är resten lite svårtolkat pga att jag skrev "frivilligt" i den sista, jag antar att rätt många där skulle regga sitt personnummer här, just pga att vi faktiskt lär vara rätt förtroendeingivande. För folk har knappast vart 100% korrekta i det svaret, för jag tror flera va dessa t.ex. har använt personnummer till någon internetbank eller något annat liknande, så allt är väl relativt för de flesta. Även om det finns någon liten tok som vägrar skicka en enda byte över nätet som inte är superktypterad, och helst inte surfar på nätet utan 35 proxyservrar på vägen, men dessa personer är inte intressanta för att ta fram min statistik.

En liten fotnot, oavsett om vi kräver personnummer eller ej så kickar vi direkt folk med falskregistreringar.

Supertack!

Permalänk
Medlem

Jag gav ut mitt 10 siffer långa pn när jag reggade mig på Glife, det har ej resulterat i reklam, någon som vill kontakta mig, någon som vill besöka mig, ingen som kollat upp vad min fasters dotters bästa kompis akvariefisk heter. osv.

Att jag gav ut hela pn har inte påverkat ett dugg och gör det säkert inte på något annat community heller såvida det är känt, tror knappt att communityn som lunar, piccaboo, glife, playahead vill förlora det dom byggt upp genom att missburka användarnas uppgifter.

Självklart använder man sunt förnuft för att se vilket som är pålitligt, att registrera sig med 10 siffror på www.wannabeghettogangstah.com är kanske inte så lyckat.

Visa signatur

Hur kan syltkakor överleva i det vilda utan ögon?

Permalänk

Endast de sajter som verkligen kan kolla av om personnumret är korrekt kopplat till det uppgivna namnet borde få ha krav på just personnummer.

Permalänk
Medlem

Vet inte om det kanske redan står något om det i tråden men jag orkade inte läsa igenom allt, tänkte bara säga att telefonnummer brukar jag inte vilja lämna ut heller.

Visa signatur

Antec SLK3000B: AMD Athlon XP 2500+ Barton <> 512 MB RAM <> GeForce FX5700 <> 160GB Maxtor
Gallerier: Gravyr <> Kabeldragning

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Don Johan
Endast de sajter som verkligen kan kolla av om personnumret är korrekt kopplat till det uppgivna namnet borde få ha krav på just personnummer.

Men som redan sagts så är det ju inget hemligt, vem som helst kan kolla upp det.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

Skulle jag bry mig skulle jag knappast heta Bogg här och ha min hemstad på "Plats:"... (vi är inte precis jättemånga som heter Bogg i sverige)

På en seriös sida så har jag inga problem, men på t.ex. flashback eller andra obskyra forum så skulle jag nog tänka mig för både en och två gånger...

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

1: Ta hela personnumret, men de fyra sista används bara vid kontroll och kastas sedan - och att vi uttrycker detta tydligt.

Första alternativet är meningslöst. Det behövs inte ens nåt program - pröva tio olika värden för valfri siffra i personnumret, så kommer det accepteras.

Visa signatur

:€

Permalänk
Medlem

Ska ni ha en 100% seriös produkt/tjänst så tycker jag att ni självklart ska ta alla 10sifforna. Sedan har är jag inte helt inne på vad det är för produkt/tjänst som ni har, men ser absolut inget problem med att ni ska ta adress och dylikt heller.

[edit]btw. Skit i alla paranoida jävlar här på Swec![/edit]

Permalänk
Medlem

Heh, tack för svar....

eighty, helt värdelöst är det ju inte, för jag skulle inte tro att ens 10% av svenska folkhet har en aning om hur ett personnummer och ett nummer med kontrollsiffra är uppbygt, såå, det fyller sin funktion för de flesta.

... Men frågan återstår... vilken lösning kommer ge oss flest ärligt registrerade medlemmar? Låt säga att vi kräver personnummer och att jag visar för swec om några dagar, kommer då hälften av dessa personer falskregga sig? - Jävligt drygt i så fall säger jag. Även falskreggade medlemmar är iofs värdefulla medlemmar, men det är fortfarande drygt. Om vi kunde garantera att alla som registrerar sig fyller i sina riktiga födelsedatum, då vore ju sex siffror givet.

Permalänk
Medlem

Ettan är meningslös, om man inte litar på att ni missbrukar personnummret så litar man inte heller på att ni inte lagrar hela.
Tvåan kan väl bytas ut mod typ en checkbox med "Är över 18"?

Jag skulle bara regga mig om jag kände att det var en jäkligt ball tjänst. Men jag lämnar hellre ut personnr än adress, och eftersom adress verkar krävas så är det lite skitsamma. Dock vet jag vissa som verkligen inte vill lämna personnr även om adress behövs, med motivationen att sidan inte har någon användning för nummret.

Visa signatur

I just love the fact that there is a global integer variable named 'i'. Just think, you will never need to declare your loop variable again!
To avoid collisions where a loop that uses 'i' calls another function that loops with 'i', be sure to stack 'i' and restore it when your function exits.

Permalänk
Medlem

jag kan säga såhär iaf. Utan att uppge rätt namn och adress så är tjänsten i det närmaste värdelös. Jämför med t.ex. tradera och blocket eller nåt, det hela rör sig kring tjänster och varor, och om man inte har bra uppgifter nog för att kunna få ett brev eller paket skickat till sig så kan jag säga att man får skylla sig själv. Så adressen är praktiskt viktig, personnumret har ingen funktion på det sättet.

Tvåan skulle kunna bytas ut mot något sådant - men inte i detta fall, vi måste veta vilken ålder medlemmarna har - huvudsakligen för statistiskt bruk.

Permalänk
Medlem

Röstade på "Jag lämnar inte mitt personnummer eller min adress"
Detta för att det rör sig om ett sketet community, i annat fall kan jag mycket väl tänka mig att ge ut mitt personnummer.

Jag har inte orkat läsa igenom tråden för en ev. motivering till varför personnummer skulle krävas

Permalänk
Medlem

Borde du då inte röstat på nån av

- Jag lämnar det förutsatt att tjänsten verkar någorlunda vettig
- Siten ska vara vansinnigt förtroendeingavande för att jag ska lämna det

?

Visa signatur

Min hemsida: http://www.srekel.net
Pocket Task Force: http://ptf.srekel.net
Kaka e gott! http://kaka.srekel.net

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Myris

Ettan är meningslös, om man inte litar på att ni missbrukar personnummret så litar man inte heller på att ni inte lagrar hela.
...

Det är väl vid eventuella missöden, ex att nån obehörig kommer åt alla uppgifter som det kan vara bättre att använda ettan än att lagra hela.

Visa signatur

Sverige är ett så litet land att det bara får plats en åsikt i taget där.

Permalänk
Medlem

Jag skulle gärna se en försäkran om att jag när som helst kan säga upp medlemsskapet och att alla mina uppgifter då skulle raderas.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

tack, det ska vi tänka på att kommunicera tydligt - alla användare som valt att avregistrera sig tas bort efter en månad. Men det är viktigt. Alltså vi är ju fullständigt ärliga med tjänsten, och vi är väldigt anti-spam etc, det kommunicerar vi tydligt, men det är ju ändå svårt att få folk att lita på oss... Kanske, jag menar, det mesta på nätet är ju skit, men förhoppningsvis ser folk direkt att vi är seriösa, synd bara att inte alla kan lita på oss mycket nog för att lämna iväg sina personuppgifter, men det väl smällar man får ta såklart.