Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Avstängd

programmera bios till dauasata2

hej,finns det någon som vet ett programm till duastata2 som man kan programera eget bops med,ja har nämligen 2st chip o vill modda ena bioschippet men vilket programm ska man andvända då?
måste man flasha med diskett sen då om man gör eget bios?

EDIT: tråden är gammal så den kan låsas tack!

Permalänk
Medlem

Re: programmera bios till dauasata2

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
hej,finns det någon som vet ett programm till duastata2 som man kan programera eget bops med,ja har nämligen 2st chip o vill modda ena bioschippet men vilket programm ska man andvända då?
måste man flasha med diskett sen då om man gör eget bios?

"måste man flasha med diskett sen då om man gör eget bios? "
Alltså, det här är ett glasklart fall av " om du behöver fråga, låt bli".

Börja med att lära dej Assembler. Det borde inte ta många månader om du bara har lite tid över några kvällar i veckan.
Att göra diverse ändringar i ett redan existerande bios är inte sådär vansinnigt komplicerat när du väl lärt dej Assembler.
Sen, när du lärt dej det, så kan du börja fundera på om du vill ge dej in på att skriva ett eget bios, det är inte riktigt så enkelt som du kanske tror.

Visa signatur

Det heter DATOR eller DATORN inte "data" eller "datan" era illiterata noobs! Och det stavas DUAL inte duel. Sover ungjävlarna på lektionerna i skolan nu för tiden?
Server #1: Project Hades 3.0
Server #2: Project Pandora

Permalänk
Medlem

Två Bios chip har du för att om det ena går åt pipan så har du ett i reserv.

Så du kan nog ge upp dina planer

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Avstängd

jag tänkte bara på att försöka låsa upp min 3700+ för den har 2 cores fast det är bara ena som andvänds,vissa har lyckats låsa upp dom men då måste man modda bios.

jag undra om det fanns någon annat sätt o flasha med än diskett men jag fick inget bra svar,jag tänkte på om man kunde köra winflash lr något liknande.
men amd suger nu så jag säljer skiten o köper conroe så snabbt som möjligt istellet

tården kan låsas för jag får väl inga bra svar ändå.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gabriel15
jag tänkte bara på att försöka låsa upp min 3700+ för den har 2 cores fast det är bara ena som andvänds,vissa har lyckats låsa upp dom men då måste man modda bios.

jag undra om det fanns någon annat sätt o flasha med än diskett men jag fick inget bra svar,jag tänkte på om man kunde köra winflash lr något liknande.
men amd suger nu så jag säljer skiten o köper conroe så snabbt som möjligt istellet

tården kan låsas för jag får väl inga bra svar ändå.

Ok nu ska vi se om jag har förstått det här rätt...
Du vill altså skriva ett eget BIOS till moderkortet för att kunna låsa upp en mystisk extra CPU kärna som smygit sig in i din 3700+

* 3700+ har en San Diego kärna och det är bara EN kärna och det har aldrig funnits fler.

* Vissa X2 som ska ha manchester kärnan (512kb cache) har Toledo kärnan istället (1Mb cache) men med halva cachen inaktiverad. Kanske det du tänker på? Dock har det aldrig bevisats att det går att låsa upp.

* Om man skulle vilja låsa upp någon CPU så är det nog modifieringar på själva CPUn, som gäller istället för att modifiera BIOSet.

Jag tror du fått det här bakom snurrfoten

Visa signatur

Foxconn BloodRage X58

Permalänk
Avstängd

ne jag vet va jag snackar om
min har 2st cores med samma steping som många opty 165or.

det finns dom på xtremesystems.org som har lyckats med den andra coren innan.

Permalänk

Länka så vi får se. ^^

Visa signatur

Eeeeeeh.

Permalänk
Permalänk

tji fick ni ?

Permalänk
Medlem

Läste väldigt mycket i tråden på xtreamsystems.

Det är en person som påstår sig ha låst upp sin venice 3200+ till en X2 3800+ och det var en olycka och det finns inga direkta bevis i tråden på att han faktiskt lyckats.

I övrigt finns det folk som jobbar på att försöka låsa upp multipel eller den extra kärnan med hjälp av program och en speciell CPU interface. Det är altså ännu ingen som lyckats låsa upp sina CPUer och även om någon skulle lyckas så behöver man ha någon speciell utrustning för att läsa/skriva till CPUns egena register. Dvs det är inte aktuellt för dig att börja skriva egena BIOS för att göra ett försök.

Visa signatur

Foxconn BloodRage X58

Permalänk
Medlem

hahahaha... ursäkta mig men detta var faktist en mycket underhållande tråd tyckte jag

Har så många tankar och fnderingar i huvude just nu... men vågar inte skriva någon för då blir jag nog bannad från forumet .. men jag kan nog inte mer än hålla med Tjalve, Lägg ner och behåll din dator som den är eller köp nytt. Lyckas du få din "singel core" till "dual core" så kandu nog skaffa dig ganska bra jobb direkt.

Permalänk
Medlem

Om någon faktiskt hade lyckats så borde man nog hört det, och om det nu är möjligt att låsa upp en extra core så lär det ju inte vara nåt som alla svenssons klarar av.

Visa signatur

"as with all Debian release names, Sid takes its name from a ToyStory character. In the movie, Sid is the kid next door who breaks his toys and makes nasty creatures of them."

Permalänk
Medlem

ytterst underhållande.

eh, gabriel15 om du ger mig en länk till en 3700+ med x2 så ska jag sponsra dig med alla datorprylar du vill resten av ditt liv.

att låsa upp en x1 till en x2 är fysiskt omöjligt, proppen har bara en fysisk kärna.
tro mig, jag har dissekerat en 3700+, den har bara EN kärna.

och länkarna du gett, låter lite som 13-åriga ungar..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd

men du är också smart!
jag tänkte alltså att såga av ena coren så jag får 2st

alltså LÄS hela tråden så ser du att den jag hade (den är såld nu) var en 3700+ med 2st cores fast den ena var disablad så den körde bara med 1 core.

mitt dualsat2 kunde också bara ge 1,4v max eftersom den hade toledo kärna o vanliga vincie/sandiego kan få 1,45v uten v modd på det moderkortet.

O sen tycker håller jag inte med dig till 100% att det låter som 13 åringar till dom sidorna ja länka till.
alltså på techsweden o xtremesystems är det mäst folk som är bra på hårdvara och vet vad dom snackar om.

Permalänk
Medlem

som sagt, länka till en 3700+ x2..

Visa signatur

[ Corsair 3500X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 9800X3D ] [ Asus 4080 Super OC ] [ Asus TUF X870-Wifi ]
[ 32GB G.Skill Trident Z5 Neo 6000Mhz DDR5 ] [ Samsung 990 Pro 2TB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ]

Permalänk
Avstängd

3700+ med stepping CCBWE har 2s cores!

men nu är det så att det finns ingen enskild cpu som heter 3700+ x2 heller.

alltså om du inte har förstått vad jag menar säger jag det igen,att en 3700+ kan ha 2st cores fast med 1 core disablad vilker ger samma prestanda som en 3700+ orginal.

EDIT:dra inte upp tråden i onödan nu då det inte är aktuellt för mog att modda bioset längre!