Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk
Medlem

Ny dator i delar, vad rekommenderas?

Hej sweclockers.

Jo snart så får jag in lite pengar på kontot, närmare ca. 9000kr, och jag har tänkt att köpa en ny dator i delar för pengarna, men jag behöver er hjälp.
Jag är bara intresserad av själva datorn d.v.s. MoBo, Minnen, CPU, PSU, chassi, DVD-brännare, hårddisk samt grafikkort.

Datorn kommer användas först och främst till spel. Grafiken bör alltså flyta på, men jag kräver inte konstant 100 fps i WoW på högsta upplösningen eller något sådant.

Men nu till själva delarna, jag har kollat runt och nu undrar jag lite saker.

MoBo: Socket AM2 lutar det mot, rekommenderas det? Kommer inte klocka något extremt.

CPU: En AMD Socket AM2, X2 finns det varken pengar, intresse eller behov för.

Minnen: DDR2 blir det ju, 1024MB bör räcka, men vilka? Föredrar Corsair-minnen..

PSU: Tagan EasyConnecy 430W. Modulärt, stilrent och tyst. Låter bra?

Chassi: Antec Super Lanboy, p.g.a. storleken, lanvänlig.

DVD-brännare: NEC 3550 kommer nog duga för mig, är den okej?

Hårddisk: 250GB S-ATA2 borde räcka bra, vilken?

Grafikkort: Något bra NVidia kort, 7900GT?

Det vore bra om ni höll det ~500kr under 9000, för frakten och eventuella mods.
Jag kräver för tillfället ingen extra kylning, det kan inhandlas senare vid nästa lönetillfälle :). Ett Creative X-Fi ljudkort kommer troligtvis också att inhandlas då.

Datorn kommer inhandlas på datorbutiken.com/se eftersom de har chassit och nätaggregatet jag vill ha.

Tack på förhand ;).

EDIT: Inget OS kommer behövas!

Visa signatur

Bytt användarnamn till Epsi.

Permalänk
Medlem

Mm bra tråd. Är också väldigt sugen på att köpa ny burk p.g.a av att den gamla börjar helt enkelt bli för seg. De som spelar WoW vet att 5 fps inte är någon höjdare...

Jag var ganska insatt i datorhårdvara men är helt "lost" förnärvarande"... har bara kollat runt lite på ljudkort och utöver creative x-fi så verkar

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=2375&session=a0bea8...

välidgt lovande.

Vore bra om någon kunde rekommendra ngt bra nätagg också

Permalänk
Medlem

Mm jag spelar också WoW och har för tillfället ~10 fps i en fullspäckad Orgrimmar / Alterac Valley. Lite väl lågt imo.

Visa signatur

Bytt användarnamn till Epsi.

Permalänk

Tog mig friheten och plockade ihop ett system:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=178414

Visa signatur

CoolerMaster Centurion 532 | Tagan 430W EC | DFI LP UT NF4 Ultra-D | AMD64 3700+ SD BN @ 2915Mhz (Zalman CNPS7000B-Cu) | 2x512MB Kingston DDR400 | Asus Radeon X850PRO PCI-E (Zalman VF700-Cu) | 280GB IDE HDD | SuperPI 29s

Permalänk
Medlem

512 i minne är på tok för lite i nuläget.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av addebosse
Tog mig friheten och plockade ihop ett system:

http://www.datorbutiken.com/se/default.php?cartId=178414

Hur i h*lvete kan man sätta ihop ett system med 512 mb minne?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Stackars...... han har ju fyllt i 2x512. Herrregud

Permalänk
Medlem

Oj, där ser man vad för lite sömn kan göra ^^

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 4TB SATA SSD = total 16TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: ASUS PG32UCDM 32" 4K OLED 240Hz, Acer Predator XB323UGX 32" 1440p 270Hz
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Re: Ny dator i delar, vad rekommenderas?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Phryxus
Hej sweclockers.

Jo snart så får jag in lite pengar på kontot, närmare ca. 9000kr, och jag har tänkt att köpa en ny dator i delar för pengarna, men jag behöver er hjälp.
Jag är bara intresserad av själva datorn d.v.s. MoBo, Minnen, CPU, PSU, chassi, DVD-brännare, hårddisk samt grafikkort.

Datorn kommer användas först och främst till spel. Grafiken bör alltså flyta på, men jag kräver inte konstant 100 fps i WoW på högsta upplösningen eller något sådant.

Men nu till själva delarna, jag har kollat runt och nu undrar jag lite saker.

MoBo: Socket AM2 lutar det mot, rekommenderas det? Kommer inte klocka något extremt.

CPU: En AMD Socket AM2, X2 finns det varken pengar, intresse eller behov för.

Minnen: DDR2 blir det ju, 1024MB bör räcka, men vilka? Föredrar Corsair-minnen..

PSU: Tagan EasyConnecy 430W. Modulärt, stilrent och tyst. Låter bra?

Chassi: Antec Super Lanboy, p.g.a. storleken, lanvänlig.

DVD-brännare: NEC 3550 kommer nog duga för mig, är den okej?

Hårddisk: 250GB S-ATA2 borde räcka bra, vilken?

Grafikkort: Något bra NVidia kort, 7900GT?

Det vore bra om ni höll det ~500kr under 9000, för frakten och eventuella mods.
Jag kräver för tillfället ingen extra kylning, det kan inhandlas senare vid nästa lönetillfälle :). Ett Creative X-Fi ljudkort kommer troligtvis också att inhandlas då.

Datorn kommer inhandlas på datorbutiken.com/se eftersom de har chassit och nätaggregatet jag vill ha.

Tack på förhand ;).

EDIT: Inget OS kommer behövas!

http://www.komplett.se/k/shoplist.asp?mode=receive&si=355277&...

Visa signatur

Bästa färdigbyggda stationära gamingdatorn under 10000 kr? http://www.agumagamingdator.se/