Permalänk
Medlem

Tysta ner Hiper-R 580w i p180

Hej

Efter att ha lyssnat runt lite i datorn har jag kommit fram till att mitt hiper låter typ mest av alla :S Någon som har ngt tips på hur ni fått tyst på det ? Orkar helst inte skruva upp det.. men gör väl det jag måste!

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Enligt hälften av alla här på SweClockers så HAR du ju köpt ett tyst nätagg. Men då är folk inte kräsna, alt hörselskadade också.

Det enda du kan göra är att byta ut nätagget eller byta fläkt/styra fläkten själv. Det senare rekomenderas inte om du inte vet vad du gör. Du tappar också all garanti.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Jag är hyffsat kräsen och har normal hörsel, jag tycker då det är tyst och fint. Det överröstar iaf inte min VF700 som sitter på grafikkortet.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Jag har också skaffat mig ett Hiper Type-R 580W och det låter otroligt mycket jämfört med mina andra fläktar i systemet. Jag undrar verkligen om det skall vara så? Reklamen säger "inaudiable", alltså ljudlöst men icke... Har en VF700 och en Skythe Ninja Plus som PSUn överröstar ordentligt.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Det enda störiga är väl luftsuset, men det är ju bara sunt

Visa signatur

Lille Hard Gay får gärna PM:a mig i vilken tråd jag ljugit, puzz
www.scififorum.se | www.ageofconan.se

Permalänk
Medlem

stör mig som fan med på att de låter så mycket, har med en hiper type-r på 580W.

Funderar på att gå in och byta några av fläktarna men vet inte riktigt om man vågar endå

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Jag är hyffsat kräsen och har normal hörsel, jag tycker då det är tyst och fint. Det överröstar iaf inte min VF700 som sitter på grafikkortet.

Kör du din VF700 på 5V eller 12V?

Permalänk
Medlem

jag har ett 580W åsså.. det är när man belastar det som det låter mycket. Det e därför vissa kanske tycker det låter mer än andras. Jag hadde mitt i min filserver med 14 diskar + massa fläktar å så.. det lät rätt mycket när det satt i den. Nu har jag flyttat det till min "huvudlåda" och den har jag inga saker i alls typ och då låter agget inte nått alls.. hör det inte äns. Sen har jag gjort några tester.. Det e 80mm fläkten på baksidan som för oväsen när det belastat. Blir nått knepgit ljud från fläkten som gör att den låter ganska mycket när den arbetar. Jag tog bort den fläkten tillfälligt å testa ett par dagar i filserven.... vart helt annat ljud i agget. Så dom som vill byta fläkten ge er på 80mm fläkten för det e det som för oväsen

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Det måste vara något fel på ditt nätagg =/
12dB ljudnivå på agget och jag måste typ hålla örat emot nätagget för att ens höra det.

Visa signatur

[Datorn] Core2Duo E8400 3.0 ghz ][ Abit IP35 Pro ][ Gainward 9800GTX ][ Seagate Barracuda 200+300+500 GB ][ Crucial Ballistix 2x1024 MB ][ Tagan 480w ][ Gigabyte 3D Aurora

Permalänk
Medlem

äsch då, det är möjligt att lager osv är tysta å fina, men nog flåsar det bra om fläkten!

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk
Medlem

det där agget, mmm-mmm-mmm

Visa signatur

dfi lanparty ultra-d ::: amd 3700+ ::: ocz pc4000 2x1024mb (2gb) ::: xfx geforce 7800gt @ 474/1400 ::: 2x samsung spinpont 250gb (500gb) ::: hiper type-r 580w

Permalänk
Medlem

Dethär var ju nästan komiskt, tycker ni på allvar att en VF700 är tyst? :S

OnT: Byta fläktar är ditt enda alternativ.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract

Jag måste hålla med, sitter med en vf700 och den är riktigt högljudd på 5v tycker jag, jag kör den genom en fläktkontroller som är kopplad till 5v, då är den rätt tyst!

Visa signatur

Fel forum!
Word

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4bstract

Tystnad är ju en definitionsfråga.
För att gå väldigt mycket offtopic så tycker jag inte Zalman gör så oerhört tysta produkter, däremot är dom ruskigt tysta för att vara så effektiva. Imo har Zalman hittat en blandning mellan prestanda och tystnad som funkar riktigt fint.

Visa signatur

Hej. Ge mig pengar

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DenBlåaTomburken
Tystnad är ju en definitionsfråga.
För att gå väldigt mycket offtopic så tycker jag inte Zalman gör så oerhört tysta produkter, däremot är dom ruskigt tysta för att vara så effektiva. Imo har Zalman hittat en blandning mellan prestanda och tystnad som funkar riktigt fint.

Detta stämmer mycket bra, tycker jag också, för vf700 är inte så tyst, fast effektiv.

Jag har också ett Hiper 580W och det är inte heller så tyst tyvärr, men jag har byggt en "lufttunnel" som jag har satt bak på nätagget och jag tycket det blir lite tystare då och lite varmare...

Hoppas ni förstår konstruktionen, kunde byggs mer avancerad, men nu blev det såhär. Är byggd i helt vanlig plåt.

Permalänk
Medlem

Vilka fläktar rekomenderas att byta till då? om man vill ha en tyst och bra fläkt

Permalänk
Medlem

Was? Jag som fått intrycket att nätagget är galet tyst? Mer eller mindre alla recensioner säger ju det... hade tänkt köpa det

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk

Helt ärligt, mitt Hiper 580 typ R (whatever?) är nog den tystaste delen i hela datorn. Datorn låter helt ärligt som ett litet flygplan. Man hör typ den när man står utanför huset. Fläktarna och chassit:
Antec P180 (med standardfläktar)
VF700
Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Hiper-agget
Standard XFX-fläkt på det andra gfxet

EDIT: Sry, menade VF700 inte V700, tänk avd en bokstav kan förändra mycket! =D

Fråga: Är det bättre att köra aluminiumfläktar än de som följer med P180? Exempel

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fritz FTW!
Helt ärligt, mitt Hiper 580 typ R (whatever?) är nog den tystaste delen i hela datorn. Datorn låter helt ärligt som ett litet flygplan. Man hör typ den när man står utanför huset. Fläktarna och chassit:
Antec P180 (med standardfläktar)
V700
Arctic Cooling Freezer 7 Pro
Hiper-agget
Standard XFX-fläkt på det andra gfxet

Antec-fläktarna låter as när dem går på 12V. Sen är det antagligen mycket möjligt att XFX-fläkten låter ganska högt den med, byt till en Arctic Cooling-kylare. Angående V700 har jag ingen aning alls...

Visa signatur

C2D Q6600 || Gigabyte P31-DS3L || Corsair 6400 1GB*2 || 8800GT || Audigy2

Permalänk
Medlem

OMG hehe glömde bort min egen tråd kul att den fortfarande lever

hur tar man ner fläktar till 5v o sånt?? måste man hålla på o skarva kablar eller ngt??

sen undrar jag också av er som har en antec p180 om ni vänt eran hiper så att fläkten pekar uppåt eller om den pekar neråt... Påverkas fläkthastigheten av värmesensorer??

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk

Jag fick inte in den feta 120mm-fläkten (som sitter i chassit) igen när jag satt in agget men om jag minns rätt har jag 120mm-fläkten i agget vänt nedåt! (:

Dessutom räckte min P4-sladd alledeles utmärkt, fast det stod varningar! Iof sitter min P4-kontakt under CPUn, så...

Permalänk
Medlem

jag har ett Hiper-R 480w och det går inte att höra när man sitter en meter ifrån datan..

Får stänga av alla andra fläktar och sätta örat till för att ens höra det!
Vet inte om ljudnivån är högre på ett 580 w dock