Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk

Ljud via nätverk?

Tjenixen,

Jag har nyligen införskaffat en bärbar dator och därmed slängt in den stationära i garderoben. Mitt nätverk är uppkopplat på enligt mig rätt smidigt sätt.

Den bärbara ville jag ha med så få sladdar som möjligt och därmet har jag kopplat in stereon till garderobsdatorn och båda datorerna är kopplat med trålöst nät till en router.

När jag därmed ska spela upp musik via mp3 eller webradio så ansluter jag med fjärrskrivbord till garderobsdatorn och spelar upp via winamp eller liknande därifrån och detta funkar kanonbra o smidigt utan en enda kabel kopplad till den bärbara.

Det jag använder garderobsdatorn till mer än musikspelare är som ftpserver och nätverkshårdisk då utrymmet på den bärbara datorn är begränsat. Detta gör att alla mina filmer ligger på hårdiskarna i garderobsdatorn och jag strömmar dom till den bärbara via windowsnätverket vilket även det funkar smidigt förutom en grej.

Vad jag skulle vilja göra är att när jag spelar upp en film eller tv avsnitt via nätverket på från garderobsdatorn till bärbara så skulle jag vilja skicka ljudet åt andra hållet så det spelas upp i stereon via garderobsdatorn. Finns det någon här som vet någon mjukvara som kan lösa det problemet på ett smidigt sätt?

Permalänk

kul fråga, jag har det precis likadant, Jag har väl igentligen inget bra svar men jag tror det blir svårt att lösa i och med att du spelar ju upp filmen på din bärbara. du streamar ju bara det från serven. en lösning skulle kanske vara nån trådlös lösning från din bärbara direkt till sterion i så fall. men skriv gärna fall du kommer på nån bra lösning

Permalänk
Medlem

Inga problem att lösa, du gör det med en sån här:

http://store.apple.com/Apple/WebObjects/swedenstore.woa/62540...

Den kan göra det via ditt existerande trådlösa nät, sen kopplar du denna till din stereo.
Vilket gör att du slipper några kablar alls (förutom från Airport:en till stereon såklart).

Den kan göra mycket mer än detta också, såsom trådlös router, printerserver etc..

Permalänk
Hedersmedlem

Länken fungerar inte

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jag hade tänkt mig en mjukvarulösning. Kollat på apples airport och den kan ju bara spela upp ljud genererat i iTunes vilket jag inte alls gillar för musikuppspelning antar att filmfunktioner och codecs kan va lite begränsat oxå.

Att den sen bara har möjlighet för trådlösuppkoppling och inte några ethernetportar för inkoppling av fler datorer gör att den faller bort för mig.

priset på den är 1200:- vilket är lite väl saftigt för en såpas begränsad produkt. (AirPort Express-basstation med AirTunes heter den om man vill leta upp den på apples hemsida)

Permalänk
Medlem

Jag är inte 100% säker när jag skriver detta, men skulle det inte gå att stream videon via VLC från server (alltså filen körs igång där) så ljudet borde ju då gå genom serverns ljud utgång till din tillkopplade stereo ?
Eller e jag ute o åker båt med fel cyckel här ?

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Jo det borde ju funka att ha en "server" som spelar upp filmen på din dator som skickar den till klienten på servern. Och i VLC går det dela så att bara ljudet skickas och att bara bilden visas upp på den lokala skärmen.

Dock vet jag inte om det är en så smidig lösning. Men det går nog.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Det fungerar via vilken ljudkälla som helst med AirPort Express, alltså inte endast iTunes.