Mer prisvärd bärbar än Toshiba M70? 8995:-

Permalänk
Medlem

batteritid

---> Jickel
den batteritiden va efter att jag konfigurerat datorn så den drar så lite ström som möjligt. kotor på lägsta oxå, inte pillat övrigt. finns en guide på www.notebookforums.com om hur man kan avgöra hur mkt spänning datorns processor behöver, så efter den fick ja avsevärt bättre batteritid. testa det.

Visa signatur

Whatever!

Permalänk
Medlem

S1W-G: Shiiiit, vilket tips! Det där ska jag mecka med! ...synd bara att det verkar skriva över Toshibas smidiga power profiles-system. Vill kunna använda Fn-knappen för att byta profiler. Lägsta spänningen är dessutom redan satt på 0.700V verkar det som. Snyggt jobbat av hårdvarutillverkaren iallafall.

Edit: Såg nyss att Toshiba Power Saver's lägsta processorinställningar fortfarande drar 0.988V, eller vad det nu var. Med andra ord är det en god idé att dra ner det med hjälp av RMClock.

Allt under nivå 4 (eller var det nivå 3? Orkar inte kolla) på processorhastigheten i Power Saver throttlar dessutom bara processorn, utan att påverka spänningen eller processorns faktiska klockfrekvens. Borde ju inte ge någon direkt driftstidsvinst.

Permalänk
Medlem

Ah, kanske blir en M70 för mig också då, ser ut som bara positiva omdömmen Men jag kommer säkerligen vilja spela någorlunda nya spel på den vilket gör mig lite osäker inför köpet. Du har inte testat något mer spel än KOTOR ?

Visa signatur

You couldn´t come on time even if you jerked off in front of clocks

Permalänk
Medlem

TheBoyLo: Ledsen att svaret dröjde. Jag har spelat Source-spel och t.ex. C&C Generals, EVE-Online och Second Life, alla mer eller mindre uppdragna till högsta grafikinställningar, med mycket goda resultat. Battlefield 2 verkar funka bra på mellaninställningar med 1GB minne, men jag har inte testat så mycket. I en av de recensioner som postats skriver recensenten dessutom om 100+ FPS i UT2004 med allt på max.

Mobility Radeon X700 motsvarar ungefär ett stationärt Radeon 9700 Pro.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jickel
TheBoyLo: Ledsen att svaret dröjde. Jag har spelat Source-spel och t.ex. C&C Generals, EVE-Online och Second Life, alla mer eller mindre uppdragna till högsta grafikinställningar, med mycket goda resultat. Battlefield 2 verkar funka bra på mellaninställningar med 1GB minne, men jag har inte testat så mycket. I en av de recensioner som postats skriver recensenten dessutom om 100+ FPS i UT2004 med allt på max.

Mobility Radeon X700 motsvarar ungefär ett stationärt Radeon 9700 Pro.

Ah tackar för svaret iaf Jag ska såklart också köpa en till 512-sticka om jag köper den från inet. Väntar in löningen bara, sen blir det nog ett köp Dock har de bara 4kvar på lager, men men...får hoppas de håller ut hela månaden

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Nu verkar det som att INET har 7995kr som pris även i deras internetbutik. Hett hett, men jag behöver bli av med min stationära först

Visa signatur

Turn left! No, not that left, the other left!

Permalänk
Medlem

Jag tänkte köpa en vid inwarehouse eftersom man kan lägga på en allriskförsäkring, 3-årig, för 650:-

Inet tar 7995 och inwarehouse 8745 men jag väljer nog det extra skyddet, om något skulle skulle hända.

Visa signatur

Stationär:Mac mini early 2009 + Apple Cinema Display 23" Alu
Laptop: Lenovo Z61p | MBP mid 2012

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bash
Jag tänkte köpa en vid inwarehouse eftersom man kan lägga på en allriskförsäkring, 3-årig, för 650:-

Inet tar 7995 och inwarehouse 8745 men jag väljer nog det extra skyddet, om något skulle skulle hända.

Hm, täcker inte den vanliga garantin allrisken? Fast den kanske är bara under ett år?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ah, det verkar vara som en god ide att köpa med en sådan också. Dock var ram-minnena lite dyrare än de inet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag köpte med en sådan försäkring, känns tryggt.

Måste bara tillägga att jag gillar ljudet från de inbyggda högtalarna, är mycket bättre än på de få andra laptops jag har testat. Basen är ju klen, och vid vissa frekvenser vid tal hörs viss burkighet, men annars är ljudet rent och klart och hyfsat högt.

Edit: Alltså, basen är klen, medan den är obefintlig på de andra laptops jag har hört på.

Permalänk
Medlem

Det här låter ju verkligen intressant. Blir att räkna på hur mycket lön jag får den här månaden
Det jag stör mig på är att det är lite låg upplösning. Känns den okej ändå? Jag kör 17" tft nu med 1280*1024 och tycker det känns okej men lite trångt.
edit: ändrade lite.

Permalänk
Medlem

Fick datorn idag och är mycket nöjd med den!!!! Dock så är det något fel med inställningarna till siffertangenterna efersom det kommer upp tecken som typ !"#¤%& istället för siffrorna. Är det någon som vet hur man återställer?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ahm
Fick datorn idag och är mycket nöjd med den!!!! Dock så är det något fel med inställningarna till siffertangenterna efersom det kommer upp tecken som typ !"#¤%& istället för siffrorna. Är det någon som vet hur man återställer?

hur upplever du ljudnivån? är datorn högljud?
Ingen av er som testat cs 1.6 och kan berätta hur fpsen såg ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiga
hur upplever du ljudnivån? är datorn högljud?
Ingen av er som testat cs 1.6 och kan berätta hur fpsen såg ut?

Den låter nästan ingenting. Har dock inte spelat på den än så jag vet inte hur den låter under spelens gång. Men den blir lite varm när man har haft på den ett tag, det är nog ganska normalt på bärbara datorer.
Det är riktigt bra ljud från högtalarna också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Den låter nästan ingenting. Har dock inte spelat på den än så jag vet inte hur den låter under spelens gång. Men den blir lite varm när man har haft på den ett tag, det är nog ganska normalt på bärbara datorer.
Det är riktigt bra ljud från högtalarna också.

Tack för svaret! hör gärna av dig i den här tråden när du testat några spel.

MVH
Kenny

Permalänk
Medlem

Någon som vet vilken färg som gäller hos respektive återförsäljare?
Mycom verkar ha den oranga färgen på ovansidan, borde väl vara samma hos InWarehouse och Inet?

Permalänk
Medlem

Tror det är en mörkgrå färg på den. Hoppas det allafall. Kolla på första sidan i den här tråden så har en tagit kort på sin m70.

Permalänk
Medlem

Försöker registrera garantin på deras hemsida, men de vill ha ett avtalsnummer. Vet någon vart man kan hitta det?

Permalänk
Medlem

någon av er som vet vilken färg det är på den man beställer från inet?

Permalänk
Citat:

Försöker registrera garantin på deras hemsida, men de vill ha ett avtalsnummer. Vet någon vart man kan hitta det?

avtalsnummer?

Om du menar serial nr för laptopen så står det på undersidan.

http://eu.computers.toshiba-europe.com/cgi-bin/ToshibaCSG/war...

Välj "Proceed with standard warranty registration"

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Medlem

Ringde nyss till toshibas support för att fråga hur deras pixelgaranti för bärbara ser ut, till svar fick jag av en VÄLDIGT otrevlig tjej att det får jag minsann kolla upp själv. För det visst hon inte (även fast hon bad mig vänta i telefon i 4 min).
Vet ni hur pixelgarantin ser ut?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stiga
Ringde nyss till toshibas support för att fråga hur deras pixelgaranti för bärbara ser ut, till svar fick jag av en VÄLDIGT otrevlig tjej att det får jag minsann kolla upp själv. För det visst hon inte (även fast hon bad mig vänta i telefon i 4 min).
Vet ni hur pixelgarantin ser ut?

Man måste ha minst 3 döda pixlar för att garantin ska gälla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Man måste ha minst 3 döda pixlar för att garantin ska gälla.

tack för svaret!

Permalänk
Medlem

Jag kände till pixelgarantin när jag köpte datorn, var orolig eftersom jag hade sett en Toshiba Qosmio med fet röd fastnad pixel i en butik tidigare. Lyckligtvis är min dator helt befriad från döda pixlar.

Min dator är väldigt tyst, speciellt nu när jag undervoltat den (0.956V verkar stabilt, och då snurrar inte fläkten alltid ens vid 100% använding vid max clockning.) Låter man datorn vara är den nästan helt passivt kyld i performance-läget. Det är faktiskt hårddisken som genererar mest värme och sus vid vanlig användning. Imponerande.

I Valve's Steam-benchmark fick jag ca 65 FPS i genomsnitt med native-upplösning och reflect world på vattnet. Resten på högsta, om jag inte minns fel (inställningarna ligger som default på högsta, förutom för vatteneffekter). Grafikkortsinställningarna var på maximal kvalité, men AA och AF var avstängt.

Fråga på! Jag är väldigt förtjust i min M70, det är bara klicket från piltangenterna som jag tycker är lite störigt. Den är lite tjock bara, men det innebär inga praktiskta problem för mig.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jickel
Jag kände till pixelgarantin när jag köpte datorn, var orolig eftersom jag hade sett en Toshiba Qosmio med fet röd fastnad pixel i en butik tidigare. Lyckligtvis är min dator helt befriad från döda pixlar.

Min dator är väldigt tyst, speciellt nu när jag undervoltat den (0.956V verkar stabilt, och då snurrar inte fläkten alltid ens vid 100% använding vid max clockning.) Låter man datorn vara är den nästan helt passivt kyld i performance-läget. Det är faktiskt hårddisken som genererar mest värme och sus vid vanlig användning. Imponerande.

I Valve's Steam-benchmark fick jag ca 65 FPS i genomsnitt med native-upplösning och reflect world på vattnet. Resten på högsta, om jag inte minns fel (inställningarna ligger som default på högsta, förutom för vatteneffekter). Grafikkortsinställningarna var på maximal kvalité, men AA och AF var avstängt.

Fråga på! Jag är väldigt förtjust i min M70, det är bara klicket från piltangenterna som jag tycker är lite störigt. Den är lite tjock bara, men det innebär inga praktiskta problem för mig.

Hej

Vad tycker du om skärmen? Har du spelat några spel? isåfall hur gick det?
Och hur högljudd blir den när man spelar? Hur är ljudet?
Funderar på att beställa en själv idag.

MVH
Kenny

Permalänk
Medlem

Beställde just en m70!

Permalänk
Medlem

Hejsan.
Nu planerar jag ett inköp av en M70 också.
Tänkte köpa den ifrån inet.
Det jag undrar är ifall det är värt att köpa ett extra 512minne där ifrån för 652:- eller skall jag köpa ett 1024minne för 700 eller vad någon skrev i tråden?

Någon som har en länk till en 1024sticka som inte kostar allt för mycket och passar ihop med 512minnet som sitter i M70'n?

Vad täcker garantin på inet?

Permalänk
Medlem

Bra fråga där! Hur pass bra är dualchannel? Vad kommer fungera bäst? 1.5gb utan dualchannel eller 1gb med dualchannel?

Permalänk
Medlem

Stiga: Skärmen lämnar en del eftersläpningar (tydligen 25ms) och har ganska dålig betraktningsvinkel i höjdled. Inget som stör mig särskilt mycket, men om man jämför med fotografierna i t.ex. Asus-recensionen som nyligen postades på SweC verkar den datorn t.ex. ha bättre betrakningsvinkel. Misstänker annars att de flesta bärbara har sämre responstider på sina skärmar.

När man spelar nya spel susar processorfläkten, men jag skulle verkligen inte säga att det är störande. Ljudet från högtalarna är bättre än man väntar sig av en laptop, men även det är subjektivt. Genom hörlurarna är det vl standard AC97-ljud, vilket duger för mig. Audiofil-musik har jag mp3-spelare till.

Bomanen: Har för mig att det nämns tidigare i tråden att dual channel gör väldigt liten skillnad i intel-kretsar, eller nåt i den stilen. Minnesbandbredden enligt Everest påverkades inte nämnvärt med två likadana stickor för mig iallafall. tror det är bäst att satsa på en 1GB-sticka.

Permalänk
Medlem

Jickel, Tack!

Vilka drivrutiner till grafikkortet använder ni?