7900gt/gtx fix ! lösningen finns här !

Permalänk
Medlem

yeah 3 pers som har fungerande kombination Hiper 580w Type-R och 7900gt

krävs bara 7 pers till och jag vågar nästan börja rekommendera denna kombo

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2
Skärmar: 1x PG279Q 2x Asus VG27AQ1A IPS

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

ser bra ut det här ,kanske blir ett hiper då

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Tror nog snarare dem haft tur och fått bra kort och inte nätaggregatets förtjänst.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Tror nog snarare dem haft tur och fått bra kort och inte nätaggregatets förtjänst.

Hur 'a'r det med ditt kort do?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk
Medlem

Jag har också ett Hiper Type-R 580W och har inge problem med mitt 7900GT

Visa signatur

Huvuddator: | Gigabyte X58A-UD3R | Core i7 930@4GHz | 6GB (3x2) Corsair XMS3 | Zotac GTX570 |
Backupdator: | DFI DK P45-T2RS Plus | Core 2 Duo E6750@3.2GHz | 4GB (2x2) Corsair Dominator PC8500 | XFX 8800GTS XT 640MB |

Permalänk
Medlem

fler med hiper 580watt som har fungerande kort, någon som INTE har ett fungerande kort med hiper?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av michael123
Hur 'a'r det med ditt kort do?

Mitt fungerar bra, men det är från de första leveranserna. Inte hört att folk haft problem me de första korten som kom.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 3b0
Mitt fungerar bra, men det är från de första leveranserna. Inte hört att folk haft problem me de första korten som kom.

Låter ju bara skummt att de skulle leverera sämre kort nu än i början... Jag menar ska ju komma bättre o bättre revisioner av korten .. inte Sämre o sämre

Gällande mitt eget kort så är ju mitt från BFG (vilket verkar vara UBERSÄLLSYNT HÄR) men iaf.. eftersom den inte sålt överdrivet bra så kanske den hade legat ett tag på hyllan innan jag kom in o köpte det.. vilket också kan betyda att mitt är ett av de där tidiga Exemplaren som levererades

Visa signatur

Main: i9-9900k | GIGABYTE Z390 AORUS Master |32gb Trident Z Neo RGB | Kraken X62 | MSI RTX 2080 X TRIO, EVO 970 1TB M.2 NVMe | Corsair RM850x V2 80+ | Fractal Design Define S2

Secondary: i5 11600k | Asus Rog Strix B560-I GAMING | 16GB Trident Z 3200Mhz CL14 | NZXT Kraken X53 240mm | Samsung 970 Evo Plus 500GB | Corsair SF750 80+ Platinum | Cooler Master NR200P

Permalänk
Medlem

Nätagg...

Jag tänkte bara göra en notis om mina sopiga nätagg...
Har sedan länge ett 400W NorthQ...ren piss enligt massa folk.
Det levererar +12V 15A...
Enligt tester har jag sett mitt X1900XTX dra 35A under tung last...
Jag testade igår således med mitt 400W aggregat...och ja...det fungerar
totalt felfritt...bättre än mitt 500W Aspire, som inte fixar spikar i nätet...
Varje gång jag tänder och släcker min lampa dyker datorn
Men inte med NorthQ...det är rock-solid! Sug på den alla Tagan-tokar.
Även skräp kan fungera ibland...
Skall se hur mycket ja kan klocka cpu:n med mitt NorthQ...med Aspire stannar jag på 3.0...

/K

Permalänk
Hedersmedlem

Ett X1900XTX har aldrig någonsin dragit 35A (om vi talar om hela kortet och 12V). Det är HELA SYSTEM som tagit det. Kortet tar som max runt 130W, det mesta på 12V, dvs ca 11A.

Om din dator kraschar av att du använder en lampa bör du nog undersöka hur elen är dragen eller kontrollera lampan. Något måste vara väldigt fel, om du inte använder 1kW bygglampor eller liknande.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Nätagg...

Mmm...jag misstog mig ja...inget kort kan ju såklart ensamt dra 35A...hehe...det blir massa massa på 12V-linan...

/K
Jag tror inte elen är konstigt dragen, helt vanlig utanpåliggande el. Men jag tror att mitt mobo suger r_v. Och minsta ostabilitet i nätagget ger mobo och processor sjansen att balla ur tack vare variation i spänningen.
Jag kör nog med mitt NorthQ tills skiten rasar...om den nu gör det.
Kanske blir en duo senare, och de skall ju vara lite strömsnålare än pentium d...så det kanske klarar sig den vändan oxo...allt som inte kostar
är ju bara att tacka för...

Kan någon tipsa om vilka program som visar total strömförbrukning i systemet...Skulle vilja se hur mycket datorn egentligen drar och kostar per dag

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av (ALE)
det är VIVO-versionen

också fått artifakter i point sprites och 05 deep freeze. har sänkt minnesklocken till 1000 och de har försvunnit.

har flänsar på regulatorerna på baksidan med en fläkt blåsandes, hjälper inte.

Alla 79GT kort har Videoin Video ut,det skiljer inget mellan den gammla och den nya XFX 79GT korten,jag har en av varje och dom är helt identiska förutom den svarta pcbn.

Så länge man kyler GT korten ordentligt håller dom.

Permalänk
Medlem

Nätagg...

Ok...experimentet slutade kanske som väntat...
Lät quake4 stå i en tung scen i ~15min...
*POFF*...och det northq-agget va bara att kasta rakt ut
Billig skit går sönder
Back on aspire...

/K

Permalänk
Medlem

orka hålla på köp ett bra nätagg en gång för alla så kan du flytta runt det i typ 5-6 år

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Agget

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
orka hålla på köp ett bra nätagg en gång för alla så kan du flytta runt det i typ 5-6 år

Japp...helt korrekt. Aspire fungerar för tillfället mycket bra...men tagan är
helt klart i sikte, då nuvarande väsnas en hel del för mycket enligt mig.

/K

Permalänk
Medlem

Tro det eller ej...

Mitt kort har fungerat i ca 1 vecka utan några problem.
Kan köra riktigt tunga spel och den matar på utan problem. Inga artifacts eller hängningar.

Jag fattar noll...

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem

ere verkligen lika mkt problem på gtx serien som gt?? och haru haft problem förr? gjort rma? kommer inte ihåg hehe denna tråd har blivit så lång

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Typ lika många fel. Mitt har dock börjat fungera igen. Vet ej varför men jag vågar inte pilla iaf

Tar mig igenom 3dmark rundor utan problem

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk

Köpte mitt Asus 7900GT idag och jag har större problem.

Jag kommer INTE ens fram till XP loggan efter den normala checken i början. Den bara inte vill göra mer. HDD'n slutar arbeta, den startar inte om sig, bara fryser men får signaler till grafikkortet men det är svart.

Nån mer som har det problemet? Eller är det ett av problemen som är vanligt med GT7900?

Permalänk
Medlem

d där e definitivt inte något av de kända problemen med 7900gt.. du kanske ska prova en ominstallation eller något.. vad haru för nätagg?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Zeppan
d där e definitivt inte något av de kända problemen med 7900gt.. du kanske ska prova en ominstallation eller något.. vad haru för nätagg?

Sweex 400W

Har inte provat ominstallation ännu, kanske ska ta mig kraft till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Noxxer
Typ lika många fel. Mitt har dock börjat fungera igen. Vet ej varför men jag vågar inte pilla iaf

Tar mig igenom 3dmark rundor utan problem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=6...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ascendancy
Sweex 400W

Sweex är bland de absolut sämsta aggen som finns. Jag hade inte ens funderat på ett 7900GT med ett sådant agg.

Bra grafikkort kräver bra strömförsörjning. Jämför priset på ditt agg som ska driva hela datorn med kostnaden för grafikkortet. Det är ungefär 10% av 7900GT-priset. Rimligt? Nej, tyvärr och upplagt för problem som sedan skylls på andra delar än den verkliga felkällan.

Byt för din egen skull, och datorns. Det behöver inte kosta hur mycket som helst. FSP har tex många bra och relativt billiga nätaggregat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Sweex är bland de absolut sämsta aggen som finns. Jag hade inte ens funderat på ett 7900GT med ett sådant agg.

Bra grafikkort kräver bra strömförsörjning. Jämför priset på ditt agg som ska driva hela datorn med kostnaden för grafikkortet. Det är ungefär 10% av 7900GT-priset. Rimligt? Nej, tyvärr och upplagt för problem som sedan skylls på andra delar än den verkliga felkällan.

Byt för din egen skull, och datorns. Det behöver inte kosta hur mycket som helst. FSP har tex många bra och relativt billiga nätaggregat.

Problem solved anyway. Skaffade ett Antec 550W på 22A. Hade bara 12A i det gamla Men det ville sig inte iaf

Dock när jag clear'a CMOS så funkade det ^^ Typiskt man gör det bästa valet sist.

Permalänk
Medlem

Skulle igentligen ha fått mitt tredje 7900GTX kort från Komplett.se efter en tids RMA:ande fram och tillbaka.
Men så skickade jag ett mail om att jag istället ville ha ett ASUS 7950GX2 och efter några timmar fick jag ett mail om att kortet är på väg. Så ungefär 400:- i mellanskillnad och så har man ett nytt kort YEAH!

Visa signatur

Mac, Fender och synthar...

Permalänk
Medlem

Ja g sitter på ett budgetnätagg som jag fick med när jag köpte dator för 1 år sen. tror det är 400w. men det duger fint:P

Visa signatur

HD5770 1GB| Phenom 2 x2 555 3.2ghz BE@ x3 3.6Ghz| 2x2048ddr3 corsair xms3 1600mhz | Corsair HX520w | HP w2207| Antec 180b

Permalänk
Medlem

Tjena igen,
jag har nu fått tillbaks mitt grafikkort med svaret att det inte var något fel på det överhuvudtaget (de hade testat flera dygn med 3DMark01, 05, Far Cry osv...), så jag tänkte att man kunde ju lika gärna vara lite gambler och se om det kunde vara nätaggregatet som inte riktigt hängde med. Därför passade jag på att köpa ett Hiper Type-R 580W med mig hem, och guess what? Inga problem alls längre! Har tillochmed Voltmoddat det till 1.5 V nu och klockat GPUn över 700-gränsen och minnet till runt 800 x 2 :). Så i mitt fall löste ett ngt bättre nätagg mina problem.

Permalänk
Medlem

Tjenare, antar att man skall visa sig här, det var ett bra tag sedan senast.

Jag ser att dialogen har utvecklat sig och funnit ett nytt spår, jag blev ganska förvånad att trådan var vid "liv" fortfarande, så jag undrar hur många som prövat att följa min guide och vad ny tycker om och hur den är upplagd, all kretik är välkommen.

/mvh slamsarn

Visa signatur

"der iz no sp0n" -tEh MatR1ckz

Permalänk
Medlem

jag körde med din fix, hade problem 2 gånger sen aldrig igen, hel underligt, verkar inte som det är fel på korten i sig utan att dom inte är kompitabla med komponenterna runt omkring, efter som vissa fixxar det genom att: byta agg, byta drivare, kyla varma delar, clear cmos, ominstallera opertivsystemet, mm.

vissa löser det på samma sätt men många gånger så är det ändå olika. om installerade mitt os igår och mekkade lite med partionerna få se om kortet fungerar än sen haha!

bizzart!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag har placerat http://datorfixarna.com/catalog/product_info.php?cPath=28_96&...
kylflänsar på minnena "lol fast dom inte passa ;P inte alla iaf" Kortet anser jag gå bättre. Var så äckligt enkelt att fästa som klister märken ^^.

550W gembird --> inno3d 7900gt --> Kylflänsar --> HardRock Halleluja.