Hur påverkar perforerad front ljudnivån?

Permalänk

Hur påverkar perforerad front ljudnivån?

Läste precis att chassit Cooler Master Centurion 5 (som jag har beställt) har perforerad framsida vilket borde göra att ljud slinker ut!? Någon input ang detta?

Visa signatur

"I, the undersigned, shall forfeit all rights, privileges, and licenses herein and herein contained," et cetera, et cetera... "Fax mentis incendium gloria cultum," et cetera, et cetera... "Memo bis punitor delicatum"! It's all there, black and white, clear as crystal! You stole fizzy lifting drinks! You bumped into the ceiling which now has to be washed and sterilized, so you get nothing! You lose! Good day sir!

Permalänk
Medlem

Jag har fått uppfattningen att det är tvärt om. Perforeringen gör att det blir bättre luftgenomströmning därmed behöver inte fläktarna arbeta lika mycket (tystare)... även om det skulle vara solid stål/aluminium skulle ju fläktarna (som är dom som låter, bortsett från hårddiskarna) sitta vid 'luckor' i metallen, för att dra ut/in luft, och göra lika mycket ljud...

Permalänk

Kan nog mycket väl stämma, har ju ångerrätten annars

Visa signatur

"I, the undersigned, shall forfeit all rights, privileges, and licenses herein and herein contained," et cetera, et cetera... "Fax mentis incendium gloria cultum," et cetera, et cetera... "Memo bis punitor delicatum"! It's all there, black and white, clear as crystal! You stole fizzy lifting drinks! You bumped into the ceiling which now has to be washed and sterilized, so you get nothing! You lose! Good day sir!

Permalänk

Småhål gör väl bara att luften virvlar, så att det skapas mer ljud?
Och det kommer ju igenom mindre luft om halva ytan är täckt av metall, och resten är öppet, än om allt är öppet.
Om inte annat så blir det mer luft på mindre yta, som precis som tryckluft låter ganska mycket?
Vad är mest ansträngande:
Suga in luft med munnen utan något i vägen, alternativt ha en tygbit för?

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Småhål gör väl bara att luften virvlar, så att det skapas mer ljud?
Och det kommer ju igenom mindre luft om halva ytan är täckt av metall, och resten är öppet, än om allt är öppet.
Om inte annat så blir det mer luft på mindre yta, som precis som tryckluft låter ganska mycket?
Vad är mest ansträngande:
Suga in luft med munnen utan något i vägen, alternativt ha en tygbit för?

Värdelös jämnförelse. Du har ingen aning om hur detta chassi ser ut ?

PERFORERAD FRONT, inte igensvetsat chassi med ett 1x1cm luft hål i framför fläkten.

OnT: så borde det chassit släppa ut mera oljud.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zEm
OnT: så borde det chassit släppa ut mera oljud.

Självklart släpper den genom mer ljud, men det är ju antagligen inte det D.Eranged egentligen undrar... Det han undrar är vilken som kommer låta mest. Och om performeringen minskar belastning på fläktarna så kompenserar ju de det ökade ljudläckaget.

Jämför med detta exempel: På frågan vilket som generellt låter mest av en eller två fläktar är ju svaret självklart att två låter mera. Men om man ställer frågan i sin rätta kontext (att de ska användas för att kyla en dator) så är svaret att två fläktar är tystare än en (då två bara behöver arbeta i halvfart för att nå samma resultat).

Å andra sidan är detta inget mer än spekulationer, då jag aldrig har testa den, men den har fått bra recensioner var det gäller ljudnivå (och annat med) så du behöver nog inte oroa dig...

Permalänk
Medlem

Perforerad front ökar ljudnivån kan jag direkt säga.

Jag märker skillnad på mitt P180 om jag har öppen dörr eller ej. Ljud är väldigt riktningsberoende och kan man ställa ett hinder mellan ljudkällan och örat så gör det väldigt stor skillnad.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.