världens minsta o kraftfullaste dator.

Permalänk
Medlem

världens minsta o kraftfullaste dator.

tjena kunde inte sova igår kväll så jag gick upp o surfa runt lite titta på lite olika chassi osv o fick en ide att göra ett eget chassi!

specs på mitt chassi . tyst,kraftfull nätagg,bra kylning, litet som fan typ som den här dvdn http://194.132.118.17/extraImages/gallery/se098525f/098525f.j...

jag hade tänkt mig att det hela byggs upp runt ett litet chassi med extern nättagg. och ett speciellt moderkort som ska ha ett inbyggt stark grafikkort ! med ett extern nätagg blir chassit liten o stark o tyst! det blir lätt att överklocka.

vad kan jag ha för problem med detta?

ni har väl alla sett zalmans chassi som kyler prylarna genom chassit? tänkte använda samma koncept till kylningen av det grymma graffekortet och den fina cpun som ska kunna överklockas en hel del.

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt med grafikkortet där? Det kan ju knappast "stå ut" som i en stationär. Eller du planerar att designa grafikkort med?

Visa signatur

Fractal Design S | Corsair HX 650W | ASUS B350-Plus | AMD Ryzen 7 1700 | EKWB Liquid 360 | Sapphire Radeon R9 290 Tri-X | Corsair VENGEANCE LPX 16GB 3000MHz DDR4 | 3x Intel SSDs | Acer XF240H | Logitech G400s & Corsair K70 Lux RGB | Sennheiser HD 555 & Modmic

Permalänk
Medlem

japp grakitkortet ska vara inbyggt i den klockvänliga moderkortet

eller så får blir jag tvungen att använda ett riskort(riserkort)

http://www.cartft.com/image_db/risercard.jpg till det.

två coola grejer är det externa nät agget och kylningen ett kylblock leder värmen till en koppar platta som sitter fastskruvad med den övre chassilocket på så sått får man bort värmen till kopparplattan som sitter med ihop med locket!allstå bra yta att sprida värmen på!och nät agget som är externt !alltså bra utrymme!

Permalänk

Finns föv på www.gtek.se ifall du/ni inte visste.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nordblom
Finns föv på www.gtek.se ifall du/ni inte visste.

vad finns där?

Permalänk
Medlem

inte det chassit du länkade till iaf, kollade igår...

Visa signatur

P[a]cman äter spöken så ofta han kan.

citera mig, annars är risken överhängande att jag inte hittar tillbaka.

Permalänk
Medlem

det är bara en dvd som min pc skulle likna storleksmässigt!

Permalänk
Medlem

1. Det kraftfullaste inbyggda grafikkortet är X1300 med 64 mb eget och upp till 256 mb hypermemory (visst det är jävligt bra för att vara inbyggt, men..)

2. Om du ska ha ett externt grafikkort kommer det bli hett som fan, du kommer behöva stora fläktar (som inte får plats) eller små (som låter som fan.)

3. Processorn behöver en troligtvis stor kylfläns, om du inte ska köra conroe och kanske klocka ner.

4. Du kan köpa en bärbar och göra den till en stationär, blir dyrt som fan.

Permalänk
Medlem

Jag vet att jag inte tillför något till tråden, men... *djup suck*
"världens minsta o kraftfullaste dator." <-- Någon har iallafall välldigt bra fantasi.

Permalänk
Medlem

Satsa på en Shuttle SD11G5 kanske? Den är rätt liten, väldgit tyst, har externt nätagg och tar PCI-E-grafikkort!

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

nej men grejen e att jag skulle vilja bygga en egen dator inte köpa en bärbar eller nåt, visserligen kommer det alldrig hända men jag vilja bara kolla folks ider o förslag .Hade tänkt att man beställer ett moderkort efter egna mål från nån billig o bra tillverkare som asrock med inbyggt graffe som ska vara grym .och kylning sa jag väl om heatpipes som går till en tunn koppar platta som sitter fastskruvad i övre locket.alltsåtar man bort locket så finns det ingen kylning.sätter man tillbaks den så hamnar en kopparblock eller nåt med rör till locket på prollen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av veerpal
nej men grejen e att jag skulle vilja bygga en egen dator inte köpa en bärbar eller nåt, visserligen kommer det alldrig hända men jag vilja bara kolla folks ider o förslag .Hade tänkt att man beställer ett moderkort efter egna mål från nån billig o bra tillverkare som asrock med inbyggt graffe som ska vara grym .och kylning sa jag väl om heatpipes som går till en tunn koppar platta som sitter fastskruvad i övre locket.alltsåtar man bort locket så finns det ingen kylning.sätter man tillbaks den så hamnar en kopparblock eller nåt med rör till locket på prollen.

Ska du specialbeställa ett moderkort?

Permalänk
Medlem

det ska jag inte göra men jag skulle vilja ha några miljoner så att jag kunde göra det.

Permalänk
Medlem

.. då får ju typ allt vara extern man kan ha Grafik korten extärna och det är en tanke jag funderat på länge finns ju pci-ex riser cards med kablar emmelan det borde ju gå att ha en sådan kabel utan för datorn om jag hade kunskapen hade jag lätt byggtskiten

Visa signatur

Heidohoo

Permalänk
Medlem

ja det vore ju en möjlighet att man kopplar olika kort extern eller bara graffe kortet och så har man två st lediga platser för pci kort till fjärrkontroll osv. eller så kan man satsa på en stilig dator i delar alltså att man delar upp datorn i olika lika stora burkar med samma färg osv.skulle se snyggt ut.

inte bästa exemplet men här---->

http://www.redgumaudio.com/reviews/RGSystem/AVL116/Pic1.jpg

min skulle förståss vara i metallic/alminium färger.och utan högtalare, men det kommer bli en htpc så den kan ju se ut så.

Permalänk
Medlem

hur menar du att locket ska kyla datorn?, om du bara har tänkt att ha en platt skiva som kylfläns så lär ju datorn överhetta på typ 2sec.

Permalänk
Medlem

inte riktigt jag tänkte ett kylblock som går till en fläns som är lika stor som lockat och sitter ihop med locket!så att man inte har förmycket vikt på moderkortet,den ska vara bra byggd så att den får kontakt med processorn när locket är ditskruvad.

Permalänk
Medlem

Köp en bärbar med x1800 lr nåt

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem

En idé vore ju att köpa den fetaste bärbara datorn du kan hitta, slakta den på komponenter som du kan bygga in i ditt chassi, exempelvis en gammal dvd som du visade ovanför.

Det borde inte vara så svårt med lite basic elkunskaper, jag har själv haft tankarna, men då köra med en gammal förstärkare modell snyggare. De flesta knapparna i fronten kan du ju få att fungera.

Köper du grejer löst finns det ju en del mobila grejer, exempelvis 7900GO GTX eller vad det heter, och core duo 2500 är inte heller fy skam. Det går säkert att kompromissa lite med värme, fläktar och ljudnivå, men med lite hemmagjord kylning så visst, du kommer ha en liten och kraftfull dator. Inte världens minsta/kraftfullaste men en god bit på vägen iaf.

Lycka till med ditt bygge, lägg gärna upp en projektlogg i forumet med mycket bilder om du sätter planerna i verket.

Permalänk
Medlem

Känns som att detta bygget kommer bli verklighet

Permalänk
Medlem

tyvärr varken tid eller pengar till projektet fast om jag fick pengar så skulle jag fixa tid också.vill verkligen bygga en egendator. ska dock nöja mig än så länge med en silverstone lc 11 1.8 intel m 512ram o lite annat .ska nog uppgradera den lite.

Permalänk
Medlem

Kul att se någon som tänker utanför de "vanliga ramarna" och dessutom vågar posta sina "galna" ideer här, kudos till dig! Och även om det inte leder till nått datorbygge just nu så väcker det ju i alla fall lite debatt

Det närmaste man kommer i chassiväg idag verkar vara mCubes HFX mini, men det är ju lite större. Det har dock externt nätagg och heatpipes/kylflänsar likt Zalmans låda som du drar paralleller med (kanske t.o.m. från HFX-chassit du hittat inspiration?). Har också sett en annan liknande produkt flyga förbi när jag surfat efter HTPC-grejer, men hittar inte tillbaks dit just nu.

Har själv sneglat på HFX chassit men det är *host* ganska dyrt http://www.kylning.com/product_info.php/cPath/72_204/products...

Visa signatur

[size="1"]"Your appearance now is what we call 'residual self-image'. It is the mental projection of your digital self." - Morpheus[/size]
[size="1"]"...For $100, this dye is found in most makeup...(BZZZ) Diahrea! (LAUGHS) Oh, I'm sorry. What is Diahrea!" - Peter Griffin on Jeopardy![/size]

Permalänk

Detta påminner mig om en trådskapare som skulle bygga sin helt egna processor. Minns inte om det var här eller på Nordic Hardware, men det framkallade skratt

Visa signatur

E6600 | 2*Corsair XMS2 Xtreme 1024mb Cas4 | 6800 GT | Asrock Dual VSTA s775 | 200 + 300gb Seagate | Antec P150 |

Permalänk
Medlem

tack ropo visst en tokig ide men inte omöjlig och ja en debatt/diskusion bara liksom ville se vad för respons man får.nej jag fick inte iden från mcubes men kylningen fick jag från zalmans ljudlösa chassi.fast att det är inbyggt och utsidan inte ska behöva se ut som en kylfläns alltså ett kylblock till en stor fläns som e fast på insidan av locket. så lyfter man locket så har man ingen kylning,lite synd om man vill mecka utan lock men det går också att lösa om man sätter sig ner och tänker lite.

Ps vilda_arne jag skulle utan tvekan köpa hans prolle bara för att testa,varför inte?

Permalänk
Medlem

veerpal: kan du inte bara vara tyst? hela tråden e ju värdelös. Alla strävar efter liten, tystgående och snabb dator. Fakta är att man måste kompromissa. Det går inte att bygga "världens minsta snabbaste och mest tystgående" dator.

"jag skulle utan tvekan köpa hans prolle bara för att testa,varför inte".. *suck*

Permalänk
Inaktiv

Re: dö

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteK_87
veerpal: kan du inte bara vara tyst? hela tråden e ju värdelös. Alla strävar efter liten, tystgående och snabb dator. Fakta är att man måste kompromissa. Det går inte att bygga "världens minsta snabbaste och mest tystgående" dator.

"jag skulle utan tvekan köpa hans prolle bara för att testa,varför inte".. *suck*

Sluta vara så negativ! Jag är säker på att många håller med mig när jag säger att det alltid är bra med nya idéer, och som någon sa också väcka en debatt i ämnet. Om du nu har så mycket problem med det så kan du ju faktiskt hoppa över att läsa tråden.

Permalänk
Medlem

Klart det är bra med nya ideer, även om denna kanske inte är genomförbar på ett smidigt sätt.

jag har länge velat bygga in en dator i min hutch som jag köpt på Ikea. Altså så datorn ser ut som en möbel, och därför inte ser så ful ut

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Inaktiv

det skulle ju vara nice
och jag gillar din idé veerpal
och stek_87 va inte så jävla negativ!

Permalänk
Medlem

Jag skulle vilja bygga en helikopter av en bläckpenna! kanske inte går att genomföra, men säg gärna va ni tycker och visst är det väl en bra idé i alla fall??

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SteK_87
Jag skulle vilja bygga en helikopter av en bläckpenna! kanske inte går att genomföra, men säg gärna va ni tycker och visst är det väl en bra idé i alla fall??

Klart det går, med lite vilja;)

Lägg ner nu, gå nån annanstans och få ut dina aggretioner och förstör inte stämningen för folk som försöker använda sina kreativa sidor!