Dödade mitt agg. Nu vänder jag mig till er!

Permalänk
Medlem

Dödade mitt agg. Nu vänder jag mig till er!

Jag har nu sökt rumt läst hela FAQ:en och från att mer eller mindre haft noll koll har jag nu lite mer kött på benen Men jag måste nu ödmjukt vända mig till er som kan sina saker.

Jag är en glad ammatör som skulle starta datorn. Inget hände. Jag tänkte att det kanske är en "snabbsäkring" som gått och tryckte till en röd knapp på nätagget. Slog på strömmen och "PAFF"... En förrädisk doft spred sig med röken! Jag behöver nog inte ens förklara vad jag vid en närmare titt läste av på den "röda säkringen", antar att ni ler förnöjsamt just nu!

Fråga:
1. har jag forskat mig fram till rätt när jag säger att datorns alla komponenter har klarat sig? Eller brukar något i datorn gå sönder vid den här typen av missöden?

2. Vad bör jag ha för nytt nätagg? Kombination av kostnad och prestanda. (se spec. nedan)

3. när jag ändå är igång att (ev) köpa nytt nätagg kan jag ju passa på att beställa lite nya delar till datorn. Men eftersom jag är en newbie har jag noll koll på vad jag bör uppgradera och till vad! Jag vill kunna ha datorn som en central mediamaskin. Vill att datorn utan problem ska kunna hantera film, (digital)-tv och allt tänktbart utan att det går trögt samt att jag vill köra win Vista. Är det ny processor, minnen och något tv-kort som gäller, isf vad? Något annat som bör fixas? Samma sak här, kombination av pris och prestanda!

4. Kan jag på något sätt ta ett gammalt nätagg för att kontrollera så modekortet och alla komponenter fungerar? Jag har ett gammalt agg från 1996 där kontakterna till modekortet är "tvådelade" och heter P8 och P9. Går de att ansluta till mitt nuvarande modekort? kan jag då även få liv i min primära sata-disk eller krävs specialkontakter direkt från nätagget då?

Jag tackar redan nu på förhand för de utmärkta och tålmodiga svaren de flesta av er hjälpsamt brukar ställa upp med

#####
Chieftec Matrix MediumTower m/dörr Svart
- Kabinett m/360W MX-01B-D P4 / AMD

AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz
- Socket A 333MHz, 512KB Barton, OEM

TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 512MB Dual Pack
- Kit w/two matched PC3200 DDR DIMMs

Abit NF7-S V2.0 Moderkort, Socket A SATA
- nForce2 Ultra400/MCP2-T, ATX, Firewire

Seagate Barracuda 7200.7 120GB S-ATA
- S-ATA/150 8MB cache 7200RPM

Spire CPU-fläkt WhisperRock IV Socket A
- SPA04B4 För AMD upp till XP 3200+

PowerColor Radeon 9600 PRO EZ 128MB
- AGP, ATI 9600PRO, DVI-I, TV-Out, Retail
######

- frågar igen: Vad bör jag för övrigt uppdatera/komplettera för att få en "kraftfull" mediadator som kan hantera digital-tv utan problem? (ska ej ha vanlig tv längre, vill köra "allt" genom datorn hädanefter)

Visa signatur

// skank was here

Permalänk

1. agget är dött.. om du har otur kan fler saker gått sönder..

2. nästan alla agg funkar kör bara inte q-tec kolla runt lite i andra trådar om vilka agg de tycker om

3. vet ej

4. bara agget är 20 pin så funkar de.. OBS ta för hel o vete inte agg som suttit i compaq dell och hp datorer de kan ha flyttat om kontakterna i atx sladden!

Visa signatur

I am Extrazz.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=FULLMOON=-

4. bara agget är 20 pin så funkar de.. OBS ta för hel o vete inte agg som suttit i compaq dell och hp datorer de kan ha flyttat om kontakterna i atx sladden!

Mja... Det är inte _EN_ kontakt med 20 pin. Däremot kan jag tänka mig att P8 och P9 totalt blir 20 pin när jag stoppar i dem i "skarvkontakten" som följde med modekortet. har något kännedom om detta? Kan jag sätta P8 och P9 fel på kortet så det blir något knas?

Visa signatur

// skank was here