Mer prisvärd bärbar än Toshiba M70? 8995:-

Permalänk
Avstängd

» Hårdvarufel på Toshiba Satellite M70-144!?

Någon som har råkat ut för detta? Verkar som om Toshiba/ATI har hårdvaruproblem - lödningsproblem.

Inte speciellt kul att läsa nu när man precis skulle till att beställa en. Avvaktar nog lite med köpet...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BAKSTABR
» Hårdvarufel på Toshiba Satellite M70-144!?

Någon som har råkat ut för detta? Verkar som om Toshiba/ATI har hårdvaruproblem - lödningsproblem.

http://img433.imageshack.us/img433/5916/errorrv4.th.jpg

Inte speciellt kul att läsa nu när man precis skulle till att beställa en. Avvaktar nog lite med köpet...

När har det där hänt? För mig har det blivit så när jag kopplade in datorn i TV-out. Men som alla vet ska man koppla in det med dator och tv avstängd för att inte skada kontakter så. Men det var bara att starta om datorn. Vilka drivrutiner användes där?
PS. Det såg inte riktigt ut sådär på min. Sådär såg det ut när jag klockade mitt GFX för högt på min stationära.

Permalänk
Medlem

Har oxå beställt en, får den imorrn. Börjar bli rädd, men dem kanske bara skickar skit varianten till norrmän så det spelar ingen roll. )

Verkar inte som nån svensk har fått det felet.

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv
Laptop: Lenovo 3000 v200 | Ubuntu |

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hockert
När har det där hänt?

Läs sidan jag länkade till

Måste bara skriva att det verkar vara mycket om och men kring denna datorn. Enligt Toshiba som jag pratat med idag så har datorn 128MB videominne...enligt användarna och datorbutikerna har den 256MB.

Toshiba säger också att felet med lösa/dåliga lödpunkter på grafikkortet/moderkortet som killen på det norska forumet skriver om är unikt just för honom och inget den svenska supporten hört talas om.

Vad skall man tro?

Edit:

Jag ringde till Toshiba igen och fick prata med deras ansvarige (servicechef av något slag) och han sa att datorn har 128MB videominne men att det kan låna upp till 128MB från RAM-minnet vilket då blir "256MB".

Så några riktiga 256MB har den inte vilket gör att jag nog inte köper den...

Permalänk
Medlem
Citat:

Måste bara skriva att det verkar vara mycket om och men kring denna datorn. Enligt Toshiba som jag pratat med idag så har datorn 128MB videominne...enligt användarna och datorbutikerna har den 256MB.

Toshiba säger också att felet med lösa/dåliga lödpunkter på grafikkortet/moderkortet som killen på det norska forumet skriver om är unikt just för honom och inget den svenska supporten hört talas om.

Vad skall man tro?

Edit:

Jag ringde till Toshiba igen och fick prata med deras ansvarige (servicechef av något slag) och han sa att datorn har 128MB videominne men att det kan låna upp till 128MB från RAM-minnet vilket då blir "256MB".

Vad exakt innebär det att det kan låna upp till 128 mb? Gör det detta automatiskt när det behövs? Och är grafikkortet dedikerat eller delat?

Vad jag läst här i forumet så har datorn fått bra resultat i diverse tester såsom 3dmark osv.

Mvh

EDIT: Hade en fråga till....om man vill byta grafikkort senare om något år...är detta möjligt tror ni?

Permalänk
Medlem
Citat:

Vad skall man tro?

Edit:

Det där med att det lånar 128 från ramminnet har jag aldrig hört talas om på något X700. Finns det någon som kan stärka det?

Mitt kort har inget HyperMemory. Så jag tror att han på Toshiba pratade i nattmössan. Det står att det har 256mb VDDR.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Det där med att det lånar 128 från ramminnet har jag aldrig hört talas om på något X700. Finns det någon som kan stärka det?

Mitt kort har inget HyperMemory. Så jag tror att han på Toshiba pratade i nattmössan. Det står att det har 256mb VDDR.

ATI Mobility Radeon X700

On-chip 64MB DDR
On-chip 128MB DDR

Finns alltså bara versioner med 64 resp 128MB minne resten lånas av RAM-minnet.

Permalänk
Medlem

Är inte så datakunnig när det kommer till sådana här saker...men är kortet ett delat eller dedikerat kort? Och kan man byta ut kortet om man vill detta...eller det är omöjligt`?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ever
Är inte så datakunnig när det kommer till sådana här saker...men är kortet ett delat eller dedikerat kort? Och kan man byta ut kortet om man vill detta...eller det är omöjligt`?

Det går inte att byta ut kortet. Men jag tvivlar fortfarande på att det har delat minne.

Permalänk
Medlem

Gjorde en snabb google sökning och fick upp en massa bärbara datorer med mobility x700 256 MB, hittade dock inga recensioner på ett mobility x700 256 MB kort. Så det blev jag inte direkt klockare på.

Edit: Efter en närmare koll kan jag se att det finns hur många som helst som erbjuder 256MB, en hel del tillverkares hemsidor erbjuder också kortet med 256.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Men jag tvivlar fortfarande på att det har delat minne.

Kortet är dedikerat och har 128MB minne - resterande 128MB lånar den från RAM-minnet.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrispy
Gjorde en snabb google sökning och fick upp en massa bärbara datorer med mobility x700 256 MB, hittade dock inga recensioner på ett mobility x700 256 MB kort. Så det blev jag inte direkt klockare på.

Edit: Efter en närmare koll kan jag se att det finns hur många som helst som erbjuder 256MB, en hel del tillverkares hemsidor erbjuder också kortet med 256.

Läs på kortets hemsida så ser du följande:

On-chip 64MB DDR
On-chip 128MB DDR

Finns alltså bara versioner med 64 resp 128MB minne resten lånas av RAM-minnet.

Permalänk
Medlem

jo jag såg det. Men jag vet också t.ex Dell låter ATI göra special versioner till av sina grafikkortet för Dells bärbara.

"Dell has this nasty habit of demanding Dell-specific GPUs from ATI, and this is no exception. Dell's will have different X300s than the norm. "

Så allt är möjligt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chrispy
jo jag såg det. Men jag vet också t.ex Dell låter ATI göra special versioner till av sina grafikkortet för Dells bärbara.

"Dell has this nasty habit of demanding Dell-specific GPUs from ATI, and this is no exception. Dell's will have different X300s than the norm. "

Så allt är möjligt.

"Jag ringde till Toshiba igen och fick prata med deras ansvarige (servicechef av något slag) och han sa att datorn har 128MB videominne men att det kan låna upp till 128MB från RAM-minnet vilket då blir "256MB"."

Inget "special" där inte...

Permalänk
Inaktiv

Hej!

Har precis packat upp min Toshiba M70 och ska installera minnet men jag får inte rätt på det. Försöker skjuta reglagen åt sidan med fingrarna på vardera sida men har då svårt att få kraft att trycka dit själva minnet när händerna är upptagna med att hålla isär byglarna på sidorna.

Någon som har tips på hur man enklast installerar minnet?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av moffe79
Hej!

Har precis packat upp min Toshiba M70 och ska installera minnet men jag får inte rätt på det. Försöker skjuta reglagen åt sidan med fingrarna på vardera sida men har då svårt att få kraft att trycka dit själva minnet när händerna är upptagna med att hålla isär byglarna på sidorna.

Någon som har tips på hur man enklast installerar minnet?

Lägg i minnen i typ 30graders vinkel

när den e inne (guldet syns inte) trycker du den ner

Visa signatur

Stationär: Ubuntu GB DQ6 P35 | Q6600 | 4GB ram Corsair 2*2gb 800mhz (3.5gb) |1tb SATA + 500gb SATA + 250gb SATA | Sparkle 9800gt Passiv

Permalänk
Inaktiv

Så jag ska medvetet installera minnet lite snett ca 30grader så jag ligger ovanför byglarna och sen trycka hela minnet neråt? Ger byglarna med sig när man trycker ner minnet då eller?

Alltså nu har jag gjort ett nytt försök så du rekommenderar men jag vågar alltså inte trycka in minnet i den vinklen...så rädd att knäcka minnet för vinklen är skarp

Permalänk
Medlem

Det märker du =P
nejdå har aldrig bytt ngt i en dator (förän nu), men man fick pilla lite, bara att trycka ner så ger de vika, behövde inte ta i så mkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Så jag ska medvetet installera minnet lite snett ca 30grader så jag ligger ovanför byglarna och sen trycka hela minnet neråt? Ger byglarna med sig när man trycker ner minnet då eller?

Alltså nu har jag gjort ett nytt försök så du rekommenderar men jag vågar alltså inte trycka in minnet i den vinklen...så rädd att knäcka minnet för vinklen är skarp

Jag gjorde så... Var oxå fruktansvärt rädd. Då jag aldrig gjort det förr (Laptop)... Men jag kom på att det skulle vara i 30graders vinkel o det gick

Sitter nu med 1,5gb minne ahh

Visa signatur

Permalänk
Avstängd

Kolla grafikminnet är du snäll.

Permalänk
Inaktiv

Tack Tuffing och ni andra, det gick med 30graders vinkel och så ett lätt tryck neråt. Så jäkla skönt att ni finns här som kan hjälpa en, stort tack!

Grafiken delas efter 128MB upp till 256MB, jag tror att 128Mb är dedikerat till grafiken

Permalänk
Avstängd
Citat:

Har läst i denna tråd på en del ställen att folk tvekar på om det är 128MB eller 256MB på grafikkortet och då kan jag bekräfta att min Toshiba M70 har 256MB grafikminne. Inte konstigt att folk tvkar kanske för även inet.se verkar inte veta för på deras hemsida står det 128MB, men nu vet ni!

128MB är på kortet och 128MB är från RAM-minnet, fått detta bekräftat av tre personer på Toshiba. Varför skulle tre personer (2 chefer - service resp sälj - och en supportansvarig) ge ut fel info?

Edit: Vad har du för RAM - orginal eller uppgraderat?

Kolla hur mycket RAM du har när du kör ett grafikkrävande spel...

Edit 2: En på Notebookreview postade denna bilden av X700 som sitter i hans Toshiba M70:

HyperMemory= Lånar minne från RAM-minnet...

Permalänk
Medlem

Okej då, jag ger mig!
Finns det något program jag kan få upp det där i? Så jag kan ta ett screenshot och visa.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Okej då, jag ger mig!
Finns det något program jag kan få upp det där i? Så jag kan ta ett screenshot och visa.

Bara att trycka på "Prt Sc" (print screen) öppna i paint & klistra in.

Permalänk
Inaktiv

Någon som kan rekommendera ett bra sätt att rengöra Toshiba M70s högblanka skärm på bästa sätt? Lätt fuktad trasa utan rengöringsmedel i vanlig ordning?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Någon som kan rekommendera ett bra sätt att rengöra Toshiba M70s högblanka skärm på bästa sätt? Lätt fuktad trasa utan rengöringsmedel i vanlig ordning?

En lätt fuktad luddfri mjuk trasa gör jobbet (endast vatten)!

Kan inte du kolla grafikminnet så som ovan och lägga upp ditt resultat?

Permalänk
Medlem

Klart jag vet hur man tar screenshot. Men den enda informationen jag får från grafikkortet är Minnesstorlek: 256 MB

Permalänk
Inaktiv

Jodå jag ska uploada en bild på det du vill ha snart, ska bara hitta en vettig site som uploadar bilder.

Permalänk
Avstängd

Testade datorn M70-144 idag med endast 512MB RAM, stock sket jag i men med NHC och 443/405 så fick jag 7023 poäng i 3DMark 03...

FTW!

Permalänk
Inaktiv

Sitter nu framför min nya Toshiba M70 och ska titta på en film men herregud så mycket runt omkring som reflekteras av skärmen, den är ju som en jäkla spegel!

Jag hade förstått sedan tidigare att skärmen reflekterade men inte såhär mycket, hade tidigare en HP NC8230 med en skärm som inte reflekterade något alls och att gå från en sådan skärm till denna känns otroligt jobbigt. Någon som vet om man kan göra något åt denna, som jag upplever det, extrema skärmreflektion?

Reflektionerna är som mest störande i mörka delar av en film och spel, vid ljud bakgrund är det inga problem.

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite sugen på att sälja min Acer 5003 för att kunna köpa M70 och WoWa på...

Visa signatur

Stulen slö sked