vad går sönder vid åska och datorn slås ut?

Permalänk
Medlem

vad går sönder vid åska och datorn slås ut?

hej min tjejs dator slogs ut av att dom glömde stänga av den eller dra ut sladen till datorn då åskan gick.

vad är det som går sönder kan man rädda bilder på hårdisken ? är dett nätaggeratet som går sönder eller pajar hela datorn? går den att rädda snälla hjälp mig =(

Visa signatur

johan572

Permalänk

Beror på, hårddisken brukar klarar sig. I de datorer jag har fått in som åskan slagit ner i så var moderkortet och nätagget rykt i den ena och bara nätagget i den andra.

Permalänk
Medlem

Bra nättagg tar klarar väl oftast att ta hela smällen?

Jag orkar aldrig stänga burken bara för lite åska och sånt, värsta jag drabbats av är lite spikar som lett till omstarter av burken.
Hur hanterar jag dom på bästa sätt?

Visa signatur

Det kan inte bli mer än fel.
En renrasig homosapiens, en härförare, en titan - kort och gott: en Göteborgare!
Självmord är en långvarig lösning på ett tillfälligt problem.

Permalänk

Ryck ut sladden för tusan gubbar!

Visa signatur

[X570 Aorus Elite][5800X3d][32gb ram][RTX3080][500gb 970 Evo plus M.2+ 2Tb 980pro M.2 ][Corsair AX850][Obsidian 800D][LG 27GL83A ][W10]

Permalänk
Medlem

Bästa är väl att ha en liten UPS/nätfilter så slipper man problem med blixten/strömavbrott etc.

Men som sagt, testa att byta nätagg. Funkar den ändå inte, kör hdd'n i en annan dator.

Jag har varit med om ett blixnedslag som påverkade datorn (hos en polare som bor i hus) då rök nätagget, minnet, mobot och processor, men grafikkort/ljudkort och IDE-enheter klarade sig galant.

Permalänk
Medlem

tack så mycket om själva datorn är helt rykt så är det vell som det är men bara vi får till baka alla hennes bilder som finns /fanns på hårdisken

Visa signatur

johan572