En bortappad pojke i data träsket som behöver hjälp med att bygga en dator...

Permalänk
Medlem

En bortappad pojke i data träsket som behöver hjälp med att bygga en dator...

Hej alla sweclockers, jag sitter här hemma med faderns gammla jobb dator som gått i arv och av många skäl vill införskaffa mig en ny dator som passar sig till att
vara kreativ med musik, film och även spela lite spel.

Just nu så försöker jag komma igång med att skapa någon sorts hemma studio så jag kan komma igång med min musik, jag kollar även på mycket film och gillar att fixa att trixa. spelar även lite spel då och då när jag får tid över. och just nu behöver jag en ny burk, så ledes att jag skriver just nu, för om sanningen ska fram så vet jag inte ett Ski* om datorer och dess innehåll . hehe. har vell ett humm om vad saker är till för men ingen aning om vad man ska ha för något Tex moders kort. hur ska en oinsatt svensson veta ? så därfför vädnder jag mig till eliten för att få lite tipps och funderingar.

min budget ligger runt 10 000 kr
det jag inte behöver är en skärm för det har jag ett antal här hemma som är fult
dugliga. men jag behöver en nu burk som ska funka bra till det jag beskrev hör över. jag vill latcha lite med musik. så ett bra ljudkort skulle ju inte va så fel. vad
det nu innebär. grafikkort behöver kanske inte va det bästa men ett fult dugligt skulle va kul att ha. skulle även vara lite kul med ett chassi som har fläckt kontroll. hehe

frågan är om utvecklingen med mac har kommit så långt att ma kanske ska sattsa på en sådan ? har hört att de är bättre på prestera. men dock då att alla bekvämligheter som windows å allt har försvinner.

men iaf. Om någon kanske precis som jag beskriver har införskaffat sig en liknande burk elr om någon vill ägna sig 10 minuter till att hjälpa mig skulle jag vara hjärtligt tacksam.

det jag behöver hjälp med är helt enkelt vad det är jag ska ha i ett snyggt chassi. villket moderskort skulle passa med ett bra moderskort osv

tack på förhand / MARCUS

Visa signatur

Dell Inspiron 15 7000-Serie

Cancerfonden: till minne av pappa Björn

Permalänk
Medlem

Ja det mycket fint skrivet, så man kan inte låta bli att inte hjälpa dig.
Eftersom du verkar vara en sån kille som inte uppgraderar så ofta så kan man väl försöka sätt nåt fintpaket till dig.

-Det, du skall ha är en CPU med dubbla kärnor. Mer framtidssäker än enkla kärnor.
-Minne skall man försöka klämma i är 2048mb då är du lugn ett bra tag framöver.
-Grafikkort är en stor fråga och den avgör mycket utav priset. Allt beror på hur mycket du kommer att spela och hur seriöst du vill spela. Vill du ha alla inställningar maxade eller går det bra med lagom är bäst men ändå bra flyt i spelet.
-Ljudkortet är inga problem det finns ganska fina nu på marknaden.
-Dator låda, hur stor vill du ha den. Vill du ha en sån mATX (Obs! Kan vara lite trång i utrymme om man vill ha mycket HD samt ett stort Grafikkort). Annars är dom kanon fina och små.
Länk: http://www.microstore.se/Category?categoryId=33816687&categor...
Dom är ganska snygga och små, så man kan gömma dom.
Eller
Vill du ha en sån HTPC låda som är oxå snygga och dom kan man ha bland hemmabio utrustningen. (Obs! Vanlig låda för desktop som lite snyggare än vanlig kontors låda och passar bra bland hemmautrustningen.
Länk:
http://www.dustinhome.se/dacsaportal/ Kolla under Datorkomponenter->Datorlådor->HTPC chassin.
-Hur mycket vill du lagra. från 200gb->upp till hur mycket du vill. Kanske 2x250gb är lagom till att ha lite musik och filmer. Eller?

Hjälp oss med dom frågor så får du mycket rättvisare paket.

Permalänk
Medlem

DualCore

väldig tacksam för ditt svar.
Lagring: det verkar va bra med 2x250gb.
har förövrigt just nu 1 extern hårdisk på 160gb å det tar inte långtid innan det försvinner

Chassi:
Vet ju inte så mkt om vad som är bra (ingen aning om vad mATX är förnågot ). vet bara att mid-tower är ganska vanligt. och plats har jag i rummet så det borde inte vara några problem, men jag är sjävlklart öppen för förslag. det spelar igäntligen ingen roll vad jag har för chassi. huvudsaken är att chassit inte är dyrare än vad jag har i budget. och de där små låderna verka va smidiga så varför itne

CPU: som ett bevis på min okunnighet så förstår jag ingenting om kärnor, hehe men det låte bra att ha dubbla kärnor.

Ramminne: Precis så hade jag tänkt mig, ram minnen vet jag faktiskt lite om. så det var ett utmärkt förslag

Grafikkort:
Det spel jag spelar för tillfället mycket är Wc3 och Cs. de är itne speciellt krävande antar jag. det jag har nu är Radeon 9800 pro. det har fungerat bra den tiden jag har haft det men jag skulle nog vilja ha lite vassare än det. det kanske ger ett humm om hur mycket pengar jag vill lägga ut på grafiken. ( ingen aning om vad det kosta, hehe:D men men) så som jag kör nu så har jag ingen aning om hur man maxxar grafik osv men jag kör med ganska medel inställningar. så det ska vell va ett ganska fint grafik kort. kanske inte det värsta men du förstår

Sammanfattning:
Väldigt roligt att du ville hjälpa mig på traven. som du kanske märker på mitt svar, jag kan verkligen inte mycket om innehåll i burken. men det du har nämnt hitils verkar vara väldigt bra och som sagt så spelar chassit ingen större roll, bara allt (som du sa) kommer in i burken. förövrigt var de faktiskt väldigt snygga, men de verka va lite dyra? Något som jag funderar på är det där med morders kort och ljudkort och grafik kort. allting måste passa in tillsammans? jaja, det kanske du vet lite om.

hoppas mitt svar gav dig lite mer info om mina problem. är väldigt tacksam för att du lägger ner möda och besvär för att hjälpa mig. hoppas du fortsätter att guida mig lite längre fram.

Tack på förhand / Marcus

Visa signatur

Permalänk

Det är nog något i den här stilen du är ute efter:

Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr.
Artikelnr: 311799
Lagerstatus: 32 st. på lager 1195

ABIT AB9, P965, Socket-775, GbLAN, ATX, 6xSATAII, DDR2, Firewire, PCI-Ex16
Artikelnr: 323532
Lagerstatus: 17 st. på lager 1525

Intel Core 2 Duo E6300 1.86GHz Socket LGA775, 2MB, BOXED m/fläkt
Artikelnr: 322631
Lagerstatus: 500+ st. på lager 1750

TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Dual Pack KIT ,w/two matched DDR2 PC5300 1024MB CL5
Artikelnr: 322830
Lagerstatus: bekräftad 55 st. 2006-08-17 1649

2st
Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM
Artikelnr: 307913
Lagerstatus: 1000+ st. på lager 2x695=1390

NEC DVD-brännare ND-3550 IDE Svart OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer)
Artikelnr: 314090
Lagerstatus: 100+ st. på lager 329

XFX GeForce 7600GS 256MB DDRII, PCI-Express, 2xDVI/HDTV, 400/700Mhz
Artikelnr: 323847
Lagerstatus: 44 st. på lager 1149

Total: 8987
http://www.komplett.se

Det här är alltså bara delarna som ingår, montering får man göra själv. (På vissa butiker kan man välja till montering också, www.shg.biz har rätt billig montering (559kr) om man köper därifrån. Operativsystem ingår inte heller (förhoppningsvis har du en WinXP-licens på din gamla dator som du kan använda)
Grafikkortet är lite bättre än ditt nuvarande, skall du komma upp till nästa steg så kostar det ungefär 500kr till.
Ljudkort får någon annan ge råd om eftersom kort för musikproduktion inte är något jag är speciellt bra på. Personligen skulle jag bara tagit 1st hårddisk för att kunna lägga de 695 kronorna till summan som det skall köpas ljudkort för. För 1700kr bör du kunna få ett hyfsat bra ljudkort.
En hårddisk till kan du ju lägga till när du har behov av det (och få mer för pengarna eftersom pris/GB sjunker hela tiden)
Chassit är ett vanligt midi-tower med ett rätt bra nätaggregat. mATX-chassin är ju små och behändiga, men kan bli lite väl trånga och varma. Det är lättare att få bra ventilation och tystare ljudnivå i ett vanlig miditower.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

WrongTarget
det här såg ju jätte bra ut, gick in på komplett och la in allt i kundvagnen för att kolla hur det fungerade och så, det ända som fick mig att bli lite fundersam är om allt passar ? till exempel: grafikkortet + moderkortet ? det står att moderkortet måste ha en viss PCI Express-kontakt. vad det nu är? annars måste jag säga att det såg väldigt bra ut.

Bygga hade jag faktiskt göra själv (med en mycket bra medhjälpare) för att för engångskull kanske hänga med lite å förstå vad allt är förnågot.

WinXp-licens har jag.

Jag tänkte lite på vad du sa om att ta bort en hårdisk för att få mer till ljudkortet och det verkar vettigt. Frågan återstår då bara vad man ska ha för ljudkort ?

Kanske DualCore och WrongTarget slår sina kloka huvuden ihop och kommer på något? Humm för jaf har faktiskt ingen aning.

En annan grej jag tänkte på,
Antec Sonata II Miditower, Svart m/450W Nätaggr.
Artikelnr: 311799
Lagerstatus: 32 st. på lager 1195

Den va ju inte speciellt snygg ? jag vet inte men är det ute att ha fönster på datorn? för det tycker jag är väldigt snyggt

men men det spelar kanske inte större roll...
De återstående frågorna är vell

Ljudkort?
Passar allt tillsammans?

Tack för all hjälp WrongTarget och DualCore. nu verkar det inte som jag är långt ifrån hoppas ni kan hjälpa mig en liten bit till

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Gillar du denna typ av chassin eller?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319871

Själv tycker jag inte om dem och de är ofta de som har fönster.

Detta ljudkort är mycket bra för uppspelning av musik, spel mm. dock har jag ingen koll på hur det är som studio kort men sen vet jag inte dina krav heller

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Gillar du denna typ av chassin eller?
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=319871

Själv tycker jag inte om dem och de är ofta de som har fönster.

Detta ljudkort är mycket bra för uppspelning av musik, spel mm. dock har jag ingen koll på hur det är som studio kort men sen vet jag inte dina krav heller

Tjena blubben. mja det chassit var ju ganska fint men det finns inget nätagg och där går gränsen för mina kunskaper. eller det kanske inte är så svårt att koppla in ett nätagg? + att då måste jag veta vad som är bra inom det områden och vad som passar till osv?

Gah frågorna blir fler och fler. haha hoppas ni har översende med mitt dåliga kunnande. i grund och botten spelar det ( som jag sagt tidigare ) ingen större roll vad jag har för chassi. bara det inte är vitt som skolans första datorer. ^^

och det där med ljudkort? du kanske mena att länka något där men det funka inte isådana fall. humm ?

Tack för att du vill hjälpa mig och alla andra för att få fram den perfekta datorn för mig uppskattar det verkligen alla !

hoppas ni kan hjälpa mig lite till för att få fram ett bra ljudkort osv. tack igen..

/ Marcus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hoppsan glömde länken

Detta är ett kort gjort för att spela upp musik mm som jag skrev innan.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=312204

Dessa är mer "studio" kort:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308806

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=122878&view=detailed

När det gäller chassi skulle jag köra på ett med nätagg, blir dyrt annars.
1100kr för ett chassi med nätagg.
900+600=1500 för motsvarande grejer separat.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk

http://www.inet.se/artikel/6303571

Ett riktigt prisvärt ljudkort.

Permalänk
Medlem

A precis blubbben tänkte också att det blir dyrare att köpa separerade grejjer. tror faktiskt jag kör något liknande som WrongTarget visade mig. det verkade lite diskret osv men jag skulle gärna vilja ha fläcktkontroller. det är lite fiffigt. köper man till sånt eller ska det vara med i burken ? ah nu blev det ännu mer saker. hehe.

ljudkorten du länkade verkade ju va ganska bra. ingen aning om vad som är bäst eller något sånt. är ju inte så kräsen så man kanske ska sattsa på
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308806

är faktiskt inte så kräsen bara det funkar hyffsat.

nu börjar det faktiskt likna något och jag börjar få ett hum om hur jag ska lägga upp allt

men små frågor som återstår:

ska jag sattsa på http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=308806
kortet?

eller
"
http://www.inet.se/artikel/6303571

Ett riktigt prisvärt ljudkort." <-- stod nått om firewire, att det inte hade det. det har jag vell på moderkortet där uppe ?

funkar allt det här tillsammans ?

(blir det krångligt att skaffa fläcktkontroll ?!) <-- endast en rolig grejj jag tänkt på

tack igen / Marcus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Firewire på ljudkortet kommer du nog klara dig utan, för det finns som du sade redan på moderkortet.

Visa signatur

Veteran

Permalänk
Medlem

Ang. ett chassi med fönster så kommer du ångra dig längre fram.
Sågade ut ett fönster i mitt chassi för ett par år sedan. Men när man blev lite äldre blev det bara löjligt.
"Ljus i datorn" sa vissa som inte ens visste vad "modda" och liknande var. Och nu håller jag med. Varför ska man lägga pengar på ljus och liknande? Lägg hellre dom pengarna på hårdvaran.

Kör på det chassi som WrongTarget föreslog.

Visa signatur

Lapptöpp

Permalänk
Medlem

jo så har jag också tänkt. det blir bra med det chasssit som jag fick förslag av från WrongTarget.

men ok. låt oss säga att jag tar allt det WrongTarget har sagt + det ljudkortet http://www.inet.se/artikel/6303571

kommer det passa och bli en bra dator ?

tack på förhand / marcus

Visa signatur

Permalänk

klart att man ska ha plexiglas på burken + neonljus osv -> *dah*

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larzs0n

funkar allt det här tillsammans ?

Japp, det gör det. Ang PCI-e, så är det ett PCI-e grafikkort och moderkortet har en PCI-e port, så det fungerar.

Citat:

(blir det krångligt att skaffa fläcktkontroll ?!) <-- endast en rolig grejj jag tänkt på

Nej, inte speciellt. Köp denna (eller liknande), sätt in i en ledig plats (ovanför eller under DVD-brännaren), koppla in sladdarna till fläktarna, klart.

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=303859
En basic fläktstyrning med vridpotentiometrar som styr fläktarna.

Här är en lite dyrare variant som har fler funktioner, men är lite jobbigare att montera. Innehåller även kortläsare, usb-portar mm.
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=314323

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

Hallå där. Ett hett tips på ljudkort är ESI Juli@ för 1495:- PCI slot. (stoppas dit på moderkortet.) som finns att handla på http://www.jamshop.se/ sitter själv med ett i min studio. Jag sitter proffisionellt och arbetar med det kortet.
Annars finns det BEHRINGER F-CONTROL AUDIO FCA202 för 1030:- på www.musikborsen.se det har firewire perfekt till laptopen (låter helt ok).

/Live long and prosperly

Visa signatur

dr Void

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av front
Hallå där. Ett hett tips på ljudkort är ESI Juli@ för 1495:- PCI slot. (stoppas dit på moderkortet.) som finns att handla på http://www.jamshop.se/ sitter själv med ett i min studio. Jag sitter proffisionellt och arbetar med det kortet.
Annars finns det BEHRINGER F-CONTROL AUDIO FCA202 för 1030:- på www.musikborsen.se det har firewire perfekt till laptopen (låter helt ok).

/Live long and prosperly

Ser ut som om ESI Juli@ gått ned i pris till 595kr sedan du köpte ditt kort, osis för dig, men tur för den som vill köpa ett kort nu.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Ser ut som om ESI Juli@ gått ned i pris till 595kr sedan du köpte ditt kort, osis för dig, men tur för den som vill köpa ett kort nu.

den har ju gått upp i pris till 1 595kr, haha

men ok nu är jag lite osäker här igen. jag har ingen aning vad jag ska köpa för ljudkort. finns ju massor. alla ger bra förslag. allt annat står klart för mig förutom ljudkortet.

Tack för all hjälp alla ! verkligen, uppskattar det.

Så nu har jag allt klart för mig förutom vilket kort jag igäntligen ska ha.. humm ... ?!

det finns säkert många bra..

tack igen/ MARCUS

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vad vill du göra med ljudkortet då. Spela in sång, gitarr, mixa i det, vst pluggar eller? Många in/ut, hårdvarumixning. Micpreamp? Finns även keyboards med inbyggt USB ljudkort/firewire

Behoven är ju olika liksom;)

dr Void - Master Of The Universe

Visa signatur

dr Void

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av larzs0n
den har ju gått upp i pris till 1 595kr, haha

men ok nu är jag lite osäker här igen. jag har ingen aning vad jag ska köpa för ljudkort. finns ju massor. alla ger bra förslag. allt annat står klart för mig förutom ljudkortet.

Tack för all hjälp alla ! verkligen, uppskattar det.

Så nu har jag allt klart för mig förutom vilket kort jag igäntligen ska ha.. humm ... ?!

det finns säkert många bra..

tack igen/ MARCUS

Hehe, såg det nu. De har inte fixat till formateringen särskilt bra för Firefox. Ettan hamnar på raden ovanför, så det såg ut som 595.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem

front!
asså jag är väldigt nybörjare men jag försöker börja rappa
så jaaa. sjunger vell in mkt. sen så använder man sig av program helt enkelt.

så igentligen behöver jag ju inte ett superbra kort men klart någongång i framtiden kommer jag ju spela in gittar och sånt också..
+ att jag har ingen aning om någonting. precis börjat med det här. så jag är faktiskt väldig tacksam om du kan ge något bra tipps på ett bra ljudkort.

Tack igen alla för att ni lagt ner tid på mig och mina behov

/ marcus

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om din farsa har ett företag så kan ni ju beställa på datorbutiken.com och slippa momsen. bara ett litet tips

Visa signatur

Core 2 Duo E4300 @ 3006MHz | Zalman CNPS7700-Cu | Corsair XMS2-6400 4Gb @ 887mhz | XFX Radeon HD4770 | 1x 160gb SATA Samsung | 1x 80gb IDE Seagate

Permalänk
Medlem

ESI Maya 44, med 48v Phantommatning till Micen (bra att ha ibland) 4in 4ut, låter bra. Låg latency.MKt för pengarna. 1495:-

Finns på jamshop.se

Visa signatur

dr Void