Permalänk

Open source-Community

Tjena Tjena!

Är det någon som har koll på om det finns någon skön community som är open source eller som har lust att koda en till mig utan kostnad:)

Har googlat en hel del men problemet är att jag bara kommer till communitys för open source-projekt och det är itne vad jag söker.

Det ska inte bli något wannabee Lunarstorm utan vi kommer att ha en speciell inriktning och slå hårt i den kretsen:P

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vb
http://phpnuke.org/

den var inte gratis...

Permalänk

PHP-Nuke 7.9 var visst inte gratis, men det är 7.8:
http://phpnuke.org/modules.php?name=Downloads&d_op=viewdownlo...

Jag har dock för mig att PHP-Nuke har och dras utav en uppsjö utav säkerhetshål (detta får någon gärna dementera eller konfirmera). Sedan undrar jag om PHP-Nuke verkligen är en community applikation och inte ett CMS?

Visa signatur

Permalänk

Vad är CMS?:)

Permalänk
Medlem

nokia6230 - om ni ska bli väldigt framgångsrika så lär ni i princip ha riktiga kodare som kan göra allt själv. Att rycka något gratispåhitt och bli framgångsrik, nah, det tror jag blir svårt.

Men inget är omöjligt. Men något i klass med ens en tredjedel av lunars funktioner - det hittar ni inte gratis - säkert inte ens för under 100 000.

Men lycka till i alla fall, det verkar vara riktigt galet aktuellt med communities idag, alla vill ha sådana, spännande!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
Vad är CMS?:)

Content Management System, dvs sa du kan posta nyheter, artiklar och sant utan att behova koda.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
nokia6230 - om ni ska bli väldigt framgångsrika så lär ni i princip ha riktiga kodare som kan göra allt själv. Att rycka något gratispåhitt och bli framgångsrik, nah, det tror jag blir svårt.

Men inget är omöjligt. Men något i klass med ens en tredjedel av lunars funktioner - det hittar ni inte gratis - säkert inte ens för under 100 000.

Men lycka till i alla fall, det verkar vara riktigt galet aktuellt med communities idag, alla vill ha sådana, spännande!

Det låter inte bra, det vi behöver är ett forum där alla har varsin sida där de kan skriva nåt kul om sig själv och ladda upp några bilder med en gästbok och PM funktion. En Startsida för nyheter och tester. Gärna även någon form av snabbchat.

Men som sagt så har vi en speciell målgrupp:) och satsar inte på den stora massan:)

Så om någon som är duktig på att koda har lite för mycket att göra är det bara att slänga iväg ett pm:)

Permalänk
Medlem

phpbb eller punbb med lite moduler klarar nog av det du listar.

Permalänk
Medlem

iXam har de verkligen profilsidor?

edit: det kanske börjar bli dags att uppdatera mitt phpbbforum - eller utforska det på riktigt.

Permalänk
Medlem

Ja. I PHPBB heter det tom. "Profile". Kanske inte likadant som kära lunarstorm men men...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iXam
Ja. I PHPBB heter det tom. "Profile". Kanske inte likadant som kära lunarstorm men men...

men frågan är om man kan ladda upp bilder, skriva om sig själv och ha en gästbok där?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nokia6230
men frågan är om man kan ladda upp bilder, skriva om sig själv och ha en gästbok där?

Inte i standardutförande, det är ju en forum-mjukvara, men möjligt är att det går att fixa med hjälp utav diverse modifikationer.

Kom på att det finns en grej till Joomla som heter Community Builder båda är öppen sås (GNU GPL). Inte testat den själv men innehar första plats i Joomlas lista på populäraste extensioner. Ta dig en titt på det!
(Community Builder kräver självklart att du först installerar Joomla, vilket inte borde vara speciellt svårt om man har lite datorvana).

Visa signatur

Permalänk

http://www.opensourcecms.com/ finns någon miljon olika contentmanagementsystem, forum och whatever, de flesta helt gratis och alldeles utmärkta. Du kan provköra de flesta direkt från webben.

Kolla också med studenterna på N3P eftersom de som pluggar i Stockholm läser Open Source under 2 år.