Handdator/Smartphone? Organisera mera

Permalänk
Korsordsguru

Handdator/Smartphone? Organisera mera

Nu är det såhär att jag skulle behöva en handdator för att skriva upp allt jag måste hålla ordning på. Hade en gång i tiden en Palm IIIx fast den gick sönder för sisådär 5 år sedan. Om den hade funkat skulle jag nästan kunna kört på den. Den hade det mesta jag behövde. Fast tekniken har ju utvecklas och det har jag med! Så jag har lite funderingar..

Finns det några hyffsat billiga PDAs med GPRS/3G så att man kan skicka mail on-the-go? Om man är ute efter det kanske det är lika bra med en smartphone? Fast en smartphone känns dyrt tycker jag... Jag behöver egentligen inte kunna ringa med telefonen. Sedan vore det ju allmänt trevligt att kunna surfa och mirkka.

Vilket OS är det som gäller nu för tiden? Palm OS eller Windows Mobile? Fördelar och nackdelar?

Annat jag skulle vilja ha är BlueTooth, men det antar jag är standard på alla hyffsat nya modeller, en bra färgskärm, tillräckligt för att visa foton. Sedan någon slot för att ta minneskort. SD är väl bäst sådana minnen inte kostar någonting.

Sedan vore det ett plus om det fanns ett QWERTY-tangentbord. Så man slapp pilla med pennan när man skall skriva saker. Fast det är jobbigt om tangentbordet ersätter en stor skärm. Finns det någon modell där tangetbordet göms under skärmen, likt en Sidekick II, tro? Inte för att den har så stor skärm, men men..

Bra pris tycker jag runt 3k (+- någon tusenlapp kanske) är ungefär. Då räknas begagnat in också. En annan fördel är ju om det finns mycket pirat-tillbehör att köpa.

Tacksam för svar!

Visa signatur
Permalänk

jag har kikat lite på nokia E60 och E61, tycker att de verkar interessanta, någon av dem kanske kan passa dina behov

Visa signatur

c2d @ 4ghz - Xtreem ddr2 4gb -gtx 275 - 5tb samsung hd
k7 - 16-50/2.8 - 35/2 - 150-500

Permalänk
Korsordsguru

Nokia E61 verkade ju rätt så grym faktiskt! BT, WLAN, 3G, GSM och ett QWERTY-tangentbord, hyffsat stor skärm, mini SD. Verkar gå att hitta för under 3k också.

Visa signatur
Permalänk

i M3 stog det cirka pris 3100kr, men jag kan inte hitta den för lägre än 4k, var finns den till lägre pris?

Visa signatur

Permalänk
Korsordsguru
Permalänk
Vila i frid

Plockade upp en E61 hos Tre idag. Kan verkligen rekommendera den här telefonen. Allt finns och fungerar, har inte använt nokia på flera år. Men blev glatt överraskad jämfört med de SE lurar jag har haft.
Wlan, fungerar klockrent. Mail och surfande likaså

Visa signatur

Assumption is the brother of all fuckups

Permalänk

du har inte lust att göra en liten minirecension, är mest interesserad av bilder på hur den klarar vanliga webbsidor

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Drar tråden lite OT: M600i versus E61?

Vilken är att föredra?

M600 - Pekskärm, mindre.

E61 - WLAN, större.

Visa signatur

❤️ Aruba, EdgeRouter, HPE, macOS & Armbian

Permalänk
Vila i frid
Visa signatur

Permalänk
Medlem

p990 såklart!

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Medlem

Vad anser ni om Qtek 9100 ?
Jag har aldrig ägt en handdator förut så jag är rätt så vilsen där... Vilket kan ses i mina frågor som kommer här
1. Är det dyrt och surfa med handdatorer?
2. Vilket abbonemang är billigast för surfning?

Permalänk
Korsordsguru

Tror nästan alla operatörer tar 15kr per MB? Både GSM och 3G då. Sedan finns det väl enstaka specialabonnemang som kostar några hundra i månaden där man får surfa fritt. Kan inget i huvudet utantill dock.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DaLys
Tror nästan alla operatörer tar 15kr per MB? Både GSM och 3G då. Sedan finns det väl enstaka specialabonnemang som kostar några hundra i månaden där man får surfa fritt. Kan inget i huvudet utantill dock.

Det är banne mig skandal hur dyrt mobil data är. Jag var utan internet en dag så jag kopplade in min 3G-telefon till datorn, stängde av bilder, alla former av skript och t o m CSS, men pengarna på mitt kontantkort bara tickade och tickade.

Det värsta var när jag skulle gå in på telias sida och kolla ifall maxtaxa gällde trafik från datorn. Sidan fungerar i princip inte utan bilder så när jag väl kom fram till att jag betalade normalpris var de sista 25-30 kronorna slut.

Permalänk
Medlem

haha därför är det mycket bra med wlan i telen

själv kör jag på Qtek 8310

men nya Htc Tytn verkar onekligen intressant!

den mindre smartphone modellen heter Htc MTeor

Permalänk
Medlem

TyTN är toppen. Jag har skrivit lite om den på http://blogg.vafan.nu
Den kostar däremot det dubbla....

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Är TyTN större än p990 lr mindre? vad är den största skillnaden mellan dom, windows och symbian?

Visa signatur

opteron 165+ @ 2,5 ghz tuniq, DFI lanparty d, 2x 1024 gskill pc4000. 7800Gtx 256 mb vf900, Hiper 580W psu blå, thermaltake armor,2 st raptor 36 gb

Permalänk
Korsordsguru

TyTN:en har måtten "112.5mm (L) x 58mm (W) x 21.95mm (T)" och P990i har "114 x 57 x 25 mm" så P990 är väl en aningen tjockare annars rätt lika. TyTN verkar intressant men den kostar ju tyvärr 7000 också.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Joo mycket pengar är det men jag måste säga att det jag sett av Symbian så är det inte positiva saker!

provade en P990i häromdagen och den var ju seg som en, menyerna hackar ju typ fram, vet inte hur mycket måndagsexemplar detta var men tycker inte det flöt på som på min WM5 telefon. Det är det enda jag vet om skillnader mellan symbian och WM (bara min åsikt, så ingen stampar på mig nu)

Permalänk
Medlem

kan skarpt rekomendera Qtek S200 osså.
wlan, stor tuchdisplay, pocket pc osv. bra lur!

Visa signatur

Nu går det undan! Full fart mot Sherwood skogen.

Permalänk
Vila i frid

Jag har inte testat SE 990, men nokian lider inte utav sega menyer och operativsystemet fungerar utan problem

Visa signatur

Permalänk
Medlem

p990 är lite seg om jag ska vara ärlig men liksom, jag tycker att p990 är snyggare än tytn och jag tror att p990 har en bättre kamera? men menyerna borde SE kunna fixa snart, de har släppt en ny fireware å den gör mobilen lite snabbare men den som väntar på något väntar aldrig förlänge

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Är ni något intresserade av att se hur bilder ser ut med TyTN så finns det nytagna bilder på http://blogg.vafan.nu

Komentera gärna inläggen!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Bättre kamera verkar p990 ha men det är ingen förvåning eftersom SE har nog de bästa mobilkamerorna på marknaden så. Beror vad man prioriterar, vill man ha en bra PDA ska man välja Tytn tycker jag, personligen tycker jag p990 verkar jätteklumpig och ful. Programutbuden till WM är mycket större och det känns mycket proffsigare och väluppbyggt. Säger inte att det är ett perfekt OS, finns många saker som måste fixas även i WM. Men tycker det har stora fördelar gentemot Symbian