Bra stereo för runt 2000-3000.

Permalänk

Bra stereo för runt 2000-3000.

Hej! Jo jag är ute efter en stereo med bra ljud i prisklassen 2-3000 kronor. Man ska kunna koppla in Mp3 till den, vilket är viktigt för mig. Undrar också om man skulle kunna koppla den till datorn också, men inte nödvändigt.

Affären får gärna ligga i Stockholm så att jag kan åka och titta på den.

Hm, kom o tänka på en sak, är det bättre att köpa sakerna externt, alltså högtalare för sig, och "spelare" eller hur man ska säga?

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 3.0GHz | MSI XFX GeForce 9800GTX BlackEdition | Corsair 2*2048MB DDR2 | Asus P5K Premium | Western Digital Caviar 500GB | Corsair 650W | Samsung T220 22" Wide TFT

Permalänk
Medlem

Ska du ha CD-spelare också alltså?

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

det är nog mkt bättre att köpa stereon i delar. Då kan du uppgradera i efterhand osv... kolla begagnat!

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk

vad har du tänkt dig något form av mini/micro system lr?

Permalänk
Medlem

du måste ju ge lite mer info. Du skriver ju inte alls vad du är ute efter.

ska du bara spela musik på rummet kanske det räcker med ett par vettiga datorhögtalare.
Annars rekommenderas "lösbit", dvs inte färdiga paket

Visa signatur

| Arctic Cooling T1 | X2 3800 + Zalman 7700-alcu | Asus A8N-SLI Deluxe | Kingston ValueR. PC3200 4*512 |
| GB HD2600 512mb |

Permalänk

jo men vid "lösbit" brukar väll inte dator kontakt och spela upp mp3 ( och super-duper-troue-mega-über-bass-boost) ingå...? annars så kan man ju använda sig av hörlurs jaket på mp3,n och aux på stereon...

Permalänk
Medlem

Jag har knappt betalat 1000kr för mitt system och det... det är helt fantastiskt! Kika runt på soptippen efter gamla 70-90talsförstärkare. Är det nåt fel på dom brukar det vara så att man har kört 4-ohmiga högtalare på dom och det behöver bytas en säkring.

När du hittat en eller två såna kollar du på blocket efter två eller fyra sonabhögtalare i bra skick, och en separat baslåda om du har såna krav. Med den setupen har du sjukt bra ljud för superlite pengar.

Jag hade turen att få fyra sonabhögtalare och hitta en Finlux trx 2000 (4x35w, sjukt bra ljud) på soptippen.

Vill du sen ha ljud från mp3-spelaren är det bara att köpa en hörlursplugg-till-rca-kontakter-kabel och koppla in i hörlursuttaget

Visa signatur

Silvertejp, silvertejp!

Permalänk

folk slänger onödigt mycket på soptippen... men hur funkar det med att hämta ut saker därifrån?

Permalänk

Hm, jag är dålig på det där med högtalare och förstärkare osv.

Det jag vill kunna göra är att:
Spela upp mp3
Spela upp CDskivor

Vart någonstans ska jag leta (inte soptipen då jag helst vill ha fräsha grejor, kräsen som jag är) för att hitta någonstans där jag kan köpa högtalare (för cirka 2000kronor(?) och sedan någon "enhet" där jag kan koppla in mp3 och spela upp cd skivor.

Skulle någon kunna förklara hela vägen från cd skivan till högtalarna, med förstärkare, slutsteg, osvosv då jag har så dålig koll på det?

Tack för alla svar.

EDIT:

Skulle något sånt här vara bra? Man kan kanske komplettera med något.

http://www.blocket.se/vi/9058845.htm?ca=11_s

Menar då att man köper högtalarna och effektförstärkaren och köper till någon cdspelare.

Visa signatur

Intel Core 2 Duo E8500 3.0GHz | MSI XFX GeForce 9800GTX BlackEdition | Corsair 2*2048MB DDR2 | Asus P5K Premium | Western Digital Caviar 500GB | Corsair 650W | Samsung T220 22" Wide TFT

Permalänk
Medlem

typ alla förstärkare du köper löst kan du koppla in mp3 via AUX eller nån annan vanlig rca ingång vilken som helst utom lp så det borde inte vara nåt problem att få tag i nåt på blocket som passar dina krav. bara o kolla upp men som sagt dom flesta har ju mer än 1 ingång. Du behöver 1 för cd och 1 för mp3.

Visa signatur

Random Stuff - Podcasten om allt och lite till! Nytt avsnitt varje torsdag.
http://randomstuff.delino.se/

Permalänk

dom såg fina ut // högtalarna då.. men ja det finns två val...

antingen köper du ett mini/micro system. där du har alla finneser och dyl i en låda... där brukar nästan alltid följa med högtalare... sånna små då.. detta kan vara rätt så sidigt... dessa kan du köpa på siba lr något liknande.. ljudet är dock offtast rätt så mycket efter och du kan inte spela lika högt och har inte lika bra ljud

det andra valet är att du köper begagnat traditionell stereo.. där du har cd spelare och förstärkare i var sin låda.. (sen kan du alltid köpa till fler enheter.. tex minidisk och radio.. )samt givetvist högtalare. Då får du bättre och mer ljud för pengarna...

dessa två varierar ju hur man vill ha det och plats smak och tycke...

för att spela upp mp3 från din mp3 spelare i din stereo är inget problem och du kan göra det lätt med en sladd ( http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx... )i nästan alla stereo apparater... ( du kan inte byta spår och sånt på stereon det får du göra på mp3,n)

Permalänk

Tack så mycket för svaren! Så det jag behöver är alltså i princip bara två högtalare och en förstärkare?

Jag gillar dom där högtalarna på blocket, och ska isf kolla runt efter förstärkare. Hur mycket behöver jag lägga ut för att få mig som ganska oerfaren på musikfronten nöjd?

Visa signatur

Permalänk

aaa du behöver en cd spelare oxo om du vill spela cd... dessutom ska du köpa något som rör ljud... kräv att få lyssna!!!...lyssna och se om du gillar ljudet...

du kan kolla den här sidan http://repsam.se/site/2/ efter både högtalare stärkare och cd spelare... bara att höra med de som har den om du undrar om något... två killar som både är kunniga och hjälpsamma...

Permalänk

Okej, tacktack

Synd att butiken ligger i lund bara, men jag ska titta runt lite.

Jag tittade lite här också:

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=1126&ref=

Verkar inte det ganska bra, priset är okej för mig i alla fall

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alexlindgren
Okej, tacktack

Synd att butiken ligger i lund bara, men jag ska titta runt lite.

Jag tittade lite här också:

Verkar inte det ganska bra, priset är okej för mig i alla fall

Har de högtalarna själv. De har väckt en del debatt... då endel har höjt dem till skyarna. Jag måste själv säga att de är väldigt, vädligt prisvärda. Kan ärligt säga att de är bra.

MEN, jag vet inte hur bra förstärkaren i det paketet är. Innan körde jag mina på en mindre Denon reciver, typ 3k, och det lär okej. Men nu med bättre reciver och rejält slutsteg så låter de verkligen mycket bättre. (Man behöver inget slutsteg för dessa, men en ordentlig förstärkare är iaf. att föredra).

Slutsats: Rekommenderar högtalarna, men undersök om förstärkaren är vettig innan du handlar.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk

jojo.. det ser finnt ut.. men kom ihåg för cd så behöver du en cd spelare oxo... kom ihåg det...men det bästa vore om du kunde ha hört från någon som redan har köpt dessa högtalare /förstärkare om vad de tyckte//

edit... oj någon har redan givit sitt expert utlåtande... seeg jag är

Permalänk

Aha, låter bra de!

http://www.fynda.se/index.php3?prodid=854&ref=

där har vi högtalarna, då ska jag börja kika efter förstärkare (cd spelare får jag titta på i framtiden, det är mp3 jag ska lyssna igenom mest..Ska man leta efter begagnade förstärkare? Någon speciell som rekommenderas?

Någon av dessa i prisklassen 1-2000kronor kanske:

http://www.fynda.se/show_kat.php3?katid=247

?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade letat efter en så dyr så möjligt med så lite funktioner som möjligt. (Alltså så dyr som du har råd med).

Kan ju alltid kika på www.hifimagsinet.com där säljs det begagnade grejer till bråkdel av nypriset, men det mesta är nog ändå över din budget... tyvärr.
www.minhembio.com har också en rätt bra begagnatmarknad, hittade min reciver där, 1.5år gammal, betalade 3k och den kostade 8k ny.

Visa signatur

[ P4 3.2HTI 1024 PC3200 I 2x 200gb S-ATA Barracuda IV @ RAID0, 200gb Barra IV S-ATA 80gb barra IV IDE I NEC3510A I Gainward 7.1 I 9700 Pro I Samsung 17" 757DFX]

Permalänk
Medlem

Dynavoice paketet är bra och du kommer helt klart bli nöjd. För pengarna hittar du inget bättre om du inte har tur på begagnat marknaden.

Visa signatur

”Det krävs talang för att lira hårdrock medan det räcker med en taskig barndom för att spela hiphop”

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talaren, iaf när det gäller högtalarna. Dom är riktigt prisvärda.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem

Mitt hetaste tips är att glo inne på www.minhembio.com och deras forum.
Ytterst intressanta saker man lär sig angående allt inom hifi.

Permalänk
Medlem

Hett tipps. Tar dock overskådligt mycket tid när man väl börjat läsa.

Visa signatur

Permalänk

Jag har inte fått något svar i tråden som jag skrev, så jag frågar här igen.

Om jag köper dom högtalarna som jag skrev, skulle denna förstärkare vara något att ha:

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Vet inget om förstärkaren men om de säljer dem som paket är den kanske inte helt tappad bakom flötet.

När du ska blir sugen på att uppgradera sen så hade jag nog bytat förstärkare innan jag bytat högtalare, om du förstår vad jag menar.

Vet inte hur mycket erfarenhet du har av ljud och så, men alla börjar vi nånstans, och i början låter det mesta bra. Detta är nog ett vettigt instegspaket.

Visa signatur

Permalänk

Okej, jo det låter bra. Man kan ju inte börja med mest avancerade direkt precis roligare dessutom att uppgradera sig!

Ska prata lite med far min så får vi skrapa ihop lite tack för alla svar!

Visa signatur