Permalänk
Medlem

Macbook osx/xp boot

Hej
Får snart min macbook förhoppningsvis och funderar på att installera Xp också på den, men det vore ju skönt att kunna växla mellan xp och osx med bara en knapp tryckning. Hittade något som hete parallels funkar det bra? finns det något annat bra program man kan använda?. Kanske tom är så att det finns något sånt i bootcamp?

(slöas datorn ner mycket när man kör båda os bootade samtidigt ?)

Permalänk
Medlem

eftersom det körs i en miljö utöver den du redan har så blir det givetvis mer belastning på resurserna än om du kör det direkt, och det utöver förlusten även i minimal systememulation.

och det är ju bara en knapp tryckning att starta det ena eller andra när du startar om datorn med ..eller kanske 2-3 max.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk

Hur mycket det slöas ner beror på hur många program du har igång och framför allt hur mycket ram du har. 1gb eller 2gb är att föredra då, tänk på att det är 2 operativsystem istället för 1 som körs.
Finns inte något sådant i bootcamp (iaf än), och det finns inget annat bättre program om man vill emulera ett annat OS. Om man vill köra ett enda program från windows kan man kolla på tex Crossover, men det är fortfarande i beta.

Permalänk
Medlem

Parallells funkar fint det lilla jag sett av det.
Nu var windows helt "rent" när det kördes, men någon prestandaförlust kunde inte ses.

Permalänk
Medlem

det är prestandaförlust, att köra spel under windows i parallels är ingen höjdare

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

jens, men med bootcamp är det bättre, right?

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
det är prestandaförlust, att köra spel under windows i parallels är ingen höjdare

Det är ju för att det inte finns något stöd för OpenGL/DirectX/Whatever, ren CPU-prestanda har nog inte så våldsamt mycket förlust.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
jens, men med bootcamp är det bättre, right?

Bootcamp är som en dualboot, du startar Windows helt vanligt som du gör med en vanlig pc. Alltså ingen emulering, virtualisering, eller prestandaförlust.
Däremot är grafikkortet i Macbook ingen höjdare, så det går inte att köra highend spel i schysst upplösning direkt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
jens, men med bootcamp är det bättre, right?

superjoppe svarade på frågan fullt tillräckligt

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

man får tacka för alla svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superjoppe
Bootcamp är som en dualboot, du startar Windows helt vanligt som du gör med en vanlig pc. Alltså ingen emulering, virtualisering, eller prestandaförlust.
Däremot är grafikkortet i Macbook ingen höjdare, så det går inte att köra highend spel i schysst upplösning direkt.

Det jag ville påpeka var att det går bättre att spela om du använt bootcamp och inte parallells.

Visa signatur

Jag hittade precis lösenordet till min gamla användare BCX =)
Den använder jag från och med nu!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Charlieboy
Det jag ville påpeka var att det går bättre att spela om du använt bootcamp och inte parallells.

Mjo kan tänka mig det får nog bli så oxå