Permalänk
Medlem

Design kritik

Hej! Detta är min första riktiga webdesign som jag gjort själv någonsin, så vore kul om ni gav lite kritik om den. Den är simpel och det är den menad att vara, kan självklart finjusteras men jag är väldigt nöjd med den.

Här är den:

Ps, den är ju såklart större när man visar den i en webläsare.

Permalänk
Medlem

Tycker inte det ser ut som en webbsida alls.

Gradienten är lite knepig och texten flyter ihop med bakgrundsfärgen, känns jobbigt att läsa texten.

Du har 3 olika typsnitt, känns rörigt. Menyn ser ut som en lång mening, fixa lite mer mellanrum eller någon avgränsare mellan varje del.

"News: Welcome. Read more." känns fel, testa byta typsnitt till samma som texten och släng på fet stil eller något.

Helt fel var den inte, men det ser inte ut som någon webbsida.

Visa signatur

Min signatur, inte din, MIN.
Bort med tassarna O.o

Permalänk

Ser mer ut som du lekt med textverktyget i photoshop:P
Kolla på andra hemsidor du tycker om och se hur de är uppbyggda. Denna designen var faktiskt inte alls något praktisk eller användarvänlig.
Men bra att du försöker och vill ha kritik.

Sitt nu och försök få den bättre.

Good luck

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Hedersmedlem

Ojojoj.

Dåliga färger - kommer inte att vara läsligt i nedre högra hörnet.

Menyn ser inte ut som en meny, och gränsar till oläslig på grund av font och avstånd mellan orden.

Du kan INTE använda stora bokstäver i brödtext, det sänker läsbarheten till nästan noll.

Överlag olämpliga fonter att använda på en hemsida, och dessutom har du lite för många typsnitt.

Färgerna känns väldigt oinbjudande och monokroma.

Så det blir storsågen, tyvärr

Permalänk
Medlem

Jag tål kritik Men jag tycker iaf den är snygg Alla tycker ju olika. Nåja

Permalänk

Tänk på engelskan också om den ska vara på engelska.

Visa signatur

Även vackra fåglar skiter

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
Jag tål kritik Men jag tycker iaf den är snygg Alla tycker ju olika. Nåja

Mjo, fast i vissa fall är det inte en fråga om smak. Läsbarhet är något mätbart, och det finns egentligen inga designmässiga ursäkter för att göra den sämre.

Men du gör som du vill

Permalänk

Som alla andra sagt, det finns inget som är bra med sidan, bara negativa saker. Framförallt var det svårt att skilja på menyalternativen eftersom dom är så nära varandra. Sen att köra samma textfärg som den andra färgen i gradienten är inte så smart.
Fila även på engelskan, jag hör engelska varje dag eftersom jag jobbar där och man varken pratar eller skriver så.

Permalänk
Medlem

jag ställer mig i raden och håller med, däremot, precis som alla andra så klagar jag inte, utan säger - ens första design, den är normalt inte bra, den är till och med oftast riktigt fånig, och efter ett år eller 10 designer senare så skrattar man åt det man gjorde i början - det kommer även du göra.

Fortsätt bara så märker du snart att du börjar hamna i klass med de etablerade siterna, jag vet precis hur det är, jag var där du är för typ 7, 8 år sedan då jag började pilla.

Permalänk
Medlem

Ni kan inte gnälla på att engelskan är dålig, visst kanske något litet slarvfel, men den är annars bra.

Tack för er kritik. En sak som jag inte håller med er om: Man kan visst ha olika fonter, det blir mer spännande då.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur
En sak som jag inte håller med er om: Man kan visst ha olika fonter, det blir mer spännande då.

Absolut, men de måste vara läsbara, och i de flesta fall finns det någon form av designmässig korrelation mellan dem. Att använda tre "konceptfonter", fonter som är främst ämnade för logotyper, är generellt sätt ingen bra idé eftersom de (som jag sa tidigare) är svårlästa i löpande text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Teetow
Absolut, men de måste vara läsbara, och i de flesta fall finns det någon form av designmässig korrelation mellan dem. Att använda tre "konceptfonter", fonter som är främst ämnade för logotyper, är generellt sätt ingen bra idé eftersom de (som jag sa tidigare) är svårlästa i löpande text.

Jo kanske det.

Men bara för ni som vill veta så använde jag Gimpshop, Gimp med lite Photoshop saker. Väldigt nice program.

Permalänk
Medlem

Ett annat tips är att inte använda fonter som inte är standard.
Folk som inte har den font du använder dig av kommer inte att se hemsidan korrekt, den kommer att ersättas av Times New Roman.
Och om du nu verkligen vill använda den fonten blir du tvungen att använda bilder och det är ganska störande när en hel sidan bara blir en bild.

Permalänk

Tycker att folk varit konstruktiva. Ändra typsnitt, se över layouten, se över språkhanteringen samt färgvalet. Kan man bli mer konstruktiv? Hur man ska göra detta är väl nåt man helst ska lära sig själv. Engelskan kan ju bara han lära sig själv. Typsnittsexempel finns i tråden och öva öva öva tills man får nåt som ser bra ut. Tycker han att det redan är bra ändra inget o låt sidan va så. Surfa runt på olika sidor och titta på källkoder, layout osv.

Visa signatur

Även vackra fåglar skiter

Permalänk
Medlem

Designen - Usel på alla sätt och vis.
Engelskan - Usel på alla sätt och vis.

Konstruktiv? Javisst.

Designen - Gör om, helt och hållet. Ingenting håller och föregående talare i tråden har redan pekat ut precis varför.

Engelskan - Förslag;

"So what is this webpage?" - So what is this webpage about? So what kind of webpage is this?

"It is my webpage with blog, bla bla, and alot more" - This is my personal webpage containing a blog, bla bla, and a lot more

Resterande är även dålig engelska men mer tips får du inte.

Permalänk

Det är lite tråkigt att det ska vara så svårt för vissa att vara konstruktiva. om man begåvats med någon som helst ödmjukhet eller empatisk förmmåga så kan man nästan ana att en persons första design inte kommer hålla komersiell/proffesionell klass.

Feedback handlar inte om den som ger den, att visa sig duktig genom att briljera med funna fel - vilket vissa verkar tro. Feedback handlar om att offra en del av sin tid och engagera sig i det någon annan skapat, lägga fokuset och energin på den personen och utgå ifrån dennes förutsättningar och förmåga att förbättra resultatet - inte sina egna.
Tror man tillräckligt på sig själv och sina kunskaper och förmågor så ser jag omöjligen hur man kan ha ett behov av att klanka ner på det vedervärdiga vis som görs ovan - fyfan säger jag...

Visst, engelskan håller inte för komersiellt bruk, inte heller designen. Men herregud, det är killens första design! Det skulle vara grymt förvånande om den hade det? Sen kanske han dessutom inte är så gammal, eller inte grym på engelska. Och tittar man lite på sidan så ser man direkt att det inte är ett företags hemsida, inte ett community eller en site som många ska använda - Det är hans första personliga hemsida, som han förmodligen skapar av glädje - vilket vissa verkar vilja förstöra.
Det är klart man har ett ANSVAR när någon helt ny inom ett område blottar sitt arbete inför så många otroligt mer erfarna. Det är respektlöst och taffligt att utrycka sig som vissa gör - har man inget vettigt att säga kan man hålla sin skit för sig själv. Får man höra att man är helt värdelös, utan förklaringen om att man fakiskt ska vara det i det här skedet kan det mycket väl innebära att man ger upp och lägger ner något som man faktiskt tyckte var roligt - bara för att nån papphatt inte kan hålla fingrarna i styr och måste visa sig på styva linan. Känner ni er hotade eller? eller inte tillräckligt uppskattade? Ni som måste klanka ner. Pröva taktiken att tro på er själva och göra bra arbeten så ska ni se att det funkar bra mycket bättre än att boosta er själva genom att trycka ner andra!

Tur att det finns vissa som tänker efter lite iaf.

Så! Nu kommer min kritik.

Det syns att det är en första site, och att du kanske inte har så jättestor erfarenhet av verktygen i photoshop - men det är ok, alla börjar någonstans... En site som har en del rätt bra (fast på engelska) photoshop-tutorials är www.escrappers.com - där kan du lära dig lite mer om photoshop och hur du kan använda det. Något du har mycket användning av när du jobbar med hemsidor är formverktygen. testa att leka lite med dem och använda olika stilar.

Mitt tips är att sätta sig och verkligen titta på en site som du gillar, analysera hur den är uppbyggd och färgsatt. ta ett printscreen på den och bygg din site "ovanpå" den i photoshop.

Jag skulle kunna gå in mer på djupet men det skulle kännas onödigt då det finns tutorials som förmodligen gör det bättre.
Om jag vore dig, förutsatt att du verkligen är intresserad och vill lära dig, så skulle jag gå in på http://www.webdesignskolan.com/ och läsa och testa så mycket som möjligt
Även om du är nöjd med denna design nu så kommer du garanterat vilja göra en häftigare efter att ha läst och lärt dig lite. Lycka till!

Visa signatur

-Jag tycker DU är en härmapa!
-Jag tycker DU är en härmapa!

Permalänk
Hedersmedlem

Tråd rensad.

Detta är sista varningen: Håll kritiken saklig och relevant.

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen och så Liljebjorn! Såklart slarvade jag lite med engelskan och egentligen var det mest som ett test på Gimpshop. Inte menat att vara en "proffesionell design". Nu förstår jag ju att det ser ut som jag bara lekt lite med text och färgverktygen men simpelhet är bra.

Har lite funderingar kring design, håller på och lär mig CSS och vet att det är riktigt kraftfullt. Kan man göra designer bara med hjälp av CSS? Jag vet att man kan det, men till och med så mycket att man knappt behöver använda tex Photoshop? Har man så stor frihet? Till och med att man inte behöver använda ett bildprogram som Gimpshop eller Photoshop? För då kodar man ju och designar på samma gång och då har man stor kontroll.

Permalänk
Medlem

du kan inte direkt skapa effekter med css. Css handlar mest om att sätta form och bakgrunds-färg/bild. Du skapar inte toningar och andra fina saker med css, även om en del saker går att göra så är det inte så man "ska" göra, pga kompatibilitet etc.

Såå, ska du göra en sida med mer än enfärgade fält med färgade ramar etc så behöver du nog göra finare saker med gradienter etc i något bildbehandlingsprogram.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bombur

Har lite funderingar kring design, håller på och lär mig CSS och vet att det är riktigt kraftfullt. Kan man göra designer bara med hjälp av CSS? Jag vet att man kan det, men till och med så mycket att man knappt behöver använda tex Photoshop? Har man så stor frihet? Till och med att man inte behöver använda ett bildprogram som Gimpshop eller Photoshop? För då kodar man ju och designar på samma gång och då har man stor kontroll.

Nu vet jag det finns en del som är emot templates och hoppas jag inte retar dom allt för mycket nu
Finns en sida som har open source hemsidor som man kan ladda hem. Där kan du kolla lite på vad man kan göra med css och kopiera dom delar du vill testa utan att oroa dig för att någon skall komma och gnälla om copyright på koden.
Sidan finns här http://www.oswd.org/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stormraider
Nu vet jag det finns en del som är emot templates och hoppas jag inte retar dom allt för mycket nu
Finns en sida som har open source hemsidor som man kan ladda hem. Där kan du kolla lite på vad man kan göra med css och kopiera dom delar du vill testa utan att oroa dig för att någon skall komma och gnälla om copyright på koden.
Sidan finns här http://www.oswd.org/

Mjo, visste redan den sidan men tack för tipset.

Permalänk
Medlem

Tycker den är riktigt ful. Är inte en hemsida.
Riktigt taskigt att kalla det för en hemsida, på riktigt.
Allt är verkligen fel på den. Menyn, om man nu kan kalla det för meny, ser rent utav förjävlig ut. MEd flera typsnitt får du allt att se rörigt ut, man försvinner liksom. Sen gradient måste skära ut från bakgrundsfärgen, du har gjort helt tvärt om. Du har använt samma färger i faden som bakgrunden. Hur ska man kunna se då? Kan lika gärna skriva med svart text på svart bakgrund. Sen ska du nog INTE göra en hemsida på Engelska för än du gått en kurs i Engelsk Gramatik.

Sen, asså ... du kan verkligen inte kalla det där för en design. Det är mer ett photoshop objekt för en snubbe som PRECIS lärt sig hur man startar PS i princip. Det är inte en webbdesign, det är en vanlig bild bara.

Du bör nog hänga med på typ www.webbdesignskolan.com, lära dig lite design knep... Sen bara surfa runt på as många hemsidor och ge dig själv lite inspiration.

Lycka till i framtiden, men skrota den här hemsidan!

Visa signatur

Intel Core i5-3570K @ 3.40Ghz / 16 GB ram / 120 GB SSD / 1 TB HDD / Geforce GTX 580 / Acer s273HL 27" LED

- Windows 8? Avgå!