Permalänk

Det man ska tvätta med vitvinsvinäger är kylaren, man fyller den med det o låter den stå en halv dag ungefär sen söljer man ur den o upprepar det tills den blir ren o sedan spolar man ur den med varmt vatten. Ska göra samma sak på mina tygonslangar då dom också blev lite missfärgade kanske inte går att få bort allt men det är ju värt ett försök. Drog inte år nipplarna så hårt då jag även tätade dom med silikon så lite sur är man. Tror inte det funkar på någon garanti då dom säkert påstår att man drar åt för hårt. Igår fick jag hem 10 liter destilerat vatten iafall så det borde räcka

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_enstaberga
Det man ska tvätta med vitvinsvinäger är kylaren, man fyller den med det o låter den stå en halv dag ungefär sen söljer man ur den o upprepar det tills den blir ren o sedan spolar man ur den med varmt vatten. Ska göra samma sak på mina tygonslangar då dom också blev lite missfärgade kanske inte går att få bort allt men det är ju värt ett försök. Drog inte år nipplarna så hårt då jag även tätade dom med silikon så lite sur är man. Tror inte det funkar på någon garanti då dom säkert påstår att man drar åt för hårt. Igår fick jag hem 10 liter destilerat vatten iafall så det borde räcka

om du inte drog åt så hårt så ska du ha nya ingetsnack om saken får du inte en ny så äre de ARN som gäller

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

Ajajaj. Shit de där såg inte bra ut. Måste kännas tungt efter ett så ändå omfattande projekt. Ja Såg redan på den första bilden (närbild på tankarna) att något inte stod rätt till. Liknande precis som sprickbildning och de var de ju också. Ser man på sprickorna så blir man lite ledsen .

Som du säger så får du nog inte ut nåt på garanti för de är inte svårt att gissa hur de tänker (overclockers eller var ifrån de nu var köpta).
Just att skruva in anslutningsnipplar i plexiglas är inte de lättaste, lite för mycket tryck och de spricker på en gång. Klart att om de är så att du inte skruvat för hårt så är de lite underligt att de bildats, men ja kan inte tänka mig nåt annat än att nipplarna fästs för hårt. Går nog att mäta på hur stor kraft som max får användas, inte precis nåt man orkar iom att de oftast brukar bli på känn istället.
Ja sjuk otur har du då haft. Du får försöka göra de bästa av de som hänt.

Ja tog bort push-in nipplarna från mitt GPU-block för nån månad sen. Skruvade in första G1/4 13mm nippeln nååågot för långt och de sprack. Kör superlim nu och plexit håller ihop som berget. Syns knappt iom att de är bakom och under.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Som du säger så får du nog inte ut nåt på garanti för de är inte svårt att gissa hur de tänker (overclockers eller var ifrån de nu var köpta).
Just att skruva in anslutningsnipplar i plexiglas är inte de lättaste, lite för mycket tryck och de spricker på en gång. Klart att om de är så att du inte skruvat för hårt så är de lite underligt att de bildats, men ja kan inte tänka mig nåt annat än att nipplarna fästs för hårt. Går nog att mäta på hur stor kraft som max får användas, inte precis nåt man orkar iom att de oftast brukar bli på känn istället.
Ja sjuk otur har du då haft. Du får försöka göra de bästa av de som hänt.

man behöver inte skruva åt hårt cppöerfreak jag har mina så de precis tätar och de är spricbilding i tanken endå, hade ja inte haft på silicon så hade det nog droppat lite

killarna på overclockers är schyssta killar jag har alldrig haft problem med att byta, de förlorar inte ett öre på om du byter iaf eftersom de gickar tillbaka skiten till U.S

och om tommy nu skulle få problem så är det bara att skicka arn på de det brukar gå ganska frot att dona fram grejer då

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

Jovisst är dom schysta på overclockers de kan ja inte säga emot. De var mer som att ja drog de som ett exempel. Men de brukar vara ganska vanligt att man får skylla sig själv om skadan är gjord på något så ömtåligt som plexi.
Ja har aldrig kommit i kontakt med overclockers då det gäller RMA så ja vet inte hur dom ser på de.

Även ja kör silikon för att tätta nipplarna på min hemmabyggda tank (5.25 dual, 8mm . Fast ingen sprickbildning alls på min iaf.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Jovisst är dom schysta på overclockers de kan ja inte säga emot. De var mer som att ja drog de som ett exempel. Men de brukar vara ganska vanligt att man får skylla sig själv om skadan är gjord på något så ömtåligt som plexi.
Ja har aldrig kommit i kontakt med overclockers då det gäller RMA så ja vet inte hur dom ser på de.

Även ja kör silikon för att tätta nipplarna på min hemmabyggda tank (5.25 dual, 8mm . Fast ingen sprickbildning alls på min iaf.

okej, men på din egen tank har du en oring på den? det sitter en oring på dangerdens tank och det är förmodligen den som gör att de spricker. den gör att det är konstant tryck mot plexit så de inte ska spricka.

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

murcho:
du gillar att hitta på historier va?

o-ringen är till för att täta, inget annat.

att plexi spricker beror i dessa fall oftast på för hårt dragna nipplar.

redan vid monteringen av nipplar ser man att sprickor bildats:

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk

nej, nej, nej... O-ringar lägger IOF ett konstant tryck emot behållaren, men det är insignifikant då det inte är ett sånt tryck, utan det är åtdragning av nipples som fixar tillräckligt högt tryck för att spräcka plexit.

O-ringar är till för att täta och ingenting annat. Jag, och alla andra som t.ex. dyker är MYCKET medvetna om en O-rings funktion då dom sitter vid alla slang kopplingar, och om dom skulle lägga till något slags extra tryck så skulle det inte funka så bra att täta med O-ringar i våra slangar (kopplingar) då sånna små faktorer leder ofta till förödande resultat innom dykning.

så kort och gott, nej O-ringar är INTE orsaken till sprucket plexi... tack och adjö...

PS. hoppas ni fattade mitt någorlunda konstigt formulerade inlägg (tycker jag det var IAF)

Visa signatur

| AMD Ryzen 9 7950X3D @ 5.6ghz | Asus STRIX RTX 3080 | Asus B650E-I | Toshiba 512GB NVME | Samsung 970 Pro 1TB NVME | Kingston 1TB Hybrid | PNY 2TB SSD | 32 GB G.Skill Trident 6400 CL32 DDR5 | EK Nucleus CR240 Lux AIO | ASUS Loki 1000W SFX-L | SSUPD Meshroom S |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TheSweede
nej, nej, nej... O-ringar lägger IOF ett konstant tryck emot behållaren, men det är insignifikant då det inte är ett sånt tryck, utan det är åtdragning av nipples som fixar tillräckligt högt tryck för att spräcka plexit.

O-ringar är till för att täta och ingenting annat. Jag, och alla andra som t.ex. dyker är MYCKET medvetna om en O-rings funktion då dom sitter vid alla slang kopplingar, och om dom skulle lägga till något slags extra tryck så skulle det inte funka så bra att täta med O-ringar i våra slangar (kopplingar) då sånna små faktorer leder ofta till förödande resultat innom dykning.

så kort och gott, nej O-ringar är INTE orsaken till sprucket plexi... tack och adjö...

PS. hoppas ni fattade mitt någorlunda konstigt formulerade inlägg (tycker jag det var IAF)

jag tror du har fel, hade det bara suttit med silikon så hade problemet alldrig uppståt.

har du en sådan tank?
jag skruvade åt min jätte löst med fingrarna och det blev sprickbildning efter endag.

jag tror bestämt att oringen är orsaken att de börjar spricka.

1. det uppstår en konstant påfrässtning som förmodligen inte plexitanken riktigt klarar av.
2.hade det vart silicon så hade du inte ens behövt skruvat in nippeln ända in och därför komma undan samma påfrässtning.

så kort och gott O-ringarna ÄR orsaken till sprucket plexi.

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

Hehe vi drog ut lite med plexi-sprickorna

De du säger är rätt mutcho. De hårda påfrestningarna blir för mycket för plexit och de gör att de bildas sprickor. Som ja sa tidigare så går de att räkna på detta. Detta är precis som i skarvar på pipelines. I skarvarna så får man inte dra åt bultarna för hårt för då kan hela flänsen spricka, de kan till och med leda till att bultarna vrids av och då sitter man där med skägget i brevlådan ute på fältet.

Slutsats: Nippeln behövs inte dras åt hårt alls. Använd gärna silikon mellan detta och man får ett sprickfritt plexiglas.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av coolerfreak
Hehe vi drog ut lite med plexi-sprickorna

De du säger är rätt mutcho. De hårda påfrestningarna blir för mycket för plexit och de gör att de bildas sprickor. Som ja sa tidigare så går de att räkna på detta. Detta är precis som i skarvar på pipelines. I skarvarna så får man inte dra åt bultarna för hårt för då kan hela flänsen spricka, de kan till och med leda till att bultarna vrids av och då sitter man där med skägget i brevlådan ute på fältet.

Slutsats: Nippeln behövs inte dras åt hårt alls. Använd gärna silikon mellan detta och man får ett sprickfritt plexiglas.

jo men jag tror de ät ganska uträtt nu så vi kan komma till topic igen

hur gåre tommy?

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

Jodå det går bra håller på att göra rent kylarna. Spolade ur vinägern idag men det va så mycket skit i den stora radden så jag fyllde den med vitvinsvinäger igen så får den stå en dag till. Så till alla er som inte visste att man ska göra rent kylarna. Gör det! är massor med skit i dom. Så jag hoppas på att jag kan sätta ihop datorn nu i veckan igen, nu är ju semestern slut också så nu har man lite mindre tid att pilla med datorn också :(:(

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_enstaberga
Jodå det går bra håller på att göra rent kylarna. Spolade ur vinägern idag men det va så mycket skit i den stora radden så jag fyllde den med vitvinsvinäger igen så får den stå en dag till. Så till alla er som inte visste att man ska göra rent kylarna. Gör det! är massor med skit i dom. Så jag hoppas på att jag kan sätta ihop datorn nu i veckan igen, nu är ju semestern slut också så nu har man lite mindre tid att pilla med datorn också :(:(

jag förstår inte hur de kunde va så mycket skit i din radiator, jag har alldrig haft det problemet :S

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

hmm.. smart dedär med vitvinsvinägern.. måste provas! köpte en begagnad vattenkylning för inte så länge sen där de transperanta slangarna va vita inuti.. va beror de på ? :S

Visa signatur

<3

Permalänk

Det beror antagligen på kalk i vattnet som den förra ägaren hällt i.

Permalänk

Sådär nu är datorn snart klar igen heh Kör med 1 tank till båda slingorna nu och igår fick jag ihop allt så jag kunde fylla på vatten så nu ska jag bara få ur all luft i radiatorerna sen är det bara att dra igång den o instalera os på min nya hdd också som jag satt i blev en digital raptor

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

nice kör du tanken som en fillport fungerar då?
vilken sorts uv hade du köpt tommy?

glöm inte att visa lite billder på när du lyser uv på slangarna osv

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk

Jag har en tank som är nästan lika som dom jag hadde innan (är en äldre version av den) fast med 4 hål 2 in o 2 ut

Detta uv-dye kör jag med http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=90108

Nu ska jag koppla in datorn o installera allt kommer nog upp nya bilder imörn

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_enstaberga
Jag har en tank som är nästan lika som dom jag hadde innan (är en äldre version av den) fast med 4 hål 2 in o 2 ut

Detta uv-dye kör jag med http://www.vcore.dk/shop/productinfo.asp?id=90108

Nu ska jag koppla in datorn o installera allt kommer nog upp nya bilder imörn

det låter kanon tack för länken

Visa signatur

||Moderkort|| ASUS Maximus IV GENE-Z ||Cpu|| Intel® Core i7-2600K Processor @ 4.8ghz ||Minne|| Corsair Dominator GT DDR3 2000MHz 12GB(3x4gb) ||Gpu|| ASUS GeForce GTX 560Ti ||Hdd (boot)|| Corsair SSD Force Series GT 120GB ||PSU|| Corsair HX 850W PSU ||| Vattenkylning | EK-Supreme HF | XSPC RX240 Dual Radiator |

Permalänk
Medlem

har en snabb lite fråga bara. vad använde du för värktyg för att skära/såga i chassit?

Har nämligen ett lika dant och vill modda det lite så jag kan dra mina kablar/sladdar smidigare i det.

(orka inte läsa igenom allt, sorry )

//MVH. Jonatan

Permalänk

Jag har använt sticksåg o dremel till att kapa hål funkar fint

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_enstaberga
har inte orkat köpt några hhe men det skulle bli mycket snyggare. För pumparna är ju inte så vackra

Man kan ju enkelt bocka till ett par aluminiumplåtar och polera upp dem med lumpskiva och vax (finns ett billigt och bra polerkit hos Claes olson för borrmaskin som funkar kanon..runt 150:- )
Använder man polervax och lumpskiva blir det spegelblankt..

Visa signatur

8086,640k ram, dual 5.1/4 floppies cga and I can't run Quake 4? What's next? Some weird global computer network? yea right?

Permalänk

Update 2/9-06

Datorn har igentligen varit klar länge nu men har glömt bort att posta dom sista bilderna på den Nu är systemet rengjort och jag har monterat 1 tank nu istället med 4 nipplar på så båda slingorna har samma tank. Flyttade även ner hdd blocket lite nu när jag tog bort 1 tank, så det blev lite mer luft under radiatorn. Datorn blev faktiskt tystare än va jag räknat med så det va ju skönt Hoppas ni gillar resultatet av mitt bygge jag är iafall nöjd med det. Kankse kommer fler byggen från mig vem vet

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

oj oj oj, mycket fint.. får man ju nästan lust att börja bygga på sin egen vattenkylning ^^

Visa signatur

<3

Permalänk
Inaktiv

Sätt en blå neon-fläkt i varje radde? Fint bygge!:)

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tommy_enstaberga
Update 2/9-06

Datorn har igentligen varit klar länge nu men har glömt bort att posta dom sista bilderna på den Nu är systemet rengjort och jag har monterat 1 tank nu istället med 4 nipplar på så båda slingorna har samma tank. Flyttade även ner hdd blocket lite nu när jag tog bort 1 tank, så det blev lite mer luft under radiatorn. Datorn blev faktiskt tystare än va jag räknat med så det va ju skönt Hoppas ni gillar resultatet av mitt bygge jag är iafall nöjd med det. Kankse kommer fler byggen från mig vem vet

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/klar-ixj.JPG

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/klar2-ccv.JPG

http://files.upl.silentwhisper.net/upload8/klar3-cfz.JPG

Vad har du för radiatorer? Såg inte så jätte bra på bilden :S
Är det två 120mm där till höger? ocn en 2x120mm längst upp? Men vart blåser den där uppe ut då?

Visa signatur

All datorprestanda kan jämföras i kronor och ören (kr/poäng). Exempel: Prestanda/krona på grafikkort | www.intrnet.se

Permalänk

tompa har 2 bix 1or och en bix2a.

en bix1a längst nere där framme och en baktill, en bix2a i toppen.

Visa signatur

bygger, reparerar och modifierar kompressoraggregat.
http://phasechange.se/

Permalänk
Medlem

Tommy: Du har ett sorts dräneringssystem längst framme under burken va? Ser ut som att du kör med en y-koppling där mellan pumpen och resten av slingan. Men dom där kranarna vart köpte du dom? Och hur funkar själva "dräneringsnippeln"?

Riktigt snyggt bygge annars Så som du har slitit med chassibyten och tankar som spricker ska du ha en massa credd för ett riktigt coolt bygge Jag ska beställa mina delar på måndag Hoppas att det blir lika fint som din Tommy, fast med blått vatten

Permalänk

jo sitter ett y-kors vid pumparna sen sitter det en kran och från den går det en slang under nätagget o där borrade jag hål i botten på lådan och satte ditt en 90 graders böj så när man ska tömma systemet är det bara att koppla på en slang på nippeln som sticker ut under o vrida på kranen så rinner det ut

Kranarna köpte jag på vcore.dk

Visa signatur

CPU: Intel extreme QX6850 // Moderkort: Asus striker extreme// Minnen: Corsair Dominator 8500C5DF 4096MB // Grafik: 2x Asus 8800gtx sli //
Power: Corsair Hx 620W // Kylning: Vatten // Chassi: Lian li

Permalänk
Medlem

Låter riktigt funktionellt och snyggt faktiskt tycker jag Men en fråga bara. Hindrar inte ett y-kors flödet lite? Eller är det så marginellt att det inte är något att prata om? Det är iallafall lätt värt lite flödemotstånd ändå