Permalänk
Discokungen

Aser: På ett 7900GT räcker det med ett halvt riskorn men på en processor med IHS krävs det ganska mycket mer. Jämnt tryck och bra mängd kylpasta är självklart mest optimalt

Ulvenstein: Har man bara en IHS (heatspreader) på processorn så krävs det bara en klick stor som två riskorn och sen lite vridande med kylaren innan man skruvar/spänner/hakar fast den. Att sen X2orna är förbannat varma och verkar ha skitdålig IHS är en annan sak.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Aser: På ett 7900GT räcker det med ett halvt riskorn men på en processor med IHS krävs det ganska mycket mer. Jämnt tryck och bra mängd kylpasta är självklart mest optimalt

Ulvenstein: Har man bara en IHS (heatspreader) på processorn så krävs det bara en klick stor som två riskorn och sen lite vridande med kylaren innan man skruvar/spänner/hakar fast den. Att sen X2orna är förbannat varma och verkar ha skitdålig IHS är en annan sak.

Jag skulle vilja säga att det borde vara bäst att sprida ut kylpastan på en dual core pga. att när man lägger en klick i mitten så baseras det ju på att kärnan sitter mitt under klicken och att den den pressas utåt jämt så allt täcks men med dual core blir det ju inte riktigt lika för då är inte kärnorna direkt i mitten eller tänker jag totalt knasigt ?

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Jag skulle vilja säga att det borde vara bäst att sprida ut kylpastan på en dual core pga. att när man lägger en klick i mitten så baseras det ju på att kärnan sitter mitt under klicken och att den den pressas utåt jämt så allt täcks men med dual core blir det ju inte riktigt lika för då är inte kärnorna direkt i mitten eller tänker jag totalt knasigt ?

Nja, du tänker rätt men det är inte så X2orna är byggda. P4orna har, vad jag vet, två dies på varje dual core processorn och då gör det skillnad. X2orna har en die för båda kärnorna vilket innebär att det fungerar på samma sätt som single core.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Hedersmedlem

Två riskorn är åt pepperna för mycket och kladdar bara ner datorn. Varför göra en massa fel och hoppas att de rättar till sig efterhand när man kan göra rätt från början? Det fastnar ju bara en massa damm i kletet som tränger ut.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ulvenstein
Två riskorn är åt pepperna för mycket och kladdar bara ner datorn. Varför göra en massa fel och hoppas att de rättar till sig efterhand när man kan göra rätt från början? Det fastnar ju bara en massa damm i kletet som tränger ut.

Detta är på tok för lite. Två riskorn är ganska perfekt till mina 939-processorer. Har du tagit bort IHSen?

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem

Men till x2 processorn (AM2)? Ska det vara lika mkt till dem?

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aser
Men till x2 processorn (AM2)? Ska det vara lika mkt till dem?

Ja. Enda som skiljer är ju antalet pins och att de stödjer DDR2, typ. Samma som 939 när det gäller kylpasta.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Tänkte bara meddela att jag tyvärr inte kan vara med i den här tråden särskilt mycket, eller tillföra något i FAQen pga. att jag är väldigt upptagen med FlyFF. Hoppas ni har överseende med detta. I'll be back!

Permalänk
Geeks
SweClockers

Ett tips är att använda kaffefilter istället för tops/trasor vid rengöring. Kaffefilter suger åt sig väldigt bra och luddar inte.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify) » Pappa till Moderskeppet 1–3 » SweClockers chefredaktör 2007–2015 (Team Jonas, Emil, Jacob och Ytterberg)

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
http://www.arcticsilver.com/images/p4_as_dab1.jpg

Detta är på tok för lite. Två riskorn är ganska perfekt till mina 939-processorer. Har du tagit bort IHSen?

Nej, men jag har spritt ut ett lager som är en bråkdel av ett papper i tjocklek.

Visa signatur

Religion och vidskepelse är smittsamma psykiska sjukdomar, den biologiska motsvarigheten till datorvirus.
"-Pappa, pappa, idag firade vi födelsedag och hela dagis fick gå på McDonalds. - Vems födelsedag då? - En farbror som hette Lenin."

Permalänk
Hedersmedlem

Skall nu sätta igång med "arbetet", undrar dock över hur lacknafta fungerar som borttagningsmedel av kylpasta.

Mvh, Erik

Permalänk
Medlem
Citat:

Skall nu sätta igång med "arbetet", undrar dock över hur lacknafta fungerar som borttagningsmedel av kylpasta.

Mvh, Erik

Använd röd etanol istället.

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem

Re: FAQ: Kylpasta

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
2. Behöver jag kylpasta?

Nej, inte nödvändigtvis, men det är alltid en bra idé att applicera kylpasta iallafall. Svala komponenter håller längre än varmare komponenter. Om du bara använder icke-krävande applikationer klarar du dig utan kylasta. Även om du spelar utan den är det värsta som kan hända att datorn stängs av pga. överhettning. Alltså blir systemet stabilare med kylpasta på.

Man behöver alltid applicera kylpasta på processorn/kylaren. Om man inte gör det så resluterar det oftast i att processorn eller delar av moderkortet får permaneta värmeskador eller helt enkelt dör.

Många har begått misstaget att inte applicera kylpasta på processorn, det slutar oftast med att man får köpa en ny. När processorerna låg i lägre processor hastigheter så kunde man skippa kylpastan, men idag så är det helt enkelt omöjligt.

Permalänk
Hedersmedlem

Kom på att lacknaftans ångor är tunga dvs faller nedåt vilket kan skada gummi- och plastdelar i datorn... körde aceton ist. Smetade på cooler master MX-1 pasta... Jäklar vad den var trög. Blev ev. lite för lite på gpu:n såg igenom lagret jag lade på men det täckte iaf hela.

Permalänk
Medlem
Citat:

Kom på att lacknaftans ångor är tunga dvs faller nedåt vilket kan skada gummi- och plastdelar i datorn... körde aceton ist. Smetade på cooler master MX-1 pasta... Jäklar vad den var trög. Blev ev. lite för lite på gpu:n såg igenom lagret jag lade på men det täckte iaf hela.

Du ska egentligen bara täcka området på processorn som sprider värme, det vill säga, en klick mitt på processorkärnan och tryck från heatsinken i varvrörelser. Att applicera kylpasta på hela processorn är onödigt och gör oftast att värmen stiger, desto mindre kylpasta/tunnare lager desto bättre kylning.

Permalänk
Hedersmedlem

gäller så väl gpu som cpu? meningarna går isär om man skall smeta ut ett lager. tex så hänvisar vissa fläkttillverkare till att det skall smetas ut...

Permalänk

man borde väl rimligen kunna utgå från pastatillverkarens instruktioner? det är ju ändå dom som konstruerat pastan. t ex arctic silver som bestämt hävdar att as5 inte ska smetas ut.

Visa signatur

Holler at thy dragonmaster

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av headcleaner
man borde väl rimligen kunna utgå från pastatillverkarens instruktioner? det är ju ändå dom som konstruerat pastan. t ex arctic silver som bestämt hävdar att as5 inte ska smetas ut.

Precis, det är exakt så man ska göra. Det är dem som har utvecklat produkten.

EDIT: kan bara tilläga, att det fungerar utmärkt att göra som de beskriver, kör min e6300 på 3.5 ghz prime stable med en gammal artic cooling pasta, och då använde jag en lite klick, ungefär stor som et riskorn, och sedan tryckte jag på heatsinken i varvrörelser.

Permalänk
Medlem

Tjena grabbar,
jag undrar vart man ska placera kylpastan på den sortens grafikkort?

http://www.komplett.se/img/p/400/318679.jpg

Permalänk
Medlem

Tja du får ta bort kylaren och under den sitter en core som är ganska svår att missa
borde se ut ungefär så här
http://intercomp.net.ru/Grafica/video/7900_gt_gtx/7900GT-fron...
den stora "fyrkanten"
Sen kanske det är idé att sätta på minnes kretsarna också den verkar ju kyla dom också (inte säker på detta dock)

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

så ska jag dutta på lite kylpasta vid dom röda prickarna som jag har ritat ut? Och i mitten boxen ska jag hålla mig innanför den blå strecken som jag har ritat ut?

Permalänk
Discokungen

Haha, jag plockade av mitt vattenblock och satte på det efter några minuter (bytte nätagg, blocket var i vägen). Snacka om att jag blev förvånad när load-tempen sjönk med 10c på den varma kärnan! Från 57-58c till 47-48c

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chiyute
så ska jag dutta på lite kylpasta vid dom röda prickarna som jag har ritat ut? Och i mitten boxen ska jag hålla mig innanför den blå strecken som jag har ritat ut?

http://img223.imageshack.us/img223/3804/7900gtfrontwocoolerhh...

Ja nåt sånt nu är det ju inte säkert att det ser ut exakt så där.
Vad är det för graffe du har?
med tanke på sli porten så är det iaf ett nvidia jag gissar på ett 7600
isf ser det ut så här
http://www.oszone.net/user_img/060331005605/MSI-7600gt-front-...

Visa signatur

Dator 1 | Intel Core i7-4770K @ 4,6Ghz | Corsair H100i | Asus Z87-A | Crucial DDR3 BallistiX Sport 2x8GB 1600Mhz CL9 | KFA2 GTX 980TI HOF | Corsair TX650W | Intel 335 240GB | LG 24" + Philips 27" + Philips 27" | Fractal Design R3 |
Dator 2 | Intel Xeon W3520 | TRUE Spirit 120M | Asus Rampage II Extreme | Patriot Viper II Sector7 3x2GB 1600Mhz CL8 | PNY 8800 Ultra | Intel 330 120GB |

Permalänk
Medlem

Oja men det fixar jag nu när jag har fått bra anvisningar. Tack thompson-boy

Permalänk

jag trodde att jag hade tagit för mycket kylpasta så jag gjorde om det och tog lite denna gången. Dock steg load temperaturen med 2-3 grader och så mycket sjunker det väl inte när det bränt in? tog jag för lite denna gången då? Körde dubbla sessioner av prime95 så cpu låg på 100%.
Tidigare 64*C max, nu 67*C max. athlon64 x2 3800+

Visa signatur

Phanteks P600S Grå - Ryzen 9 3900X - Phanteks PH-TC14PE Black - ASUS ROG Strix X570-F Gaming - G.Skill Trident Z Neo 32GB (2x16GB) 3600MHz CL16 - HD7970 - Seasonic Focus+ 650W Platinum

Permalänk
Avstängd

En fråga : Går det att använda kommersiell aceton och kaffefilter för att rengöra CPUn från tidigare pasta? Om inte, vad är det enklsate att få tag i om man ska rengöra det? ENKLASTE, så inga acetylenperixodiperdiolixotifenyl eller nåt

Permalänk

bara en korkad fråga ifrån en som inte begriper bättre, men är detta alltså en så kallad "täckt" kärna heatspreader eller vad det kallas ?
http://www.arcticsilver.com/images/p4_as_dab1.jpg
vilket i så fall innebär att jag bara ska sätta en klick pasta i mitten och låta trycket från cpu´n sprida ut det ?

Visa signatur

It takes two to lie, one to lie, and one to listen - /Homer Simpson

Permalänk

ok, har i alla år trot att jag applicerat kylpasta rätt, men oj så fel man har haft. Tog bort kylen och rengjorde enligt guiden, använde T-röd. På med AS-5, lite svårt att få just ett halvt okokt riskorn, men ungefär (blev mer som ett helt okokt), hursomhelst mycket mindre än vad jag lagt på tidigare. Har kört Prime 95 nu i 30min, tre torture test (ett av varje) samtidigt och min temp nu är 45C, tidigare var den 52C. Plus att tempen steg sakta o stabilt upp till 45 inte som tidigare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ShiSha_
En fråga : Går det att använda kommersiell aceton och kaffefilter för att rengöra CPUn från tidigare pasta? Om inte, vad är det enklsate att få tag i om man ska rengöra det? ENKLASTE, så inga acetylenperixodiperdiolixotifenyl eller nåt

Ett tips. Alla ni som undrar vad man ska ta bort rester av gammal pasta med, LÄS första sidan i denna FAQ!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
4. Hur tar jag bort kylpasta?

Kylpasta kan vara besvärlig att ta bort om du gör på fel sätt. Ett sätt är att skaffa dessa två saker: Örontopsar samt ett borttagningsämne. Det är viktigt att ämnet du använder INTE har olja i sig! Följande ämnen kan användas:

Kemiskt ren aceton
Kemiskt ren bensin
T-sprit
Röd etanol (T-röd, funkar utmärkt med 99% avfettande kemikalier)
Spolarevätska (T-blå, innehåller isopropanol men också tvållösningar, vilket man vill undvika)
Isopropanolakohol
Förgasarevätska (K-sprit, består av isopropanol & etanol)
OKQ8:s spolarevätska (upp till 90% isopropanol & resten etanol)

Visa signatur

Antec P180 | Asus P5W DH Deluxe | Noctua NH-U12F | E6600@3,2Ghz (1.325v) | 2*2Gb Corsair XMS2 Xtreme TwinX PC6400 | Sapphire Radeon X1600XT 256MB GDDR3 | 1x Barracuda 7200.10 250Gb SATA2 + 1x Barracuda 7200.10 320Gb SATA2 | HEC Compucase PM-480PB 480W

Permalänk
Medlem

Då IHS:en är fyrkantig och gjord i koppar så kan man säga att hela IHS:en blir väldigt varm, inte bara just där kärnorna ligger...

Så värmen går från kärnorna till IHS:en...

På IHS:en ligger det ett kylningsblock, i mitt fall ett vattenblock som är
större än IHS:en, jag vill kyla hela IHS:en bra, inte bara mitten.

För att värmen ska kunna överföras till blocket måste kontakten vara
så bra som möjligt, om jag sätter blocket 1mm över IHS:en så
måste CPUn värma IHS:en sen ska IHS:en värma 1mm luft som sedan ska värma blocket som sedans kyls av vattnet.

Inte direkt optimalt...

Så man använder kylpasta för att få så bra kontakt som möjligt, vore IHS:en
och blocket 100% gämna skulle kontakten vara optimal och ingen kylpasta skulle behövas då den bara skulle skapa ytterligare en nivå som måste värmas och kylas.

Det absolut optimala vore om man kunde skippa IHS:en också, så man kunde kyla kärnorna direkt, då har man inga "mellanhänder" av värmen.

Men nu är det inte så och varken block eller IHS:er är så gämna vid orginal utförande att man kan skippa kylpasta.

Så då ska man alltså få kylpastan att öka kontakten maximalt mellan IHS och block.

Om man sätter 1 riskornsklick på mitten och sen pressar ut den med blocket så kommer inte lagret att täcka alla ställen där den behövs över hela IHS:en, det är för lite och kommer bara ge kontakt vid mitten, och skapa en ogämnhet som gör att blocket "svävar" över IHS:en där det inte finns pasta.

Ta en enkrona och lägg mellan 2 små pappers ark så ser du att det övre
pappret bara har kontakt med det andra pappret via kronan, resten "svävar"
över...

Så då behöver man alltså en mycket större mängd, så mycket att det rinner ut
på alla sidor, då vet du att det finns pasta över hela IHS:en, problemet är ju dels att du har utsmetad pasta överallt och att du även har för mycket mellan IHS:en och blocket. Det pasta ska göra är att fylla ut dom extremt små hålen i
IHS:en och blocket som du inte ens kan känna med fingret...

Så hur ska man då få ett gämnt och extremt tunnt lager pasta?

Man smetar ut 1 riskorn pasta över hela IHS:en med ett rakblad, då har du
ett lager som är som smörpapper eller tunnare och hälften av pastan är kvar på rakbladet iaf sen sätter man på blocket rakt ner och sen nyper till.

Jag fattar inte vad man ska med så extremt mycket pasta till, pastan i sig kyler inte ett skit, den är bara en "mellanhand" av värmen och behövs för
att den "mellanhanden" är bättre på att leda värme än luft.

Men pastan är sämre än en perfekt kontakt mellan IHS:en och blocket,
därför är det oftare för mycket pasta än för lite som orsakar ett par
graders onödigt förhöjd temp

Less is more